Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ny T-Hansen Scooter
#37
(22-09-2014, 20:08)DarkSide Skrev: Ikke forstået ?

Jeg har personligt aldrig haft problemer med hverken tromle eller skivebremse om vinteren.

Heller ikke mig Smil
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#38
(22-09-2014, 19:08)Polywog Skrev: Jeg er nu også mere til skivebremse bag på, det er en anelse nemmere at justere "bremseforløbet", specielt når det er glat.

På min egen Grido, er bagbremsen heller ikke noget at råbe hurra for, jeg tror at vi snakker 95% på forhjulet og 5% på baghjulet, og det er fanme ikke sjovt når man køre i et vådt sving.

Der stryger man jo på røv og albuer hvis man tager bare lidt for hårdt på forbremsen.

Det er jeg slet ikke enig i. Og hvem pokker bremser midt i et sving. Det er no go.

Tror du skal have kigget bremserne efter på den Grido så. Smil

Svar
#39
Jeg bruger bremserne ca. 60/40 med forbremsen først. Smil
Ivecar plus 2023.
Svar
#40
Jeg synes folk kører rundt i for- og bag- bremsernes betydning. I glat føre er begge bremser katastrofale at overbremse med i et sving. Ligeud må man dosere meget forsigtigt. Jeg har kørt i sneglat føre med dårlige dæk, og kan faktisk bedre kontrollere en lille forhjulsblokering end en baghjulsblokering.

Tænk på, at langt størstedelen af vægten ligger på baghjulet, og ved en blokering af baghjulet har bagenden meget travlt med at komme forrest. Og så er man på skideren. Nå, jeg kører meget nødtvungent i glat føre, men på tør vej har jeg haft 2, hvad jeg vil kalde katastrofeopbremsninger. Altså alt hvad kunne rykke i bremsegrebene, ikke noget med at tænke på at dosere eller hvad ved jeg.

Der oplevede jeg, at jeg lige nøjagtig kunne mærke baghjulet "skrubbe" en anelse hen ad asfalten. Altså en helt perfekt nedbremsning vil jeg mene. Og en katastrofe, hvis der var mere bid i bagbremsen. Inden I ønsker Jer bagbremser med mere bid i, så tænk lige på vægtfordelingen for/bag under en hård opbremsning (igen, på tør vej).

Venligst Erik.
Svar
#41
(22-09-2014, 22:59)Scooterballe Skrev: Der oplevede jeg, at jeg lige nøjagtig kunne mærke baghjulet "skrubbe" en anelse hen ad asfalten. Altså en helt perfekt nedbremsning vil jeg mene. Og en katastrofe, hvis der var mere bid i bagbremsen. Inden I ønsker Jer bagbremser med mere bid i, så tænk lige på vægtfordelingen for/bag under en hård opbremsning (igen, på tør vej).

Der skal ikke meget brug af tromlebremsen til før den er noget nær ukampdygtig. Ja, den kan justeres og fungere lidt igen og så videre - men det sker jo ikke i hverdagen. Derfor er jeg meget imod den. Og ja man kan bremse for meget med begge bremser (så fremt de virker som de skal), men det sker ikke hvis man er vant til en god 60/40 eller måske nærmere 70/30 fordeling. Jeg har set det i praksis 2 gange, hvor det var MC'er. Og prøvet det selv et utal af gange på 30 knallert. Ingen af gangene var der tid til at tænke - der skulle bare reageres HER OG NU!!

Når sne og frostgrader kommer, skal man være ekstra påpasselig. Men at en forhjuls udskridning er nemmere at kontrollere end hvis det er baghjulet, det kan du ikke bilde mig ind. Du kan rette forhjulet op ved at slippe bremsegrebet, dvs. afbryde nedbremsningen med de følger det nu måtte have. Ved baghjulsudskridning, er det som regel muligt stadig at bremse let uden at man vælter af det.

Sidst, men ikke mindst, skal det siges at med elendige dæk, bremser selv en tåbe forgæves. FrækGrøn grin

God vinter - må den blive lang, kold og hvid. Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#42
Teddy, hvis der skal meget lidt brug af bagbremsen til for at gøre den ukampdygtig, så må det være elendig kvalitet. Min bliver justeret og renset for hver 10.000km, og jeg fornemmer klart at den har den samme bremseevne hele tiden. I vinterføre, på sommerdæk, oplevede jeg helt klart at en svag forhjulsudskridning var lettere at redde end en baghjuls ditto. Pludselig ville bagenden altså være forrestGrin Så ABS-bremser på scootere, tak!

Venligst Erik.
Svar
#43
(22-09-2014, 21:13)Jps Skrev: Jeg bruger bremserne ca. 60/40 med forbremsen først. Smil

Jeg bremser med baghjulet først, så forhjulet bliver presset ned og dermed giver bedre vejgreb.
VGA Versus 4t 2014 (vandkølet)
Svar
#44
(22-09-2014, 21:05)barden Skrev: Det er jeg slet ikke enig i. Og hvem pokker bremser midt i et sving. Det er no go.

Tror du skal have kigget bremserne efter på den Grido så. Smil

Når man ligger og køre igennem indre KBH, så er det altså ikke altid at man selv er herre over hvornår der skal bremses. Folk har mere travlt med mobiler og lign, så de vader bare ud på cykelstien. Ond
Svar
#45
(25-09-2014, 16:36)Polywog Skrev: Når man ligger og køre igennem indre KBH, så er det altså ikke altid at man selv er herre over hvornår der skal bremses. Folk har mere travlt med mobiler og lign, så de vader bare ud på cykelstien. Ond

Ok så. I myldertrafik i Kbh. kan jeg godt forestille mig et par katastrofeopbremsninger.

Jeg tog bare udgangspunkt her i bøhlandet. Grin

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#46
Jeg prøvede på at lave en katastrofeopbremsning i går, for at mærke hvordan mit billige nylon-bagdæk reagerede. Men det er ikke lige sådan på kommando for mig at foretage en katastrofeopbremsning. Som om det ikke bliver helhjertet. Så jeg må vente til der opstår en situation, hvilket jeg selvfølgelig håber der aldrig gør.

Venligst Erik.
Svar
#47
Hvad blev der lige af " Ny T Hansen scooter"Spørgsmålstegn
Svar
#48
(25-09-2014, 18:25)tiggi Skrev: Hvad blev der lige af " Ny T Hansen scooter"Spørgsmålstegn

Var der ikke noget med bremserne?Grin Du har da fuldstændig ret!

Venligst Erik.
Svar


Forum spring: