Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ledningsnet Kymco Super 8 125
#1
Jeg har problemer med min Kymco Super 8-125. Den vil ikke starte, og jeg tror måske jeg skal have et nyt ledningsnet til den. Vil gerne høre jer, inden jeg investerer i et nyt ledningsnet, om i har et bud på, hvad der kan være galt.

Når man forsøger at starte den kan den ved fuldt opladet batteri dreje starteren rundt og scooteren starter sådan da. Men den går nemt ud, da det ikke virker som om den får noget chooker. Når man forsøger igen lige efter sker der intet, lyset i instrumenterne tænder og det virker som om der er noget et sted der stjæler strømmen.

Når man måler ved startrelæet kommer der ca 6 V ned til startrelæet ved første forsøg og ca 2,5 V i andet forsøg, hvilket ikke er nok til at trække relæet. Efter lidt tid kan den så igen lave nok strøm til at trække relæet. Spændingen over batteriet er 13V. Den kan heller ikke starte med kickstarteren. Der er ny stator, CDI, tændrør, masser af gnist og benzin til tændrøret.

Mvh. Jacob
Jacob Sørensen
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(04-08-2014, 21:39)Sørensen Skrev: Jeg har problemer med min Kymco Super 8-125. Den vil ikke starte, og jeg tror måske jeg skal have et nyt ledningsnet til den. Vil gerne høre jer, inden jeg investerer i et nyt ledningsnet, om i har et bud på, hvad der kan være galt.

Når man forsøger at starte den kan den ved fuldt opladet batteri dreje starteren rundt og scooteren starter sådan da. Men den går nemt ud, da det ikke virker som om den får noget chooker. Når man forsøger igen lige efter sker der intet, lyset i instrumenterne tænder og det virker som om der er noget et sted der stjæler strømmen.

Når man måler ved startrelæet kommer der ca 6 V ned til startrelæet ved første forsøg og ca 2,5 V i andet forsøg, hvilket ikke er nok til at trække relæet. Efter lidt tid kan den så igen lave nok strøm til at trække relæet. Spændingen over batteriet er 13V. Den kan heller ikke starte med kickstarteren. Der er ny stator, CDI, tændrør, masser af gnist og benzin til tændrøret.

Mvh. Jacob

Startede den bedre med den gamle cdi? Eller har du lavet noget om, siden den er begyndt at starte dårligt? Forkert type tændrør eller elektrodeafstand?
Jeg ville nok kigge på batteri og karburator i første omgang.
Svar
#3
Scooteren døde en dag jeg var ude at køre, og har ikke rigtigt kørt siden. Jeg har stadig den gamle CDI og det er det samme med begge to.
Det store problem som jeg ser det, er at når startknappen trykkes ind begynder alle lys i speedometeret at lyse, hvilket for mig tyder på en overgang/kortslutning et sted.
Tændrøret er fugtigt efter at starter har kørt så tror karburator er ok.
Jacob Sørensen
Svar
#4
(05-08-2014, 08:36)Sørensen Skrev: Scooteren døde en dag jeg var ude at køre, og har ikke rigtigt kørt siden. Jeg har stadig den gamle CDI og det er det samme med begge to.
Det store problem som jeg ser det, er at når startknappen trykkes ind begynder alle lys i speedometeret at lyse, hvilket for mig tyder på en overgang/kortslutning et sted.
Tændrøret er fugtigt efter at starter har kørt så tror karburator er ok.

Så må du igang med multimeteret og finde ud af hvad der er skyld i den kortslutning.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#5
Har du tjekket stelforbindelsen ved motoren.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Begynder lysene i panelet at lyse når du trækker håndbremsen, når du trykker startknappen, eller først når du aktiverer begge dele - og startmotoren?
Svar
#7
Beklager mit sene svar. Når man efter at have trukket håndbremsen trykker startknappen ind begynder alle lysene i instrumentpanelet at lyse.
Jacob Sørensen
Svar
#8
Er der monteret noget extra udstyr som fks en alarm ? hvids der er kan den godt lave netop det problem.
Jeg har selv på min ene godt nok en Gilera Runner haft monteret en alarm og den har en sikring på hvist 10A men hoved sikringen er kun på 7.5A!!! ,så det som er rigtigt uheldigt er hvids der sker noget med alarmens styrebox.

Fks at der kommer vand ind i den så den kortslutter ud i ledningsnettet og jeg nåde da at skifte alarmbox mindst en gang på grund af vand.
På det tidspunkt tænkte jeg ikke over det med sikringens størelse men der opstod underlige fejl med tiden som at den ikke ville starte eller at den ikke selv lavede strøm til batteriet.

Det endte med at der gik overgang i mit lednings net og jeg måtte købe et nyt, det er så monteret men jeg har så ikke fået samlet scooteren igen Flov men det projekt skulle jeg gerne starte på til foråret.

Men hvids det ikke er stel forbindelsen så ligger fejlen et andet sted på ledningsnettet og det forsøgte jeg også at finde frem til på mit men alt er jo pakket ind i krympplast eller tape så det var helt umuligt at finde stedet.
Det kan sefølig også være dårlig forbindelse i stikne hvids de er iret så leder stikne dårligt nok strømen til hvor den skal hend.
Skal lige hilse at sige at det ikke er super spændene at tage alle skjolde af for at skifte et ledningsnet.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#9
Citat:Når man forsøger igen lige efter sker der intet, lyset i instrumenterne tænder og det virker som om der er noget et sted der stjæler strømmen.

Hvilke lys tænder helt præcist? Påvirkes benzinmåler?

Er det først, når at startknappen trykkes, at lyset tænder - ikke når håndbremse alene trykkes?

Påvirkes forlys, eller parkeringslys? Forlys og parkeringslys er ikke nødvendigvis det samme.

Baggrundslyset i instrumentbrættet skal normalt være tændt, hvis lyset er tændt.
Tænder lyset, hvis du slukker lyset?

Hvis vi skal komme med et bud på hvor fejlen er, så må du gerne undersøge helt præcist, hvordan lyset påvirkes, og præcist hvornår det sker. Altså, er det først når startknap trykkes. Påvirkes det af bremsen, uden startknap? Hvordan afhænger det af positionen på lyskontakt? Tænder lyset, trods lyskontakten står off? Og hvilke lys, er det præcist tale om? Påvirkes benzinmåler osv. Hvad med uret?

At investere i et nyt ledningsnet er måske overkill. Og det er ikke sikkert at det hjælper. Det kan også være et stik med dårlig forbindelse, eller som er faldet fra hinanden.

Når du starter på en Super 8, er der kun ganske få ledninger der påvirkes. Og der går ingen stor strøm i dem - den går direkte via startrelæ, og trækkes fra batteriet. Strømmen til starteren går udenom scooterens ledningsnet. Det samme med strømmen til forlys, men ikke strømmen til parkeringslys.

Prøv at gå lidt systematisk frem, og beskriv det som sker. Beskriv det afhængigt af indstillinger af lys, bremselys, om startmotoren drejer rundt osv. Undersøg også om blinklys påvirkes af at startknap aktiveres. Og om hornet fungerer - eller påvirker lys.

Med lidt info, kan vi måske direkte pege på, hvor i diagrammet at fejlen er. Eller, hvilket stik du skal tjekke.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Tusind tak for jeres hurtige svar.

Det er ved at være et par måneder siden jeg har skruet i scooteren sidst, men opladede batteriet i dag og prøvede at starte den.
Med lyset slukket og man drejer nøglen sker der ikke noget. Før kom der liv i digitaluret, men det er den stoppet med. Herefter trækkes den ene eller begge(ingen forskel) håndbremser, og bremselyset lyser. Når så starteren trykkes ind lyser blinkindikatorne og baggrundslyset i panelet kraftigt og det bliver de ved med også efter starteren er sluppet indtil bremsen slippes igen. Ellers sker der intet.

Med lyset tændt begynder hele panelet at lyse uden at der er rørt ved anden end lyskontakten, og når starteren trykkes ind bliver lyset svagere og kraftigere igen når starteren slippes.

Hornet virker ikke længere.

Ny stelforbindelse er lavet.

Den står indenfor og er totalt adskilt. Jeg har haft ledningsnettet afmonteret da jeg kunne mærke ledningerne stod i vand inde i kabelbundtet.

MVH Jacob
Jacob Sørensen
Svar
#11
Det lydder ikke godt med vand inde i ledningsnettet Ked af det det kan uden tvivl give de problemer som er beskrevet, men jeg er ikke nogen expert på fejlfinding af lednings net selv men et multimeter kan moske finde fejlen hvids der er en kortslutning et sted ,men det tager lang tid .
Hvad koster et nyt ledningsnet?.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#12
(13-01-2015, 23:01)Sørensen Skrev: Tusind tak for jeres hurtige svar.

Det er ved at være et par måneder siden jeg har skruet i scooteren sidst, men opladede batteriet i dag og prøvede at starte den.
Med lyset slukket og man drejer nøglen sker der ikke noget. Før kom der liv i digitaluret, men det er den stoppet med. Herefter trækkes den ene eller begge(ingen forskel) håndbremser, og bremselyset lyser. Når så starteren trykkes ind lyser blinkindikatorne og baggrundslyset i panelet kraftigt og det bliver de ved med også efter starteren er sluppet indtil bremsen slippes igen. Ellers sker der intet.

Med lyset tændt begynder hele panelet at lyse uden at der er rørt ved anden end lyskontakten, og når starteren trykkes ind bliver lyset svagere og kraftigere igen når starteren slippes.

Hornet virker ikke længere.

Ny stelforbindelse er lavet.

Den står indenfor og er totalt adskilt. Jeg har haft ledningsnettet afmonteret da jeg kunne mærke ledningerne stod i vand inde i kabelbundtet.

MVH Jacob

Du kan få en ledningstester i Biltema til 150 - 200 kr, der kan finde ud af om en ledning er knækket inde under isoleringen.
Og hvor bruddet er så du kan skifte ledningen eller reparer den.
Men det kræver selvfølgelig at du kan komme til ledningen hele vejen fra enden til ende.Grin

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar


Forum spring: