Svar: 194
Tråde: 27
Tilmeldt: Apr 2007
Hej.
Undrer mig lige over, hvilken olie der egentlig er den bedste : Mineralsk, delsyntetisk eller fuldsyntetisk ?
Og hvad er forskellen på dem udover hvad de indeholder ? De må vel smøre lige godt eller...?
Svar: 8.383
Tråde: 350
Tilmeldt: Jul 2005
quint Skrev:Hej.
Undrer mig lige over, hvilken olie der egentlig er den bedste : Mineralsk, delsyntetisk eller fuldsyntetisk ?
Og hvad er forskellen på dem udover hvad de indeholder ? De må vel smøre lige godt eller...?
Jeg opdeler dem sådan:
1. Mineralsk til standardscootere(nul tuning).
2. Delsyntisk til lettunede scootere(afdroslede).
3. Fuldsyntetisk til sportstun og derover.
Jeg har prøvet en delsyntetisk olie med blomsterduft
. Og der syntes jeg at Big'en(med sportstun) kørte meget dårligt, og havde tendens til at sætte ud. Så jeg holder mig til den fuldsyntetiske olie. Den olie har jeg aldrig haft problemer med.Jeg kører for tiden med Thansens fuldsyntetiske til 89 kr literen.
Den mineralske olie, har jeg kun prøvet på min gamle 70'er knallerter og til dem virker det fint, selvom de har været en lille smule ulovlige.
Svar: 2.290
Tråde: 89
Tilmeldt: Jan 2006
Jeg har kørt med den billige fra t-hansen og den køre fint med det.
Også selv om min har været en lille smule tunet!
Svar: 194
Tråde: 27
Tilmeldt: Apr 2007
Jps Skrev:Jeg opdeler dem sådan:
1. Mineralsk til standardscootere(nul tuning).
2. Delsyntisk til lettunede scootere.
3. Fuldsyntetisk til sportstun og derover.
Jeg har prøvet en delsyntetisk olie med blomsterduft . Og der syntes jeg at Big'en(med sportstun) kørte meget dårligt, og havde tendens til at sætte ud. Så jeg holder mig til den fuldsyntetiske olie.
Ved du hvorfor den ikke kørte så godt med delsyntetisk, når du siger det er bedst til sportstun ?
Svar: 8.383
Tråde: 350
Tilmeldt: Jul 2005
quint Skrev:Ved du hvorfor den ikke kørte så godt med delsyntetisk, når du siger det er bedst til sportstun ?
Måske fordi jeg altid har kørt med fuldsyntetisk, og så gik over til delsyntetisk(for at spare penge
).Og det kunne scooteren åbentbart ikke lide. Det er den eneste forklaring, jeg kan give på det.
Svar: 194
Tråde: 27
Tilmeldt: Apr 2007
Men man kan man køre med fuldsyntetisk olie, selvom man bare har sportstun på ?
Svar: 8.383
Tråde: 350
Tilmeldt: Jul 2005
quint Skrev:Men man kan man køre med fuldsyntetisk olie, selvom man bare har sportstun på ?
Ja, det er det jeg gjort de sidste 6 år, godt og vel
.
Svar: 194
Tråde: 27
Tilmeldt: Apr 2007
Okay. Tak for svarene
Svar: 8.383
Tråde: 350
Tilmeldt: Jul 2005
quint Skrev:Okay. Tak for svarene
Selv tak
.
Svar: 4.313
Tråde: 59
Tilmeldt: Jan 2006
Afhænger udelukkende af motorens drifttemperatur. Hvis olien kan holde til meget høj temp. og man bruger den til en lovlig motor (der ikke bliver ret varm), så soder motoren og udstødning til og den uforbrændte olie ligger på cylindervæg og stempel så det virker som en dyne, og man rissikerer derfor en varmesætning. Omvendt vil en olie med for lav brændtemp. ikke smøre nok ved høje rpm. og høj kompression hvor varmeudviklingen er stor.
Oliens formål er, at smøre og derefter brænde helt væk, den køler ikke som nogen tror - tværtimod, det er benzinen der gør det - derfor er hoveddyse faktisk vigtigere, når man snakker "motorkærlighed".
Men ellers er jps's inddeling en god tommelfingerregel, der kan bruges som udgangspunkt indtil man finder den olie der optimalt passer til ens motortemp./opsætning.
Svar: 194
Tråde: 27
Tilmeldt: Apr 2007
Nu vi snakker køling, vil det så egentlig ikke hjælpe, hvis jeg satte den her på ? :
http://www.scooter-shoppen.dk/ss.sspx?c=...&item=9538
Det sidder jo uden på blæseskjoldet. Hvis man sætter det på som det skal være, burde det jo at indfange mere luft, så der bliver en bedre køling, eller hvad ?
Svar: 4.313
Tråde: 59
Tilmeldt: Jan 2006
quint Skrev:Nu vi snakker køling, vil det så egentlig ikke hjælpe, hvis jeg satte den her på ? :
http://www.scooter-shoppen.dk/ss.sspx?c=...&item=9538
Det sidder jo uden på blæseskjoldet. Hvis man sætter det på som det skal være, burde det jo at indfange mere luft, så der bliver en bedre køling, eller hvad ?
Joh, det er jo lidt ide'en med den fætter, rent teoretisk vi den fange vinden bedre, og køle mere, jo hurtigere du kører - også kaldet "RamAir" effekten. :wink: