Søg Garagen Hej Gæst! Register

Lovens bogstav mht lys er underlig
#1
Ja altså jeg overvejede at få sat ekstra fjernlys på min mc men gik væk fra det da jeg fra fleres side fik at vide at det nok ikke var SÅ smart igen med min nye lyskilde.
Så måtte jeg jo gå igang med at søge på hvad man egentlig må og der er da lyspunkter Grin
F.eks må man godt sætte kørelys på sin mc. Selvfølgelig skal det overholde lovens krav om placering osv men det var nu en overraskelse at det var tilladt.
Det er sådan at det enten kan bruges alene ELLER sammen med nærlyset og det er da en god ting. Så er der større chance for at blive set i trafikken.
Kan ikke lige få linket til at virke men i kan selv kigge. Omkring 6.03.00 mener jeg det var jeg fandt det:
http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/62...9A4A4.ashx

6.12.030:
Motorcykel:
(1) Motorcykel kan være forsynet med to kørelyslygter.
(2) Særligt kørelys kan afgives af:
- to kørelyslygter eller,
- to kørelyslygter og én nærlyslygte (evt. med reduceret spænding).
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Det var skuda alligevel overraskende. Grøn grin

På min kammerats bil var to hvide LED striber i fronten at godtage som kørelys, så måske noget lignende kan gøres på en motorcykel? Grin

Sådan to LED striber ville være tåbeligt på min, som er en naked-bike men på en med noget mere plastik i fronten ville det nu nok kunne se ret futuristisk ud. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#3
(26-11-2014, 15:35)Baddi Skrev: Det var skuda alligevel overraskende. Grøn grin

På min kammerats bil var to hvide LED striber i fronten at godtage som kørelys, så måske noget lignende kan gøres på en motorcykel? Grin

Sådan to LED striber ville være tåbeligt på min, som er en naked-bike men på en med noget mere plastik i fronten ville det nu nok kunne se ret futuristisk ud. Grin
LED-striber sælges på ebay til nul og niks. Jeg har købt nogen røde og gule i 30cm længde med selvklæbende bagside - 12 kroner stykket. Og de passer direkte på 12VDC. Så nu har jeg bremselys på min topbox-holder for den nette sum af tolv kroner Smil

De to gule striber jeg bestilte var egentlig tænkt som udvidelser af cyklens originale afviserblink. En stribe på siden af hvert gaffelben eksempelvis. Eller måske på spejlene? På små plader monteret på siden af radiatoren? Der er flere muligheder.

Jeg har i øvrigt set netop to hvide LED-striber monteret foran på gaffelbenene - det virker ganske udmærket som kørelys.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#4
(27-11-2014, 09:01)stormbringer Skrev: LED-striber sælges på ebay til nul og niks. Jeg har købt nogen røde og gule i 30cm længde med selvklæbende bagside - 12 kroner stykket. Og de passer direkte på 12VDC. Så nu har jeg bremselys på min topbox-holder for den nette sum af tolv kroner Smil

De to gule striber jeg bestilte var egentlig tænkt som udvidelser af cyklens originale afviserblink. En stribe på siden af hvert gaffelben eksempelvis. Eller måske på spejlene? På små plader monteret på siden af radiatoren? Der er flere muligheder.

Jeg har i øvrigt set netop to hvide LED-striber monteret foran på gaffelbenene - det virker ganske udmærket som kørelys.

Hmm, på gaffelbenene, ja se det var et interessant sted at sætte dem. Grøn grin

Hvordan så det så ud?
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#5
(28-11-2014, 01:35)Baddi Skrev: Hmm, på gaffelbenene, ja se det var et interessant sted at sætte dem. Grøn grin

Hvordan så det så ud?
Follow me...
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(29-11-2014, 20:37)stormbringer Skrev: Follow me...

Det ser da ret fedt ud. Det sidder en smule skævt og jeg er stadig nysgerrig på, hvordan det ser ud lidt længere væk og så forfra, hvor man kan se begge to, men min fantasi siger at det ser virkelig godt ud. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#7
Så er det jeg er lyseslukker og påstår at det sikkert er ulovligt som så meget andet sikkerheds udstyr her i latterlige lille snæversynede DK Ked af det

Du må ikke bare plastre din bil/ mc ind i alverdens lys osv osv. Som minimum skal det være CE godkendt osv osv. Blad selv løs i de uendelige håbløst uforståelige lovregler ang lys på motoriserede køretøjer. INGEN fatter hvad der står!
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#8
(29-11-2014, 21:17)Russer60 Skrev: Så er det jeg er lyseslukker og påstår at det sikkert er ulovligt som så meget andet sikkerheds udstyr her i latterlige lille snæversynede DK Ked af det

Du må ikke bare plastre din bil/ mc ind i alverdens lys osv osv. Som minimum skal det være CE godkendt osv osv. Blad selv løs i de uendelige håbløst uforståelige lovregler ang lys på motoriserede køretøjer. INGEN fatter hvad der står!

Ikke CE-godkendt, det er noget andet. Smil
Det står dog i vejledningen til syn af køretøjer at det skal være e-godkendt lygte, så det er ganske rigtigt forbudt. Fræk
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#9
(29-11-2014, 21:39)Baddi Skrev: Ikke CE-godkendt, det er noget andet. Smil
Det står dog i vejledningen til syn af køretøjer at det skal være e-godkendt lygte, så det er ganske rigtigt forbudt. Fræk

En LED strip, er da ikke en lygte? Blink med øjet Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(29-11-2014, 23:42)Teddy Skrev: En LED strip, er da ikke en lygte? Blink med øjet Grin

Haha, det er fandenme kreativ fortolkning til vores fordel, det er noget vi kan lide! Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#11
(29-11-2014, 23:42)Teddy Skrev: En LED strip, er da ikke en lygte? Blink med øjet Grin


Mangler der ikke 3 bogstaver der?? Blink med øjet "En led strip(per)" ?? Grin
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar


Forum spring: