Søg Garagen Hej Gæst! Register

Baddi's erfaring med Kymco K-pipe (Tidl. titel: Prøvetur)
Så har jeg fået fjernet sikkerhedsbolten (bolt hvor skruehovedet knækker af og efterlader en kegle) og kan fortælle lidt mere om motoren. Smil

Karburatorens indgangsdiameter er Ø32,5mm.
Karburatorens venturi udgør en form der giver et areal der er et sted mellem en elipse og en firkant. Elipsen vil have et areal på A= pi*(18/2)*(20/2)=282,7 mm2 og firkanten vil have et areal på A=18*20=360 mm2. Det er altså noget større end de "Ø17,5 ækvivalent" der står i manualen, da en cirkel på 17,5mm er 240,5 mm2. Det svarer mere til en cirkel mellem Ø19mm og Ø21,5mm.
Karburatorens udgangsstørrelse er Ø21mm
Karburatorens sorte plasticspacer har en diameter på 21,7mm mod karburatoren og 23mm mod studsen.
Studsens indgangsdiameter er Ø23mm
Studsens udgangsdiameter er Ø25mm med en chamfer, hvis udgangsdiameter er på Ø26,5mm.
Pakningen mellem studs og topstykke er Ø26,5mm
Indsugningskanalen i topstykket er Ø27,5mm.
Indsugningsventil: Ø28mm

Dette tyder lidt på at den lille størrelse karburator er en begrænsning, men at de i det mindste har forsøgt at minimere turbulens ved gradvist at hæve diameteren. Smil

Jeg har grundlæggende fluidmekanik dette semester og bør inden for nogle uger have den nødvendige viden til at kunne beskrive, hvor stor en begrænsning dette er. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
... Mystisk.
Stemplet er ikke konkav, som billedet i servicemanualen viser.

   

[Image: attachment.php?aid=8628]

Derudover kan der være 14ml 5W40 motorolie i topstykkets del af forbrændingskammeret. Jeg kan også se at soddet stopper 5mm nede i cylindren, men at der er 3mm fra stempelkant til øverste stempelring. Dette giver en volumen på 4,58ml
Med en boring på 54mm og en slaglængde på det samme får vi en slagvolumen på 123,7 ml.
Antager vi at stemplets top er en kuglekalot og vi ikke behøver fratrække det fra udskæringer til ventiler, har det originale stempel en volumen i forbrændingskammeret på V=1/6 * pi * 2 * (3*27^2+2^2) =2,29 ml, da afstanden fra bord til stempelkant er ca. 2mm når stemplet står på hovedet.
Da får vi en volumen på 140 ml som presses ind i et forbrændingskammer på 16,29ml, hvilket giver et kompressionsforhold på 8,59:1, hvilket stemmer ret godt overens med de 8,6:1 de skriver i servicemanualen

   

Det "high performance" stempel jeg har købt har en højde på 1,5mm, hvilket giver kuglekalotten en volumen på 1,72 ml. Til gengæld er afstanden fra plejlstangens tværstang til stempelkant 1mm mere, så vi får en volumen på 2,29 ml som følge af at stemplet ikke når helt op til kanten af cylindren.
Total volumen er så 138,3 ml presset ind i et forbrændingskammer på 14,57 ml og derfor et kompressionsforhold på 9,5:1. Altså en forbedring, men jeg er ikke helt sikker på at jeg er helt tilfreds, når nu agilityen og de andre GY6 maskiner kører med et kompressionsforhold mellem 10 og 11.

Det originale stempel vejer stort set det samme som det "high performance" stempel jeg har købt. Køkkenvægten viser i intervaller på 5g og det originale svinger mellem 90 og 95g mens det uoriginale sidder på 95g. Så der er højest 5g forskel på de to stempler.

Så får i også lige nogle flere billeder af, hvad jeg har set. Smil

   

   

   

   

   

   

Jeg kan også berette at udstødningsventilen er piv utæt. Vand løber hurtigt ud og olie løber på trods af sin højere viskositet også ret hurtigt ud. Ked af det
Derudover er fortandhjulet slidt, så det skifter jeg også til et andet.

   

   
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Kan du når du først har topstyket av gi en liten forklaring på hvordan kamaksel, vippearmer og kamkjede bliver smurt av olien. Går olien inn i kamakselen ? Jeg har den lille versjon av denne motoren i min Skyteam Dax og lurer litt hvordan smøresystemet fungerer.
Svar
For fanden da! Ond
Jeg kan ikke bruge mit højkompressionsstempel til en pind!
I manualen står der at tværpinden der holder stemplet på plejlstangen er 13mm, men den er i virkeligheden 14mm! Ond

Det gør så at det kan klare lidt flere kræfter, da det fordeles over et større areal, men stadigvæk er det da træls at de har skrevet noget forkert i servicemanualen.
Når størrelsen af hullet er forskelligt kan det da endda være at mit "high performance" stempel ikke er en dyt anderledes end det originale udover hullet til tværpinden, da dette hul jo var en reference i mine mål.

(11-02-2016, 21:12)rune75 Skrev: Kan du når du først har topstyket av gi en liten forklaring på hvordan kamaksel, vippearmer og kamkjede bliver smurt av olien. Går olien inn i kamakselen ? Jeg har den lille versjon av denne motoren i min Skyteam Dax og lurer litt hvordan smøresystemet fungerer.

Den er ikke helt så åben som GY6'erene, så jeg har ikke fået vippearme ud.
Jeg kan dog berette at der går en kanal ud af motoren umiddelbart ved siden af den nederste pindbolt på højre side. Olien løber så langs denne pindbolt op til topstykket, hvor det går ind i dækslet på højre side og via en kanal ind i knastakslen. Langs den bolt går det så også ind i den vippearm der er til udstødningen. Hvordan der kommer olie til den anden vippearm er ikke til at se, men jeg tror at kæden bliver smurt sådan mere eller mindre passivt af det olie der hvirvles op af krumtappen og hvad der ellers er nede i den ende i nærheden af kæden.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
(11-02-2016, 23:00)Baddi Skrev: For fanden da! Ond
Jeg kan ikke bruge mit højkompressionsstempel til en pind!
I manualen står der at tværpinden der holder stemplet på plejlstangen er 13mm, men den er i virkeligheden 14mm! Ond

Det gør så at det kan klare lidt flere kræfter, da det fordeles over et større areal, men stadigvæk er det da træls at de har skrevet noget forkert i servicemanualen.
Når størrelsen af hullet er forskelligt kan det da endda være at mit "high performance" stempel ikke er en dyt anderledes end det originale udover hullet til tværpinden, da dette hul jo var en reference i mine mål.


Den er ikke helt så åben som GY6'erene, så jeg har ikke fået vippearme ud.
Jeg kan dog berette at der går en kanal ud af motoren umiddelbart ved siden af den nederste pindbolt på højre side. Olien løber så langs denne pindbolt op til topstykket, hvor det går ind i dækslet på højre side og via en kanal ind i knastakslen. Langs den bolt går det så også ind i den vippearm der er til udstødningen. Hvordan der kommer olie til den anden vippearm er ikke til at se, men jeg tror at kæden bliver smurt sådan mere eller mindre passivt af det olie der hvirvles op af krumtappen og hvad der ellers er nede i den ende i nærheden af kæden.



Ok, takk. Dumt med det stempel da.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

(12-02-2016, 00:27)rune75 Skrev: Ok, takk. Dumt med det stempel da.

Det var så lidt. Smil

Og ja, det er dumt med det stempel, for jeg tror ikke umiddelbart at jeg har penge til at købe nye dele i denne måned, men jeg vil jo rigtig gerne ud og køre med en kraftigere motor til foråret.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Hei jeg har et spørsmål til ang det toppstykket. Hva er det der forhindrer knastakselen i at bevege/flytte seg til siden, mot knastkjedet ? Jeg har sett noen videoer hvor et sånn toppstykke bliver monsteret sammen men kan ikke helt se hvordan knastakselen bliver holdt på plass.
Svar
(12-02-2016, 18:32)rune75 Skrev: Hei jeg har et spørsmål til ang det toppstykket. Hva er det der forhindrer knastakselen i at bevege/flytte seg til siden, mot knastkjedet ? Jeg har sett noen videoer hvor et sånn toppstykke bliver monsteret sammen men kan ikke helt se hvordan knastakselen bliver holdt på plass.

Sporkuglelejer kan tage mange kræfter i radial retning, men også nogle kræfter i aksial retning. Ved at lejernes yderring holdes både aksialt og radialt i topstykket og lejernes inderring sidder aksialt og radialt på akslen kan akslen altså ikke bevæge sig nogen steder men kun rotere.

Jeg har stadig ikke fået topstykket skilt ad, så jeg kan ikke sige i større detalje, hvordan det sidder lige netop på denne. Jeg kan tydeligt se, hvordan det holdes på plads, men jeg kan ikke rigtig lure, hvordan det skilles ad. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
(14-02-2016, 00:40)Baddi Skrev: Jeg kan tydeligt se, hvordan det holdes på plads, men jeg kan ikke rigtig lure, hvordan det skilles ad. Grøn grin

Større hammer. Blink med øjet
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

Meget offtopic - men jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide hvilken uddannelse du er i gang med? Den lyder spændende, og i grunden lige noget for mig. Er det en form for maskiningeniør, eller er det mere specifikt? Jeg har en forventning om at skulle læse mekanik når jeg engang når til kandidaten, men skal først have valgt en bachelor uddannelse CoolCool
Svar
(15-02-2016, 18:41)MathiasPeter Skrev: Meget offtopic - men jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide hvilken uddannelse du er i gang med? Den lyder spændende, og i grunden lige noget for mig. Er det en form for maskiningeniør, eller er det mere specifikt? Jeg har en forventning om at skulle læse mekanik når jeg engang når til kandidaten, men skal først have valgt en bachelor uddannelse CoolCool

Jeg kunne snakke i evigheder om det og har derfor lavet en tråd i Off-topic, hvor jeg fortæller lidt om studiet semester for semester og hvad jeg har lavet de forskellige smestre: http://www.billig-scooter.dk/showthread.php?tid=21053

Hvis du dog synes det lyder spændende og har lyst til at noget mekanik på kandidatnivau, så kan jeg helt klart anbefale at tage maskiningeniør på bachelor niveau, som jeg er ved nu. Smil
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Jeg overvejer at tage cylindren med her op på SDU i næste uge og så med fræseren fjerne 1,5mm fra cylindren, idet kompressionen så vil komme op på 10,6:1. Smil

Jeg skal bare lige først have fundet ud af, hvordan tændingsvinklen er på disse maskiner når de ikke er begrænset på denne måde. En medstuderende gjorde mig nemlig opmærksom på at med en højere kompression vil forbrændingen forløbe hurtigere, men også at flammen skal en kortere vej, når nu stemplet så er tættere på tændrøret.
Hvis tændingstidspunktet er optimeret til den nuværende forbrænding (jeg tvivler), vil forbrændingen altså gå for hurtigt med højere kompression og da vil man opleve tændingsbanken.

Ifølge servicemanualen er tændingen her 34,5 grader +/- 2 grader fra 4000 omdr. Fræk
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar


Forum spring: