Søg Garagen Hej Gæst! Register

Legetøj til dem som har 'mellemkortet'
#1


Ninja ZX-2R: 250cc med redline @ 19.000rpm.

Wikipedia-artiklen er osse værd at læse: WikiWikiWiki.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Nøøøøøøøøørrrrj!!!!

Smil fra øre til øre herfra, det er satme musik! Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#3
Uuuuuh Grin

Bare syg mange omdrejninger men fed alligevel.
Bil: Audi A4, 2.0 TDI 207/445 HK/NM. 
Knallert: ingen pt. 
Husdyr: 3 katte. 
Arbejde: lastbilchauffør. 
For sjov/projekter: mini chopper. 
Uddannelse: lastbilchauffør med speciale i gods transport. 
Svar
#4
(04-12-2014, 11:23)Baddi Skrev: Nøøøøøøøøørrrrj!!!!

Præcis. Jeg synes særlig godt om Wiki-artiklens beskrivelse "advanced, almost excessive, engineering".

Regne- og tegnedrengene har simpelthen fået lov at gi' den al den gas den ku' ta' - og resultatet lyder derefter. En 250cc med 45 heste er måske ikke noget lyn i sammenligning med nymodens rasericykler, men til gengæld går den all in med lyd og teknik.

En anden klasse som er værd at holde øje med er den efterhånden aldrende 400cc-type. Japanske kørekort-regler angav (-giver?) en max-motorstørrelse på netop 400cc (istedet for vores max-XX kw-regler), og det gjorde det attraktivt for producenterne at lave voldsomme maskiner som stadig kunne passes ind i regelsættet. Eksempelvis Hondas VFR400, en fin lille V4-maskine med tandhjulsdrevne knaster og hele udtrækket. Mer' legetøj.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#5
Yes yes lyden er fed men jeg har det sådan at noget der kan køre oppe i de omdrejninger, det holder ikke i længden. Kald mig lyseslukker men så fedt synes jeg heller ikke det er. Designet er ok.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(04-12-2014, 19:54)Russer60 Skrev: Yes yes lyden er fed men jeg har det sådan at noget der kan køre oppe i de omdrejninger, det holder ikke i længden. Kald mig lyseslukker men så fedt synes jeg heller ikke det er. Designet er ok.

Du har ret, medmindre det er lavet af vidundermaterialer er holdbarheden lavere jo lavere jo højere omdrejningerne er. Smil

Men hvis den reelt set godt kan køre fornuftigt ved lavere omdrejninger eller hvis den kun tages i brug når den skal vises frem gør det jo ikke noget. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#7
(04-12-2014, 19:54)Russer60 Skrev: Noget der kan køre oppe i de omdrejninger, det holder ikke i længden.
Argumentation?

Normalt vil oliesmurte komponenter ikke komme i berøring med hinanden grundet den mellemliggende oliefilm.
Oliefilmen brydes kun såfremt olietrykket bortfalder og den resterende olie bortslynges ELLER komponenternes indbyrdes hastighed overstiger cirka 25 m/s, hvor olien ganske enkelt rives i stykker. I praksis bestemmes højeste omløbstal derfor af de 25 m/s hastighedsdifferens.

Forestil dig et stempel i en cylinder. Stemplets hastighed er størst mellem de to yderpunkter, hvor det jo skal 'vende om' og bevæge sig den anden vej. Altså; halvvejs oppe må stemplets hastighed ikke overskride 25 m/s, hvis systemet skal kunne holde.

Prøv at pusle lidt med dette regneark:

.xlsx   Stempelhastighed.xlsx (Størrelse: 16,87 KB / Nedhentninger: 120)

Du kan rette i de grønne felter og se hvorledes kurven ændres. Som lille pudsighed bør du prøve at ændre 'l' så den har en værdi kun lidt større end 2*r - så vil du se at hastigheden faktisk ikke stiger jævnt længere.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#8
(05-12-2014, 12:44)stormbringer Skrev: Argumentation?

Normalt vil oliesmurte komponenter ikke komme i berøring med hinanden grundet den mellemliggende oliefilm.
Oliefilmen brydes kun såfremt olietrykket bortfalder og den resterende olie bortslynges ELLER komponenternes indbyrdes hastighed overstiger cirka 25 m/s, hvor olien ganske enkelt rives i stykker. I praksis bestemmes højeste omløbstal derfor af de 25 m/s hastighedsdifferens.

Forestil dig et stempel i en cylinder. Stemplets hastighed er størst mellem de to yderpunkter, hvor det jo skal 'vende om' og bevæge sig den anden vej. Altså; halvvejs oppe må stemplets hastighed ikke overskride 25 m/s, hvis systemet skal kunne holde.

Prøv at pusle lidt med dette regneark:


Du kan rette i de grønne felter og se hvorledes kurven ændres. Som lille pudsighed bør du prøve at ændre 'l' så den har en værdi kun lidt større end 2*r - så vil du se at hastigheden faktisk ikke stiger jævnt længere.

Den med de 25 m/s er sådan lidt tricky, for det kommer jo an på om det er gennemsnittet eller den reelle hastighedsforskel. Grin

På agilityen er regnestykket udført til at stempelhastigheden momentært overstiger 25 m/s allerede lidt over 11.000 omdrejninger, så alt med større slaglængde skal altså holde sig herunder. Smil
Hvis det er den gennemsnitlige stempelhastighed er den lidt nemmere at regne ud og da kan jeg tillade mig at gå op til 18.750 omdrejninger, hvis min hovedregning har gjort det rigtigt. Jeg ved ikke helt om jeg skal stole på min hovedregning men igen skal alt med større slaglængde holde sig herunder. Grin

Jeg stillede også spørgsmålet til en maskiningeniør hos Man Turbo & Diesel der designer skibsmotorer. Han sagde at han i sit arbejde primært har regnet med gennemsnitshastigheder og at en skibsmotors stempelhastighed vist var omkring 8 m/s. Smil
Men ham ingeniøren sagde da også at jo højere stempelhastighed, jo kortere levetid og at en skibsmotor bygges ud fra tanken om at den skal holde længere end selve skibet. Fræk


I dette med stempelhastighed er der heller ikke tænkt på tryk eller temperaturer. Fræk
Jo højere temperatur, jo mere tyndtflydende er olien jo og så brister oliefilmen ved en mindre belastning. Belastningen kommer så både af stemplets hastighed, men også af stempelringene der af trykforskelle fra over- og undersiden af stemplet presses udad mod cylindren. Smil
Men jeg har intet undervisning fået i olie (endnu?), så jeg kan desværre ikke hjælpe med at beregne oliefilmens bæreevne, som jeg mistænker kræver flere faktorer. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#9
(05-12-2014, 14:46)Baddi Skrev: Den med de 25 m/s er sådan lidt tricky, for det kommer jo an på om det er gennemsnittet eller den reelle hastighedsforskel. Grin
Det må formodes at der tales om øjeblikkelig hastighed. Alt andet vil da være irrelevant? Jeg forestiller mig i øvrigt også at de 25 m/s er en flydende (ahaha...) værdi. Kanhænde gode olier modstår høje differenshastigheder bedre end dårlige?
(05-12-2014, 14:46)Baddi Skrev: På agilityen er regnestykket udført til at stempelhastigheden momentært overstiger 25 m/s allerede lidt over 11.000 omdrejninger, så alt med større slaglængde skal altså holde sig herunder. Smil
Ja, det er vel egentlig slaglængden som afstedkommer omdrejningsloftet i kombination med max diff-hastighed. Ikke hvor hårdt man tror der bliver hevet i metallet. Hvilket får mig til at tænke - har du nogensinde overvejet hvordan en 3cc modelfly-motor kan holde til at cruise ved 30.000 rpm? Svaret er naturligvis at stempelhastigheden holder sig under 25 m/s selvom motoren går WHIIIIIIII Smil
(05-12-2014, 14:46)Baddi Skrev: Jeg stillede også spørgsmålet til en maskiningeniør hos Man Turbo & Diesel der designer skibsmotorer. Han sagde at han i sit arbejde primært har regnet med gennemsnitshastigheder og at en skibsmotors stempelhastighed vist var omkring 8 m/s. Smil
Check lige denneher: Wärtsila 14RT-flex96C. En sød lille rækketolver-diesel på små 25.000 liter (fik jeg at vide). Stroke 3.47m, bore 0.92m, max 80-90 rpm. Fyld de data i regnearket (jeg gættede at plejlstangslængen sku' være 3.7m) og se hvad der kommer ud. Det er ikke 8m/s...
(05-12-2014, 14:46)Baddi Skrev: I dette med stempelhastighed er der heller ikke tænkt på tryk eller temperaturer. Fræk
Så hut jeg visker er olien designet så smart at den faktisk er ligeglad. Trykker du hårdere, smører den bare bedre - lige indtil et bestemt tryk. Tænk plastisk vs statisk deformation af metaller; trykker du for hårdt - knæk! Gør du ikke, virker det bare.

Og nu vi er ved emnet olie: Forklar forskellen på smøreolie og skæreolie (eller -væske). Hvorfor bruger man ikke bare den billigste 10W40 til køling ved skære/borearbejde, men derimod en specialdesignet væske? Hvilken egenskab ved 10W40'eren er uønsket ved spåntagning?
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(08-12-2014, 08:53)stormbringer Skrev: Det må formodes at der tales om øjeblikkelig hastighed. Alt andet vil da være irrelevant? Jeg forestiller mig i øvrigt også at de 25 m/s er en flydende (ahaha...) værdi. Kanhænde gode olier modstår høje differenshastigheder bedre end dårlige?
Ja, det er vel egentlig slaglængden som afstedkommer omdrejningsloftet i kombination med max diff-hastighed. Ikke hvor hårdt man tror der bliver hevet i metallet. Hvilket får mig til at tænke - har du nogensinde overvejet hvordan en 3cc modelfly-motor kan holde til at cruise ved 30.000 rpm? Svaret er naturligvis at stempelhastigheden holder sig under 25 m/s selvom motoren går WHIIIIIIII Smil
Check lige denneher: Wärtsila 14RT-flex96C. En sød lille rækketolver-diesel på små 25.000 liter (fik jeg at vide). Stroke 3.47m, bore 0.92m, max 80-90 rpm. Fyld de data i regnearket (jeg gættede at plejlstangslængen sku' være 3.7m) og se hvad der kommer ud. Det er ikke 8m/s...
Så hut jeg visker er olien designet så smart at den faktisk er ligeglad. Trykker du hårdere, smører den bare bedre - lige indtil et bestemt tryk. Tænk plastisk vs statisk deformation af metaller; trykker du for hårdt - knæk! Gør du ikke, virker det bare.

Og nu vi er ved emnet olie: Forklar forskellen på smøreolie og skæreolie (eller -væske). Hvorfor bruger man ikke bare den billigste 10W40 til køling ved skære/borearbejde, men derimod en specialdesignet væske? Hvilken egenskab ved 10W40'eren er uønsket ved spåntagning?

Jaa, jeg ville jo ønske at jeg havde ressourcerne til at beregne på oliefilmen, for ingeniørerne hos motorfabrikanterne ønsker jo ikke at fortælle hvor højt man kan få motoren før man får akut motorharvari. De fortæller jo blot at man skal holde sig under den røde streg. Grin

Skæreolie er en olieagtig væske der er blandet med vand i et eller andet forhold. Ikke ren olie. Ren olie har jo svært ved at fortyndes i vand. Blink med øjet
Derudover vil 10W40 nok være både for dyr og for tyktflydende. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#11
Jeg er langtfra så kyndige som i i denne snak. Jeg har det bare bedst med en rimelig langsomt roterende motor. Det der hidsige snerren/ vræl, det er i mine øjne noget ungdomsjegelsker støjforherligende larm.
Dog er jeg heller ikke HD fan, den langsomt dunkende lyd hvor man næsten kan høre stemplet ramme toppen og bunden.
F.eks min egen MC, der rammer jeg ca 2800omdr ved 80km/t. Det er til at holde ud, også i længden. Skulle jeg køre samme strækning - længde underordnet, ved f.eks 5600omdr. ved 80km/t ville jeg gå bananas.

Så hellere færre omdr og flere HK uden dog at gå i Amerikanske tilstande aka HD.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#12
(11-12-2014, 18:30)Russer60 Skrev: Jeg er langtfra så kyndige som i i denne snak. Jeg har det bare bedst med en rimelig langsomt roterende motor. Det der hidsige snerren/ vræl, det er i mine øjne noget ungdomsjegelsker støjforherligende larm.
Dog er jeg heller ikke HD fan, den langsomt dunkende lyd hvor man næsten kan høre stemplet ramme toppen og bunden.
F.eks min egen MC, der rammer jeg ca 2800omdr ved 80km/t. Det er til at holde ud, også i længden. Skulle jeg køre samme strækning - længde underordnet, ved f.eks 5600omdr. ved 80km/t ville jeg gå bananas.

Så hellere færre omdr og flere HK uden dog at gå i Amerikanske tilstande aka HD

Så er det da meget heldigt at du ikke har en maskine som min. Selvom den ikke efter min mening er særlig hurtigt roterende bliver jeg nødt til at køre omkring 5-6000 omdrejninger i byen og skal op på 8-9.000 for at køre landevej ved, hvad jeg tror er 80 km/t. Grøn grin

Men jeg giver dig ret i at der er noget dejligt ved dem der er under 5-6.000 omdrejninger, for det er sådan et mærkeligt omdrejningstal for en ét-benet når det kommer til lyden. Under det kan man stadig skældne de enkelte taktslag og over det bliver det den hidsige racer-lyd. Men lige præcis omkring de 5-7000 omdrejninger synes jeg ikke at en étbenet har nogen af delene. Fræk
I hvert fald ikke dem jeg har kørt på. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar


Forum spring: