Søg Garagen Hej Gæst! Register

El-motorcykler!
#25
(30-09-2014, 19:03)mtk Skrev: Næste problem er med service og reparation at dem, der er næsten ingen i Danmark som kan lave dem. Jeg ved med el bil hvis man ikke ved hvad man laver så koster det livet, 4-600v igennem kroppen, så er det slut,(det eneste jeg fik ud af to dages undervisning af el bil)

Så er det heller ikke værre. Forbrændingsmotoren er LANGT mere kompleks en elmotoren. Ja, der er mange volt i de kabler. Men sikkerheden er i orden, og de er markeret op så man ikke er i tvivl. Havde jeg haft behov for at pille i det på min Toyota Prius, havde jeg ikke haft nogle bekymringer ved det. Af med batteri forsyningen, lad sivestrømmen forsvinde og så er det ellers fingrene i fadet. Cool
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#26
(29-09-2014, 13:23)K. Hansen Skrev: Den dag de kan køre 500 km på en opladning, så jatak, ikke før Smil Nåja, og skal jo osse lige have kortet Grøn grin

Hvis deres opladestik er designet som på elbiler, så kan de oplade ganske hurtigt i Bilka eller Føtex. Alle Bilka'er og Føtex'er har en ladestander til elbil. Ladestanderne oplader bilen til 80% i løbet af 20-30 minutter. Bilen, kan altså fint oplades, på en tur i føtex.

https://www.clever.dk/viden-om-elbiler/o...r-elbiler/

Jeg kender en som har en Renault zoe. Den er meget speciel at køre i, og har stor accelleration, specielt ved små hastigheder. Der er ingen gear, så den kører bare trinløs op i hastighed. Per opladning køres ca. 200 km, og den oplades på en time. Han har en hjemmeoplader, så den altid er opladt dagen efter. Hjemmeopladeren kan oplade bilen fuldt på 3 timer. Dem der står hos Bilka og Dansk Supermarked, kan oplade den fuldt på en time og 80% på 20 minutter.

Der kommer muligvis en EU lov, om at der skal opsættes ladestandere ved motorvejene. I Danmark findes der mange opladere rundt i landet, blandt andet hos Dansk Supermarked.
En MC der kører 300 km per opladning, kommer fint op på 500 km, hvis du holder en pause på 20 minutter på en resteplads.

Hvis man har et passende kørselsbehov, tror jeg at el-bilen er det billigste køretøj. Der skal aldrig fyldes benzin på, og det koster kun få kroner at "optanke". Selve batteriet koster 600-800 kr. om måneden at leje på en elbil. Til gengæld, koster optankning meget lidt. Med i lejen, er en garanti på 75% kapacitet, dvs. 157 km. på en Renault zoe. De fleste kan nøjes med det per dag. Og ellers kan oplades, hvis der gøres et 20-30 minutters ophold i Bilka. Zoe koster 175.000 kr. som ny. Desværre er der ikke mange brugte. De færreste ønsker at sælge den. Zoe er bedst egnet, hvis du har hus, og kan opsætte dit eget ladestik. I mange tilbudspakker på Zoe leveres ladestikket gratis med. Men den kan jo ikke installeres i en "bylejlighed". Det vil nok være muligt med en MC...

Du kan se netværket af Clever ladestationer her:
https://www.clever.dk/find-ladestander/

Der findes også andre ladestationer end Clever's. De er ikke med på kortet. Ikke alle ladestationer er på 50kW. Nogle er på kun 22kW og så tager opladningen tilsvarende længere tid. En hjemmeoplader er på typisk 11kW.

Som det ses på kortet har vi et rimeligt udbygget netværk af opladere til elbiler.

Da de fleste har en opladestander derhjemme, så de kan oplade til næste dag, så behøves opladestanderne kun på lange ture. Behovet for el-ladestandere er derfor mindre, end for tank-stationer.
Svar
#27
Det var rigtig synd at Better Place måtte dreje nøglen og dermed farvel til Renault Fluence, skifte stationer.

Den bil var virkelig fantastisk at køre i. Smil

En acceleration uden sidestykke, og lyden som en fly der accelerer ud af startbanen. Smil

Håber politikerne tager sig sammen og beslutter hvad der skal ske, når nu afgift systemet udløber til nytåret, Så vi kan få billigere
Elbiler, Scootere og MC´s, som emnet handler om. (Så reddede jeg den lige fra OT ved at skrive MC til sidst). Fræk

Svar
#28
(04-10-2014, 01:41)barden Skrev: Det var rigtig synd at Better Place måtte dreje nøglen og dermed farvel til Renault Fluence, skifte stationer.

Den bil var virkelig fantastisk at køre i. Smil

En acceleration uden sidestykke, og lyden som en fly der accelerer ud af startbanen. Smil

Håber politikerne tager sig sammen og beslutter hvad der skal ske, når nu afgift systemet udløber til nytåret, Så vi kan få billigere
Elbiler, Scootere og MC´s, som emnet handler om. (Så reddede jeg den lige fra OT ved at skrive MC til sidst). Fræk

Jeg tror desværre ikke at Better Place konceptet vil holde. Opladning bliver hurtigere og hurtigere - og idéen med at udskifte batterier med en robot, vil ikke holde i længden. I dag kan bilerne oplades til 80% af batterikapaciteten (dvs. ca. 120 km ved en batterikapacitet på 150 km) på kun 20 minutter. Disse opladestandere koster meget mindre end Better Place's robot.
Better place's batteriudskifter vil i fremtiden måske være attraktiv for service stationer, da stort set eneste vedligeholdelse, er udskiftning af batteri, når det ikke holder mere.

Motorcykler har et mindre batteri, og de burde kunne oplade på 20-30 minutter, ved selv små ladestandere. Skriver de noget om ladetiden for el-motorcyklerne? De skriver nogle lange opladetider på zero-motorcycles hjemmeside (timer), men de har også en hurtigoplader der reducerer opladningstiden til 50%, og de skriver den kan gøres hurtigere, hvis flere sættes parallelt. Så hvad er ladetiden?

Jeg foretrækker princippet med at leje batteriet. Så er man fri for "bøvl" hvis de skulle blive i uorden. Samme princip skulle kunne indføres for el-motorcykler. Med et dyrt batteri, kan motorcyklen sandsynligvis gøres billigere.
Svar
#29
(04-10-2014, 01:19)Super 8 Skrev: Hvis deres opladestik er designet som på elbiler, så kan de oplade ganske hurtigt i Bilka eller Føtex. Alle Bilka'er og Føtex'er har en ladestander til elbil. Ladestanderne oplader bilen til 80% i løbet af 20-30 minutter. Bilen, kan altså fint oplades, på en tur i føtex.

https://www.clever.dk/viden-om-elbiler/o...r-elbiler/

Har set ladestanderen hos Bilka i Tilst. Cool. Nu begynder der ligesåstille at ske noget.

Det skal blive skægt at se hvad der vil ske når afgiftsfritagelsen ender her om ikkesålænge. Vil politikerne så vende det blinde øje til det faktum at selv Norge - som jo tilmed er mere olieproducerende end os selv - har en væsentlig højere udbredelse af el-køretøjer end os. Eller vil de gøre noget for at skubbe positivt til udviklingen?
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#30
Der er masser af ladestationer rundt i landet, men ingen bruger dem. Bilerne er for dyre og rækkeviddeproblemet sætter desværre en psykologisk stopper for manges valg af strøm vs. fossilt brændstof. Hvis de studerede tallene, ville de formentlig opdage at det er billigere med en el-bil til den daglige hjem-arbejde-osv pendling og så leje en dyr feriefræser hver sommer.
Svar
#31
(06-10-2014, 15:29)Teddy Skrev: Der er masser af ladestationer rundt i landet, men ingen bruger dem.

Den vi har over ved Føtex bliver flittig brugt. Det er også en fra Clever.

Der er så en vittig hund der har streget CL over og erstattet det med et N. Grøn grin

Tror det er de samme 3 der benytter den. Smil

En ION, Leaf, og den sidste kan jeg ikke huske.

Svar
#32
(06-10-2014, 13:51)stormbringer Skrev: Har set ladestanderen hos Bilka i Tilst. Cool. Nu begynder der ligesåstille at ske noget.

Det skal blive skægt at se hvad der vil ske når afgiftsfritagelsen ender her om ikkesålænge. Vil politikerne så vende det blinde øje til det faktum at selv Norge - som jo tilmed er mere olieproducerende end os selv - har en væsentlig højere udbredelse af el-køretøjer end os. Eller vil de gøre noget for at skubbe positivt til udviklingen?

Nu har man jo i Norge også gjort en del mere end i DK for at udbrede el-køretøjer. Ud over selve afgiftfritagelsen, er der heller ikke moms på og det ville jo også lige kappe 20 % af prisen i DK.

Der ud over skal man (vist nok) ikke betale for veje/broer og der er gratis parkering og opladning af ens køretøj overalt.

Så hvis man virkelig mente det seriøst i DK, gjorde man noget mere for det.

Og nu skriver jeg jo så "elkøretøj" - er der nogen der ved om den her afgiftfritagelse vi har pt OGSÅ gælder for mc'ere ??
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i solgt
Svar


Forum spring: