Søg Garagen Hej Gæst! Register

Sådan får man varmen: Køreteknisk anlæg
#1
Hey Folkens.

Så var jeg en tur på køreteknisk anlæg igår og jeg må sige at jeg har fundet en ny måde at få varmen på: Kaste rundt med motorcykler i solskin iført sort læder fra top til tå. Grøn grin
Men i det mindste er det mit eget tøj. Grin

   

Slalommen, svingene og ideallinjerne var der intet problem med, det har jeg gjort med agilityen i så mange år så det har været nemt at sætte den erfaring over på en motorcykel.
Dér, hvor det blev lidt svært var at køre med sidevogn. Jeg skulle bruge en pæn del af mine kræfter på at dreje styret ved alt over 20 km i timen, så hvor jeg med 125cc'eren solo lavede slalom med 60 km/t forsøgte jeg mig første gang med sidevogn med 40 i timen. Umuligt og meget krævende når man både skulle bruge kræfter på at styre og prøve med vægten at sørge for at vognen ikke lettede. Grøn grin
Det kan jeg ikke anbefale nogen som helst at gøre i det tøj jeg havde på på en solskinsdag. Grøn grin

Anden ting der gav varmen var nu ikke fordi det var fysisk krævende, men fordi det var skræmmende af helvede til.
Kontrastyring!
Jeg troede jeg havde fanget den, men synes ikke den reagerede nok, så jeg gjorde det hårdere, med det resultat at støddæmperne blev presset ned og forhjulet nærmest hoppede i det sekund jeg prøvede at rette op, så det pegede den modsatte vej når jeg igen fik vejgreb og rettede sig op meget hurtigt, tæt på at smide mig henover styret. Jeg spurgte instruktøren om jeg gjorde noget galt og hans svar var:
"Nææh, du gør det såmænd rigtigt nok, men hvis forhjulet hopper betyder det bare at du gør det hårdt og brutalt"
Jeg havde nu ikke lige tænkt på mig selv som den der kørte hårdt og brutalt. Grøn grin

Den næste gang det blev lidt varmere var kort efter tøsen på holdet var faldet i asfalten ved en kontrastyring, for jeg var sku tæt på at gøre det samme. Grin
Til dem der ikke kender manøvren så går den således at man skal (hvis man vil køre venstre om forhindringen) knalde styret mod højre med 45-50 km/t, så maskinen får overbalance mod venstre, hvorefter man retter styret op så man nu har drejet skapt og kører skråt mod venstre. Herefter gør man det samme omvendt for at rette op og køre ligeud igen inden man bremser. Smil
Min fejl var så at jeg ikke nåede at rette helt op og køre ligeud inden jeg begyndte at bremse, således at forhjulet begyndte at skride ud. Jeg nåede at redde den, men wooh det var tæt på.

Så håber jeg at jeg er klar til køreprøve her den 6. Grøn grin


Og selvfølgelig skal i ikke snydes for at høre, hvilke cykler det var.
A1'ere kørte på Honda CBF 125 der havde fået det lille skjold nede foran fjernet samt havde fået fjernet dem oppe ved tanken. De så ret badass ud og faktisk meget federe end billederne Det kunne godt være man skulle få sig sådan en. Grin
A2'erne kørte på Suzuki GS500
Sidevognskørslen var også med en GS500, hvor "vognen" var en trækasse med 40 kg stål i sat på et sidevognsstel. Grøn grin

[Image: honda-cbf125-04.jpg]
[Image: 1997SuzukiGS500E-001.jpg]
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Den er da meget fed den lille honda men tro det ville klæ den godt og få pillet de skjolde af, som du siger de havde gjort.

Den ligner jo noget der drømme om og blive roadracer når den bliver stor, med de skjolde på.Grin

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#3
(31-07-2014, 12:08)Quiks Skrev: Den er da meget fed den lille honda men tro det ville klæ den godt og få pillet de skjolde af, som du siger de havde gjort.

Den ligner jo noget der drømme om og blive roadracer når den bliver stor, med de skjolde på.Grin

Så er tanken helt blottet og den ser faktisk ret fed ud sådan. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#4
Baddi.
Respekt, rigtig fin og udfyldende tekst mht hvordan DET foregår.
Måske flere snart får blod på tanden og får taget det kort så vi kan oprette en underafdeling af BS.
Må så kaldes B-MC(S).
? Grin
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#5
Yess!!

Og ja: Sidevognskørsel er hårdt og aldeles ubehageligt på en hel masse forskellige måder. Jeg har lovet mig selv at jeg ALDRIG mere bestiger sådan et monstrum. Det letteste var faktisk at køre med vognen oppe.

Cykler: Jaeh, Fin lille Honda, ik'? Bemærk i øvrigt at min model (CB500) kan restrictes fra 43 til 35 kW, så den burde kunne køre som mellem-cykel - når den tid nu engang kommer. Overgår GS500'eren i enhver forstand.

Tøj: Læder? Uha, det må ha' været en varm fornøjelse!
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(03-08-2014, 18:54)stormbringer Skrev: Yess!!

Og ja: Sidevognskørsel er hårdt og aldeles ubehageligt på en hel masse forskellige måder. Jeg har lovet mig selv at jeg ALDRIG mere bestiger sådan et monstrum. Det letteste var faktisk at køre med vognen oppe.

Cykler: Jaeh, Fin lille Honda, ik'? Bemærk i øvrigt at min model (CB500) kan restrictes fra 43 til 35 kW, så den burde kunne køre som mellem-cykel - når den tid nu engang kommer. Overgår GS500'eren i enhver forstand.

Tøj: Læder? Uha, det må ha' været en varm fornøjelse!

Jo læder er skam en varm fornøjelse og nu har jeg også købt støvler, så jeg er klædt i læder fra top til tå pånær hjelmen selvfølgelig.
Her til aften havde jeg lige en dobbelt køretime, hvor vi blandt andre ting brugte 30 minutter i 30- og 40-zoner på grund af alle de mærkelige runde bump som ikke er rundkørsler og på grund af alle de steder med højre vigepligt og den halve time var noget varm selvom det var aften, så det var nu meget rart da jeg kom ud om måtte køre 60-70 igen. Grin
Jeg forudser en varm dag i morgen, hvor jeg har en times træning fra klokken 12 inden køreprøven er klokken 13, men så snart den er klaret har jeg kørekortet som jeg har drømt om siden jeg første gang kørte en hurtig scooter. Grøn grin

Det er nu en rar følelse, selvom man skal i gennem halvskræmmende øvelser på kørebanen og have noget så varmt tøj på.
Efter lidt snak med kørelæren har jeg dog fundet ud af at jeg måske har overdrevet en del på køreteknisk anlæg med de der kontrastyringer og det er derfor det har været så skræmmende. Grøn grin

Jeg kan dog ikke nå at købe en motorcykel inden jeg tager til Holland, så jeg må håbe der er nogen flere brugte til salg når jeg kommer tilbage. Grøn grin
Er brugtmarkedet sådan at udbuddet stiger hen mod slutningen af sæsonen eller skal jeg bare regne med at udbuddet er nogenlunde det samme i slutningen af måneden som det er nu? Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#7
(06-08-2014, 00:00)Baddi Skrev: Er brugtmarkedet sådan at udbuddet stiger hen mod slutningen af sæsonen eller skal jeg bare regne med at udbuddet er nogenlunde det samme i slutningen af måneden som det er nu? Grin

Ingen anelse. Jeg valsede lige ud og købte min ved sæsonstart dér i marts-området.
Men der er måske mange som ikke gider gemme deres cykel til foråret - de vil heller have plads til noget andet i garagen. Omvendt kan det være at mange tror de får en bedre pris når efterspørgselen starter sammen med forårssolen.

Hvad jeg synes at have set er at MC-ejere er mere tilbøjelige til at bytte til noget nyt og anderledes end bilejere. Bilejere lader økonomien styre, MC-ejere lader hjertet bestemme.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#8
Baddi.
Har da løsningen. Du køber da bare min Lifaneser CoolGrin Den må du ihvertfald godt køre på.
Hele 85km/t som topfart, det da overvældende!!
Lidt gas og sjov skal der vel være plads til?
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#9
(07-08-2014, 15:12)Russer60 Skrev: Baddi.
Har da løsningen. Du køber da bare min Lifaneser CoolGrin Den må du ihvertfald godt køre på.
Hele 85km/t som topfart, det da overvældende!!
Lidt gas og sjov skal der vel være plads til?

Ikke tale om, så får vi sgi da aldrig Russer med på tur igen!! SurFræk
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(07-08-2014, 15:12)Russer60 Skrev: Baddi.
Har da løsningen. Du køber da bare min Lifaneser CoolGrin Den må du ihvertfald godt køre på.
Hele 85km/t som topfart, det da overvældende!!
Lidt gas og sjov skal der vel være plads til?

Hele 85 km/t?! Målløs

Hehe, men nej, jeg må heller ikke køre den.
Kravet siger maks. 125cc og maks 15 hk, såååååå. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#11
(07-08-2014, 15:49)Baddi Skrev: Hele 85 km/t?! Målløs

Hehe, men nej, jeg må heller ikke køre den.
Kravet siger maks. 125cc og maks 15 hk, såååååå. Grøn grin

Totalt latterligt. Så vidt jeg ved har Lifaneseren 9-10hk dvs væsentlig UNDER HK kravet men så har den 25cc mere som er OVER. Man kan da ikke andet end grine af de tossede regler/ love.

Her er hvad den er opgivet til at have.
ca. 9,8 HK v./ 7.000 omdr./min.
Moment på 9 Nm ved 6.000 omdr./min.

Og den må du ikke køre på??? Hjernedød lovgakgak.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#12
(07-08-2014, 16:03)Russer60 Skrev: Totalt latterligt. Så vidt jeg ved har Lifaneseren 9-10hk dvs væsentlig UNDER HK kravet men så har den 25cc mere som er OVER. Man kan da ikke andet end grine af de tossede regler/ love.

Her er hvad den er opgivet til at have.
ca. 9,8 HK v./ 7.000 omdr./min.
Moment på 9 Nm ved 6.000 omdr./min.

Og den må du ikke køre på??? Hjernedød lovgakgak.

Ja, alle jeg har snakket med har givet udtryk for det samme. Både de andre elever på køreskolen og også alle kørelærere og forhandlere og sådan. Fræk

Loven på to-hjulere er helt hen i vejret. Hvis de ville have maskiner som kun er egnet til bykørsel og lidt landevej vil jeg mene at ubegrænsede 50cc maskiner er passende og så at det skal være lidt mere end 125cc til når man skal ud på motorvejen. Grøn grin
Men hva fanden, loven er som den er lige nu og så må vi se om de reviderer den engang på et senere tidspunkt.
Udover at 125cc'ere kan skuffe lidt over 80 km/t, så er det måske en meget god idé at man tager det trinvis, men det jeg ikke forstår er at de ikke har taget kontrastyring og bremseteknik rigtigt ind i det nye knallertkørekort. Som de siger i MCTV: "... Med god og grundig uddannelse". Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar


Forum spring: