Søg Garagen Hej Gæst! Register

VGA Formular 125cm3 scooter tuning
#1
Hej med jer.

Er ny her i forummet, og håber nogle kan give et fif.
Jeg har købt en VGA 125 som har en træls topfart på motortrafikvejen. Den er skrevet til at kunne køre 90kmt med de 9hk, men går nærmere 80 når det går lidt op af bakke/modvind el.lign.

Det er rigtig træls for de bagved kørende på motortrafikvejen imellem Børkop og Fredericia. Kender nogen et tuningsforslag der giver den 1-2 hk mere som jeg mener der er nok. Jeg vil jo heller ikke pine den, for det er jo en lille model der gerne skulle kunne holde et par år.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(01-10-2014, 14:18)Finn Olesen Skrev: Hej med jer.

Er ny her i forummet, og håber nogle kan give et fif.
Jeg har købt en VGA 125 som har en træls topfart på motortrafikvejen. Den er skrevet til at kunne køre 90kmt med de 9hk, men går nærmere 80 når det går lidt op af bakke/modvind el.lign.

Det er rigtig træls for de bagved kørende på motortrafikvejen imellem Børkop og Fredericia. Kender nogen et tuningsforslag der giver den 1-2 hk mere som jeg mener der er nok. Jeg vil jo heller ikke pine den, for det er jo en lille model der gerne skulle kunne holde et par år.

Det kunne jeg nu godt have fortalt dig, min 163 ccm/11.2 hk er absolut minimum hvis ikke man vil blive bremseklods i modvind/op af bakke. Der kan jeg i det mindste stadig holde de 80-85 km/t (gps målt) og således ikke være bremseklods.

Mht tuning, hmm fisk. Har da selv overvejet at sætte en anden udstødning på, måske noget a la den her: http://www.youtube.com/watch?v=wE2kFVGtqVE som vidst skulle give lidt. Om ikke andet så en bedre lyd Grin Men venter lige til den jeg har på, er rustet helt væk.
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i solgt
Svar
#3
(01-10-2014, 14:18)Finn Olesen Skrev: Hej med jer.

Er ny her i forummet, og håber nogle kan give et fif.
Jeg har købt en VGA 125 som har en træls topfart på motortrafikvejen. Den er skrevet til at kunne køre 90kmt med de 9hk, men går nærmere 80 når det går lidt op af bakke/modvind el.lign.

Det er rigtig træls for de bagved kørende på motortrafikvejen imellem Børkop og Fredericia. Kender nogen et tuningsforslag der giver den 1-2 hk mere som jeg mener der er nok. Jeg vil jo heller ikke pine den, for det er jo en lille model der gerne skulle kunne holde et par år.

Hvorfor ikke bare køre på Vejle Landevej > Vejlevej > Fr.cia. Den er lige så hurtig. Alle skal absolut på den Motortrafikvej der ikke længere kan klare alt det trafik. Landevejen er jo nærmest tom. Smil

Svar
#4
Barden.

Jeg bor i Brejning ved Børkop og arbejder ved OS på Kaltoftevej 11 km, så Vejlelandevej vil nok gøre turen dobbelt så lang. Havde dog en grim oplevelse i forrige uge, hvor en bilist i arrigskab over mine 80kmt overhalede mig m hornet i bund, samtidig med at han snittede mit sidespejl, så efter den oplevelse køre jeg nu ind over golfområdet, Gårslev og Egeskov.

Godt nok længere men sikkerhed kommer jo først, og holder mig til den rute så længe den ikke kan holde sig til 90kmt.
PS: Den er lavet i Taiwan m Italiensk Delorto karburator og nogle andre italienske dele. Så tænkte at man kunne justere på karburator/ luftindtag og bore lidt huller i lyddæmper, så den også kommer af med mere.
Svar
#5
(01-10-2014, 18:40)Finn Olesen Skrev: Barden.

Jeg bor i Brejning ved Børkop og arbejder ved OS på Kaltoftevej 11 km, så Vejlelandevej vil nok gøre turen dobbelt så lang. Havde dog en grim oplevelse i forrige uge, hvor en bilist i arrigskab over mine 80kmt overhalede mig m hornet i bund, samtidig med at han snittede mit sidespejl, så efter den oplevelse køre jeg nu ind over golfområdet, Gårslev og Egeskov.

Godt nok længere men sikkerhed kommer jo først, og holder mig til den rute så længe den ikke kan holde sig til 90kmt.
{...}

Ok, Brejning og så til den del af Fredericia, så kan jeg godt se at det er noget af en udflugt med vejle landevej. Smil

Men den rute over golfområdet er godt nok kringlet. Men hyggelig. Kører der tit. Smil

Nu ved jeg ikke om du har boet der i mange år, men ellers kan du køre til Børkop, industrivej > ryttergrøftsvejen > egeskov > treldevej. Den er mindre kringlet. Smil

Jeg holder mig også helst væk fra den Motortrafikvej, alt for smal og sindsyge overhalinger.

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Ryttergrøftsvejen ?? Går man ind på Krak går Industrivej i Børkop kun over i Mosegårdsvej, altså ingen forbindelse til Egeskov. Ryttergrøftsvej køre jeg på fra Gårslev, så tror min rute er kortere. Smil
Svar
#7
(01-10-2014, 18:40)Finn Olesen Skrev: Barden.

Jeg bor i Brejning ved Børkop og arbejder ved OS på Kaltoftevej 11 km, så Vejlelandevej vil nok gøre turen dobbelt så lang. Havde dog en grim oplevelse i forrige uge, hvor en bilist i arrigskab over mine 80kmt overhalede mig m hornet i bund, samtidig med at han snittede mit sidespejl, så efter den oplevelse køre jeg nu ind over golfområdet, Gårslev og Egeskov.

Godt nok længere men sikkerhed kommer jo først, og holder mig til den rute så længe den ikke kan holde sig til 90kmt.
PS: Den er lavet i Taiwan m Italiensk Delorto karburator og nogle andre italienske dele. Så tænkte at man kunne justere på karburator/ luftindtag og bore lidt huller i lyddæmper, så den også kommer af med mere.

Ellers er det vel bare at finde ud af, om den deler motor med nogle andre scootere, og så lige nuppe sig en lidt større cylinder? Smil

(01-10-2014, 16:12)JanVen Skrev: Mht tuning, hmm fisk. Har da selv overvejet at sætte en anden udstødning på, måske noget a la den her: http://www.youtube.com/watch?v=wE2kFVGtqVE som vidst skulle give lidt. Om ikke andet så en bedre lyd Grin Men venter lige til den jeg har på, er rustet helt væk.

Det giver ikke andet end lyd når vi snakker så lille en motor Blink med øjet
Svar
#8
Tja JanVen. Det er jo også en mulighed, men nu gav jeg kun 7000 kr for scooter alt incl da det var en af T-Hansens demoer. Så derfor havde jeg ikke tænkt mig at ofre en formue på den, da den kun er til befordring, (Lidt sovere kørsel vil jeg nok bruge en anden model til).
Men var der en der havde en let opskrift med et nålløftetrin mere ved vakumnålen i Delortoen samt stører hul i luftfilterkasse og et par huller mere i lyddæmper var jeg lutter øre for denne erfaring.
Svar
#9
(01-10-2014, 20:05)Finn Olesen Skrev: Ryttergrøftsvejen ?? Går man ind på Krak går Industrivej i Børkop kun over i Mosegårdsvej, altså ingen forbindelse til Egeskov. Ryttergrøftsvej køre jeg på fra Gårslev, så tror min rute er kortere. Smil

Jo industrivej krydser over til ryttergrøftvejen og krydser igen over til egeskovvej ved Høll. Men nok om det. Blink med øjet

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Det første jeg ville gøre, hvis jeg ville have nogle få flere kræfter ud af en maskine var at tage luftfilteret af og gå det igennem for, om de skulle have puttet en form for begrænsning derind. Finder man en er det nemlig en nem måde at få flere kræfter på. Grøn grin

Det du skal lede efter er om der i luftens vej (eks. i gummistykket mellem karburator og filterkasse eller lige hvor luften ledes ind i filterkassen) er en indsnævring i luftvejen. En mærkelig ubegrundet indsnævring er ofte brugt som begrænsninger for at mindske hvor meget luft der kommer ind i motoren, således at det er nemmere at overholde emmisionsstandarterne. Grin

Du skal også lede efter om der er støbegrater i plasten inden i filterkassen og om der er nogen steder hvor diameteren pludselig ændrer sig. Indsugningen skal gerne være så glat som muligt og ændringer i diameter skal så vidt muligt ske så glidende som muligt, lidt som munden på en trompet. Pludselige ændringer i diameter gør nemlig et par ulækre ting. Først og fremmest vil en pludselig indsnævring tvinge luften op i fart og noget energi overføres til filterkassen og man får et tryktab og derudover skabes der turbulens, hvilket fører til tryktab hvadenten det er en pludselig indsnævring eller forstørrelse af diameteren af luftens vej. Grin

Måden du fjerner sådanne plastikbegrænsninger på på en måde der efterlader en fin glat overflade er med en polerskive på en håndholdt slibe/pudse-maskine. Friktionen får nemlig plastikken til at smelte og efterlader en fin overflade. Smil

Har du fundet sådan en begrænsning skal du så huske at dyse op. Grin
Jeg vil også råde dig til at putte et iridium tændrør i. Det antænder benzinen bedre, hvilket giver bedre koldstarte, længere levetid på tændrøret og marginalt flere kræfter. Og du ved, hvad man siger: Mange bække små gør stor å. Blink med øjet

Derefter kan du begynde at lede efter skarpere knastaksler, hvis du stadig ikke er tilfreds. Knastaksler er vist en ret god måde at få flere kræfter ud af en fir-takter. Fræk
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#11
Tak skal du have, grundig og informativt skrevet, lige sådan nogle fif jeg savnede da jeg ikke har rodet med de små mikro motorer før.Griner
Svar
#12
(01-10-2014, 20:29)Finn Olesen Skrev: Tja JanVen. Det er jo også en mulighed, men nu gav jeg kun 7000 kr for scooter alt incl da det var en af T-Hansens demoer. Så derfor havde jeg ikke tænkt mig at ofre en formue på den, da den kun er til befordring, (Lidt sovere kørsel vil jeg nok bruge en anden model til).
Men var der en der havde en let opskrift med et nålløftetrin mere ved vakumnålen i Delortoen samt stører hul i luftfilterkasse og et par huller mere i lyddæmper var jeg lutter øre for denne erfaring.

Ok det kan jeg godt se at smide 2000 kr efter en 7000 kr's mc er måske lidt i overkanten Grin

Men et andet "fif". Jeg har 40 km på arbejde og deraf er de sidste 10 på motorvej. Ikke så fedt, når man max kan køre 100 km/t, så jeg sørger så vidt muligt for at finde en lastbil og så lægger jeg mig i læ af den. Hvis IKKE jeg har fundet sådan en, inden jeg rammer motorvejem, så kører jeg ganske enkelt en omvej for at undgå motorvejen.
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i solgt
Svar


Forum spring: