Hej folkens.
Så har jeg været ude og prøvekøre en Kymco K-Pipe 125 hos MP Motorcykler i Odense.
Den er større end den ser ud på billeder, men stadig meget lille. Man sidder meget langt fremme, men det vænner man sig til i løbet af første prøvetur. Spejlene er store og sidder langt ude, hvilket giver et godt udsyn både skråt bagud og lige bag en uden at man behøver bevæge armene nævneværdigt, så det er meget rart. Støddæmperene tænkte jeg ikke vitterligt over for de virkede skam fint. Bremserne fik jeg også prøvet da et lyskryds skiftede og jeg havde vejen næsten for mig selv og de virker skam også fint selvom det er tromle bag.
Den ligger rigtig godt på vejen og føles tjep og sjov at køre på. Den er dejlig i optrækket, som skabt til landevejen men mangler med sine 8,2 hk nogle kræfter til motorvejen. I modvind kom jeg op på en topfart på 88-90 km/t og i medvind 108-111 km/t. Og så var det sku lidt skræmmende at køre på motorvejen, men det tror jeg nu også har noget at gøre med at jeg kom direkte fra 36 km/t på scooter på cykelstien og ud på K-Pipen.
Motoren er en vandret fir-takts motor, som er passivt luftkølet og har en slide-karburator med manuel choker og hvor ventilerne så vidt jeg kunne se justeres med shim-skiver. Udover de manglende kræfter ved høje hastigheder er der kun én finger at sætte på motoren. Over 100 km/t (ca. 10.000 omdr tror jeg) begyndte den at vibrere voldsomt, ligesom Shineray'en gør fra 6.000 og min agility gør fra 10.500.
Angående motoren, så var der noget der forvirrede mig lidt. Jeg kunne simelthen ikke finde frem til, hvorfor de der udluftningsriller skulle være henne foran. Jeg ville have forestillet mig at det var til at lave noget ram-air intake så den blev fodret med mere luft jo hurtigere man kører, men jeg kunne ikke finde, hvor den sugede luft ind i filterkassen henne. Næste tanke var så, om filterkassen skulle køles ned, da jeg jo på agilityen oplever varm luft ind i motoren, når motoren er varm, men her sidder filterkassen så langt fra motoren at det næsten ikke kan have noget med det at gøre. Mystisk.
Der, hvor den er mærkelig er så med gearene og koblingen. Den er udstyret med 4 gear og et neutralt, hvor det øverste gear er det neutrale og alle gearene så ligger under det. N-1-2-3-4.
Den er lavet således med en slyngkobling at man kan stå stille i hvilket som helst gear uden at gå ud, men sammenligner man 1. gear og N kan man mærke at slyngkoblingen stadig laver lidt i 1. gear, så skal man holde stille og ikke ønsker at slide unødigt på koblingen skal man altså i frigear, selvom man sagtens kan lade den stå stille i 1. gear uden at den bevæger sig nogen steder.
Manglen på en manuel kobling gør så også at man skal igennem alle gear når man skal frem mod et kryds, hvilket giver en meget kraftig motorbremsen, hvis man ikke har fuldstendig styr på, hvornår man kan tillade sig at gå ned til det næste gear. Altså er den rimelig mærkelig at køre på, men det forestiller jeg mig, at man hurtigt vænner sig til, når man ejer den.
Ønsker man bare at trille frem mod et kryds lagde jeg dog mærke til, at hvis man trykker på gearskifteren og holder den inde er koblingen sluppet. Og man kan på denne måde muligvis undgå den kraftige motorbremsen, ved at lade hastigheden sænke sig før man indkobler næste gear. Men man kommer ikke uden om at man skal igennem samtlige gear. Sælgeren anbefalede at man muligvis gav lidt gas når man skiftede ned, for at undgå den kraftige motorbremsen, men jeg kan forestille mig at man muligvis vil have en længere bremselængde og også bruger mere benzin sådan.
Angående gearskiftet, så er den udstyret med en tå-og-hæl skifter, således at man trykker nedad med tåen når man skal op i gear og trykker nedad med hælen på en pedal bag fodstøtten når man vil ned i gear. Den pedal ved hælen var dog så højt oppe at jeg blev nødt til at sætte mig op på passagersadlen når jeg ville ned i gear, men den kan man justere på. Man skal bare huske at skrue skidtet ordenligt på, for den maskine jeg prøvekørte havde med sine 960 km lige præcis ikke fået 1000km service, så skifterarmen sad løs og faldt af da jeg kørte af motorvejen. Men så fandt jeg da ud af at man sagtens kan starte og køre i 4. gear.
Alt i alt, meget rar maskine og jeg tror sku næsten det er den det bliver, for skal man ikke køre motorvej er den faktisk rigtig god og sjov og så ser den også ret fed ud i hvid. Skal bare lige sove på det en dag eller to, for MP motorcykler har en med 1300 km på klokken de vil sælge meeeeeget billigt.
Efter min mening er den hverken blær eller dårlig, men både føles som og ligner en god gennemsnitlig begynder cykel.
OBS: Der kommer også lige en film af køreturen i næsten fuld længde, så snart den er blevet uploadet. Jeg har bare ikke lige tid til at klippeklistre i den i dag, da jeg skal til prøve i metallurgi i morgen, så hovedet er fuld af stål i aften.
Så har jeg været ude og prøvekøre en Kymco K-Pipe 125 hos MP Motorcykler i Odense.
Den er større end den ser ud på billeder, men stadig meget lille. Man sidder meget langt fremme, men det vænner man sig til i løbet af første prøvetur. Spejlene er store og sidder langt ude, hvilket giver et godt udsyn både skråt bagud og lige bag en uden at man behøver bevæge armene nævneværdigt, så det er meget rart. Støddæmperene tænkte jeg ikke vitterligt over for de virkede skam fint. Bremserne fik jeg også prøvet da et lyskryds skiftede og jeg havde vejen næsten for mig selv og de virker skam også fint selvom det er tromle bag.
Den ligger rigtig godt på vejen og føles tjep og sjov at køre på. Den er dejlig i optrækket, som skabt til landevejen men mangler med sine 8,2 hk nogle kræfter til motorvejen. I modvind kom jeg op på en topfart på 88-90 km/t og i medvind 108-111 km/t. Og så var det sku lidt skræmmende at køre på motorvejen, men det tror jeg nu også har noget at gøre med at jeg kom direkte fra 36 km/t på scooter på cykelstien og ud på K-Pipen.

Motoren er en vandret fir-takts motor, som er passivt luftkølet og har en slide-karburator med manuel choker og hvor ventilerne så vidt jeg kunne se justeres med shim-skiver. Udover de manglende kræfter ved høje hastigheder er der kun én finger at sætte på motoren. Over 100 km/t (ca. 10.000 omdr tror jeg) begyndte den at vibrere voldsomt, ligesom Shineray'en gør fra 6.000 og min agility gør fra 10.500.

Angående motoren, så var der noget der forvirrede mig lidt. Jeg kunne simelthen ikke finde frem til, hvorfor de der udluftningsriller skulle være henne foran. Jeg ville have forestillet mig at det var til at lave noget ram-air intake så den blev fodret med mere luft jo hurtigere man kører, men jeg kunne ikke finde, hvor den sugede luft ind i filterkassen henne. Næste tanke var så, om filterkassen skulle køles ned, da jeg jo på agilityen oplever varm luft ind i motoren, når motoren er varm, men her sidder filterkassen så langt fra motoren at det næsten ikke kan have noget med det at gøre. Mystisk.
Der, hvor den er mærkelig er så med gearene og koblingen. Den er udstyret med 4 gear og et neutralt, hvor det øverste gear er det neutrale og alle gearene så ligger under det. N-1-2-3-4.
Den er lavet således med en slyngkobling at man kan stå stille i hvilket som helst gear uden at gå ud, men sammenligner man 1. gear og N kan man mærke at slyngkoblingen stadig laver lidt i 1. gear, så skal man holde stille og ikke ønsker at slide unødigt på koblingen skal man altså i frigear, selvom man sagtens kan lade den stå stille i 1. gear uden at den bevæger sig nogen steder.

Manglen på en manuel kobling gør så også at man skal igennem alle gear når man skal frem mod et kryds, hvilket giver en meget kraftig motorbremsen, hvis man ikke har fuldstendig styr på, hvornår man kan tillade sig at gå ned til det næste gear. Altså er den rimelig mærkelig at køre på, men det forestiller jeg mig, at man hurtigt vænner sig til, når man ejer den.
Ønsker man bare at trille frem mod et kryds lagde jeg dog mærke til, at hvis man trykker på gearskifteren og holder den inde er koblingen sluppet. Og man kan på denne måde muligvis undgå den kraftige motorbremsen, ved at lade hastigheden sænke sig før man indkobler næste gear. Men man kommer ikke uden om at man skal igennem samtlige gear. Sælgeren anbefalede at man muligvis gav lidt gas når man skiftede ned, for at undgå den kraftige motorbremsen, men jeg kan forestille mig at man muligvis vil have en længere bremselængde og også bruger mere benzin sådan.
Angående gearskiftet, så er den udstyret med en tå-og-hæl skifter, således at man trykker nedad med tåen når man skal op i gear og trykker nedad med hælen på en pedal bag fodstøtten når man vil ned i gear. Den pedal ved hælen var dog så højt oppe at jeg blev nødt til at sætte mig op på passagersadlen når jeg ville ned i gear, men den kan man justere på. Man skal bare huske at skrue skidtet ordenligt på, for den maskine jeg prøvekørte havde med sine 960 km lige præcis ikke fået 1000km service, så skifterarmen sad løs og faldt af da jeg kørte af motorvejen. Men så fandt jeg da ud af at man sagtens kan starte og køre i 4. gear.

Alt i alt, meget rar maskine og jeg tror sku næsten det er den det bliver, for skal man ikke køre motorvej er den faktisk rigtig god og sjov og så ser den også ret fed ud i hvid. Skal bare lige sove på det en dag eller to, for MP motorcykler har en med 1300 km på klokken de vil sælge meeeeeget billigt.

Efter min mening er den hverken blær eller dårlig, men både føles som og ligner en god gennemsnitlig begynder cykel.

OBS: Der kommer også lige en film af køreturen i næsten fuld længde, så snart den er blevet uploadet. Jeg har bare ikke lige tid til at klippeklistre i den i dag, da jeg skal til prøve i metallurgi i morgen, så hovedet er fuld af stål i aften.

Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".