Søg Garagen Hej Gæst! Register

Læderfedt er vigtigt
#1
Som dem der har set mig ved er jeg klædt i læder op til halsen.

Nu er jeg så gået i gang med at give det hele fedt.

Jakke og bukser fik fedt for ikke så lang tid siden, hvor jeg for første gang skulle køre i regnvejr og har så været fuldstændig vandtæt igennem flere korte og "længere" ture gennem øs regnvejr.

Efter tøjet har fået fedt er det blevet blødere og mere behageligt at have på og også mørkere og pænere i udseendet. Også selvom jeg brugte klar fedt.

Støvlerne burde jeg så have givet fedt med det samme jeg købte dem. De er nemlig blevet lidt krakelerede i overfladen nogle steder hvor det er råt læder.
Til min store overrakselse er det dog ikke venstre fod med gearskiftene der er noget at se på, men højre fod. Det er nemlig højre fod jeg går ned på, hvis jeg skal sætte et knæ i jorden for at se noget langt nede, hvilket jeg jo har gjort når jeg har stillet min nysgerrighed om den nye maskine og dermed lavet nogle buk på oversiden af støvlen lige før tæerne. Smil

Derudover er indersiden af højre støvle også blevet mere medtaget end venstre, hvilket jeg har konkluderet at må være fordi den er så tæt på udstødningen der bliver møg hamrende varm og dermed giver en masse varmestråling der optages meget af det sorte læder på støvlen og dermed nemmere udtørrer læderet. Grøn grin

   
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Smør dem godt ind i læderfedt og lad dem stå til næste dag og suge alt det de kan.

Tør så det overskydene af og gentag det et par dage efter så det bliver suget godt ind i læderet og blødgøre det så det ikke krakelere i overfladen.

De skal selvfølig bruges et par dage mellem første og anden gang så læderet bliver blødgjort.

Mine Harley boots har ingen revner kun de skrammer der er kommet af og kravle rundt på terrassen og rode med scooteren.

De har kun fået læderfedt to gange den første uge jeg havde dem ellers bliver de bare pudset med sort skosværte og sprøjtet med imprægnerings væske i Oktober/November månede hvert år.

De har aldrig været gennemblødte uanset hvor meget det har regnet eller sneet.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#3
Ja, man skal passe sit grej. Og da læder er et levende materiale, skal det behandles derefter; opbevares tørt og luftigt, ha' tilført næring/fedtstof og gøres rent efter brug.

Andre som vil dele deres erfaringer med waterproofing-produkter til læder?

Jeg har prøvet Daytona's originale støvlefedt. Det virker - fedtet. Men har holdt mig fint tør.
Jeg har prøvet Motul læderpleje. det tørrer ind i læderet, efterlader ingen nævneværdig fedt på overfladen og besidder ikke sådan rigtig de egenskaber jeg leder efter - bl.a. en blødgørende effekt. Der er noget sæbe-agtigt ved produktet. Hmmm...
Og igår tog jeg så et produkt kaldet BoneDry NZ i brug, baseret på anbefaling fra en kammerat med mange års MC-kørsel bag sig. Jakke, støvler, handsker - det hele fik en tur. Indtil videre forekommer læderets overflade at være fedtet og strukturen er blevet blødere - næsten som om det er vådt. Produktet som smøres på er nu også noget tyndt - lidt i stil med marmelade (uden klumper). Men det forsvinder ind i læderet overraskende hurtigt og føles i det hele taget 'rigtigt'. Jeg glæder mig til at afprøve vandafvisnings-evnen.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#4
(30-10-2014, 09:17)Quiks Skrev: Smør dem godt ind i læderfedt og lad dem stå til næste dag og suge alt det de kan.

Tør så det overskydene af og gentag det et par dage efter så det bliver suget godt ind i læderet og blødgøre det så det ikke krakelere i overfladen.

De skal selvfølig bruges et par dage mellem første og anden gang så læderet bliver blødgjort.

Mine Harley boots har ingen revner kun de skrammer der er kommet af og kravle rundt på terrassen og rode med scooteren.

De har kun fået læderfedt to gange den første uge jeg havde dem ellers bliver de bare pudset med sort skosværte og sprøjtet med imprægnerings væske i Oktober/November månede hvert år.

De har aldrig været gennemblødte uanset hvor meget det har regnet eller sneet.

Så må jeg lige give dem en gang mere når jeg kommer hjem for jeg gav bare støvlerne to gange lige efter hinanden, hvor de bare fik den tid til at trække som det tog mig med den anden støvle inden den blev tørret af og fik en gang mere. Grøn grin

Med den pris jeg har sluppet for de støvler skal de satme ikke krakelere i overfladen så hurtigt, så det skal behandles med det samme. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#5
(30-10-2014, 09:38)Baddi Skrev: Så må jeg lige give dem en gang mere når jeg kommer hjem for jeg gav bare støvlerne to gange lige efter hinanden, hvor de bare fik den tid til at trække som det tog mig med den anden støvle inden den blev tørret af og fik en gang mere. Grøn grin

Med den pris jeg har sluppet for de støvler skal de satme ikke krakelere i overfladen så hurtigt, så det skal behandles med det samme. Grin

Ja med lidt fedt og kærlig pleje holder de dobbelt så længe og blivere mere behagelige og gå i.

Jeg har haft mine støvler i snart 4 år og det eneste der er gjort ved dem ud over læderfedt og skosværte som jo bare er læderfedt med sort farve i også imprænerings spray 2 gange med nogle timers mellemrum der omkring Okt/November afhængig af vejret.

En gang sværte og de er som nye igen.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Kører i tekstil. orker (læs gider ikke) huske på at læder skal passes og plejes og hvis det bliver gennemblødt tager det ca 14 dage for at blive tørt. Grin
Når det er sagt så ved jeg udmærket at læder beskytter bedre end tekstil.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#7
På min dragt er læderet ved knæet bølget så det er lidt ligesom elastik der tillader at jeg kan strække og bukke benet. Smil
Det er dog i dag efter en 45 minutters tur på motorvej blevet vådt inde bag det. Alt andet er tørt, så det lader til at det bare er sværere at få læderfedtet ordenligt ind der. Grin

   
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#8
(03-11-2014, 09:35)Baddi Skrev: På min dragt er læderet ved knæet bølget så det er lidt ligesom elastik der tillader at jeg kan strække og bukke benet. Smil
Det er dog i dag efter en 45 minutters tur på motorvej blevet vådt inde bag det. Alt andet er tørt, så det lader til at det bare er sværere at få læderfedtet ordenligt ind der. Grin

ja lyder som om at vandet trænger ind igennem de sygninger der er på knæene

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#9
(03-11-2014, 09:35)Baddi Skrev: Det er dog i dag efter en 45 minutters tur på motorvej blevet vådt inde bag det. Alt andet er tørt, så det lader til at det bare er sværere at få læderfedtet ordenligt ind der. Grin

Korrekt. Elastik-zonerne er traditionelt bøvlede. Jeg har opdaget at jo tyndere fedt, jo nemmere er det at komme ind i hjørnerne. Og så skal man - som du nu har gjort - erfare sig frem til hvor der er 'hul'. Du må pløre noget mere fedt på lige dér og se om det lukker for vandet.

Men vil læder ikke altid i et vist omfang tage fugt til sig? Blive 'tungt'...

45 minutter på motorvej i regnvejr. Du er rigtig kommet ud at køre, hvad? Godt, det er det det hele går ud på; at få oplevelser.

Mine egne erfaringer med at holde mig selv tør begrænser sig til at jeg for tid og evighed har tabt tilliden til de dér nylon-regnsæt man kan købe. Jeg har prøvet flere - både fra THansen og mærkevarer fra MC-butik - og hver gang er jeg blevet våd. Det eneste som har virket aldeles upåklageligt er Helly Hansens det billigste polyurethan-baserede regntøj. Timevis i øsende regn - ikke en dråbe er der kommet ind.

Så PU er bedre end nylon. PU er osse bedre end alverdens Gore-Tex fiduserier. Var det omvendt, ville fiskere i nordsøen velsagtens gå i Goretex-tøj.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(03-11-2014, 10:36)stormbringer Skrev: Korrekt. Elastik-zonerne er traditionelt bøvlede. Jeg har opdaget at jo tyndere fedt, jo nemmere er det at komme ind i hjørnerne. Og så skal man - som du nu har gjort - erfare sig frem til hvor der er 'hul'. Du må pløre noget mere fedt på lige dér og se om det lukker for vandet.

Men vil læder ikke altid i et vist omfang tage fugt til sig? Blive 'tungt'.

45 minutter på motorvej i regnvejr. Du er rigtig kommet ud at køre, hvad? Godt, det er det det hele går ud på; at få oplevelser.

Mine egne erfaringer med at holde mig selv tør begrænser sig til at jeg for tid og evighed har tabt tilliden til de dér nylon-regnsæt man kan købe. Jeg har prøvet flere - både fra THansen og mærkevarer fra MC-butik - og hver gang er jeg blevet våd. Det eneste som har virket aldeles upåklageligt er Helly Hansens det billigste polyurethan-baserede regntøj. Timevis i øsende regn - ikke en dråbe er der kommet ind.

Så PU er bedre end nylon. PU er osse bedre end alverdens Gore-Tex fiduserier. Var det omvendt, ville fiskere i nordsøen velsagtens gå i Goretex-tøj.

Det du snakker om er det vi i min barndom kaldte olietøj og ja det er det bedste regntøj der findes.
Især hvis man kan få det med elastik ved håndled og ankler det kunne man ikke dengang.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#11
(03-11-2014, 10:44)Quiks Skrev: Det du snakker om er det vi i min barndom kaldte olietøj og ja det er det bedste regntøj der findes.
Især hvis man kan få det med elastik ved håndled og ankler det kunne man ikke dengang.

Hvis man har det, så er man i hvert fald tør. Grøn grin

(03-11-2014, 10:36)stormbringer Skrev: Korrekt. Elastik-zonerne er traditionelt bøvlede. Jeg har opdaget at jo tyndere fedt, jo nemmere er det at komme ind i hjørnerne. Og så skal man - som du nu har gjort - erfare sig frem til hvor der er 'hul'. Du må pløre noget mere fedt på lige dér og se om det lukker for vandet.

Men vil læder ikke altid i et vist omfang tage fugt til sig? Blive 'tungt'.

45 minutter på motorvej i regnvejr. Du er rigtig kommet ud at køre, hvad? Godt, det er det det hele går ud på; at få oplevelser.

Mine egne erfaringer med at holde mig selv tør begrænser sig til at jeg for tid og evighed har tabt tilliden til de dér nylon-regnsæt man kan købe. Jeg har prøvet flere - både fra THansen og mærkevarer fra MC-butik - og hver gang er jeg blevet våd. Det eneste som har virket aldeles upåklageligt er Helly Hansens det billigste polyurethan-baserede regntøj. Timevis i øsende regn - ikke en dråbe er der kommet ind.

Så PU er bedre end nylon. PU er osse bedre end alverdens Gore-Tex fiduserier. Var det omvendt, ville fiskere i nordsøen velsagtens gå i Goretex-tøj.

Ja, de 45 minutter var nu mest fordi jeg med min lave hastighed måtte finde en lastbil at ligge bag, hvilket til tider bragte mig ned på 70-80 km/t. Smil
Det trælse ved motorvejen var så, at selvom det stoppede med at regne 10 minutter efter jeg var kommet ud, så hvirvlede bilerne og lastbilerne en masse vand op fra vejen som gjorde mig våd. Men så har motoren jo på en måde været vandkølet her til morgen. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#12
(03-11-2014, 10:44)Quiks Skrev: Det du snakker om er det vi i min barndom kaldte olietøj og ja det er det bedste regntøj der findes.
Især hvis man kan få det med elastik ved håndled og ankler det kunne man ikke dengang.

Hmmm. Der findes noget som hedder oilskin - en oliemættet stoftype, som er opstået udfra fordums tiders behov for at komme tørskoet frem. Nærmere betegnet australske hesteryttere, som fandt frem til at frakker, syet af gamle sejl og vædet med et olieprodukt var effektive. Du kan stadig få 'originalen' af sådan en aussie-outdoor-frakke her. Den koster en mindre formue, men er tilgengæld noget af det sejeste.
Er det det du tænker på når du siger 'olietøj'?

Dét stof jeg tænker på er mere i retning af det skriggule regntøj min mor gav mig på i børnehave. Overfladen er hermetisk forseglet med en art gummibelægning, og alle samlinger er svejste - hermetisk tæt. Folk fortæller mig at man kommer til at svede helt vildt i sådan et sæt tøj, fordi det er så tæt - men det passer ikke. Sættet er todelt, og fartvinden gør at der er tilstrækkelig luftudskiftning til at det går godt. Og nej - der er IKKE elastik ved håndleddene - en simpel knaplukning gør at ærmet passer præcis ind i handsken. Jeg har købt mit sæt i størrelse XXL, så det er muligt at tage det på henover alt det andet isolering, panser og hvadharviher. Og eftersom jeg kun kunne købe det i mørkeblå, har jeg efterfølgende valgt at trække en HiViz-vest (Oxford-model med elasitk i siderne, så den sidder til) henover for at blive set i mørket.
Jeg ligner Michelin-manden i alt det tøj, men det virker og bevægeligheden er egentlig helt fin.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar


Forum spring: