Svar: 9.709
Tråde: 125
Tilmeldt: May 2007
Jeg ville starte med at få målt stator og tændspole, evt kan du prøve hvis det er muligt at starte maskinen op, lade den stå i tomgang, og så prøve at varme på stator og tændspole med en hårtørrer, for at se om fejlen kan fremprovokeres.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar: 17
Tråde: 2
Tilmeldt: Dec 2007
Jeg har prøvet at udskifte tændspolen med en HELT ny. Men ingen virkning.
Så nu nærmer jeg mig enten stator eller CDI.
Skal svinghjulet (magnet) pilles af for at komme til stator ??
Og kan det gøres med en alm. aftrækker ala denne
http://biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og...et-203401/ eller kræver det special værktøj ??
Svar: 8.172
Tråde: 168
Tilmeldt: Jul 2008
04-12-2014, 22:40
(Dette opslag var sidst ændret: 04-12-2014, 22:41 af barden.)
Denne er det rigtige
værktøj til at fjerne svinghjulet, så du derefter kan afmontere stator.
Svar: 9.709
Tråde: 125
Tilmeldt: May 2007
(04-12-2014, 17:37)cinnober Skrev: Jeg har prøvet at udskifte tændspolen med en HELT ny. Men ingen virkning.
Så nu nærmer jeg mig enten stator eller CDI.
Skal svinghjulet (magnet) pilles af for at komme til stator ??
Og kan det gøres med en alm. aftrækker ala denne http://biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og...et-203401/ eller kræver det special værktøj ??
Jeg vil ikke anbefale dig at benytte sådan en aftrækker, der er stor chance for at ødelægge svinghjulet, du skal benytte en aftrækker der passer præcist til det svinghjul.
Og ja, svinghjulet skal afmonteres for at komme til statoren, jeg tror ikke fejlen er CDI'en, men tør ikke sige det 100%, den er uden tvivl det nemmeste at udskifte til en start.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar: 8.172
Tråde: 168
Tilmeldt: Jul 2008
(28-11-2014, 07:18)cinnober Skrev: Hvor måler man henne på stator og hvad skal resultat være ??
Og det samme med tændspole ?
Formoder man skal måle modstand (ohm) ?
[attachment=7792][attachment=7793]
Svar: 17
Tråde: 2
Tilmeldt: Dec 2007
(28-11-2014, 21:17)lsmox Skrev: Min egen Speedfight har nøjagtig samme opførsel ved denne tid hvert år. Det er karburator is. Det er netop ved temperaturer mellem 0 og plus 5-6 grader og høj luftfugtighed, at problemet opstår. Ved lavere temperaturer, er luften mere tør, og problemet mindre.
Når benzinen fordamper/forstøver i karburatoren bruges varme. Derved falder temperaturen ganske meget og ganske hurtigt. Den høje luftfugtighed gør at vanddampen kondenserer og fryser i karburatoren, og motoren dør. Efter et par minutter, er isen smeltet, og det hele kan gentage sig.
De 5% bioethanol der er i benzinen gør ingen forskel. Der skal isopropanol (karburatorsprit) i benzinen. Det gør, at kondensvand i tanken, samt fugt i luften kan opblandes i benzinen og brændes af i motoren, i stedet for at fryse i karburatoren.
Så løsningen er: Karburatorsprit.
Er det alm. karburatorsprit til biler og meget kommer du i til en tankfuld (ca. 5 liter) ?
Svar: 3.546
Tråde: 67
Tilmeldt: Aug 2013
06-12-2014, 18:22
(Dette opslag var sidst ændret: 06-12-2014, 18:24 af Quiks.)
(06-12-2014, 17:29)cinnober Skrev: Er det alm. karburatorsprit til biler og meget kommer du i til en tankfuld (ca. 5 liter) ?
Ja det er alm Karburator sprit som det man bruger til biler.
Læs bagpå flasken.
Det er lidt forskelligt fra 1 liter sprit til 30 liter benzin 1/30.
og andre med 1/50 og 1/60 ved ikke om der er andre en dem, men som sagt så læs på flasken for det er forskelligt fra fabrikant til fabrikant.
Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar: 2.073
Tråde: 92
Tilmeldt: May 2007
Hejsa.
Så du havde fået værdierne, men igen tvivler jeg på tændingen. Når du har startet den op og den står i tomgang, har du så prøvet og holde hånden ved udgangshullet på potten??.
Tænker på om din potte er defekt så den ik danner modtryk, men kan du mærke med om den prutter ud af afgangshullet.
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar: 2.073
Tråde: 92
Tilmeldt: May 2007
UPS havde ik lige læst dit indlæg, hvor du skrev det med hætten med lys i.. Med den beskrivelse ville jeg tjekke ledningerne som går ned til stator, om der er brud på isoleringen eller om du kan se anden skade. Hvis ik du kan se noget på ledningerne, så ville jeg tjekke multistikket.
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar: 17
Tråde: 2
Tilmeldt: Dec 2007
02-01-2015, 15:21
(Dette opslag var sidst ændret: 02-01-2015, 15:26 af cinnober.)
Så har jeg rodet lidt med det og vil forklare hvad jeg har gjort for at af/bekræfte om jeg har gjort det korrekt:
Jeg har afmonteret statoren helt og har et hvidt plast stik med 3 ledninger i farverne GUL,HVID og BLÅ med GUL stribe. Desuden er der en enkelt løsthængende stik som er SORT med RØD stribe.
Jeg har så indstillet mit multimeter på den laveste OHM indstilling som er 200 OHM.
Jeg placerer så den ene målepind ved HVID ledning og placerer den anden på statoren,hvor der er synligt metal (ved skruehuller) Her viser meteret 00.8 OHM
Ved samme metode ved GUL ledning viser meteret 00.6
Ved BLÅ/GUL ledning på samme måde viser den overhovedet INTET udslag på meteret.
Er ovenstående gjort / målt korrekt ??
Svar: 9.709
Tråde: 125
Tilmeldt: May 2007
Det lyder korrekt ja, i følge det fra Barden.
Og det kunne godt tyde på du har fundet dit problem.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar: 17
Tråde: 2
Tilmeldt: Dec 2007