Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Karburatorvæske i vinterperioden
#25
LETSINDIG Skrev:Metanol ( træsprit ) er knald hamrende giftig...
Nej, Methanol er ikke giftig i sig selv. Som sagt tidligere, er det først når den omdannes til formaldehyd og myresyre i leveren, det bliver farligt.
Methanol indgår i mange produkter, du bruger og kan købe i ethvert supermarked og på tanken.
Ved normal omgang med stoffet, er der ikke den store fare forbundet med anvendelsen.
Du nævner selv RC-unionen, hvis medlemmer nok er de private/amatører(undskyld udtrykket), der mest omgåes stoffet rent, og mig bekendt, er der ikke mange - om nogen, der er blevet blinde eller er døde pga. omgangen med stoffet. Jeg jeg har da lige tjekket, hvad RC-unionen siger:
"Undgå for megen direkte berøring med metanol, det er et kemisk produkt, og kan være både giftigt at indånde og få på huden"
og et andet citat fra samme sted:
"Jeg har 5 liter metanol stående, som ikke har været brugt i 5 år."
og det der, med at kun medlemmer af RC-unionen kan købe ren Methanol, holder ikke. Jeg har lige for sjov købt (og annulleret) 5liter for 140,- på nettet fra en dansk forhandler

Som et lille kuriosum, kan jeg fortælle, at DaimlerChrysler forventer at sende deres første methanoldrevne bil på markedet i Europa om 3-4 år, og at japanerne i årevis har haft køretøjer, der kører på ren Methanol Fortvivlethock:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#26
Jamen så må vi da få sendt en mail til Beredskabsstyrelsen om at de tager fejl i deres klassificering af stoffet METHANOL.

http://www.kemikalieberedskab.dk/fikort/12/fi.kort.[1230].html
og
http://www.kemikalieberedskab.dk/fi/12/fi.[1230].html

Melder du lige tilbage her når det er sket? Griner
--
Hilsen Ole
Svar
#27
OlePagh

Det du henviser til, er de faktablade fra Beredskabstyrelsen, der er baseret på ARD-konventionen, som er implimenteret i dansk ret via en ændring af bekendtgørelse nr. 437 af 6. juni 2005 om vejtransport af farligt gods, og siger intet specifikt om de enkelte stoffers farlighed eller kemiske virkning eller forskelle. Så jeg tror ikke de hverken skal, vil eller bør ændre faktabladene. :P
Gruppe 328 omfatter således bla. Methanol, Toluan og Ethanol i samme fareklasse.
Methanol er ligeledes omfattet af gruppe 1230 sammen med bla. eddikesyre
:wink: kragen
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#28
Herunder er hvad der står om stoffet i Wikipedia. Men du har da ret i, at der er mange andre stoffer som vi omgås daglig, der kan være langt mere skadelig. Det der gør metanol meget farlig er at mange fejlagtig tror at det ikke er ”giftigt” og kan drikkes, før i tiden var der her hjemme årligt en del tilfælde, hvor hjemmebrændere troede at det kunne bruges, nok derfor at det er blevet forbudt i handlen. Det er det måske ikke i Norge, hvorfor de ofte døjer med følgerne af indtagelse af metanol(træsprit).

”Metanol er ikke giftigt i sig selv, men det nedbrydes i leveren til formaldehyd og myresyre, som kan medføre blindhed og i værste fald være dræbende. Ud over gennem fordøjelseskanalen og luftvejene kan metanol også trænge ind i kroppen gennem huden. Udsættes man regelmæssigt for dampe eller direkte hudkontakt med stoffet, akkumuleres det i kroppen til skadelige koncentrationer.
Giftvirkningen intræder først nogle timer efter indtagelse, så det er vigtigt at få forgiftningstilfælde til lægen hurtigst muligt: En af behandlingsmetoderne er ætanol (den "rigtige" slags alkohol) i rigelige mængder. Behandlingen holder populært sagt leveren travlt beskæftiget med at nedbryde ætanol, så tempoet for nedbrydningen af metanol sænkes. Derved holdes koncentrationerne af de giftige nedbrydningsprodukter nede under de faretruende niveauer. Der forekommer ofte dødsfald som følge af metanolindtagelse i Norge”
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#29
Skrev lige til StatOil for at få svar på om Bio95 kan erstatte karburatorsprit, og her er deres svar:

Hej Thomas,
Tak for din mail.
Du har fuldstændige ret i dine antagelse, det er ikke nødvendige med brugen af karburatorsprit når der køres på Statoil Bio95.

Dosering er ca. 4-5 gang højere i Bio95 end når man tilsætter karburatorsprit. Bio-ætanol giver samme virkning, og forhindre isning I karburatoren.

Så det kan man jo åbenbart godt, hvilket jo er rart at vide, samt besparende Blink med øjet
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#30
Struerboen Skrev:Så det kan man jo åbenbart godt, hvilket jo er rart at vide, samt besparende Blink med øjet

Mig bekendt er literprisen højere på det "stads". Så det er da ikke meget besparelse, man for ud af det?? Smil
Svar
#31
Jps Skrev:Mig bekendt er literprisen højere på det "stads". Så det er da ikke meget besparelse, man for ud af det?? Smil

Her i Struer er prisen den samme. Og det er den også iflg. StatOil's hjemmeside.
Svar
#32
Struerboen Skrev:Her i Struer er prisen den samme. Og det er den også iflg. StatOil's hjemmeside.

Da jeg stiftede bekendtskab med det nye produkt sidste år engang, så var literprisen 1 kr. højere end blyfri95. Men de har måske udlignet prisen, da der ikke er så meget gang i salget af produktet??
Svar
#33
Jps Skrev:Da jeg stiftede bekendtskab med det nye produkt sidste år engang, så var literprisen 1 kr. højere end blyfri95. Men de har måske udlignet prisen, da der ikke er så meget gang i salget af produktet??

Er du sikker på du ikke tænker på deres super-duper-benzin ? (ved ikke hvad StatOils hedder)
Mig bekendt har Bio95 da altid kostet det samme som alm. blyfri 95.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#34
Struerboen Skrev:Er du sikker på du ikke tænker på deres super-duper-benzin ? (ved ikke hvad StatOils hedder)
Mig bekendt har Bio95 da altid kostet det samme som alm. blyfri 95.


Nææ, for jeg var inde og spørge om det bio95, var godt for en 2takter(motor). Det kunne jeg ikke få et fyldestgørende svar på, så derfor købte jeg ikke det, men almindelig blyfri95.
Svar
#35
Jps Skrev:Nææ, for jeg var inde og spørge om det bio95, var godt for en 2takter(motor). Det kunne jeg ikke få et fyldestgørende svar på, så derfor købte jeg ikke det, men almindelig blyfri95.

Ok. I hvert fald så er prisen den samme iflg. deres hjemmeside.
Jeg har også flere gange kørt på det på min T-Rex, og den kører ganske udemærket på det.
Svar
#36
(19-03-2007, 14:19)kragen Skrev: Jeg må igen reklamere lidt for Statoil (har gjort det før i en anden "tråd"). Jeg kører på Statoils Bio95, så slipper jeg for alt det blanderi. Benzinen indeholder 5% sprit direkte fra tanken, og det er billigere end at blande selv. Iflg. målinger, skulle det endvidere give en lille effektforøgelse. At man så også kan prale lidt af at være lidt mere miljøvenlig, skader jo heller ikke! :wink:
PS! "Kaburartoris" kan også dannes om sommeren, hvis det er fugtigt.

Jeg kan se, at der er flere tråde om karburatorvæske, men jeg vælger denne for at komme af med mine spørgsmål. Tillad mig først en "lille" forhistorie..

Jeg er grøn scooter-ejer, jeg har købt en scooter i lørdags og har kørt på den 2 gange siden da.
I dag (hvor jeg ikke kørte på den pga. risiko for glatføre) slog det mig, at den flinke sælger fortalte mig om karburatorvæske og iøvrigt solgte mig en flaske af samme.
Jeg har ikke fyldt noget på scooteren endnu.

Tanken er - så vidt jeg husker - ca. 3/4 fuld lige nu.
Jeg var forbi en Q8 på vej hjem fra forhandleren og smed et par ekstra liter benzin på.
Instruktionsbogen siger 91 oktan, men tre forskellige personer på Q8 fastholdt, at samtlige knallertkunder, de møder, tanker 92 oktan. Det gjorde jeg så og kørte hjem.

Jeg har støvet lidt rundt på nettet og er stødt på en side, hvor der står følgende:

"Fra juli 2010 bliver der tilføjet 5% ethanol i blyfri 92 og 95 oktan benzin solgt på danske tankstationer, så det er muligvis blevet unødvendigt at bruge karburatorvæske."

Er der noget om snakken Spørgsmålstegn

Jeg aner intet om, hvilken slags benzin forhandleren hældte på scooteren fra start, men vi talte kort om 91 oktan, og det leder mig til at tro, at det er dét, som er hældt på.

Skal jeg alligevel hælde en sjat på dyret - og i så fald hvor meget Spørgsmålstegn
Jeg regner ikke med, at jeg kommer ud at køre på den i denne uge, vejrudsigten tyder i hvert fald ikke på scootervejr Målløs

Jeg er 100% scooter-jomfru og har fuld tiltro til, at alle I kloge hoveder har styr på det Griner

~G

Are you trying to get a rise outta me, Agent Kujan..?
Svar


Forum spring: