Svar: 409
Tråde: 14
Tilmeldt: Oct 2009
En af mine venner og jeg fik en skør ide den anden dag, tage en gammel FZ50'er, købe bagfælg/motor ( http://www.thansen.dk/scooter-knallert-m...207301240/ ) og så svejse et ophæng til det, som kan monteres i de orignale ophæng på FZ stellet, så baghjulet kommer til at sidde der hvor det plejer, og så derefter bygge styringen og batterier på (Min ven er rigtig god til det med elektronik, så styring og batterier osv. er ikke noget problem, det er en udfordring).
Men nu kommer vi til der hvor kæden hopper af, er det lovligt at bygge en gammel knallert som en FZ50 om til el?
Og der er sikkert nogle der vil slå korsestegn over vi vil bygge en FZ om til el, men bare rolig, vi vil gøre det sådan at den altid kan relativt nemt bygges tilbage til original  .
Håber der er nogen der kan hjælpe mig/os med at finde ud af om det er lovligt at bygge den om, inden vi begynder på projektet
Svar: 22.199
Tråde: 755
Tilmeldt: Jul 2005
Tror i løber ind i nogle problemer da den jo skal ha' en ny typegodkendelse, idet knallerten bliver ændret fra benzin til el. Men idé'en er da god  .
Anaig City Elf 2019 13.000 km.
Svar: 409
Tråde: 14
Tilmeldt: Oct 2009
Også lidt det jeg frygter 
Planen var at min ven ville bruge den som knallert til ærinder inde i byen, da han ikke har det godt med at skulle starte bilen (24 år gammel Diesel hakker) op for at køre få kilometer.
FZ'eren står i hans bedstefars skur og planen var oprindeligt at den skulle gøres køreklar, men så kom vi på den anden ide.
Tror dog vi vil prøve og skrive en mail til trafikstyrelsen på et tidspunkt, og høre hvad de siger til det  Ellers må vi enten finde på noget andet, eller sætte FZ'eren i stand som oprindeligt planlagt
Svar: 22.199
Tråde: 755
Tilmeldt: Jul 2005
Jeg selv, foretrækker den i original stand. Desuden har den DK's bedste affjedring. Jeg prøvede en, for en 12 års tid siden. Det var som at køre på en 2hjulet Citroen 2CV  .
Anaig City Elf 2019 13.000 km.
Svar: 8.171
Tråde: 168
Tilmeldt: Jul 2008
18-06-2014, 21:04
(Dette opslag var sidst ændret: 18-06-2014, 21:09 af barden.)
(18-06-2014, 19:57)Thyboen Skrev: En af mine venner og jeg fik en skør ide den anden dag, tage en gammel FZ50'er, købe bagfælg/motor ( http://www.thansen.dk/scooter-knallert-m...207301240/ ) og så svejse et ophæng til det, som kan monteres i de orignale ophæng på FZ stellet, så baghjulet kommer til at sidde der hvor det plejer, og så derefter bygge styringen og batterier på (Min ven er rigtig god til det med elektronik, så styring og batterier osv. er ikke noget problem, det er en udfordring).
Men nu kommer vi til der hvor kæden hopper af, er det lovligt at bygge en gammel knallert som en FZ50 om til el?
Og der er sikkert nogle der vil slå korsestegn over vi vil bygge en FZ om til el, men bare rolig, vi vil gøre det sådan at den altid kan relativt nemt bygges tilbage til original .
Håber der er nogen der kan hjælpe mig/os med at finde ud af om det er lovligt at bygge den om, inden vi begynder på projektet 
Mon ikke denne kan tilpasses, til sådan en FZ? Den passer allerede til HUB motoren.
PS. Når i nu ikke gider bruge HUB motoren mere engang, så send mig lige en PB, så kan jeg måske købe den billigt? :P
Svar: 8.171
Tråde: 168
Tilmeldt: Jul 2008
(18-06-2014, 20:41)Jps Skrev: Jeg selv, foretrækker den i original stand. Desuden har den DK's bedste affjedring. Jeg prøvede en, for en 12 års tid siden. Det var som at køre på en 2hjulet Citroen 2CV .
Ja, den kører præcis som 2cv. Tror ikke der findes en der er mere magelig at køre på.
Svar: 8.171
Tråde: 168
Tilmeldt: Jul 2008
(18-06-2014, 19:57)Thyboen Skrev: batterier osv. er ikke noget problem, det er en udfordring).
Ja, det vil jeg godt give dig ret i.
Svar: 7.568
Tråde: 167
Tilmeldt: Jan 2012
(18-06-2014, 19:57)Thyboen Skrev: En af mine venner og jeg fik en skør ide den anden dag, tage en gammel FZ50'er, købe bagfælg/motor ( http://www.thansen.dk/scooter-knallert-m...207301240/ ) og så svejse et ophæng til det, som kan monteres i de orignale ophæng på FZ stellet, så baghjulet kommer til at sidde der hvor det plejer, og så derefter bygge styringen og batterier på (Min ven er rigtig god til det med elektronik, så styring og batterier osv. er ikke noget problem, det er en udfordring).
Men nu kommer vi til der hvor kæden hopper af, er det lovligt at bygge en gammel knallert som en FZ50 om til el?
Og der er sikkert nogle der vil slå korsestegn over vi vil bygge en FZ om til el, men bare rolig, vi vil gøre det sådan at den altid kan relativt nemt bygges tilbage til original .
Håber der er nogen der kan hjælpe mig/os med at finde ud af om det er lovligt at bygge den om, inden vi begynder på projektet 
Der er da ikke noget ulovligt i at bygge den om, men den bliver så ulovlig at køre på på offentlig vej, da det er en ændring som modellen ikke er typegodkendt med. Tror næppe I kan få tilladelse til at køre på den på vejen, desværre. Ideen er ellers spændende og god, synes jeg
/Karen Hansen
Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi årgang 2017
"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar: 3.546
Tråde: 67
Tilmeldt: Aug 2013
(18-06-2014, 19:57)Thyboen Skrev: En af mine venner og jeg fik en skør ide den anden dag, tage en gammel FZ50'er, købe bagfælg/motor ( http://www.thansen.dk/scooter-knallert-m...207301240/ ) og så svejse et ophæng til det, som kan monteres i de orignale ophæng på FZ stellet, så baghjulet kommer til at sidde der hvor det plejer, og så derefter bygge styringen og batterier på (Min ven er rigtig god til det med elektronik, så styring og batterier osv. er ikke noget problem, det er en udfordring).
Men nu kommer vi til der hvor kæden hopper af, er det lovligt at bygge en gammel knallert som en FZ50 om til el?
Og der er sikkert nogle der vil slå korsestegn over vi vil bygge en FZ om til el, men bare rolig, vi vil gøre det sådan at den altid kan relativt nemt bygges tilbage til original .
Håber der er nogen der kan hjælpe mig/os med at finde ud af om det er lovligt at bygge den om, inden vi begynder på projektet 
Syntes det er synd for den fine knallert, sæt den dog i stand og sælge den så kan din ven købe en sprit ny el scooter for nogle af pengene fra salget.
Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar: 776
Tråde: 60
Tilmeldt: Jul 2011
Sympatiserer med den gode ide, men jeg tror(!) at det bliver svært at få den gennem lov-møllen.
Ellers ærgerligt. Fin ide.
Hvis kammeraten har behov for kvik transport i nærmiljøet er der en anden vej: Køb et cykelbaghjul med el og fix en 'surprise'-cykel.
Jeg har en kammerat som har ombygget sin gamle havelåge med en kinesisisk import-baghjuls-motor på 1.5 kW.
Det ligner en elcykel med en lille topbox på bagagebæreren. Imidlertid er der træk på, hele vejen op til 80 km/t. Kammeraten har berettet at det er umådelig morsomt at indhente et par af de dér spandex-klædte entusiaster på carbon-stel og med smarte add-ons iført thyborøn-habit - og så køre fra dem, opadbakke!
Men lovligt - det er det ikke. 70 på en gammel havelåge. Til gengæld er det sjovt!
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar: 427
Tråde: 20
Tilmeldt: Feb 2009
Loven siger der ikke må foretages konstruktive ændringer på knallerten, så ideen er død ved fødslen
Svar: 1.754
Tråde: 63
Tilmeldt: Jan 2008
25-06-2014, 20:11
(Dette opslag var sidst ændret: 25-06-2014, 20:12 af Super 8.)
(24-06-2014, 18:45)onza Skrev: Loven siger der ikke må foretages konstruktive ændringer på knallerten, så ideen er død ved fødslen  Du skal have en kraftigere motor på, og indregistrere den som motorcykel, og få den synet.
|