Søg Garagen Hej Gæst! Register

Giantco Sprint svær at starte kører dårligt
#1
Hej med jer.

Har for noget tid siden købt en Giantco Sprint fra 2007, der er begyndt at opføre sig mærkeligt.
Den er periodisk (for det meste) svær at starte, og kræver 10-15 tramp på kickstarteren.

Andre gange starter den via el-stateren uden problemer.

Den kører fint de første 50 m, og gå så ned i hastighed, til mellem 5 og 20 km/t.
Enkelte gange går den ud, og skal startes igen. Når den har været startet, og går ud, er den meget svær at få igang igen.

Hvis jeg har kørt lidt og skal holde stille i et kryds f.eks., så går den ud.
Kan være heldig at den kører endnu hvis jeg giver fuld gas mens jeg bremser ned.

Den trækker desuden meget dårligt op ad selv de mindste skråninger eller bakker, og kommer helt ned på 25 km/t.

Ned ad bakker kommer den op på de 30.
Den har dog før kørt 35 uden problemer og aldrig under 30 op ad bakker.

Den kører bedre når den er varm, men ikke optimalt.

Har selv forsøgt at rense hoveddysen og tomgangsskruen.
Har desuden forsøgt at skifte tændrør, tjekket luftfilter, og olie.

Den er lige blevet vedligeholdt ved T. Hansen for to måneder siden hvor den fik stillet ventiler og skiftet ruller.

Problemet opstod efter en lang køretur på ca. 75 km., og efter et kæmpe regnskyl, hvor den stod udendørs.

Håber i kan hjælpe.
Er lidt grøn på det her område Smil

//Rasmus
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Ved du hvor stramt dine ventiler er blevet stillet? De skal være stillet til mellem 0,08 og 0,10.
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#3
Ved desværre ikke hvor stramt de er blevet stillet.
Lader altid T. Hansen om at stille dem, så jeg er sikker på at de er stillet rigtigt.

De burde dog kunne holde til at køre 500 km., inden at de kommer "ud af kurs".
Kan selvfølgelig tænkes at mekanikeren ikke har spændt det rigtigt dernede.
Svar
#4
(28-07-2014, 16:41)RasmusKP Skrev: Ved desværre ikke hvor stramt de er blevet stillet.
Lader altid T. Hansen om at stille dem, så jeg er sikker på at de er stillet rigtigt.

De burde dog kunne holde til at køre 500 km., inden at de kommer "ud af kurs".
Kan selvfølgelig tænkes at mekanikeren ikke har spændt det rigtigt dernede.

Har før hørt om at THansen stiller dem for stramt eller for løst. Har du en der kan kigge på det for dig?
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#5
Skal køre en længere tur til en kammerat her om halvanden uges tid, hvor han kan tjekke dem.
Turen er dog på 100 km.

Går ud fra at den klarer turen. Den kører bedre jo længere motoren har været i gang.

Er bare underligt at det kom så pludselig, og over en måned efter besøget ved THansen.
Men må få ham til at kigge på det.

Kan der være andet galt end ventiler, som jeg kan kigge på inden jeg kører den lange tur? Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jeg tror den mangler olie, min har gjort det samme.
Scooterture:
Skagen video.
 Mariager Havn video.
Sym Fiddle II 125/160cc årg. 2010
Opel Meriva årg. 2005
Svar
#7
(28-07-2014, 20:09)Flemmingo Skrev: Jeg tror den mangler olie, min har gjort det samme.

Har tjekket motorolien.
Der går olien til midten af min-max.

Der er da ikke andet olie på sådan en, vel?
Svar
#8
(28-07-2014, 20:19)RasmusKP Skrev: Har tjekket motorolien.
Der går olien til midten af min-max.

Der er da ikke andet olie på sådan en, vel?

Gearolie.

Det nemmeste er nok at få målt kompression.
Svar
#9
Det vil jeg da få tjekket i morgen.
Vidste slet ikke at der var andet olie på sådan en fætter.

Det lyder jo meget logisk, i hvert fald i forbindelse med at den kører dårligt som en kun kører i" første gear".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(28-07-2014, 21:15)RasmusKP Skrev: Det vil jeg da få tjekket i morgen.
Vidste slet ikke at der var andet olie på sådan en fætter.

Det lyder jo meget logisk, i hvert fald i forbindelse med at den kører dårligt som en kun kører i" første gear".

Det er ikke gearoliens skyld, at den kører dårligt. Dvs. kun hvis det mangler helt, er den gal. Og hvis den kun kører i "1 gear" skal der kigges på ruller, vario, rem og selvfølgelig kobling/remskiverne bagi.
Ivecar plus 2023.
Svar
#11
(28-07-2014, 21:23)Jps Skrev: Det er ikke gearoliens skyld, at den kører dårligt. Dvs. kun hvis det mangler helt, er den gal. Og hvis den kun kører i "1 gear" skal der kigges på ruller, vario, rem og selvfølgelig kobling/remskiverne bagi.

Okay. Tjekker i hvert fald om der ikke er olie på. Den har nemlig stået stille i flere år. På de 7 år har den kun kørt 5500 km.

Da den også er svær at starte for det meste, så tror jeg ikke det har noget med vario/kobling og ruller at gøre, men alt skal selvfølgelig undersøges Smil
Svar
#12
(28-07-2014, 21:39)RasmusKP Skrev: Okay. Tjekker i hvert fald om der ikke er olie på. Den har nemlig stået stille i flere år. På de 7 år har den kun kørt 5500 km.

Da den også er svær at starte for det meste, så tror jeg ikke det har noget med vario/kobling og ruller at gøre, men alt skal selvfølgelig undersøges Smil

Ja jeg ville nok gi den en god gang service hele vejen rundt.Altså ny motor olie, ny gear olie, nyt tændrør, nye ruller, nye nylon styr i vario, ny kilerem. Og så tjekke at der er ordenlig gnist på og få justeret ventiler. Ladet batteriet helt op.
Kan ikke huske om du havde fået renset karburatoren. Grin

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar


Forum spring: