Søg Garagen Hej Gæst! Register

Karburator-fjeder og transmission
#1
Jeg har 2 spørgsmål:

Det første har I nok aldrig hørt før Blink med øjet
Jeg synes gashåndtaget går lidt for stramt. Det er smurt og kablet nyt så det må skyldes fjederen i karburatoren som trækker håndtaget tilbage til 0. Kan man gøre den fjeder lidt løsere, evt ved at klippe de to øverste vindinger af fjederen?

Og så kunne jeg godt tænke mig at sænke omdrejningstallet lidt ved igangsætning og ved ligeudkørsel. Er det lettere eller tungere ruller jeg skal vælge? Eller har det noget med koblingen at gøre?
Såvidt jeg ved, har koblingen kun noget at sige hvor hurtigt den tar ved, når den skal op i fart. Og når den er oppe i fart så er det variatoren/rullerne der bestemmer omdrejningstallet. Er det korrekt?

Jeg ved ikke helt om det er blødere fjedre i koblingen og tungere ruller jeg skal gå efter.
Jeg går ikke efter høj topfart eller hurtig accelleration, vil bare gerne have at den kører med lavere omdrejninger hele tiden.
Det er en Aprilia Sportcity 30 4T med "ringfri" vario.

Jeg oplevede på en gammel kineser 4T, at når jeg satte en rem på der var 1 cm længere, så opnåede jeg netop det resultat som jeg efterlyser, nemlig at den er en lille smule sløvere op af bakker men til gengæld tøffer den afsted som en diesel med lave omdrejninger når det går ligeud. Og det var faktisk behageligt. Så det kunne måske også være løsningen her med en lidt længere kilerem?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Tungere ruller = lavere omdrejninger under acceleration / færre kræfter.
Mindre stramme fjedre i slyngkoblingen = færre omdrejninger før den tager fat / sløvere acceleration pga. manglende kræfter.
Svar
#3
(24-07-2014, 16:37)Arbejdsnarkomanen Skrev: Tungere ruller = lavere omdrejninger under acceleration / færre kræfter.
Mindre stramme fjedre i slyngkoblingen = færre omdrejninger før den tager fat / sløvere acceleration pga. manglende kræfter.

Tak for svaret.
Men hvorfor er det konstrueret sådan, at der er to muligheder for at ændre på tingene? Altså både ruller og koblingsfjedre. De giver jo samme virkning som du beskriver. Og hvad skal man ændre. ruller eller fjedre? Eller begge?

Og lige et tillægsspørgsmål. Hvad vil der ske hvis man sætter en lidt længere kilerem på? Vil den blive hurtigere/sløvere i acc. og/eller topfart? Jeg kan ikke gennemskue det.
Svar
#4
(24-07-2014, 22:35)Scooterhovedet Skrev: Tak for svaret.
Men hvorfor er det konstrueret sådan, at der er to muligheder for at ændre på tingene? Altså både ruller og koblingsfjedre. De giver jo samme virkning som du beskriver. Og hvad skal man ændre. ruller eller fjedre? Eller begge?

Og lige et tillægsspørgsmål. Hvad vil der ske hvis man sætter en lidt længere kilerem på? Vil den blive hurtigere/sløvere i acc. og/eller topfart? Jeg kan ikke gennemskue det.

En liten svak motor (50cc) har en svak fjeder og lette ruller. En kraftig motor har en sterkere fjeder og tyngere ruller.
Det trengs mere krefter (sterkere fjeder) at klemme på reimen når motoren er kraftigere, hvis ikke vil reimen slure/fedte.

Reimen må ha den korrekte lengde hvis ikke vil scooteren nå sitt høyeste gir. Hvis det hjelper at bytte til en lengere/kortere
reim betyr det at den der stod i fra før var feil.

http://www.youtube.com/watch?v=dcDs27QWr...ata_player
Svar


Forum spring: