Søg Garagen Hej Gæst! Register

Må politiet stoppe en med tun på?
#13
Jeg synes det er helt ok at blive stoppet og tjekket. Jeg er blevet stoppet mange gange på knallert, og de har tjekket forsikring og ID, og så har de lige gået en runde omkring knallerten.

Selvom de må, piller de ikke varioskjoldet af og tjekker om ringen sidder der, hvis du har kørt de 30 km/t.

Men at de rutinestopper mange gør at mange er mere tilbøjelige til at huske at forsikre knallerten, huske at bremser og lignende skal virke, og at køretøjet er i ok stand.

Hvis ikke de måtte stoppe dig sålænge du kørte ordentligt kunne enhver køre rundt på den mest plumrådne knallert og uden forsikring, og så ville det blive rent ud sagt livsfarligt at færdes på vejene.

Med hensyn til §77 så er jeg også blevet stoppet i en sådan, både i bil, men også på 45 knallert. Viste kørekort, de kiggede lidt rundt omkring, bilen var i fin stand (synet 1 måned før og har ingen rust). Godt nok ingen ring og en anden karburator, men det så de ikke, og da de havde konstateret lys, bremser og horn virkede, og at ham den sagkyndige havde hoppet lidt i sædet for at se affjedringen virke, fik jeg lov at fortsætte.

Rexman
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Der må ikke laves konstruktive ændringer på et køretøj ( Eks. Tun udstødning NEJ. Power luftfilter NEJ Osv . )
Svar
#15
http://www.fstyr.dk/sw23101.asp


Må man bygge sin knallert om, eller ændre fra knallert 45 til 30?
Det er ikke tilladt at foretage konstruktive ændringer ved motor og lyddæmpersystem eller ændre udvekslingen mellem motor og drivhjul.

Da det ikke er tilladt at foretage konstruktive ændringer på en knallert, er det ikke tilladt at ændre en stor knallert (45 km/t knallert) til en lille knallert (30 km/t) eller omvendt.


Det er forbudt at sælge tuningsdele, der kan anvendes til knallerter. Tuningsdele er udstyr, der kan anvendes i motor eller udveksling, så knallerten kan køre hurtigere end den fastsatte hastighedgrænse. Dette fremgår af bekendtgørelse nr. 142 af 14. april 1977 om forbud mod forhandling af særligt hastighedsøgende udstyr (»tuningsdele«), der kan anvendes til knallert.
Svar
#16
bosch Skrev:...Tuningsdele er udstyr, der kan anvendes i motor eller udveksling, så knallerten kan køre hurtigere end den fastsatte hastighedgrænse...

Med andre ord så vil en malossi multivar samt ændring af rullevægt kunne betragtes som tun? 0.o
PGO T-REX 110 (årgang '04), tidligere ejer af Kreidler Florett (årgang '77)

PGO > Giantco/CPI - nuff said :P
Svar
#17
stoiss Skrev:Med andre ord så vil en malossi multivar samt ændring af rullevægt kunne betragtes som tun? 0.o

Ja, vario'en er en klar konstruktiv ændring af den typegodkendte motor, rullevægt derimod kan man frit lege med, det betragtes som generel justering (som dyseskift bla.) rullevægt kan nemlig kke give mere topfart end den lovpligtige hastighed, medmindre der er lavet andet ved motoren.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
stoiss Skrev:Med andre ord så vil en malossi multivar samt ændring af rullevægt kunne betragtes som tun? 0.o

Multivar'en er en tundel, men ændring af rullevægt er det ikke, efter hvad jeg ved.
Svar
#19
Malossi Multivar er ikke hastighedsøgende udstyr "tundel" eller en konstruktiv ændring af motoren, og kan derfor forhandles frit i Danmark. Multivaren er en almindelig variator af bedre kvalitet og med en kraftiger fjeder end de fleste standardvariatorer. Den vil kunne forøge og udjævne optrækket mærkbart, men vil ikke i sig selv øge topfarten, da den ikke ændrer udvekslingen

Det samme gælder et luftfilter.
Grin
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#20
kragen Skrev:Malossi Multivar er ikke hastighedsøgende udstyr "tundel" eller en konstruktiv ændring af motoren, og kan derfor forhandles frit i Danmark. Multivaren er en almindelig variator af bedre kvalitet og med en kraftiger fjeder end de fleste standardvariatorer. Den vil kunne forøge og udjævne optrækket mærkbart, men vil ikke i sig selv øge topfarten, da den ikke ændrer udvekslingen

Det samme gælder et luftfilter.
Grin
Den kører remmen en smule mere ud på vario'en end den orig. gør (pga. ændrede rullebaner og vinkler på bagplade), i standardtrim kører remmen ikke helt ned bagi, så der er noget at gi' af når Multivar'en kommer på
Jeg ved godt der følger drosselring med kittet, men den har stadig ikke en E-godkendelse så vidt jeg ved. Og hvem kører egentlig med ring i deres Multivar ?... Griner



Luftfilter ? Hvis det er et åbent af slagsen ryger det også af fordi det ikke er støjdæmpet. En aftermarket filterindsats som fx. Malossi Red Spounge, kan dog godt gå an fordi det er i den orig. støjdæmpede filterkasse og dermed overholder støjkravet.
Svar
#21
Nu er det ikke sådan, at alting skal have en E-godkendelse for at være lovlige :wink: I bekendtgørelsen vedr. køretøjer, er det hovedsageligt de sikkerhedsmæssige dele, man har krævet E-godkendelse af, hjelme, dæk, vindskærme osv.

Når det drejer sig om "støjgrænser" er det lidt mere diffust. Hovedreglen er dog, at det ikke må støje unødigt, og der har du da helt ret, hvis knallerten larmer mere, end den gjorde med orignalfilteret, ja, så larmer den unødigt; men hvis det f.eks. kan påvises, at forbrændingen bliver renere med et andet filter, og forureningen derfor bliver mindre, så kan det diskuteres, hvorvidt knallerten så larmer unødigt. Det kan måske virke lidt søgt, men problemstillingen eksisterer i og med, at fabrikanter ofte er tvunget til at bruge mindre dyser, end de optimale, for at opfylde EU-normen. Det medfører så også, at det herefter ikke mere er tilladt at "dyse om", hvis det medfører, at EU-normen for forurening derved overskrides Fortvivlethock: Dette uanset, at det ellers er lovligt, at "omdyse". Men det er heldigvis ikke Færdselsloven, så det vil politiet nok holde nallerne fra.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
kragen Skrev:Nu er det ikke sådan, at alting skal have en E-godkendelse for at være lovlige :wink: I bekendtgørelsen vedr. køretøjer, er det hovedsageligt de sikkerhedsmæssige dele, man har krævet E-godkendelse af, hjelme, dæk, vindskærme osv.

Når det drejer sig om "støjgrænser" er det lidt mere diffust. Hovedreglen er dog, at det ikke må støje unødigt, og der har du da helt ret, hvis knallerten larmer mere, end den gjorde med orignalfilteret, ja, så larmer den unødigt; men hvis det f.eks. kan påvises, at forbrændingen bliver renere med et andet filter, og forureningen derfor bliver mindre, så kan det diskuteres, hvorvidt knallerten så larmer unødigt. Det kan måske virke lidt søgt, men problemstillingen eksisterer i og med, at fabrikanter ofte er tvunget til at bruge mindre dyser, end de optimale, for at opfylde EU-normen. Det medfører så også, at det herefter ikke mere er tilladt at "dyse om", hvis det medfører, at EU-normen for forurening derved overskrides Fortvivlethock: Dette uanset, at det ellers er lovligt, at "omdyse". Men det er heldigvis ikke Færdselsloven, så det vil politiet nok holde nallerne fra.

Stort set enig, du glemmer bare lige udstødningerne med E-godkendelse og drosling, som efter megen møje og besvær er blevet accepteret af myndighederne herhjemme, Århus politi lader derfor E-godkendte udstødninger blive siddende HVIS droslingen stadig sidder i - hvilket er yderst sjældent.. Griner
Svar
#23
Energy Skrev:Stort set enig, du glemmer bare lige udstødningerne med E-godkendelse og drosling, som efter megen møje og besvær er blevet accepteret af myndighederne herhjemme, Århus politi lader derfor E-godkendte udstødninger blive siddende HVIS droslingen stadig sidder i - hvilket er yderst sjældent.. Griner
Jeg har ikke glemt udstødningen, for - som du selv nævner - er Danmark af EU's "konkurrencenævn" blevet pålagt, at godkende udstødninger (og andre reservedele) fra andre fabrikanter og andre modeller, forudsat, at de selvfølgelig opfylder kravene i den danske lovgivning (drosling) - så politiet i Århus følger i det mindste reglerne 8) Der kan dog ikke altid - modsat styrthjelme - forlanges, at de er E-godkendte med mærke på varen. Man skal i de tilfælde, hvor de ikke er mærket fra fabrikanten, indhente et EU-godkendelsescertifikat, og have det med sig, til evt. forevisning. På flere af potterne på nettet, vil der være et certifikat på potten, man kan downloade. Er potten ikke mærket, eller har man ikke et certifikat, så er potten ulovlig - uanset, at droslingen er intakt :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#24
kragen Skrev:Jeg har ikke glemt udstødningen, for - som du selv nævner - er Danmark af EU's "konkurrencenævn" blevet pålagt, at godkende udstødninger (og andre reservedele) fra andre fabrikanter og andre modeller, forudsat, at de selvfølgelig opfylder kravene i den danske lovgivning (drosling) - så politiet i Århus følger i det mindste reglerne 8) Der kan dog ikke altid - modsat styrthjelme - forlanges, at de er E-godkendte med mærke på varen. Man skal i de tilfælde, hvor de ikke er mærket fra fabrikanten, indhente et EU-godkendelsescertifikat, og have det med sig, til evt. forevisning. På flere af potterne på nettet, vil der være et certifikat på potten, man kan downloade. Er potten ikke mærket, eller har man ikke et certifikat, så er potten ulovlig - uanset, at droslingen er intakt :wink:

Nemmerlig !.. :wink:

Til mange potter (specielt Leovince og Sito) medleveres dog et certifikat og klistermærke til hjelmrummet, som fortæller at den er lovlig nok (sammenholdt med præget EC-nr. på potten), sålænge droslingen er tilstede i potten.
Svar


Forum spring: