Søg Garagen Hej Gæst! Register

Baddi's erfaring med Kymco K-pipe (Tidl. titel: Prøvetur)
Hvis man har haft topstykket af og spændt møtrikkerne til de 6-9 Nm som servicemanualen foreskriver er det vigtigt at huske at efterspænde efter lidt tid.

Jeg har lige skiftet olie og i den forbindelse kunne jeg ikke dræne så meget af som jeg burde kunne. Årsagen fandt jeg til at være at den lækkede olie ved toppakningen fordi en af de fire møtrikker oven på topstykket var raslet løs. Når motoren har været kold har den også "knaldet" hvis jeg har givet fuld gas ved lave omdrejninger, så det er meget muligt at det har været når den har været kold at den har kunnet lække olie. Smil
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
6-9nm var da fryktelig lite. Jeg trodde di skulle spendes med 15nm.
Svar
(17-08-2016, 16:58)rune75 Skrev: 6-9nm var da fryktelig lite. Jeg trodde di skulle spendes med 15nm.

Der står 0,6-0,9 kg-m i manualen, hvilket bliver ca. 6-9 Nm.
Der er dog flere fejl i manualen, så det skulle ikke undre mig om 15 Nm passer bedre, for det føles dælme ikke af meget.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
(10-08-2016, 11:45)Baddi Skrev: Det kan være. Smil

Prøv eventuelt at måle spændingen på batteriet når den står i frigear og du så giver lidt gas, gerne når batteriet er ladt op. Med den ødelagte spændingsregulator målte jeg absolut ingen forskel i spænding om motoren stod i tomgang eller var på 7000 omdr. Med den nye spændingsregulator steg spændingen med 0,7-1 volt når jeg gav lidt gas. Smil

Så fik jeg testet - og nej, ingen forskel på tomgang eller hvis den får omdrejninger - og endda kun omkring 12.3 v, hvor den gerne skulle smide 14.5 v ifølge Haynes. Må prøve at se om jeg kan finde en spændingregulator - på engelsk rectifier - til Virago 920. Problemet er lidt at dem der sælger originale, vil have 5-600 kr for dem (mindst) når man tager højde for at de fleste er i US og der dermed kommer importafgift/moms oveni - og så kan man købe "kopi" udgaver i Kina til ingen penge, men jeg tør næsten ikke Græder
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i solgt
Svar
På køreturen til hjulby her den anden dag fulgtes jeg med de andre med hastigheder der størstedelen af tiden var mellem 50 og 60 km/t og jeg har så på den ene tank kørt 50,6 km/l og på den anden tank, hvor kun en del er kørt med så lav hastighed kørt 45,8 km/l.

Umiddelbart efter har jeg kørt til Jylland, hvor jeg har kørt to tanke igennem på omkring 31 km/l, så den gode benzinøkonomi på Hjulby turen er udelukkende grundet kørestil.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

Så har jeg efter 13350 km skiftet kædekit. Forhandleren sagde at 13.000 km var et tegn på at den i hvert fald ikke er blevet behandlet dårligt, men han gav mig også et råd til, hvordan jeg kan blive bedre: At smøre den efter kørsel når kæden er varm, så smørelsen nemmere trænger ind. Smil
Jeg har tidligere købt et JT 35 tands bagtandhjul hos forhandleren for 380 kroner (så vidt jeg husker) og måtte denne gang slippe 101 kroner for et originalt fortandhjul og 584 kroner for en original kæde, så lige omkring 1000 kroner for et nyt kædekit. Smil

   

Jeg er denne gang gået til en udveksling på 14/35 frem for den originale 14/36 og den højere 15/36 og umiddelbart føles det som et bedre kompromis.

Med den originale 14/36 gearing blev omdrejningerne kørt så dælens hurtigt ud i de lave gear at man ikke nåede at mærke nogen lækker kræft i første og andetgear før man skulle skifte igen og så lå topfarten så højt i omdrejninger at maskinen føltes som om den var ved at ryste sig selv i småstykker.

Med en 15/36 gearing lå omdrejningerne dejligt i samtlige gear, men der var ikke kræfter til at køre omdrejningerne ud, så topfarten var marginalt lavere end med den originale gearing og den var mere følsom over for modvind når der er passager på. Den vibrerer mindre og ligger bedre i gearene men de kræfter man mister for at komme ned i omdrejninger har man altså brug for.

Jeg har kun kørt med 14/35 gearingen i en dags tid og kun i byen, så jeg mangler stadig at tjekke topfart og at køre med passager på. Min umiddelbare fornemmelse er dog at de irriterende vibrationer er kommet lidt tilbage fordi omdrejningerne når man kører med konstant hastighed er højere men at den til gengæld er lidt mere tjep op til de 60-70 stykker end med den høje gearing. Smil


Herunder er, hvad udvekslingsforholdet betyder for hastigheden på baghjulet og for kræfterne på baghjulet i forhold til motorens udgangsakse efter gearkassen.

- 14/36: Hjulet roterer 0,3889 omgang for hver hele omgang motorens udgangsakse roterer. Kræfterne (momentet) på hjulet er 2,57 gange højere end på motorens udgangsakse.
- 14/35: Hjulet roterer 0,4 omgang for hver hele omgang motorens udgangsakse roterer. Kræfterne (momentet) på hjulet er 2,5 gange højere end på motorens udgangsakse. Altså sænkes omdrejningerne og kræfterne ved en given hastighed 2,8% mens redline hæves ca. 3 km/t.
- 15/36: Hjulet roterer 0,4167 omgang for hver hele omgang motorens udgangsakse roterer. Kræfterne (momentet) på hjulet er 2,4 gange højere end på motorens udgangsakse. Altså sænkes omdrejningerne og kræfterne ved en given hastighed 6,67% mens redline hæves ca. 8 km/t.

Fra mit synspunkt ville Kymco K-pipe 125 være meget bedre med en 15/36 gearing og en lille smule flere kræfter i motoren for at gøre op for hvad der mistes. Jeg mener så at den bedste måde at give de kræfter tilbage vil være ved at hæve kompressionen da en forøgelse af kompressionen tilføjer kræfter ved alle omdrejninger på samme måde som en hævelse af gearingen fjerner dem ved alle omdrejninger.

Billeder af tandhjul:


Vedhæftede filer Billed(er)
                   
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
(31-08-2016, 13:25)Baddi Skrev: Jeg har kun kørt med 14/35 gearingen i en dags tid og kun i byen, så jeg mangler stadig at tjekke topfart og at køre med passager på. Min umiddelbare fornemmelse er dog at de irriterende vibrationer er kommet lidt tilbage fordi omdrejningerne når man kører med konstant hastighed er højere men at den til gengæld er lidt mere tjep op til de 60-70 stykker end med den høje gearing. Smil

Meld gerne tilbage når du har teste topfart og hvordan den kører med passager på.Smil
Støt gerne dette opslag med lille mc på bil kort https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet...d=FT-01332
Svar
(31-08-2016, 19:21)mads180 Skrev: Meld gerne tilbage når du har teste topfart og hvordan den kører med passager på.Smil

Topfarten med passager ligger fortsat omkring 80 med lidt modvind-sidevind og omkring 90 når det går lidt ned af bakke.

Topfarten uden passager har jeg ikke testet men umiddelbart må den være 90-100 stykker maksimum.

Den holder farten lidt bedre på bakker end med 15/36 gearingen, men den taber stadig fart når der kommer bakker eller modvind. Jeg vil dog sige at det er et fint kompromis. Smil

Benzinøkonomien kan ses her på fuelly.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
(04-09-2016, 19:59)Baddi Skrev: Benzinøkonomien kan ses her på fuelly.

Hold da op - 50,6 km/l som det bedste - imponerende. Har det været i medvind og ned ad bakke? Blink med øjet
34,0 km/l som gennemsnit er også helt respektabelt Cool
Geely Grand Puma 150 '05 - 107.000 km
Haojin HJ125 '07 - 71.000 km (tidligere MC)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

(04-09-2016, 20:39)Mortdk Skrev: Hold da op - 50,6 km/l som det bedste - imponerende. Har det været i medvind og ned ad bakke? Blink med øjet
34,0 km/l som gennemsnit er også helt respektabelt Cool

50,6 km/l var da jeg fulgtes med Scooterballe på hjulby tur. Hastigheden var så 50-60 km/t i højeste gear og der var ingen fuld-gas accelerationer

Jeg mener at benzinøkonomien tydeligt kunne forbedres ved at hæve kompressionen da man så ikke ville behøve at give nær så meget gas for at holde farten ved 70-80 km/t så. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Nu du heldigvis snart gammel nok til, at kunne opgradere til flere kubik Blink med øjet.
Ivecar plus 2023.
Svar
(05-09-2016, 14:38)Jps Skrev: Nu du heldigvis snart gammel nok til, at kunne opgradere til flere kubik Blink med øjet.

Jeg har haft kortet i to år for en lille måned siden, men der er jo ventetid på køreprøver, så der er stadig næsten en måned til jeg skal til køreprøve. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar


Forum spring: