31-07-2014, 11:51
Hey Folkens.
Så var jeg en tur på køreteknisk anlæg igår og jeg må sige at jeg har fundet en ny måde at få varmen på: Kaste rundt med motorcykler i solskin iført sort læder fra top til tå.
Men i det mindste er det mit eget tøj.
Slalommen, svingene og ideallinjerne var der intet problem med, det har jeg gjort med agilityen i så mange år så det har været nemt at sætte den erfaring over på en motorcykel.
Dér, hvor det blev lidt svært var at køre med sidevogn. Jeg skulle bruge en pæn del af mine kræfter på at dreje styret ved alt over 20 km i timen, så hvor jeg med 125cc'eren solo lavede slalom med 60 km/t forsøgte jeg mig første gang med sidevogn med 40 i timen. Umuligt og meget krævende når man både skulle bruge kræfter på at styre og prøve med vægten at sørge for at vognen ikke lettede.
Det kan jeg ikke anbefale nogen som helst at gøre i det tøj jeg havde på på en solskinsdag.
Anden ting der gav varmen var nu ikke fordi det var fysisk krævende, men fordi det var skræmmende af helvede til.
Kontrastyring!
Jeg troede jeg havde fanget den, men synes ikke den reagerede nok, så jeg gjorde det hårdere, med det resultat at støddæmperne blev presset ned og forhjulet nærmest hoppede i det sekund jeg prøvede at rette op, så det pegede den modsatte vej når jeg igen fik vejgreb og rettede sig op meget hurtigt, tæt på at smide mig henover styret. Jeg spurgte instruktøren om jeg gjorde noget galt og hans svar var:
"Nææh, du gør det såmænd rigtigt nok, men hvis forhjulet hopper betyder det bare at du gør det hårdt og brutalt"
Jeg havde nu ikke lige tænkt på mig selv som den der kørte hårdt og brutalt.
Den næste gang det blev lidt varmere var kort efter tøsen på holdet var faldet i asfalten ved en kontrastyring, for jeg var sku tæt på at gøre det samme.
Til dem der ikke kender manøvren så går den således at man skal (hvis man vil køre venstre om forhindringen) knalde styret mod højre med 45-50 km/t, så maskinen får overbalance mod venstre, hvorefter man retter styret op så man nu har drejet skapt og kører skråt mod venstre. Herefter gør man det samme omvendt for at rette op og køre ligeud igen inden man bremser.
Min fejl var så at jeg ikke nåede at rette helt op og køre ligeud inden jeg begyndte at bremse, således at forhjulet begyndte at skride ud. Jeg nåede at redde den, men wooh det var tæt på.
Så håber jeg at jeg er klar til køreprøve her den 6.
Og selvfølgelig skal i ikke snydes for at høre, hvilke cykler det var.
A1'ere kørte på Honda CBF 125 der havde fået det lille skjold nede foran fjernet samt havde fået fjernet dem oppe ved tanken. De så ret badass ud og faktisk meget federe end billederne Det kunne godt være man skulle få sig sådan en.
A2'erne kørte på Suzuki GS500
Sidevognskørslen var også med en GS500, hvor "vognen" var en trækasse med 40 kg stål i sat på et sidevognsstel.
Så var jeg en tur på køreteknisk anlæg igår og jeg må sige at jeg har fundet en ny måde at få varmen på: Kaste rundt med motorcykler i solskin iført sort læder fra top til tå.
Men i det mindste er det mit eget tøj.
Slalommen, svingene og ideallinjerne var der intet problem med, det har jeg gjort med agilityen i så mange år så det har været nemt at sætte den erfaring over på en motorcykel.
Dér, hvor det blev lidt svært var at køre med sidevogn. Jeg skulle bruge en pæn del af mine kræfter på at dreje styret ved alt over 20 km i timen, så hvor jeg med 125cc'eren solo lavede slalom med 60 km/t forsøgte jeg mig første gang med sidevogn med 40 i timen. Umuligt og meget krævende når man både skulle bruge kræfter på at styre og prøve med vægten at sørge for at vognen ikke lettede.
Det kan jeg ikke anbefale nogen som helst at gøre i det tøj jeg havde på på en solskinsdag.
Anden ting der gav varmen var nu ikke fordi det var fysisk krævende, men fordi det var skræmmende af helvede til.
Kontrastyring!
Jeg troede jeg havde fanget den, men synes ikke den reagerede nok, så jeg gjorde det hårdere, med det resultat at støddæmperne blev presset ned og forhjulet nærmest hoppede i det sekund jeg prøvede at rette op, så det pegede den modsatte vej når jeg igen fik vejgreb og rettede sig op meget hurtigt, tæt på at smide mig henover styret. Jeg spurgte instruktøren om jeg gjorde noget galt og hans svar var:
"Nææh, du gør det såmænd rigtigt nok, men hvis forhjulet hopper betyder det bare at du gør det hårdt og brutalt"
Jeg havde nu ikke lige tænkt på mig selv som den der kørte hårdt og brutalt.
Den næste gang det blev lidt varmere var kort efter tøsen på holdet var faldet i asfalten ved en kontrastyring, for jeg var sku tæt på at gøre det samme.
Til dem der ikke kender manøvren så går den således at man skal (hvis man vil køre venstre om forhindringen) knalde styret mod højre med 45-50 km/t, så maskinen får overbalance mod venstre, hvorefter man retter styret op så man nu har drejet skapt og kører skråt mod venstre. Herefter gør man det samme omvendt for at rette op og køre ligeud igen inden man bremser.
Min fejl var så at jeg ikke nåede at rette helt op og køre ligeud inden jeg begyndte at bremse, således at forhjulet begyndte at skride ud. Jeg nåede at redde den, men wooh det var tæt på.
Så håber jeg at jeg er klar til køreprøve her den 6.
Og selvfølgelig skal i ikke snydes for at høre, hvilke cykler det var.
A1'ere kørte på Honda CBF 125 der havde fået det lille skjold nede foran fjernet samt havde fået fjernet dem oppe ved tanken. De så ret badass ud og faktisk meget federe end billederne Det kunne godt være man skulle få sig sådan en.
A2'erne kørte på Suzuki GS500
Sidevognskørslen var også med en GS500, hvor "vognen" var en trækasse med 40 kg stål i sat på et sidevognsstel.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".