Svar: 2.993
Tråde: 272
Tilmeldt: Dec 2010
Som med Puch skete det samme jo for Kreidler. Der blev jo fremstillet den ækle 2 gear Kreidler som overhovedet intet havde med den ægte Kreidler at gøre
Nok OT jeg undskylder men ved ikke helt hvad der skete for fabrikanterne dengang.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
(21-04-2015, 18:30)DarkSide Skrev: Så var der endelig tid til at få kigget lidt på Monza'en, en hurtig rens af platiner samt karburator, så var der skam liv i skidtet.
Motoren var ganske rigtigt en 3 gears, og den går rigtigt godt i gearene, ingen mislyde, og den rigtigt godt, karburatoren er dog lidt speciel da den åbenbart er med justerbar strålespids, hvilket jeg ikke kender en skid til.
Det er blot at sørge for, at den ikke 4takter. Så den er nem at indstille .
Ivecar plus 2023.
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
(21-04-2015, 19:40)Russer60 Skrev: Som med Puch skete det samme jo for Kreidler. Der blev jo fremstillet den ækle 2 gear Kreidler som overhovedet intet havde med den ægte Kreidler at gøre
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/image...Gc2tVXNbjg
Nok OT jeg undskylder men ved ikke helt hvad der skete for fabrikanterne dengang.
Det var ikke fabrikanternes skyld, men den danske regering, der bestemte at max 60 kg og 2 gear, var det de unge måtte vænne sig til dengang, i 80'erne. At fabrikanterne så forsøgte at lave en model der lignede den gamle bare en lille smule, var da prisværdigt. Jeg har så kun ejet en Puch 2 gear med håndgear og en med fodgear.
Ivecar plus 2023.
Svar: 2.993
Tråde: 272
Tilmeldt: Dec 2010
(21-04-2015, 19:48)Jps Skrev: Det var ikke fabrikanternes skyld, men den danske regering, der bestemte at max 60 kg og 2 gear, var det de unge måtte vænne sig til dengang, i 80'erne. At fabrikanterne så forsøgte at lave en model der lignede den gamle bare en lille smule, var da prisværdigt. Jeg har så kun ejet en Puch 2 gear med håndgear og en med fodgear.
Ved godt at det var regeringens skyld. At de ikke fattede at det der kom ud af det var en ringere og mere usikker model i forhold til de oprindelige der f. eks kunne bremse, se det er en trend der er fortsat indtil i dag
De "nye" modeller var, efter min mening, ringere på alle punkter.
Kender kun Kreidler og den var, i den gamle model godt for 80km/t + uden modifikationer af bremserne (220mm tromlebremser for og bag, så vidt jeg husker på de sidst nyeste udgaver?)
Efterfølgerende kunne dog bremse ved 30KM/t.
I min ungdom var jeg så uvidende at jeg ringede til importøren og spurgte hvad der skulle til for at Kreidleren skulle kunne laves om til MC. INGENTING var svaret ,, kun ccm hvis man ville. KreidlerHansen er jo en rigtig god kilde til at det var sandt.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar: 401
Tråde: 3
Tilmeldt: Feb 2012
(21-04-2015, 18:30)DarkSide Skrev: Karburatoren er dog lidt speciel da den åbenbart er med justerbar strålespids, hvilket jeg ikke kender en skid til.
Det var meget almindeligt at sætte en instillelig strålespids i de gamle Puch`er. Det skyldes at det og skifte strålespids var ( og er ) et langsomt job der kunne tage tid og koste penge. På en puch med instillelig var det bare at skrue til den gik bedst ved topfart, og så skrue en kvart omgang tilbage de den ellers gik ud når den kørte i tomgang.
Freedom is just another word, for nothing left to loose. Citat: janice Joplin.
Svar: 9.709
Tråde: 125
Tilmeldt: May 2007
(24-04-2015, 10:21)Fut Skrev: Det var meget almindeligt at sætte en instillelig strålespids i de gamle Puch`er. Det skyldes at det og skifte strålespids var ( og er ) et langsomt job der kunne tage tid og koste penge. På en puch med instillelig var det bare at skrue til den gik bedst ved topfart, og så skrue en kvart omgang tilbage de den ellers gik ud når den kørte i tomgang.
Der kan man bare se, det beviser igen at jeg intet kender til de gamle knallerter.
Karburatoren er dog ikke orginal på netop denne her, den er enten fra en MS eller VZ.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar: 3.546
Tråde: 67
Tilmeldt: Aug 2013
(24-04-2015, 10:24)DarkSide Skrev: Der kan man bare se, det beviser igen at jeg intet kender til de gamle knallerter.
Karburatoren er dog ikke orginal på netop denne her, den er enten fra en MS eller VZ.
Kørte også med indstillig strålespids da jeg havde tun på min maxi 2.
Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar: 9.709
Tråde: 125
Tilmeldt: May 2007
Jeg vil dog meget gerne vide hvad forskel der er på en Monza 3 gear og så en 2 gear med henhold til stel, fælge osv.
Der var jo ændret nogle ting for at holde Monza 2 gear på de 60 kg eller hvor meget det nu var.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar: 3.546
Tråde: 67
Tilmeldt: Aug 2013
(24-04-2015, 11:39)DarkSide Skrev: Jeg vil dog meget gerne vide hvad forskel der er på en Monza 3 gear og så en 2 gear med henhold til stel, fælge osv.
Der var jo ændret nogle ting for at holde Monza 2 gear på de 60 kg eller hvor meget det nu var.
Selve stellet er gjort lettere, altså lavet af tyndere rør.
og mener også fælgene er lidt smallere osv.
Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar: 9.709
Tråde: 125
Tilmeldt: May 2007
(24-04-2015, 14:55)Quiks Skrev: Selve stellet er gjort lettere, altså lavet af tyndere rør.
og mener også fælgene er lidt smallere osv.
Mener også kan jeg ikke bruge til noget, kun kolde facts.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
(24-04-2015, 18:03)DarkSide Skrev: Mener også kan jeg ikke bruge til noget, kun kolde facts.
Tyndere stel, mindre sadel, tyndere forgaffel, mindre bremsere. Fælgene skulle være de samme på 2 og 3 gears modellerne.
Ivecar plus 2023.
Svar: 9.709
Tråde: 125
Tilmeldt: May 2007
(24-04-2015, 21:06)Jps Skrev: Tyndere stel, mindre sadel, tyndere forgaffel, mindre bremsere. Fælgene skulle være de samme på 2 og 3 gears modellerne.
Er du sikker på stellet er tyndere ?
Sadel og forgaffel lyder muligt, jeg ved dog at bagnav er fra en Maxi, så det er ikke det samme som på Monza 3 gear.
Det er et gæt vedr. tyndere stel, fordi der jo skal spares nogle kg.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
|