Søg Garagen Hej Gæst! Register

Baddi's erfaring med Kymco K-pipe (Tidl. titel: Prøvetur)
Jeg har fundet ud af, hvorfor jeg mente at udstødningsventilen var utæt: Den trængte voldsomt til at få stillet ventiler, så udstødningsventilen var aldrig rigtig lukket. Om den har taget skade af det og skal slibes op må tiden vise, men jeg sliber den ikke op inden mc-sæsonen går i gang lige nu.

Med hensyn til kompressionen, så måtte jeg ikke låne fræseren på universitetets værksted, da det at bearbejde motorcykeldele lugtede lidt for langt væk af privat brug til at det kunne argumenteres at jeg ville lære noget af det. :/

Til gengæld blev jeg anbefalet at måle, hvor tyk bundpakningen var, for at se, hvor meget jeg ville kunne vinde ved at bruge flydende pakning i stedet. (Kommentarer på dette modtages gerne, da jeg ikke har brugt flydende pakning før.

Sidst men ikke mindst, så har jeg fundet ud af, hvordan knastaksel og de andre ting tages ud og jeg har fundet en "begrænsning" mere.
Ved udstødningsknasten sidder en lille krans som kan dreje med rundt, men som stoppes af en holder. Den lille krans gør så at vippearmen ikke følger udstødningsknasten hele vejen, men i stedet først begynder at løfte en lille smule senere og lukker en lille smule tidligere. Derudover mindsker den ventilløftet med 0,5mm. Altså synes jeg kun at det er en begrænsning, men det er satme en dyr mekanisk løsning sammenlignet med bare at lave en lidt anden knast. Målløs


Billederne kan jeg ikke lige nedskalere, da jeg sidder ude på SDU, men her har i dem.
https://www.dropbox.com/s/a3eapd0u0g4aqk...144303.jpg

https://www.dropbox.com/s/jtngoucsot84cm...144838.jpg

https://www.dropbox.com/s/n2q4xkugwdta5o...144858.jpg

https://www.dropbox.com/s/8vszb0bb1v8g09...144904.jpg

https://www.dropbox.com/s/mojpz5bffhoyx0...144939.jpg

https://www.dropbox.com/s/v2cdqveryx877n...144947.jpg

https://www.dropbox.com/s/h36dyo17vnknop...145834.jpg

https://www.dropbox.com/s/hmqzrrjsl6yhcx...150207.jpg
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
Den "begrensning" du nevner er en anretning der skal redusere kompresjonen ved oppstart. Den holder eksosventilen åpen i en lengere periode, eller åpner eksosventilen en kort periode under kompresjonstakten, før motoren starter. Den fungerer med et slags sentrifugal vekt prinsipp. Når motoren har startet blir den satt ut av funksjon. Jeg har ikke satt meg veldig godt i funksjonen til akkurat denne typen men hvis du googler "automatic decompression system" finner du info om systemet.
Svar
(25-02-2016, 21:05)rune75 Skrev: Den "begrensning" du nevner er en anretning der skal redusere kompresjonen ved oppstart. Den holder eksosventilen åpen i en lengere periode, eller åpner eksosventilen en kort periode under kompresjonstakten, før motoren starter. Den fungerer med et slags sentrifugal vekt prinsipp. Når motoren har startet blir den satt ut av funksjon. Jeg har ikke satt meg veldig godt i funksjonen til akkurat denne typen men hvis du googler "automatic decompression system" finner du info om systemet.

Tak for det. Der er ganske rigtigt stort set intet kompression at føle med kickstarteren og har aldrig været det, så det er meget muligt. Smil
Jeg har kigget lidt på det på nettet og det ser udmiddelbart ud til at de systemer enten er aktiveret af rotationen af nogle vægte eller af et kabel. Intet af det er der her. Jeg kan dog ikke finde noget af dette og det eneste sted det er nævnt i servicemanualen er at man skal smøre motorolie på når man samler topstykket igen.
Jeg kan se at der er et hul i indersiden af knastalsken til smøring af decompression systemet, men idet der er hul hele vejen igennem knastakslen tvivler jeg på at trykket her bliver højt nok til at aktuere noget særligt.
Jeg har fundet dette billede af decompression systemet på en Honda XR400R og gætter på at det er noget lignende, men jeg kan ikke se, hvordan den decompression ting skal kunne flytte sig når der er en arm der holder den fast i rotationsretningen.

Jeg har lavet en lille video, hvor jeg viser hvordan systemet roterer.



Jeg tror konklusionen er at jeg bare lader det system sidde på, men jeg er da nysgerrig, så alle bud på virkemåden er velkommen. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Etter å ha sett videoen kan det se ut til at den anordningen er for at slippe ut kompression hvis motoren av en eller annen grunn skulle komme til at rotere bakover/motsatt vei. Den ring som blir holdt igjen av den fjærbelastede tappen, kan den kun rotere en vei på knastakselen ?

Edit: Fant denne http://www.daxshoppen.dk/system/applicat...cts_id=929 og navnet på den kan tyde på at jeg er inne på noe.

Edit igjen: Tror jeg har funnet løsningen. Det er antagelig en "anti kickback device". Den skal hindre motoren at rotere/slå bakover ved oppstart.
Svar
(29-02-2016, 13:46)rune75 Skrev: Etter å ha sett videoen kan det se ut til at den anordningen er for at slippe ut kompression hvis motoren av en eller annen grunn skulle komme til at rotere bakover/motsatt vei. Den ring som blir holdt igjen av den fjærbelastede tappen, kan den kun rotere en vei på knastakselen ?

Edit: Fant denne http://www.daxshoppen.dk/system/applicat...cts_id=929 og navnet på den kan tyde på at jeg er inne på noe.

Edit igjen: Tror jeg har funnet løsningen. Det er antagelig en "anti kickback device". Den skal hindre motoren at rotere/slå bakover ved oppstart.

Ringen på knastakslen kan kun rotere den ene vej. Skulle knastakslen af en eller anden grund rotere modsat vil dimsen vippe op fordi ringen kun kan rotere én vej.

Der kommer i hvert fald mange billeder af den frem når man søger på "camshaft anti kickback".
Så vidt jeg kan forstå er pointen at man med en høj kompression risikerer at stemplet bremses helt ned på vej op i kompressionstakten og så accelereres baglæns så kickstarteren slår tilbage op og man kan komme til skade.
Hvis kompressionen så er lavere ved lave omdrejninger virker den som en "anti kickback device", men den sørger ikke for at knastakslen ikke kan dreje baglæns.

Jeg er dog stadig nysgerrig vedrørende, hvad der rykker den ved højere omdrejninger, så den deaktiveres.
Derudover er jeg lidt forvirret over, at hvis jeg stiller ventilspillerummet til 0,05mm når decompressor systemet er aktivt vil spillerummet bare være 0,55mm når det ikke længere er aktivt, men hvis den er drejet så den ikke er aktiv når ventilspillerummet justeres til 0,05mm vil udstødningsventilen altid være 0,45mm åben ved lave omdrejninger/opstart.
Hvis det sidste er tilfældet forklarer det også, hvorfor udstødningsventilen var så piv utæt da jeg først fik topstykket af og ville se, hvor stor volumen forbrændingskammeret var. Smil
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

Den er deaktivert hele tiden når motoren går riktig vei. Da står den jo helt stille og den lille knasten er utenfor vippearmens rekkevidde. Den blir kun aktivert når motoren dreies bakover. Dette er nok hvorfor man kun skal dreie motoren fremover (riktig vei ved innstilling av TDS) når ventilene skal justeres. Hvis motoren dreies bakover vil anti kickback aktiveres og ventil innstillingen bli uriktig.
Svar
(29-02-2016, 15:34)rune75 Skrev: Den er deaktivert hele tiden når motoren går riktig vei. Da står den jo helt stille og den lille knasten er utenfor vippearmens rekkevidde. Den blir kun aktivert når motoren dreies bakover. Dette er nok hvorfor man kun skal dreie motoren fremover (riktig vei ved innstilling av TDS) når ventilene skal justeres. Hvis motoren dreies bakover vil anti kickback aktiveres og ventil innstillingen bli uriktig.

Ringen står ikke stille i forhold til knastakslen når motoren drejer den rigtige vej og derfor hviler udstødningsventilens vippearm på decompression ringen 0,5mm over knasten indtil selve knasten stikker højere op end de 0,5mm.

På billedet herunder kan du se tappen selvom knasten er på modsatte side af knastakslen, så derfor hviler vippearmen på decompression ringen i stedet for knasten.

   
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Det er en lille/lav knast på det du kaller decompression ring. Den peker fremover/nedover når ringen bliver stoppet av stopperen. Da skal den ikke påvirke Vippearmen. Med en gang motoren dreies bakover flyttes den lille knast bakover og løfter Vippearmen bittelille.


Edit: Jeg ser nå at du sier decompression ringen følger med knastakselen begge veier. Det kan da ikke være riktig. Jeg mener bestemt at decompression ringen skal sitte fast i den større ringen der har den stopperen på seg.
Svar
(29-02-2016, 16:34)rune75 Skrev: Det er en lille/lav knast på det du kaller decompression ring. Den peker fremover/nedover når ringen bliver stoppet av stopperen. Da skal den ikke påvirke Vippearmen. Med en gang motoren dreies bakover flyttes den lille knast bakover og løfter Vippearmen bittelille.


Edit: Jeg ser nå at du sier decompression ringen følger med knastakselen begge veier. Det kan da ikke være riktig. Jeg mener bestemt at decompression ringen skal sitte fast i den større ringen der har den stopperen på seg.

Nej, den følger med knastakslen den ene vej: når der køres baglæns.
Når motoren drejer den rigtige vej vil ringen kunne rotere i forhold til knastakslen og bliver derfor af armen holdt stationær.

Jeg har lige været inde og se og det kan da måske godt være at du har ret og at vippearmen rent faktisk hvilker på selve knastakslen, så længe motoren drejer den rigtige vej. Det er lidt svært at se og der er ikke plads til at jeg kan få et søgerblad ind mellem for at se om der virkelig er luft. Fræk
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

(29-02-2016, 16:54)Baddi Skrev: Nej, den følger med knastakslen den ene vej: når der køres baglæns.
Når motoren drejer den rigtige vej vil ringen kunne rotere i forhold til knastakslen og bliver derfor af armen holdt stationær.

Ja det var dette jeg mente. Min dårlige Dansk laver litt trøbbel.

(29-02-2016, 16:54)Baddi Skrev: Jeg har lige været inde og se og det kan da måske godt være at du har ret og at vippearmen rent faktisk hvilker på selve knastakslen, så længe motoren drejer den rigtige vej. Det er lidt svært at se og der er ikke plads til at jeg kan få et søgerblad ind mellem for at se om der virkelig er luft. Fræk


Om du trykker med en finger på vippearmen (rett over knastakselen) vil du vel kunne kjenne om vippearmen beveger seg litt når du roterer knastakslingen bakover, og dekomp knasten aktiveres.
Svar
(29-02-2016, 17:22)rune75 Skrev: Om du trykker med en finger på vippearmen (rett over knastakselen) vil du vel kunne kjenne om vippearmen beveger seg litt når du roterer knastakslingen bakover, og dekomp knasten aktiveres.

Det er tjekket og det er lige præcis det der sker! Grøn grin

Så den mærkelige ring der kun kan dreje den ene vej gør altså kun at hvis motoren slår baglæns når man kickstarter vil den åbne udstødningsventilen en smule (0,45mm) og dermed lække kompressionen ud i udstødningsgassen, så motoren ikke har kræfter til at slå tilbage. Smil

Så må grunden til at kickstarteren føles så vattet virkelig være at den er vattet. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
(29-02-2016, 18:37)Baddi Skrev: Det er tjekket og det er lige præcis det der sker! Grøn grin

Så den mærkelige ring der kun kan dreje den ene vej gør altså kun at hvis motoren slår baglæns når man kickstarter vil den åbne udstødningsventilen en smule (0,45mm) og dermed lække kompressionen ud i udstødningsgassen, så motoren ikke har kræfter til at slå tilbage. Smil

Så må grunden til at kickstarteren føles så vattet virkelig være at den er vattet. Grøn grin

Ja men så er det mysteriet løst.

Hvordan var det med knastakselen. Når vippearmene var fjernet kunne den bare trekkes ut av toppstykket ?
Svar


Forum spring: