Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kymco Agility vil ikke starte
#1
Hej BS'ere.

Så skete det: min Kymco Agility 50 vil ikke starte.. Græder

Det skete en morgen, hvor den blev kickstartet uden problemer og så "døde" den efter 2-3 sekunder.
Den døde pludseligt og hurtigt (ingen hosten eller prutten).

Jeg har testet/checket følgende:

- Benzintilførsel (OK).
- Batteri (OK).
- Gnist (OK).
- Olieniveau (OK)
- Ventilspillerum (OK - 0.08).
- Kompression.

Under kompressionstesten blev der testet vha. kickstarteren (min el-start er defekt) og der blev testet cirka 10 gange med gasen i bund. Jeg kunne en enkelt gang klemme kompressionen op på 100 PSI, men alle andre gange landede den på 85-90 PSI.
Jeg forsøgte efterfølgende at sprøjte en sjat olie ind via tændrørshulet og det gjorde ingen forskel i målingen.

Nu siger Kymco Agility manualen at kompressionen skal ligge på 18 kg/cm² (256 PSI), men det giver bare ikke helt mening i forhold til hvad jeg læser rundt omkring på nettet for 50cc'ere. Mange steder står der at de helst skal ligge mellem 100-200 PSI.

Kan i oplyse mig om hvor mange PSI en Kymco Agility skal ligge på?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Jeg ved desværre ikke, hvad trykket i motoren skal ligge på, da jeg aldrig har haft adgang til en kompressionstester.

Måden jeg har tjekket tætheden af ventilerne førhen har været således: På indsugningsventilen har jeg fyldt benzin i indsugningen mens den har stået i kompressionstakt og har så drejet motoren igennem kompressionstakten og kigget efter bobler. Jeg har lavet en video herunder. Grøn grin




For at tjekke udstødningsventilen har jeg taget udstødningsrøret af og stoppet en finger op i hullet og kørt motoren igennem de forskellige takter med håndkraft og mærket om der har været nogen under- eller overtryk når der ikke burde være det. Grin

Det er ikke helt præcist, men det kan give et rigtig godt billede af standen af ventilerne. Grøn grin

For at slibe ventilerne op tages ventilerne ud, påføres slibepasta og puttes i igen, så der er kontakt mellem ventilen og ventilsædet og ventilen roteres så frem og tilbage indtil slibemidlet i pastaen er opbrugt og der så påføres nyt.

Den nemmeste måde at få ventilerne ud er at tage topstykket af og lægge det på et bord med et plastik skruelåg inde i forbrændingskammeret så ventilen ikke beskadiges. Med den runde ende af en størrelse 17mm fastnøgle presses ned ovenpå ventilfjederen, så denne komprimeres og låsedimserne frigøres og kan fjernes med en pincet. Smil

Den nemmeste måde hurtigt at rotere ventilen frem og tilbage i ventilsædet er med en lille boremaskine og lidt forsigtighed.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#3
(22-10-2014, 14:46)Baddi Skrev: Jeg ved desværre ikke, hvad trykket i motoren skal ligge på, da jeg aldrig har haft adgang til en kompressionstester.

Måden jeg har tjekket tætheden af ventilerne førhen har været således: På indsugningsventilen har jeg fyldt benzin i indsugningen mens den har stået i kompressionstakt og har så drejet motoren igennem kompressionstakten og kigget efter bobler. Jeg har lavet en video herunder. Grøn grin

https://www.youtube.com/watch?v=KSoiSWhPzUQ


For at tjekke udstødningsventilen har jeg taget udstødningsrøret af og stoppet en finger op i hullet og kørt motoren igennem de forskellige takter med håndkraft og mærket om der har været nogen under- eller overtryk når der ikke burde være det. Grin

Det er ikke helt præcist, men det kan give et rigtig godt billede af standen af ventilerne. Grøn grin

For at slibe ventilerne op tages ventilerne ud, påføres slibepasta og puttes i igen, så der er kontakt mellem ventilen og ventilsædet og ventilen roteres så frem og tilbage indtil slibemidlet i pastaen er opbrugt og der så påføres nyt.

Den nemmeste måde at få ventilerne ud er at tage topstykket af og lægge det på et bord med et plastik skruelåg inde i forbrændingskammeret så ventilen ikke beskadiges. Med den runde ende af en størrelse 17mm fastnøgle presses ned ovenpå ventilfjederen, så denne komprimeres og låsedimserne frigøres og kan fjernes med en pincet. Smil

Den nemmeste måde hurtigt at rotere ventilen frem og tilbage i ventilsædet er med en lille boremaskine og lidt forsigtighed.

Æv - men tak for info'en hvad angår tjek af ventiler Cool
Svar
#4
Trykket bør nok være mist 135-140 psi men veldig gjerne mere.
Svar
#5
(23-10-2014, 23:36)rune75 Skrev: Trykket bør nok være mist 135-140 psi men veldig gjerne mere.

Hej Rune.

Hvordan kan det være at Kymco Agility manualen angiver at "Compression pressure (kg/cm² -rpm)" så skal være 18 (256 PSI)? Det virker fuldstændig sindsygt i forhold til hvad jeg læser fra andre indlæg rundt omkring på nettet.. Fortvivlet
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(23-10-2014, 23:54)sc00ter Skrev: Hej Rune.

Hvordan kan det være at Kymco Agility manualen angiver at "Compression pressure (kg/cm² -rpm)" så skal være 18 (256 PSI)? Det virker fuldstændig sindsygt i forhold til hvad jeg læser fra andre indlæg rundt omkring på nettet.. Fortvivlet

Det kan jeg ikke helt forklare men kanskje det har noe med di -rpm at gjøre. Di tabeller jeg finner for kg/cm2 til psi har ikke
-rpm med. Kan det bety kompresjonen ved et gitt turtall, f.eks 800omdr, som sikkert vil gi et høyere utslag ?

Uansett så ser det ut til at rundt 150psi er et godt resultat. Du måler nok litt lite siden du bare tråkker på kicken og ikke
dreier med el-starteren.

Det kan faktisk godt være ditt tændrør der er defekt selv om det gir gnist når det er ute av motoren.
Svar


Forum spring: