Søg Garagen Hej Gæst! Register

Starter spørgsmål (Lifan)
#1
Dagen har stået i gnisternes tegn Grin
Shit der er knald på sådan en starter. Har pillet starteren af Lifan da jeg troede den måske var stået af. Relæet klikker fint men starter drejer ikke rundt.

Direkte strøm har så modbevist at starter ikke duer.
Gnisterne føg om ørerne på mig da jeg brugte batteriet og så 2 ledninger direkte på.
Den drejer fint og hurtigt.
Man skulle tro at det var jul (stjernekaster)

Så nu har jeg brug for ægspært (ekspert) hjælp.
Hvorfor virker skidtet så ikke når den er sat på?

Dårlig stelledning?
Eller kan jeg måle på plussen der går til starter for at se om der er gennemgang? Hvis ja hvad skal jeg måle? Volt eller amp?
Kan jeg sætte en stelledning på eksternt og i givet fald hvorfra og hvortil skal den gå?

Ideer modtages gerne.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Er du sikker på det relæ virker ordenligt.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#3
(31-05-2014, 08:35)Quiks Skrev: Er du sikker på det relæ virker ordenligt.

Nej.
Kan kun, som jeg har skrevet, fortælle at det klikker lystigt når jeg prøver at starte.
Mon man kan måle på ledningen om der er gennemgang?
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#4
Det burde man da kunne så burde der jo være strøm når du trykker på starter knappen.Grin

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#5
Måske relevant; Før hen når vi havde et køretøj hvor starter bare klikkede gav vi den et lille dask med en hammer eller skruenøgle for at se om det var udtrækkerdelen der hang, ku os være såen i dit tilfælde da der lyder som om relæet virker.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(31-05-2014, 09:53)tiggi Skrev: Måske relevant; Før hen når vi havde et køretøj hvor starter bare klikkede gav vi den et lille dask med en hammer eller skruenøgle for at se om det var udtrækkerdelen der hang, ku os være såen i dit tilfælde da der lyder som om relæet virker.


Hmmm, det skal da forsøges når jeg lige får tiden til det. Grin
Takker.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#7
(31-05-2014, 09:45)Quiks Skrev: Det burde man da kunne så burde der jo være strøm når du trykker på starter knappen.Grin
Vil mene at den skal vise 12v men som skrevet oven for, prøver det af når jeg kommer ned til den igen Grin
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#8
(31-05-2014, 09:53)tiggi Skrev: Måske relevant; Før hen når vi havde et køretøj hvor starter bare klikkede gav vi den et lille dask med en hammer eller skruenøgle for at se om det var udtrækkerdelen der hang, ku os være såen i dit tilfælde da der lyder som om relæet virker.

Det er så ikke det samme på en MC eller en scooter. Den metode du beskriver kan kun bruges på biler.

Scooter/MC er bygget op på en anden måde, ikke en god ide at hamre på startdrev her.

Svar
#9
Nu har jeg så haft tid til at pille ved den idag men stadig ingen gevinst. Den ligner efterhånden et "vrag" med alt det der er pillet af den.
Har fundet frem til at :
1: Der er strøm nok.
2: Jeg kan måle 12 komma et eler andet mellem startrelæets poler ( det er så ødelagt nu fordi jeg troede jeg var smart )
3: Der kunne ikke måles nogen værdi mellem plus på starteren og stel ved forsøg på start.
4: Starteren virker fint når der kommer strøm via et plus direkte fra batteri ( Siddende i maskinen )
5: Der er gnist men den er svag og ikke SÅ konstant efter min mening (Tændrør er spritnyt)
6: Der kommer tilsyneladende ingen benzin ind i cylinderen.
7: Der kommer benzin frem til karburatoren kan jeg se i benzinslangen.

Sidstenævnte er nok bare en rensning af karburatoren der skal til, det tror jeg og måske er membranen utæt. Maskinen stod jo uden benzin i og jeg ved ikke hvor længe den har stået sådan.

Nogen guldkorn?
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Tog på hornet ved tyren. Næhhh tog tyren ved hornet hedder det vist Grin

Har nu bestilt følgende ved GY6.de:
1: Ny CDI.
2: Ny tændspole (Racing et eller andet ala den jeg købte til Venus 31000V mener jeg?)
3: Nyt starterrelæ.
4: Ny membran til karburatoren.

Det er godtnok billigt ca 400,- ialt incl forsendelse Målløs
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#11
Et relæ med et enkel kontaktsæt har 4 poler. De to af dem er til "styrespænding", altså den spænding der får relæet til at trække, og styrestrømmen kommer oppe fra startknappen i konsollen. De sidste to, bliver der enten skabt gennemgang i mellem, eller gennemgangen bliver brudt (Deraf normally open "NO" og normally closed "NC" relæer).

Et starter relæ er altid normally open, eller ville starteren jo drøne rundt hele tiden. Så når man kan høre relæet klikker, ved man i hvert fald at der komme styrespænding ned til relæet. For så at måle relæets funktion, skal man måle gennemgang i mellem de to sidste poler. Man sætter sit multimeter på gennemgang, og måler på de to ben der går til kontaktsættet, og så trykker man på starterknappen oppe i konsollen.
Svar
#12
(01-06-2014, 19:22)Arbejdsnarkomanen Skrev: Et relæ med et enkel kontaktsæt har 4 poler. De to af dem er til "styrespænding", altså den spænding der får relæet til at trække, og styrestrømmen kommer oppe fra startknappen i konsollen. De sidste to, bliver der enten skabt gennemgang i mellem, eller gennemgangen bliver brudt (Deraf normally open "NO" og normally closed "NC" relæer).

Et starter relæ er altid normally open, eller ville starteren jo drøne rundt hele tiden. Så når man kan høre relæet klikker, ved man i hvert fald at der komme styrespænding ned til relæet. For så at måle relæets funktion, skal man måle gennemgang i mellem de to sidste poler. Man sætter sit multimeter på gennemgang, og måler på de to ben der går til kontaktsættet, og så trykker man på starterknappen oppe i konsollen.

Hum Grin
Nu er jeg OVERHOVEDET ikke en elnørd så 4 poler fatter jeg ikke?
Jeg har en 2 leder ledning der går ind til starterrelæet. Så er der en kraftig ledning der går fra batteri (+?) til starterelæ og 1 kraftig ledning der går fra relæ til starteren?
Hvor er det jeg skal gøre hvad??
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar


Forum spring: