Søg Garagen Hej Gæst! Register

A2 kørekort
#1
Halløjsa.

I går var jeg ude og køre på motorvej og fordi vi var lidt i underskud af små motorcykler blev jeg sat op på en 500 kubik. Meget lækkert, men min kørelærer fortalte så om en regelændring de gennemførte for to ugers tid siden.

Man må stadig tage A2 når man er 20, men hvis man vil opgradere fra A1 uden at skulle tage al undervisningen på den større motorcykel skal man have to års erfaring på den lille. Derfor kan jeg ikke få mellemstørrelsen næste sommer men først når jeg er omkring 21 år. Ked af det
Det er rigtig træls, men tænkte jeg lige ville slå det op her Smil
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(11-06-2014, 16:08)Baddi Skrev: Halløjsa.

I går var jeg ude og køre på motorvej og fordi vi var lidt i underskud af små motorcykler blev jeg sat op på en 500 kubik. Meget lækkert, men min kørelærer fortalte så om en regelændring de gennemførte for to ugers tid siden.

Man må stadig tage A2 når man er 20, men hvis man vil opgradere fra A1 uden at skulle tage al undervisningen på den større motorcykel skal man have to års erfaring på den lille. Derfor kan jeg ikke få mellemstørrelsen næste sommer men først når jeg er omkring 21 år. Ked af det
Det er rigtig træls, men tænkte jeg lige ville slå det op her Smil

Kan se en fordel ved at være 30+ nu. Fræk

Men kan udemærket forstå det må være træls. Jo, en 125er er sikkert god nok til by og landevej, men på motorvej, nej tak.
Kan så også undre mig at mange har holdningen at alt under 600ccm er en skolecykel. Er måske så bare mig der ser de danske veje som en ting til transport, og ikke den lokale racer bane hvor regler kun er gældende for ting med 4 hjul.

Jeg er som dig også igang med korter, og hvilke snart er inde for syne da jeg blot mangler KTA og så køreprøven.

Svar
#3
(11-06-2014, 16:34)Xipe Skrev: Kan se en fordel ved at være 30+ nu. Fræk

Men kan udemærket forstå det må være træls. Jo, en 125er er sikkert god nok til by og landevej, men på motorvej, nej tak.
Kan så også undre mig at mange har holdningen at alt under 600ccm er en skolecykel. Er måske så bare mig der ser de danske veje som en ting til transport, og ikke den lokale racer bane hvor regler kun er gældende for ting med 4 hjul.

Jeg er som dig også igang med korter, og hvilke snart er inde for syne da jeg blot mangler KTA og så køreprøven.

Ja vi har til skolekørslen 2 motorcykler på 125cc. Smil
Den ene er en suzuki gn125 der har en topfart på 95-100 i timen og en yamaha ybr 125, der har en topfart på 110 i timen når man lægger sig over styret. Yamahaens opdaterede udgave med indsprøjtning har på papiret 10 hk, men jeg har ikke lige fundet data på det skrummel jeg kører skolekørsel på. Fræk

Begge to er dog ret så træls ved alt over 60 km/t. De er rigtig dejlige til at accelerere op til de 60 men derudover tager det herre lang tid før man er oppe på de 80-90 man gerne vil trave afsted med. Over 60 i timen mangler de alt respons og er helt deprimerende sløve, lidt som når en ubegrænset scooter skal trække fra 45 op til sin topfart på 65, så er der heller ingen mærkbar forskel i hvor meget man trykkes tilbage når håndtaget drejes hele vejen rundt. Fræk
Den to-cylindrede Suzuki GS500E kunne dog få følelsen frem når man ved 100 i timen drejede håndtaget helt om og er derfor mere hvad jeg ville kalde en motorcykel.

Også vægten er anderledes og gør at 125cc'erne ikke rigtig føles som motorcykler i sammenligning med dem der hører til A2 kategorien. De 125cc'ere vi har der har omtrent samme vægt som min agility når jeg har kæde og en smule værktøj i topboksen men vægtfordelingen er lidt anderledes, så jeg kan godt se meningen i at man er på de helt små i kravlegården når man skal lære at køre langsomt først for en der startede samtidig med mig og skulle tage direkte til A2 tabte GS500E'eren tre-fire gange og havde meget lidt kontrol over den, men at man nu skal have 2 års erfaring på A1 mener jeg sku er lidt overkill for hvis en uden nogen erfaring overhovedet kan tage til det når han er 20, så kan jeg sku også med 3½ års erfaring på knallert og til den tid 1 års erfaring på A1 når jeg runder de 20. Fræk

Det eneste positive jeg kan se er at 125cc'erne nu køres i mindst 2 år og der så nok er flere der vil investere i de lidt dyrere maskiner så der kommer flere gode, nye på brugtmarkedet, men det viser sig jo nok ikke lige med det samme, så det kommer jeg nok ikke til at nyde godt af. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#4
(12-06-2014, 01:26)Baddi Skrev: <snip> Begge to er dog ret så træls ved alt over 60 km/t. De er rigtig dejlige til at accelerere op til de 60 men derudover tager det herre lang tid før man er oppe på de 80-90 man gerne vil trave afsted med.

Fin illustration af forskellen på papir-spec og hvordan det føles i virkeligheden. Samt et godt argument for hvorfor 125'erne ikke er velegnede til motorvej. Ikke at man ikke kan, det er bare ikke så behageligt. Var på tur med Russer i sidste uge, og vi mødte en fyr på sådan en YBR125 på et motorvejsstop. Komplet udstyret med sidetasker, tanktaske, GPS, flyscreen, crashbars og hele gøjemøget. Han havde planlagt en Italiens-tur på YBR'en - vistnok på motorvej.
(12-06-2014, 01:26)Baddi Skrev: Den to-cylindrede Suzuki GS500E kunne dog få følelsen frem når man ved 100 i timen drejede håndtaget helt om og er derfor mere hvad jeg ville kalde en motorcykel.

GS'ens knap 50 heste er sådan lidt mere velegnede til rejsebrug. Og den er i sagens natur sjovere at 'lege' med - særligt når man får lært at udnytte powerband ordentligt. Min egen 500'er er en ren Dr Jekyll/Mr Hyde oplevelse når man klikker den 2 pinde ned ved 90 og lukker op for hanen. En manøvre jeg ikke er sikker på jeg vil anbefale dig at gøre på skolens 500, simpelthen fordi du ikke har den til manøvren hørende øvelse. Endnu. Men det kommer snart Smil
(12-06-2014, 01:26)Baddi Skrev: Også vægten er anderledes og gør at 125cc'erne ikke rigtig føles som motorcykler i sammenligning med dem der hører til A2 kategorien. De 125cc'ere vi har der har omtrent samme vægt som min agility når jeg har kæde og en smule værktøj i topboksen men vægtfordelingen er lidt anderledes

Der er fordele og ulemper ved vægten. Du så selv hvor meget den anden elev kæmpede med at bakse en tung cykel rundt på manøvrebanen. Og GS'en er altså en relativ letvægter.
Omvendt så føles det mere 'rigtigt' med den tungere cykel. Min egen teori er at reptil-hjernen tænker 'hest' når den mærker den større tyngde. Men det er bare en teori Smil

En ulempe du skal være opmærksom på ifbm +100 kilos 2-hjulere er at du, når du rangerer rundt med den, aldrig må komme i en situation hvor cyklen 'læner væk' fra dig! Du har så kun din vægt at holde imod med, og da cyklen er tungere end dig, ender du med en væltning. Cyklen skal altid 'læne ind' mod dig. Altid!
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#5
(13-06-2014, 08:19)stormbringer Skrev: Fin illustration af forskellen på papir-spec og hvordan det føles i virkeligheden. Samt et godt argument for hvorfor 125'erne ikke er velegnede til motorvej. Ikke at man ikke kan, det er bare ikke så behageligt. Var på tur med Russer i sidste uge, og vi mødte en fyr på sådan en YBR125 på et motorvejsstop. Komplet udstyret med sidetasker, tanktaske, GPS, flyscreen, crashbars og hele gøjemøget. Han havde planlagt en Italiens-tur på YBR'en - vistnok på motorvej.

GS'ens knap 50 heste er sådan lidt mere velegnede til rejsebrug. Og den er i sagens natur sjovere at 'lege' med - særligt når man får lært at udnytte powerband ordentligt. Min egen 500'er er en ren Dr Jekyll/Mr Hyde oplevelse når man klikker den 2 pinde ned ved 90 og lukker op for hanen. En manøvre jeg ikke er sikker på jeg vil anbefale dig at gøre på skolens 500, simpelthen fordi du ikke har den til manøvren hørende øvelse. Endnu. Men det kommer snart Smil

Der er fordele og ulemper ved vægten. Du så selv hvor meget den anden elev kæmpede med at bakse en tung cykel rundt på manøvrebanen. Og GS'en er altså en relativ letvægter.
Omvendt så føles det mere 'rigtigt' med den tungere cykel. Min egen teori er at reptil-hjernen tænker 'hest' når den mærker den større tyngde. Men det er bare en teori Smil

En ulempe du skal være opmærksom på ifbm +100 kilos 2-hjulere er at du, når du rangerer rundt med den, aldrig må komme i en situation hvor cyklen 'læner væk' fra dig! Du har så kun din vægt at holde imod med, og da cyklen er tungere end dig, ender du med en væltning. Cyklen skal altid 'læne ind' mod dig. Altid!

Altså med det med at læne den væk fra en selv, så er det jo netop en øvelse man skal vise når man skal kunne lave 8-taller på tværs af en vej (de gule lade-som-om kantstene på manøvrebanen), hvor man læner kroppen modsat af maskinen for at kunne dreje skarpt mens tyngdepunktet stadig holdes lige over hjulene. Grin

Nu får jeg dog nok ikke lov til at køre mere på GS500'eren, for har aftalt med hende jeg er ved at tage kort med at hvis vi skulle komme ud for en lignende situation igen, så får hun lov at køre på den store. Fræk

Også går det lidt langsomt med at få kørekortet, jeg har nu taget teorien halvanden gang og venter stadig fordi kommunen ikke har været hurtig nok til at godkende min ansøgning, så jeg kunne have været til teori på onsdag, men det når jeg nok ikke og så må vi se hvornår de har en ny prøvedato klar til mig. Smil
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Håber det er snart så du kan få det overstået. Grin

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#7
(17-06-2014, 00:02)Quiks Skrev: Håber det er snart så du kan få det overstået. Grin

Jeps, håber i hvert fald på at jeg får en stor del af juli måned, hvor jeg har sommerferie, til at fræse rundt i det gode vejr og give min mor dårlige nerver. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#8
(17-06-2014, 00:27)Baddi Skrev: Jeps, håber i hvert fald på at jeg får en stor del af juli måned, hvor jeg har sommerferie, til at fræse rundt i det gode vejr og give min mor dårlige nerver. Grøn grin

GrinerGrinerGriner

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#9
(16-06-2014, 22:55)Baddi Skrev: Altså med det med at læne den væk fra en selv, så er det jo netop en øvelse man skal vise når man skal kunne lave 8-taller på tværs af en vej (de gule lade-som-om kantstene på manøvrebanen), hvor man læner kroppen modsat af maskinen for at kunne dreje skarpt mens tyngdepunktet stadig holdes lige over hjulene. Grin

Nænej.

Du står ved siden af cyklen. Holder ved styret. Nu læner du cyklen til den side hvor du IKKE står. Hvad sker der?

Din øvelse med 8-tallerne er en helt anden sag. Der er du på hjul og skal balancere.

Kan du i øvrigt køre cyklen til fuldt styr-udslag? Langsomt rundt om f.eks. en 'cone' eller to? Styre den på gassen/koblingen helt ned til nær-nul? Ifald du kan, så er du i eliten, for Danmark er fuld af folk som kun kan køre ligeud.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(23-06-2014, 20:49)stormbringer Skrev: Nænej.

Du står ved siden af cyklen. Holder ved styret. Nu læner du cyklen til den side hvor du IKKE står. Hvad sker der?

Din øvelse med 8-tallerne er en helt anden sag. Der er du på hjul og skal balancere.

Kan du i øvrigt køre cyklen til fuldt styr-udslag? Langsomt rundt om f.eks. en 'cone' eller to? Styre den på gassen/koblingen helt ned til nær-nul? Ifald du kan, så er du i eliten, for Danmark er fuld af folk som kun kan køre ligeud.

Det kommer jo med øvelsen og erfaringen, hvis folk skulle lære det til køreundervisningen så skal de jo ha mindst 1000 køretimer før de bliver sluppet løs på vejene og det bliver jo aldrig virkelighed.

Men det ville da sikkert mere end halvere ene ulykkerne på Mc hvis de fik køre undervisning på bane i 300-500 timer før de blev sluppet løs på vejene men det ville igen kræve at de køber den samme cykel som de har fået undervisning på da der jo ikke er to mcér der er ens og køre på, altså fra mærke/model til mærke/model.

Men det er jo totalt urealistisk. Grøn grin

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#11
(24-06-2014, 06:59)Quiks Skrev: Det kommer jo med øvelsen og erfaringen, hvis folk skulle lære det til køreundervisningen så skal de jo ha mindst 1000 køretimer før de bliver sluppet løs på vejene og det bliver jo aldrig virkelighed.

Fuldstændig rigtigt. Jeg forestiller mig at folk - ligegyldig hvor mange timer de får - alligevel udvikler deres egen 'stil'. Det har jeg det ganske fint med, sålænge de overholder paragraf 3.

Imidlertid gør man helst kun dén med at tabe cyklen een gang. Ikke alene er det bare pinligt at stå der og kigge ned på den fine cykel, som ligger på siden - man skal også ha' den halet op på ret køl igen. Og det er ikke helt så let at få vippet 200 kilo jern op fra jorden.

Øvelsen på manøvrebane med at 'gå tur med cyklen' skal give eleverne fornemmelse for hvor tungt køretøjet er. Når man sidder i sadlen, mærker man det nemlig ikke i samme grad. Ottetaller - helst så små som muligt - skal indøve balance og fornemmelse for grænserne af køretøjets styreformåen. Det siges at man kan kende en dygtig motorcyklist på hans evne til at håndtere sit køretøj ved lav hastighed - enhver kan nemlig flintre afsted som en skoldet rotte; det kræver kun et vrid på håndtaget.

Videoen her viser hvordan lavhastighedskørsel gøres til en kunstart Smil
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#12
(24-06-2014, 06:59)Quiks Skrev: Men det ville da sikkert mere end halvere ene ulykkerne på Mc hvis de fik køre undervisning på bane i 300-500 timer før de blev sluppet løs på vejene men det ville igen kræve at de køber den samme cykel som de har fået undervisning på da der jo ikke er to mcér der er ens og køre på, altså fra mærke/model til mærke/model.

Men det er jo totalt urealistisk. Grøn grin

Jeg er ked af at måtte skuffe dig, men kørsel på bane bruges blot til at lære de gængse færdselsregler, samt maskineriet lidt at kende. Kendskab til trafikken, kræver selvsagt trafik - og det er der ikke meget af på en øvebane. Smil
Svar


Forum spring: