Søg Garagen Hej Gæst! Register

Har købt ny scooter (VGA Explora) med billeder
#1
Ja, så har jeg anskaffet mig sådan en billig svend fra Thansen. Det er en 30'er. Så må vi se hvor længe den holder hehe.
Jeg regner med at skrive lidt om mine erfaringer med den.

Købte den i går til 5999 kr. ny. Dertil kom lev. og nr.plade (1390 kr).
Der var ikke yderligere rabat at hente da den var sat 1000 kr. ned i forvejen, men fik da en kæde med 100 kr. rabat alligevel.
Det er jo en billig Kina-scooter, så jeg er lidt spændt på hvordan den klarer de daglige ture og om den vil starte hver dag.

Baglys og bagblink forekommer mig noget svagt i dagslys. Det må jeg lige have undersøgt nærmere for ellers vil jeg sætte nogle andre blinklys bagpå.
Jeg kørte en sen aftentur for lidt siden, og der var lidt "klumper i benzinen" de første 20 meter. Derefter kørte motoren fint. Nærlyset er meget smalt men lyser ellers ok. Det er set bedre, men også betydeligt værre. Fjernlyset er fint. Positionslyset er nogle buede LED-rør som lyser blå-hvidt. De er nærmest usynlige i dagslys, så det er ikke kørelys som jeg først troede. Baglys og blink (som er LED) fungerer fint om aftenen.

Sidespejlene har en underlig oval form og er bestemt ikke de bedste jeg har kigget i. De rækker heller ikke særlig langt ud, men det lykkedes mig dog at indstille dem så jeg rent faktisk kan se noget bagud.
Motoren og lydpotten er utrolig støjsvag, det er overraskende. Og det passer mig fint.
Optrækket er ikke verdens hurtigste, men nu er jeg også ret tung (omkring de 100 kg) men når den har kørt 5 meter så tager den fat og trækker pænt op til ca. 37 km/t på speedometert. CDI'en regulerer omdrejningsbegrænsningen fint, ingen hak eller ruskeri her. Det hele foregår meget blødt.
Jeg ved ikke om den kun er CDI-begrænset, der findes også en 45-model som bruger en anden CDI-boks, så den sandsynligvis kan tage lidt flere omdrejninger.

Bremserne er nogenlunde ok, de bliver bedre for hver meter jeg kører. I starten var der ikke meget bid i dem, men det kommer åbenbart stille og roligt.
Kørestillingen er faktisk ok for mig (180 cm høj) selvom det er en meget lille scooter. Sædet er hævet en smule, ellers minder den meget i opbygning om en Baotian BT49QT-9 som jeg også har. Og den er LAV at sidde på (sædehøjde 73 cm).
Men jeg kan godt li at kunne sætte begge fødder fladt på jorden når jeg holder stille, og det kan jeg også på VGA'en. Den har 10" hjul så affjedringen er lidt hård men egentlig ikke for hård. Men de fleste scootere har altså problemer med en ordentlig affjedring og komfort. Blød sofa-flyder føles i hvert fald anderledes Blink med øjet
Håndtagene på styret er tilpas små i diameter og gashåndtaget går dejlig let.

Er der nogen der ved hvem der producerer VGA? Det er ikke meget man kan finde på nettet synes jeg.
Kunne også være interessant at vide hvordan man fx skifter forlygtepæren eller justerer lyslængden.

Edit: Der følger en brugerhåndbog med alligevel, men ekspedienten havde glemt at give mig den. De sender en ny fra hovedkontoret. Men dårlig service, at ekspedienten i butikken siger, at der ikke følger nogen manual med. Jeg synes da også at det lød så underligt, at jeg valgte at skrive til Thansens hovedkontor og spørge. Men forlygtepære-skift og lyslængde-justering kigger man forgæves efter i manualen.

Ikke lige verdens flotteste scooter, men anonym og diskret synes jeg.

[Image: F9drt.jpg]

[Image: 9wpS.jpg]

[Image: dmJD3.jpg]

[Image: tasX.jpg]
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Tillykke med den. Smil

De plejer at få dem herfra: http://www.longjia.com.cn/index.html

Men Explora er umiddelbart ikke i programmet, men f.eks den nye Trevis er.

Svar
#3
Lige en rettelse. Thansen Odense M der står Vga Explora til salg i butikken så den er med i programmet. Jeg synes dog den virker lille. Bare min mening .Blink med øjet
Svar
#4
(27-08-2014, 10:10)tiggi Skrev: Lige en rettelse. Thansen Odense m der står Vga Explora til salg i butikken så den er med i programmet. Jeg synes dog den virker lille. Bare min mening .Blink med øjet

Den er indlysende med i Thansens program, men ikke umiddelbart i Longijas program.
Blink med øjet

Svar
#5
Ups sorry nærlæste ikke indlæget og ja den findes ikke i programmet.Flov
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Ved ikke om vga er så dårligt som folk fortæller på diverse forumer. Men har lige her den anden dag købt en brugt vga digita fra 2011 som er en 45er. Den har kørt 14400 km og trækker helt vildt godt og kører rigtig fint. Ejeren som vist ikke lige var det store hoved fortalte alt hvad han vidste og havde aldrig haft problemer med den af nogen art.

Ikke engang karburatoren som ellers er meget omtalt på denne model indtil de skifter ud med dellorto. Men ved så heller ikke om det er normalt at en udstødning ruster totalt op på kun 3 år.For den er helt rådnet op så den larmer en del men kører upåklageligt. Og han havde så købt en sprit ny igen af dem.
Svar
#7
(28-08-2014, 21:13)zip-kongen Skrev: Ved ikke om vga er så dårligt som folk fortæller på diverse forumer. Men har lige her den anden dag købt en brugt vga digita fra 2011 som er en 45er. Den har kørt 14400 km og trækker helt vildt godt og kører rigtig fint. Ejeren som vist ikke lige var det store hoved fortalte alt hvad han vidste og havde aldrig haft problemer med den af nogen art.

Ikke engang karburatoren som ellers er meget omtalt på denne model indtil de skifter ud med dellorto. Men ved så heller ikke om det er normalt at en udstødning ruster totalt op på kun 3 år.For den er helt rådnet op så den larmer en del men kører upåklageligt. Og han havde så købt en sprit ny igen af dem.

Jo det er meget normalt hvis de står udenfor i alt slags vejr.
Udstødningen på min Giantco G-buddy fra TH købt 2011 var også rusten efter et år´s tid og efter to et halvt år lignede afgansrøret noget der snart knækkede, så skiftede den ud.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#8
Den har stået inde i et lukket skur, så derfor det undrer mig den er så rådden.
Svar
#9
(29-08-2014, 10:17)zip-kongen Skrev: Den har stået inde i et lukket skur, så derfor det undrer mig den er så rådden.

Jamen det er et problem alle slås med.
De udstødninger de laver idag er elendigt rustbeskyttet.

Jeg har selv skiftet min org udstødning ud fordi de var grim og se på og meget rusten.
Var bare heldig og falde over en udstødning til en Giantco Stealth der passede på min og på den er selve potten pakket ind i chrom og alu og afgangsrøret kan skiftes når det trænger.

At den så også blev solgt til 399 kr var jo ikke dårligt for en udstødning med katelysator.Grin

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Man kan ikke rustbeskytte en udstødning 100%, når den bliver så varm, i hvertfald ikke for evigt. Det er en umulighed. Men der er nok stor forskel på hvor hurtigt det går, alt efter kvaliteten Smil
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#11
(29-08-2014, 14:25)Quiks Skrev: Jamen det er et problem alle slås med.
De udstødninger de laver idag er elendigt rustbeskyttet.

Jeg har selv skiftet min org udstødning ud fordi de var grim og se på og meget rusten.
Var bare heldig og falde over en udstødning til en Giantco Stealth der passede på min og på den er selve potten pakket ind i chrom og alu og afgangsrøret kan skiftes når det trænger.

At den så også blev solgt til 399 kr var jo ikke dårligt for en udstødning med katelysator.Grin

Det lyder da absolut ikke som nogen dårlig handel.
Svar
#12
(27-08-2014, 05:34)barden Skrev: Tillykke med den. Smil

De plejer at få dem herfra: http://www.longjia.com.cn/index.html

Men Explora er umiddelbart ikke i programmet, men f.eks den nye Trevis er.

Mange tak.
Det er faktisk en Longjia. Det står på typeskiltet under bunden.

Vedr. udstødningen, så har jeg tænkt mig at vaske den med sæbevand hver uge og tørre den over med en klud. Så må vi se hvor længe den holder. Problemet er, at en ny original koster 1200 kr. Græder
Det er ALT for dyrt, især hvis den kun holder 1 år.
Svar


Forum spring: