Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ny rem ryster
#1
Er det normalt at motoren kan ryste/vibrere under acceleration når man lige har skiftet kilerem? Ved topfart (35 km/t) er der ingen nævneværdige vibrationer. Kun ved acceleration. Den ny rem er 18 mm bred, den gamle var kun 16 mm (GY6 motor).
Jeg har ikke oplevet det ved remskift før, men måske har I.

Vil meget gerne have svar vedr. dette, da den ellers skal retur til værkstedet der skiftede den. Den gamle rem vibrerede overhovedet ikke og trak fint. Med den nye rem er den blevet lidt sløvere i acceleration, men det er måske også normalt. Måske skal det hele bare lige køres til, men det føles som om et hjul er exet eller varioen sidder løs eller lign.

Der er tydelige vibrationer. Men når den står på dobbeltstøttefoden og gir gas er der ingen synlige vibrationer. Pisse irriterende at aflevere en perfekt scooter til service, og når man afhenter så kører den af helvede til. Mekanikeren kunne ikke mærke vibrationerne, men han har heller ikke prøvet hvor smooth den kørte før.

Eller kan det være at mekanikeren ved udskiftning af remmen har fjumret med varioen og sat rullerne forkert i? Kan det ryste?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Glæder mig virkelig til nogen vil svare.
Svar
#3
Hmm, jeg vil ikke påstå at jeg har oplevet det samme som dig. Måske noget lignende. Mest rystelser ved opstart med en "kold" rem. Har jeg kørt en lang tur, er der ingen grænser for hvor blød og smidig den er. Har du prøvet at køre en lang tur? Mht. accelleration er den jo højere gearet nu; ved ikke med din, men min mister omtrent 5km/t i topfart over 10.000km pga. slitage på remmen. Lidt ærgerligt, da man føler remmen er lige ved at være kørt til efter 10.000kmGrin
Prøv at køre scooteren godt og grundig varm; det er nok det eneste bud og den eneste erfaring jeg har. Pøj-pøj med det.

Venligst Erik.
Svar
#4
(06-10-2014, 15:55)BaotianDriver Skrev: Er det normalt at motoren kan ryste/vibrere under acceleration når man lige har skiftet kilerem? Ved topfart (35 km/t) er der ingen nævneværdige vibrationer. Kun ved acceleration. Den ny rem er 18 mm bred, den gamle var kun 16 mm (GY6 motor).
Jeg har ikke oplevet det ved remskift før, men måske har I.

Vil meget gerne have svar vedr. dette, da den ellers skal retur til værkstedet der skiftede den. Den gamle rem vibrerede overhovedet ikke og trak fint. Med den nye rem er den blevet lidt sløvere i acceleration, men det er måske også normalt. Måske skal det hele bare lige køres til, men det føles som om et hjul er exet eller varioen sidder løs eller lign.

Der er tydelige vibrationer. Men når den står på dobbeltstøttefoden og gir gas er der ingen synlige vibrationer. Pisse irriterende at aflevere en perfekt scooter til service, og når man afhenter så kører den af helvede til. Mekanikeren kunne ikke mærke vibrationerne, men han har heller ikke prøvet hvor smooth den kørte før.

Eller kan det være at mekanikeren ved udskiftning af remmen har fjumret med varioen og sat rullerne forkert i? Kan det ryste?


Jeg kan desværre kun forestille mig at noget er samlet forkert. Et nylonstyr der er faldet ud eller at remmen ikke er blevet sat ned bagerste remskiver inden. Er det det første vil der være metalkontakt mellem bevægelige dele og de vil slide meget på hinanden, så man snart skal skifte variatoren ud.

Er det det sidste kan man være rigtig uheldig, da det kan gøre at man er kommet til at stramme om remmen når man har strammet møtrikken, selv hvis man har spændt med moment. Hvis man kommer ud for dette vil den yderste af de forreste remskiver sidde løst efter første gang man kører og det er ikke godt. Det hele vil så løsne sig og man mister al kræft fordi remmen slet ikke sidder stram og motoren vil få lov at tage så mange omdrejninger som den kan og denne pludselige acceleration mens der sidder dele løst på krumtappen har før vist sig at beskadige de små tapper der holder variatoren på krumtappen, så dette er slet ikke godt. Smil


Jeg ville normalt pege på forkert montering eller fejl ved montering når nogen snakker om vibrationer eller manglende kræfter efter skift af originaldele, men jeg ved nu ikke lige, hvad jeg skal sige, når det er en mekaniker. De er jo godt nok også mennesker, men desværre nogle af den dyre slags. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#5
Ja jeg er også lidt i tvivl om hvad det kan være. Den accelererer en smule langsommere nu end med den gamle rem, men det er nok naturligt når den er bredere.

Det hjælper desværre overhovedet ikke at køre en lang tur. Den vibrerer stadig ved acc. og ved kørsel op af bakker hvor den virkelig skal trække. Ved alm ligeud kørsel er der ikke meget vibration at mærke, men der er den heller ikke presset.

Den kører ellers fint nok bortset fra vibrationerne. Den mangler ikke kræfter. Men det kan beskrives således, at det kildrer i fødderne på trinbrættet når jeg kører. Ikke så meget i sædet. Men i styret kan det også mærkes.

Jeg må næsten prøve og skrue dækslet af til remmen og lade den køre op i omdrejninger og se om der er noget synligt i vejen. Om muligt optager jeg det og lægger et Youtube-link hvis I kan opdage at noget sidder forkert. Måske er remmens omløbsretning forkert.

Mekanikkeren justerede også pickuppen som sidder i modsat side bag svinghjulet. Jeg ved ikke om svinghjulet har været taget af, men hvis det er trukket af med en gammel 3-armet aftrækker og er blevet skæv, så ville jeg næsten gætte på at det var fejlen. Jeg må lige have blæseren af og kigge derind også. Der er også skiftet motorolie og transmissions olie, men det kan vel næppe fremkalde det som jeg oplever.

Hvad hvis mekkeren har haft varioen ude og rullerne er smuttet på gulvet for ham, og de er sat tilfældigt i. Kan det give vibrationer?

Ellers er jeg enig i, at hvis remmen ikke er presset ordenligt ind ved koblingen, så er det måske dér problemet ligger. Men det kan man vel ikke se selvom jeg åbner? Den burde vel være smuttet ind på plads efter de 60 km jeg har kørt siden den kom på. Men jeg kan selvfølgelig tage remmen af og sætte den på igen for god ordens skyld.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jeg prøvede samme rysten ved en for bred rem, få den skiftet med det samme, det tager bare bagerste rem skiver, det skete på min. Og remmen blev selvfølgelig også skåret i stykker. Så 500,- ekstra for en ny bagskive med kobling og dertil en ny original rem i korrekte mål 150,-.


[Image: attachment.php?aid=2045]
VGA Firefox "Ad vitam aut culpam"
Ny 20.April 2017  -  Nu +1.000km
Svar
#7
Jeg har det meget lidt med min VGA Grido, men det er mere som små ryk det kommer i, og det er kun op til 8-10 km/t og så forsvinder det helt.

Og det skal lige siges at jeg aldrig har haft sideskjoldet pillet af. Men det skal jeg snart da jeg skal have givet den et stort service. Smil
Svar
#8
(07-10-2014, 02:55)BaotianDriver Skrev: Ja jeg er også lidt i tvivl om hvad det kan være. Den accelererer en smule langsommere nu end med den gamle rem, men det er nok naturligt når den er bredere.

Det hjælper desværre overhovedet ikke at køre en lang tur. Den vibrerer stadig ved acc. og ved kørsel op af bakker hvor den virkelig skal trække. Ved alm ligeud kørsel er der ikke meget vibration at mærke, men der er den heller ikke presset.

Den kører ellers fint nok bortset fra vibrationerne. Den mangler ikke kræfter. Men det kan beskrives således, at det kildrer i fødderne på trinbrættet når jeg kører. Ikke så meget i sædet. Men i styret kan det også mærkes.

Jeg må næsten prøve og skrue dækslet af til remmen og lade den køre op i omdrejninger og se om der er noget synligt i vejen. Om muligt optager jeg det og lægger et Youtube-link hvis I kan opdage at noget sidder forkert. Måske er remmens omløbsretning forkert.

Mekanikkeren justerede også pickuppen som sidder i modsat side bag svinghjulet. Jeg ved ikke om svinghjulet har været taget af, men hvis det er trukket af med en gammel 3-armet aftrækker og er blevet skæv, så ville jeg næsten gætte på at det var fejlen. Jeg må lige have blæseren af og kigge derind også. Der er også skiftet motorolie og transmissions olie, men det kan vel næppe fremkalde det som jeg oplever.

Hvad hvis mekkeren har haft varioen ude og rullerne er smuttet på gulvet for ham, og de er sat tilfældigt i. Kan det give vibrationer?

Ellers er jeg enig i, at hvis remmen ikke er presset ordenligt ind ved koblingen, så er det måske dér problemet ligger. Men det kan man vel ikke se selvom jeg åbner? Den burde vel være smuttet ind på plads efter de 60 km jeg har kørt siden den kom på. Men jeg kan selvfølgelig tage remmen af og sætte den på igen for god ordens skyld.

Jeg har ingen idé om, hvad der sker, hvis remmens omløbsretning er forkert, for jeg har aldrig prøvet.
Hverken transmissionsolie, motorolie eller justering af pickuppen burde være skyld i disse vibrationer.

At rullerne er sat tilfældigt i burde heller ikke have noget at sige, så længe de alle er samme vægt. Er de samme vægt vil de have et meget tæt på uniformt slid. Er de ikke samme vægt vil de ikke have et uniformt slid, da de tunge vil være slidt mere end de lette og puttes alle de tunge så i den ene side og de lette i den anden side vil det kunne give nogle vibraitioner.

Du har helt ret i at du ikke vil kunne se om remmen har været trykket ned omme ved koblingen ved at åbne. Det eneste du vil kunne gøre er at trykke remmen ned så den sidder løst ved varioen og så derefter sikre dig at bolten er spændt ordenligt. Hvis du alligevel er i gang derinde kan du jo altid lige tjekke at der ikke er noget i varioen der mangler. Hvis noget nu er faldet på jorden uden det er blevet opdaget. Smil
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#9
(07-10-2014, 06:52)René 7620 Skrev: Jeg prøvede samme rysten ved en for bred rem, få den skiftet med det samme, det tager bare bagerste rem skiver, det skete på min. Og remmen blev selvfølgelig også skåret i stykker. Så 500,- ekstra for en ny bagskive med kobling og dertil en ny original rem i korrekte mål 150,-.

Der står i manualen, at remmen skal være 18mm bred som original. Den slidte 16mm rem tog rimelig mange omdrejning ved igangsætning, så den var vist slidt ned.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Mekanikeren siger i dag, at jeg skal afvente 1-2 uger da det sandsynligvis skyldes at remmen skal køres til. Ellers skal jeg komme tilbage.
Jeg har aldrig oplevet en rem med så tydelige vibrationer før.
Jeg vil alligevel åbne ind til remmen og kigge om der er noget synligt galt. Men det bliver ikke lige i dag pga. regnen.
Svar
#11
Jeg ville lige tjekke oliestanden på scooteren i aften, og da den står en smule skå på underlaget, ville jeg løfte den en smule op via baggagebæreren. Til min store overraskelse kunne jeg bevæge stellet mens motoren ikke bevægede sig. Som om de to ting ikke var skruet sammen.

Ved nærmere eftersyn sidder der en skrue løs mellem stel og motor. Skal den mon gøre det?? I den anden side sidder den fast, såvidt jeg kan se. Men den skal vel kunne gi' sig i takt med affjedringen.
Jeg tænker lidt på, om dette kan have noget at gøre med vibrationerne.

Svar
#12
Ja der er helt klart noget galt med det motorophæng, hullet virker "slidt" den skal sidde fast der, og det eneste det skal kunne give sig, er i gummibøsningerne, det er en ommer.
VGA Firefox "Ad vitam aut culpam"
Ny 20.April 2017  -  Nu +1.000km
Svar


Forum spring: