Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kulfiber i små mængder
#13
(29-11-2014, 20:09)Russer60 Skrev: Grin
Det du skriver er pest / kolera Grin
Trykker man for lidt er det skidt/ trykker man for hårdt er det skidt!!!!
Som jeg har forstået det så laver man en kopi af det emne man ruller kulfiberen ud over??
Så skal det jo have en vis styrke. Hmmmm hvad med evt huller til gitre osv hvordan dælen laver man dem?

Nå nu skal jeg lige have fundet ud af om jeg vil give det en chance før jeg begynder at tænke i evt problemstillinger Grin

Spændende det er det da!

Bare lad være med at trykke helt vildt meget igennem når du kører rullen over, så skulle du være på den sikre side. For dig gør det nemlig ikke det store om du har lidt ekstra resin, det eneste det gør er at det vejer en lille bitte smule mere.
Er vægten for dig et problem og har du et tykt lag resin oven på dine fibre kan du polere eller slibe dem væk med meget fint slibepapir.
Gør du det skal du blot være opmærksom på at ridser er kulfibers værste fjende og at du skal male dem over med et tyndt lag resin, hvis du laver ridser. Jeg ved det: Simpelthen så logisk. Grøn grin
Men igen: pynt skal ikke bære nogen vild vægt og da det er flere gange stærkere end stål er det ikke super kritisk for dig. Fræk

Huller kan du i følge manden der underviste mig i det lave omtrent som du ville i plastik. Grøn grin
Hvis du dog ender med at få flosser i enderne, hvilket muligvis vil være en konsekvens af luft i fibrene og/eller at du har trykket for hårdt med bor eller brugt for grov en stiksav, så kan du lukke enderne med resin. Grin
Endnu engang fordi du ikke har et stykke, hvor styrken er altafgørende. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Grin Der hvor jeg evt kunne bruge det er der ikke den slags problemer så er ganske rolig men ved godt det har nogle særlige egenskaber.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#15
(29-11-2014, 20:25)Russer60 Skrev: Grin Der hvor jeg evt kunne bruge det er der ikke den slags problemer så er ganske rolig men ved godt det har nogle særlige egenskaber.

Men lækkert at du stiller spørgsmålene. Grøn grin

Det værste der kan ske er at der kommer nogle spændende projekter i gang og at jeg nemmere husker det materiale jeg er blevet undervist i. Blink med øjet

Til dem der ikke er lige gider at tjekke priser, så er man godt i gang med at lave kulfiber dele for 383 kroner + fragt, hvis man selv sørger for at lave en form til delen. Til den pris har man
- 100g resin og 40g hærder (til 140g matrix, som det kaldes)
- 1 dåse release-agent, til 18 kvadratmeter
- 1 kvadratmeter vævet kulfibermåtte.

140g matrix (resin+hærder) skulle være lige en tand mere, end hvad man skal bruge til 1 kvadratmeter af det materiale, hvis man ønsker den styrke/densitet jeg omtalte i indlæg #12 med 60% kulfiber og 40% resin. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#16
(29-11-2014, 20:40)Baddi Skrev: Men lækkert at du stiller spørgsmålene. Grøn grin

Det værste der kan ske er at der kommer nogle spændende projekter i gang og at jeg nemmere husker det materiale jeg er blevet undervist i. Blink med øjet

Til dem der ikke er lige gider at tjekke priser, så er man godt i gang med at lave kulfiber dele for 383 kroner + fragt, hvis man selv sørger for at lave en form til delen. Til den pris har man

Mht formen kan man vel bruge den del man vil kopiere? Det ihvertfald hvad jeg forestiller mig at jeg vil hvis jeg går igang. Ok den bliver en smule større end originalen men det tror jeg ikke gør noget.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#17
(29-11-2014, 21:12)Russer60 Skrev: Mht formen kan man vel bruge den del man vil kopiere? Det ihvertfald hvad jeg forestiller mig at jeg vil hvis jeg går igang. Ok den bliver en smule større end originalen men det tror jeg ikke gør noget.

Det kommer vel an på hvilken side af den du bruger og hvilken form den del du vil kopiere har. Grin

Hvis vi forestiller os en halvcirkel som værende indersiden af en del som er 3mm tyk, så er ydersiden en cirkel hvis radius som er 3mm større.
Hvis vi bruger ydersiden af vores del som form så vil den nye del være for stor, da den så vil bestå af to cirkler der er 3mm større end det oprindelige og derfor kan vi komme til at sætte hullerne til skruerne forkert. Grin
Hvis du laver flade eller ret simple dele er det vel ret lige meget. Det vigtigste er vel når du placerer hullerne og sliber kanterne. Jeg vil dog også tro at den fejlmargin der kommer hvis du bruger indersiden af din del som skabelon er til at overleve når nu kulfiberdelene bliver så tynde. Grøn grin

Ellers er det med at lave formen vel at være kreativ. Man kan vel putte kul på indersiden af det man vil kopiere og så sætte et stykke flamingo ind mod. Alt hvad der så er blevet sort skal så fjernes indtil formen passer helt ind på, så alt røre og der ingen hvide pletter er. Grøn grin
Men det med at lave formen aner jeg ikke en disse om. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Königsegg viser, hvordan man kan lave mere komplicerede dele i kulfiber, stadig relativt simpelt. Grin

Deres metode er at de har CNC fræst en form der er ydersiden af en del. Denne belægger de så med kulfiber der forinden er blevet gennemblødt af resin og hærder og så er blevet holdt på køl indtil brug. Dette kaldes pre-impregneret kulfiber, eller forkortet: Pre-preg. Det klistrer lidt til formens inderside og gør det derfor nemmere og hurtigere at påføre relativt komplekse former som flowoptimerede rør i indsugningen eller ventildæksler. Smil

Herefter putter de en plastikpose ind i hulrummet som de blæser op med luft for at presse kulfiberen ud mod formen. For at sørge for at trykket fra plastikposen fordeles ligeligt er der imellem posen og kulfiberen en klump vat og endnu et lag plastik så vatten ikke klistrer på kulfiberen. Alt dette puttes så ind i et stort kammer hvor der dannes undertryk og temperaturen styres, så man kan presse så meget som muligt resin ud af materialet og styre størkningen meget præcist for at få de stærke letvægtskomponenter deres racerbiler består af. Grøn grin



Denne metode er selvsagt meget mere velovervejet end hvad man vil ende med ude i sit lille værksted derhjemme, men vil man have højere kvalitet af dele kan man sætte en vakuum plastikpose over og suge med en lille vakuum pumpe og så virker det som om det atmosfæriske tryk trykker imod kompositmaterialet. Jeg tror nok fordelen ved det er at man suger epoxyen mere ud og dermed kommer ned i vægt. Grin
Manden der underviste mig i det arbejdede hos et firma på Bornholm, hvor de ville udvikle en lille multirotor fjernstyret helikopter på 1,5 kg. På grund af al elektronikken fik han under 200g til at lave konstruktionsdelene og det lykkedes ham ved at bruge kulfiber og denne metode med den lille pumpe der ses på billedet herunder. Grin
Han beskrev deres faciliteter som værende meget minimalistiske med værktøj (laserskærer, CNC-fræser og andet) til omkring 50.000 kroner, hvilket er tæt på intet når man snakker virksomheder. Grin
Så selve vakuum støbningen skulle være noget der er muligt for tæt på enhver, men selvfølgelig er det muligt at man skal prøve sig lidt frem med, hvor meget vakuum man skal lave. Fræk

   

Lige endnu engang en sikkerhedsting. Arbejder man professionelt med dette skal man have et epoxykursus og man skal have sikkerhedsudstyret i orden. Når man håndterer fibrene skal man have handsker og lange ærmer på og når man har med epoxy er det hele svineriet med gummihandsker, øjenbeskyttelse, en maske med kemisk beskyttelse og man skal have masser udluftning der hvor man arbejder.
Så lad være med at lav delene i dagligstuen. Grin
Derudover må der ikke være ild i nærheden mens det hærder. Derudover skal man være opmærksom på at det er en lille smule exothermisk reaktion, så lad være med at have det for varmt i værkstedet af hensyn til brandsikkerhed. Så hellere lidt køligt og længere hærdetid. Brand skulle dog ikke være det helt store problem når man hærder ved stuetemperatur, hvis bare man holder lidt øje med det en gang imellem. Fræk

Støv når man sliber kan give dermatitis og lungesygdom, så hav masser sikkerhedsudstyr på. Det koster ikke alverden. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#19
Kan se problematikken i at bruge det eksisterende som form i og med at det naturligvis ikke kan få samme størrelse om man så bruger over eller underside.
Sidder og overvejer om 3mm overstørrelse vil gøre noget. Kan jeg ikke umiddelbart afgøre uden at have Smølfen samlet.
Da den står afpillet lige PT vil jeg afvente varmere tider.
Tror jeg som udgangspunkt vil fortsætte mit projekt dip hvor jeg har carbonlookalike folie. Så venter jeg til sommeren hvor jeg har bedre tid og det ikke er så p*ssekoldt at stå og rode med udendørs.

Har ikke afskrevet det for mener klart at the real deal er bedre end det jeg har nu.

Har kun en bekymring tanke. Hvordan dælen sætter man det på noget der er rundt?? Hvordan afsluttes det?
Her tænker jeg mine panikhåndtag/ passagerhåndtag som jo er aflange/ runde og IKKE en rimelig plan flade.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#20
(30-11-2014, 16:37)Russer60 Skrev: Kan se problematikken i at bruge det eksisterende som form i og med at det naturligvis ikke kan få samme størrelse om man så bruger over eller underside.
Sidder og overvejer om 3mm overstørrelse vil gøre noget. Kan jeg ikke umiddelbart afgøre uden at have Smølfen samlet.
Da den står afpillet lige PT vil jeg afvente varmere tider.
Tror jeg som udgangspunkt vil fortsætte mit projekt dip hvor jeg har carbonlookalike folie. Så venter jeg til sommeren hvor jeg har bedre tid og det ikke er så p*ssekoldt at stå og rode med udendørs.

Har ikke afskrevet det for mener klart at the real deal er bedre end det jeg har nu.

Har kun en bekymring tanke. Hvordan dælen sætter man det på noget der er rundt?? Hvordan afsluttes det?
Her tænker jeg mine panikhåndtag/ passagerhåndtag som jo er aflange/ runde og IKKE en rimelig plan flade.

Det der carbon lookalike? Grin
Det ved jeg sørme ikke, jeg tror det går ud på at sørge for at sætte samlingen på den side der er mindst synlig. Grin

Med rigtigt carbon?
Der kan man ikke på samme måde, der tror jeg det giver bedre mening at lave noget ud af kulfiberrør eller at lave noget der ser anderledes ud, når nu man jo ikke kan få samme bukkede form som man kan med stål. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#21
Jeg fik lige en idé til, hvordan man måske kan kopiere dele og beholde målene. Grin

Ekspanderende skum!

Når nu man går ud og køber en dåse af det der release agent noget der, så kan man jo putte det på den del man vil kopiere, så sprøjte ekspanderende skum på den del man vil kopiere og når skummet så har udvidet sig og er hærdet burde det kunne tages af på grund af den der release agent og volia! så har man en form at lave sin del på. Mon ikke det godt kunne virke? Grøn grin

Enten det, ellers så har man et værre griseri. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
(30-11-2014, 18:58)Baddi Skrev: Det der carbon lookalike? Grin
Det ved jeg sørme ikke, jeg tror det går ud på at sørge for at sætte samlingen på den side der er mindst synlig. Grin

Med rigtigt carbon?
Der kan man ikke på samme måde, der tror jeg det giver bedre mening at lave noget ud af kulfiberrør eller at lave noget der ser anderledes ud, når nu man jo ikke kan få samme bukkede form som man kan med stål. Grøn grin

Jeg aner ikke hvad det ender ud med men er fristende.
Har en HP som jeg håber svarer igen for de har noget der er fleksibelt. Om det kan bruges ved jeg ikke men nu venter jeg indtil jeg evt hører fra dem.

Vil da være lidt mere gjævt hvis man har det næsten rigtige istedet for folie.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#23
(01-12-2014, 17:07)Russer60 Skrev: Jeg aner ikke hvad det ender ud med men er fristende.
Har en HP som jeg håber svarer igen for de har noget der er fleksibelt. Om det kan bruges ved jeg ikke men nu venter jeg indtil jeg evt hører fra dem.

Vil da være lidt mere gjævt hvis man har det næsten rigtige istedet for folie.

Jeg har kigget lidt mere på videoer med folk der har lavet ting og sager i kulfiber og fundet en video der meget tydeligt fortæller, hvorfor det er vigtigt at øve sig på mindre dele før man går i gang med de store. Grøn grin



Det fede den fortæller er dog at han skar vægten ned til under en tredjedel, hvilket får mig til at tænke på den racerbil vi er ved at bygge ude på universitetet, hvor vi skærer ned på vægten for at få bedre acceleration og for at køre længere på strømmen (elbil). Grin
Jeg aner ikke hvor meget skjoldene på agilityen vejer, men overslagsregning viser, at hvis jeg sparer 10 kg på at lave alle skjolde og ventildækslet af kulfiber vil jeg få en forøgelse i accellerationen på ca. 6%. Grin
Ca. 1/5 af et sekund hurtigere om at nå topfarten på 36 km/t. Fræk
Juhuu! Så skal der køres ræs!

Det kunne da egentlig også være sjovt at lave mere komplicerede dele som kickstarterskjold ud af kulfiber, men det tør jeg ikke lige nu, da det er en del af konstruktionen der holder baghjulet fast på maskinen og da det vist udsættes for en del kræfter når man træder i kickstarteren. Grin
Undskyld, jeg er blevet totalt gak i hovedet af alt det her kulfiber. En af mine medstuderende, som er uddannet flymekaniker nævnte at han har 20 kg resin stående som jeg da nok godt måtte få/købe noget af. Der er åbenbart sat en holdbarhedsdato på det, når det skal bruges i jagerfly, men i enhver sammenhæng, hvor styrke/vægt forholdet ikke er lige så kritisk er en holdbarhedsdato på resin åbenbart ligemeget. Grin

Det kan da være at jeg så tidligt som januar måske kan komme i gang med at lege med det. Jeg kan i hvert fald ikke i december, det er der hverken tid eller penge til. Fræk
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#24
Har besluttet mig for IKKE at "lege" med Grin dvs at jeg nok køber noget der ligner og som i alle tilfælde er pænere end det dypfolie jeg har nu, nemlig dette:
http://www.easycomposites.co.uk/Category...Sheet.aspx

[Image: flexible-carbon-sheet.jpg]

Tror det rigtige produkt vil være FOR bøvlet at arbejde med der hvor jeg vil bruge det og der kommer dette ind som en bedre løsning tror jeg. Dog ville jeg gerne have lavet mine potter om med carbon men det kræver mere end jeg har evner til tror jeg. Ihvertfald nok til at jeg ikke tør binde an med det.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar


Forum spring: