Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(23-03-2016, 09:37)stormbringer Skrev: Vedr. firkantede O-ringe: Min hukommelse fejler - endnu - ingenting. Fra billedserien taget ved motorsamling har jeg dette:
Du er da ikke en tøsedreng - du er fornuftig.
Nååår, firkantet på den måde. Jo, jeg har også den cylindriske O-ring. Jeg havde forstået det som om du mente selve formen var firkantet, ikke som om tværsnittet var det.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
Så er motorcyklen samlet igen og jeg har været i Jylland og tilbage igen uden at den er faldet fra hinanden.
Styret, som er dette, er noget lavere end det originale, men ser meget bedre ud, har en rar kørestilling og gør at min kæreste ikke banker sin hjelm ind i min.
Jeg har kørt turen til Jylland og tilbage igen med 15-tands fortandhjul i stedet for det originale 14-tands, hvilket er en forøgelse i udvekslingsforhold på 7-8%. Effektmæssigt var der ikke noget specielt at mærke i forhold til hvad jeg husker fra november, da det stadig er vindretningen der bestemmer om topfarten med kæresten bagpå er 70 eller 80.
Jeg synes dog at første og andetgearet passer meget bedre til maskinen nu og jeg mener at vibrationerne ved landevejskørsel er sænket en smule.
At jeg har fjernet begrænsningen i udstødningen gav umiddelbart ingen effektforøgelse, men til gengæld er tændrørets keramik hvidere end en tandlæges smil, så jeg er ret sikker på at effektforøgelsen først er at mærke med en større dyse. Den originale dyse er størrelse 85 og derfor har jeg købt både en størrelse 86, 88 og 90. Gevindet på dysen er 4mm, så det er disse jeg har købt.
Om jeg alligevel ender med at købe at rigtigt højkompressionsstempel så snart jeg har råd må komme an på, hvor meget mere effekt der kommer af at dyse op.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 1.821
Tråde: 64
Tilmeldt: Jul 2008
Om du får mere effekt/fart ved 85-90% gass enn ved 100% gass så er dysen for lille. Yter den best ved full gass er dysen stor nok.
Svar: 776
Tråde: 60
Tilmeldt: Jul 2011
(26-03-2016, 20:14)Baddi Skrev: ...men til gengæld er tændrørets keramik hvidere end en tandlæges smil, så jeg er ret sikker på at effektforøgelsen først er at mærke med en større dyse.
Jeg sidder lige her og små-kluk-ler. Hvidere end...
Desuagtet rune75 har ganske ret, så ville jeg nu også prøve med en - forsigtig - opdysning. Kridhvid er nok lige til den magre side.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(26-03-2016, 22:20)rune75 Skrev: Om du får mere effekt/fart ved 85-90% gass enn ved 100% gass så er dysen for lille. Yter den best ved full gass er dysen stor nok.
Jeg synes nu ikke jeg har oplevet at den får mere effekt ved mindre gas, men blot at der ingen nævneværdig forskel er det sidste stykke af gassen.
Jeg stoler dog heller ikke meget på det med om man føler at den yder bedre, for det kommer jo også an på omdrejninger og så meget andet, så derfor vil jeg teste det med forskellige dyser og enten måle acceleration med et stopur eller blot se, hvilken dyse jeg kan opnå højest topfart med.
(28-03-2016, 19:13)stormbringer Skrev: Jeg sidder lige her og små-kluk-ler. Hvidere end...
Desuagtet rune75 har ganske ret, så ville jeg nu også prøve med en - forsigtig - opdysning. Kridhvid er nok lige til den magre side.
Jamen man skal da også sørge for at have sin humor med sig, for ellers kan det hurtigt blive ret tørt med alt det tekniske.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
Jeg har puttet #88 dysen i og hold kæft det gjorde en forskel.
Jeg har ikke haft kørt op i de høje gear endnu, men jeg kan mærke at den helt klart har haft kørt for magert med en #85 dyse efter jeg fjernede begrænsningen i udstødningen.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
09-04-2016, 19:24
(Dette opslag var sidst ændret: 09-04-2016, 19:25 af Baddi.)
#88 er også for mager. Nu prøver jeg med #90.
Umiddelbart "lyder" den bedre, men nu må vi se hvordan den opfører sig på turen hjem fra vejen, hvor den så når at blive helt varm.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 1.821
Tråde: 64
Tilmeldt: Jul 2008
09-04-2016, 20:37
(Dette opslag var sidst ændret: 09-04-2016, 20:38 af rune75.)
En liten historie om merking av dyser: Jeg har en 50cc Kina Dax replika som original kommer med en dyse merket #60. I går byttet jeg til en #70 fordi jeg har fjernet en begrensning i luftfilter boksen og tenke den kanskje ville kjøre bedre med mere bensin. Jeg merket ingen forskjell med den større dyse så jeg bestemte meg for at måle hvor stor #60 dysen egentlig var. Det viste seg at dysen merket #60 i virkeligheten var en #68 ! Jeg målte også #70 dysen og den var #70. Jeg hadde altså dyset opp 2nr når jeg trodde jeg hadde dyset opp 10nr.
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(09-04-2016, 20:37)rune75 Skrev: En liten historie om merking av dyser: Jeg har en 50cc Kina Dax replika som original kommer med en dyse merket #60. I går byttet jeg til en #70 fordi jeg har fjernet en begrensning i luftfilter boksen og tenke den kanskje ville kjøre bedre med mere bensin. Jeg merket ingen forskjell med den større dyse så jeg bestemte meg for at måle hvor stor #60 dysen egentlig var. Det viste seg at dysen merket #60 i virkeligheten var en #68 ! Jeg målte også #70 dysen og den var #70. Jeg hadde altså dyset opp 2nr når jeg trodde jeg hadde dyset opp 10nr.
Okay!
Jeg havde ellers troet at en størrelse #70 ville have en diameter på 0,07mm.
Hvilket værktøj brugte du til at måle den reelle størrelse?
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 1.821
Tråde: 64
Tilmeldt: Jul 2008
10-04-2016, 00:35
(Dette opslag var sidst ændret: 10-04-2016, 00:37 af rune75.)
En #70 dyse skal være 0.7mm, en #100 skal være 1mm i diameter. Men det er ikke en bestemt standard så det kan være variasjoner. Jeg målte slik som denne mannen gjør i slutten av videoen. http://youtu.be/Izk6gIsYYJA Jeg har målt flere dyser med den metode og den er rett nøyaktig.
Svar: 3.546
Tråde: 67
Tilmeldt: Aug 2013
Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
11-04-2016, 13:49
(Dette opslag var sidst ændret: 11-04-2016, 14:00 af Baddi.)
MYSYISK!
Med #90 dyse i kører den ikke så jævnt og med fuld gas kan den nogle gange helt tilfældigt "hakke" lidt i det, som om den en gang imellem ikke får antændt benzinen helt så godt. Hakkene er dog ikke særlig kraftige og de kom med flere minutter imellem når motoren først var varm.
Det får mig til at mistænke at jeg aflæser tændrøret forkert. På spidsen af tændrøret er keramikken fuldkommen hvid, mens den længere nede er helt sort.
Herover ses #88 efter en god halvanden times kørsel med fuld gas stort set hele vejen.
Herover ses #90 efter en god halvanden times kørsel med fuld gas stort set hele vejen efterfulgt af to 2,5 km ture gennem Odense for at hente aftensmad lige efter.
Jeg har nogle billeder der er meget højere opløsning, hvis det er nødvendigt, men i hvert fald, så er #88 hvid en lille smule længere nede af keramikken end #90 er, men der er ingen af dem der har den "cociobrune" farve man normalt taler om.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
|