Søg Garagen Hej Gæst! Register

Artikel vedr. synlighed i trafikken (MC)
#1
Fandet denne tilfældigt men mener den er ganske god og tankevækkende.
Læs den og bedøm selv: http://www.hvu.dk/SiteCollectionDocument...ltater.pdf
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(24-11-2014, 16:42)Russer60 Skrev: Fandet denne tilfældigt men mener den er ganske god og tankevækkende.
Læs den og bedøm selv: http://www.hvu.dk/SiteCollectionDocument...ltater.pdf

Jo den var faktisk ret dejlig for en ny motorcyklist som jeg selv at læse. Grøn grin
Har i hvert fald lige fået det der dask der vækker en op igen. Grøn grin

Jeg kan da heller ikke se, hvorfor nogen ville mene at 21W var nok som forlygte.
Og de 20Hz frekvens på den vibrapære er da også lidt mærkeligt. Et menneske kan opfange under ca. 24 Hz som værende enkeltstående begivenheder men da normale pærer jo benytter sig af en opvarmet tråd slukker denne ikke lige så hurtigt og når altså ikke at slukke helt 20 gange i sekundet som det nok var tiltænkt, men blot sænker lysstyrken en lille bitte smule. Selv hvis den blinkede 20 gange i sekundet ville det da heller ikke være særlig godt, for det er ikke særlig nemt at bedømme afstand på noget der blinker. Bare tænk stroboskoblys. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#3
(24-11-2014, 16:42)Russer60 Skrev: Fandet denne tilfældigt men mener den er ganske god og tankevækkende.
Læs den og bedøm selv: http://www.hvu.dk/SiteCollectionDocument...ltater.pdf

Fra artiklen:
Citat:Omkring synlighed kan det generelt anføres, at når der benyttes (korrekt indstillet) nærlys på motorcyklerne, er det vanskeligt på tilstrækkelig lang afstand, at opdage motorcyklerne. Dette uanset om nærlyset afgives af en Xenonpære, en alm. halogenpære eller en
halogenpære styret af en elektronisk Vibraenhed. <snip> Benyttes der fjernlys opdages alle fire motorcykler på meget stor afstand. Jo kraftigere forlygtens afgivne lys var, des længere væk blev motorcyklen naturligvis spottet.

Godt så.
Jeg lærer at et korrekt indstillet nærlys er værdiløst, hvadenten det er den ene eller den anden pæreteknologi. Det eneste som virker er fjernlys; at smække 60 watt lige i ansigtet på modkørende, så de kan lære det.

Det duer selvfølgelig ikke i hverdagen. Omvendt får det mig til at overveje om man måske skulle begynde at bruge overhalingslyset lidt mere. At blinke med 'den lange lampe' ifald man er usikker på om man er blevet set, det kan enhver jo gøre.

Eller - som min kørelærer udtrykte det: I højt solskin er det en god ide at køre med langt lys - ellers bliver man ikke set.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#4
Hmmm.

Kører ikke med refleksvest - og siden jeg har en vindskærm der er så høj, som det er lovligt muligt, kan jeg regne ud at det er ligemeget. Kører også altid med rygsæk, så der ville ikke være ret meget man kunne se af den.

Har også brugt mit nærlys som kørelys i sommertiden istf de 2 positionslyspærer der sidder foran, men kan også se ud af testen at det er et fedt om jeg kører med nærlys eller 2 stearinlys, jeg bliver overset uanset hvad.

Så konklusionen må være at jeg fortsat bare skal køre som om alle vil køre ud foran mig og så tage mine forholdsregler. Dvs kommer jeg henimod en sidevej, som har ubetinget vigepligt og der holder en bil, så tage farten af, pånær hvis man er 100 % sikker på at føreren har set mig og reagerer som han/hun skal. Ved godt at jeg i såfald er til gene for trafikken bag mig, men det er jeg så jævnt ligeglad med - har oplevet LIDT for mange gange at biler er kørt ud foran mig til at jeg tør at lade være.
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i solgt
Svar
#5
(26-11-2014, 13:26)JanVen Skrev: Det er et fedt om jeg kører med nærlys eller 2 stearinlys, jeg bliver overset uanset hvad.

Så konklusionen må være at jeg fortsat bare skal køre som om alle vil køre ud foran mig og så tage mine forholdsregler. Dvs kommer jeg henimod en sidevej, som har ubetinget vigepligt og der holder en bil, så tage farten af, pånær hvis man er 100 % sikker på at føreren har set mig og reagerer som han/hun skal.

At køre som om alle vil køre ud foran dig og tage passende forholdsregler er bestemt den sikreste fremgangsmåde.

Men har du ikke et overhalingslys? Artiklen - og vibralight-firmaet - nævner jo netop at et lys som ændrer styrke eller retning bliver set bedre. Så kip med fjernlyset, det løser opgaven. Jeg har brugt tricket så sent som i går eftermiddags, hvor jeg følte mig 'gemt' bag en forankørende - så jeg signalerede til damen i bilen på sidevejen længere fremme for at sikre mig hun havde mig med i overvejelserne. Jeg pegede sågar forlygten direkte på hende - og blev i allerhøjeste grad set!
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(27-11-2014, 09:12)stormbringer Skrev: At køre som om alle vil køre ud foran dig og tage passende forholdsregler er bestemt den sikreste fremgangsmåde.

Men har du ikke et overhalingslys? Artiklen - og vibralight-firmaet - nævner jo netop at et lys som ændrer styrke eller retning bliver set bedre. Så kip med fjernlyset, det løser opgaven. Jeg har brugt tricket så sent som i går eftermiddags, hvor jeg følte mig 'gemt' bag en forankørende - så jeg signalerede til damen i bilen på sidevejen længere fremme for at sikre mig hun havde mig med i overvejelserne. Jeg pegede sågar forlygten direkte på hende - og blev i allerhøjeste grad set!

Lidt sværere for mig at bruge overhalingslys på den måde, for min forlygte sidder ikke på styret, men på selve stellet - så jeg skal pege hele scooteren i retning mod vedkommende og ikke bare styret Græder

Men vil da overveje den med LED kørelys, koblet på mit posistionslys - kunne da være smart Grin
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i solgt
Svar


Forum spring: