Søg Garagen Hej Gæst! Register

Puch Monza
#13
Som med Puch skete det samme jo for Kreidler. Der blev jo fremstillet den ækle 2 gear Kreidler som overhovedet intet havde med den ægte Kreidler at gøre Græder

[Image: images?q=tbn:ANd9GcRMnRe8jZuahxElEWfgjLT...Gc2tVXNbjg]

Nok OT jeg undskylder men ved ikke helt hvad der skete for fabrikanterne dengang.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
(21-04-2015, 18:30)DarkSide Skrev: Så var der endelig tid til at få kigget lidt på Monza'en, en hurtig rens af platiner samt karburator, så var der skam liv i skidtet.

Motoren var ganske rigtigt en 3 gears, og den går rigtigt godt i gearene, ingen mislyde, og den rigtigt godt, karburatoren er dog lidt speciel da den åbenbart er med justerbar strålespids, hvilket jeg ikke kender en skid til. Grin

Det er blot at sørge for, at den ikke 4takter. Så den er nem at indstille Grin.
Ivecar plus 2023.
Svar
#15
(21-04-2015, 19:40)Russer60 Skrev: Som med Puch skete det samme jo for Kreidler. Der blev jo fremstillet den ækle 2 gear Kreidler som overhovedet intet havde med den ægte Kreidler at gøre Græder

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/image...Gc2tVXNbjg

Nok OT jeg undskylder men ved ikke helt hvad der skete for fabrikanterne dengang.

Det var ikke fabrikanternes skyld, men den danske regering, der bestemte at max 60 kg og 2 gear, var det de unge måtte vænne sig til dengang, i 80'erne. At fabrikanterne så forsøgte at lave en model der lignede den gamle bare en lille smule, var da prisværdigt. Jeg har så kun ejet en Puch 2 gear med håndgear og en med fodgear. Smil
Ivecar plus 2023.
Svar
#16
(21-04-2015, 19:48)Jps Skrev: Det var ikke fabrikanternes skyld, men den danske regering, der bestemte at max 60 kg og 2 gear, var det de unge måtte vænne sig til dengang, i 80'erne. At fabrikanterne så forsøgte at lave en model der lignede den gamle bare en lille smule, var da prisværdigt. Jeg har så kun ejet en Puch 2 gear med håndgear og en med fodgear. Smil

Ved godt at det var regeringens skyld. At de ikke fattede at det der kom ud af det var en ringere og mere usikker model i forhold til de oprindelige der f. eks kunne bremse, se det er en trend der er fortsat indtil i dag Ked af det
De "nye" modeller var, efter min mening, ringere på alle punkter.

Kender kun Kreidler og den var, i den gamle model godt for 80km/t + uden modifikationer af bremserne (220mm tromlebremser for og bag, så vidt jeg husker på de sidst nyeste udgaver?)
Efterfølgerende kunne dog bremse ved 30KM/t.

I min ungdom var jeg så uvidende at jeg ringede til importøren og spurgte hvad der skulle til for at Kreidleren skulle kunne laves om til MC. INGENTING var svaret ,, kun ccm hvis man ville. KreidlerHansen er jo en rigtig god kilde til at det var sandt.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#17
(21-04-2015, 18:30)DarkSide Skrev: Karburatoren er dog lidt speciel da den åbenbart er med justerbar strålespids, hvilket jeg ikke kender en skid til. Grin

Det var meget almindeligt at sætte en instillelig strålespids i de gamle Puch`er. Det skyldes at det og skifte strålespids var ( og er ) et langsomt job der kunne tage tid og koste penge. På en puch med instillelig var det bare at skrue til den gik bedst ved topfart, og så skrue en kvart omgang tilbage de den ellers gik ud når den kørte i tomgang.
Freedom is just another word, for nothing left to loose. Citat: janice Joplin.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
(24-04-2015, 10:21)Fut Skrev: Det var meget almindeligt at sætte en instillelig strålespids i de gamle Puch`er. Det skyldes at det og skifte strålespids var ( og er ) et langsomt job der kunne tage tid og koste penge. På en puch med instillelig var det bare at skrue til den gik bedst ved topfart, og så skrue en kvart omgang tilbage de den ellers gik ud når den kørte i tomgang.

Der kan man bare se, det beviser igen at jeg intet kender til de gamle knallerter. Grin

Karburatoren er dog ikke orginal på netop denne her, den er enten fra en MS eller VZ.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#19
(24-04-2015, 10:24)DarkSide Skrev: Der kan man bare se, det beviser igen at jeg intet kender til de gamle knallerter. Grin

Karburatoren er dog ikke orginal på netop denne her, den er enten fra en MS eller VZ.

Kørte også med indstillig strålespids da jeg havde tun på min maxi 2.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#20
Jeg vil dog meget gerne vide hvad forskel der er på en Monza 3 gear og så en 2 gear med henhold til stel, fælge osv.

Der var jo ændret nogle ting for at holde Monza 2 gear på de 60 kg eller hvor meget det nu var.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#21
(24-04-2015, 11:39)DarkSide Skrev: Jeg vil dog meget gerne vide hvad forskel der er på en Monza 3 gear og så en 2 gear med henhold til stel, fælge osv.

Der var jo ændret nogle ting for at holde Monza 2 gear på de 60 kg eller hvor meget det nu var.

Selve stellet er gjort lettere, altså lavet af tyndere rør.
og mener også fælgene er lidt smallere osv.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
(24-04-2015, 14:55)Quiks Skrev: Selve stellet er gjort lettere, altså lavet af tyndere rør.
og mener også fælgene er lidt smallere osv.

Mener også kan jeg ikke bruge til noget, kun kolde facts. Smil
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#23
(24-04-2015, 18:03)DarkSide Skrev: Mener også kan jeg ikke bruge til noget, kun kolde facts. Smil

Tyndere stel, mindre sadel, tyndere forgaffel, mindre bremsere. Fælgene skulle være de samme på 2 og 3 gears modellerne.
Ivecar plus 2023.
Svar
#24
(24-04-2015, 21:06)Jps Skrev: Tyndere stel, mindre sadel, tyndere forgaffel, mindre bremsere. Fælgene skulle være de samme på 2 og 3 gears modellerne.

Er du sikker på stellet er tyndere ?

Sadel og forgaffel lyder muligt, jeg ved dog at bagnav er fra en Maxi, så det er ikke det samme som på Monza 3 gear.

Det er et gæt vedr. tyndere stel, fordi der jo skal spares nogle kg.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar


Forum spring: