Søg Garagen Hej Gæst! Register

Starter spørgsmål (Lifan)
#13
(01-06-2014, 19:35)Russer60 Skrev: Hum Grin
Nu er jeg OVERHOVEDET ikke en elnørd så 4 poler fatter jeg ikke?
Jeg har en 2 leder ledning der går ind til starterrelæet. Så er der en kraftig ledning der går fra batteri (+?) til starterelæ og 1 kraftig ledning der går fra relæ til starteren?
Hvor er det jeg skal gøre hvad??

Du skal måle mellem der hvor de 2 kraftige ledninger går på relæet, pil dem dog lige af først, når relæet klikker skal der være forbindelse.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
(01-06-2014, 19:35)Russer60 Skrev: Hum Grin
Nu er jeg OVERHOVEDET ikke en elnørd så 4 poler fatter jeg ikke?
Jeg har en 2 leder ledning der går ind til starterrelæet. Så er der en kraftig ledning der går fra batteri (+?) til starterelæ og 1 kraftig ledning der går fra relæ til starteren?
Hvor er det jeg skal gøre hvad??

Nå kun 4 poler, det kan være meget værre. Grin

Når du trykker på startknappen, løber strømmen gennem spolen 85-86, og så laver den forbindelse mellem 30-87, og starteren kører så rundt.

[attachment=6642]

[attachment=6643]

Svar
#15
Og som en lille indskydelse, så kan et relæ godt være "defekt" selvom det klikker. Hver gang det bliver aktiveret, dannes der små gnister ved kontaktfladerne, der så danner slagger. Efterhånden som der er nok slagger, vil det ikke være muligt for strømmen at løbe igennem, og bum så har vi balladen.
Svar
#16
Takker for alle svar Grin
Som skrevet har jeg nu købt nye eldele så nu har den bare at starte når de bliver sat på.Ond Griner
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#17
(02-06-2014, 15:49)Arbejdsnarkomanen Skrev: Og som en lille indskydelse, så kan et relæ godt være "defekt" selvom det klikker. Hver gang det bliver aktiveret, dannes der små gnister ved kontaktfladerne, der så danner slagger. Efterhånden som der er nok slagger, vil det ikke være muligt for strømmen at løbe igennem, og bum så har vi balladen.


Tror også at det sandsynligvis er det der er problemet!
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
(02-06-2014, 17:47)Russer60 Skrev: Tror også at det sandsynligvis er det der er problemet!

Lav en lus mellem de 2 tykke ledninger, kører starter - skift relæet, så nemt kan det gøres. Smil
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#19
(02-06-2014, 18:06)DarkSide Skrev: Lav en lus mellem de 2 tykke ledninger, kører starter - skift relæet, så nemt kan det gøres. Smil
Hvor er tommelfinger op smileyen? Grin
Svar
#20
Som skrevet skifter jeg hele dynen. Til 400,- kan det da ikke betale sig at lade være. Starter den ikke herefter, ja så er det jo en anden sag. Starte, det kommer den til!
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#21
Nu er jeg kommet så langt hvilket ikke er meget, det ved jeg Flov
Batteriet er fuldt opladet, måler over 12V. Nyt startrelæ som klikker lystigt når jeg trykker på startknappen.
Mellem batteri og startrelæ måles en strøm på 12V+.
Jeg måler mellem - på batteri og der hvor + går på startrelæ.
Måler jeg mellem startrelæ og starter er der 0V ved startforsøg.

Piller jeg ledningen af starteren og måler på ledningen er der 12V+ men så snart jeg sætter den på starter er der 0V.

Problemet er at starteren virker fint hvis den får direkte strøm fra batteriet. Det er her jeg ikke lige kan hitte rede i hvad det er der sker.
Så umiddelbart skulle man påpege at starteren er kaput men det stemmer jo ikke overens med at den virker fint ved direkte påvirkning.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
(14-06-2014, 12:56)Russer60 Skrev: Nu er jeg kommet så langt hvilket ikke er meget, det ved jeg Flov
Batteriet er fuldt opladet, måler over 12V. Nyt startrelæ som klikker lystigt når jeg trykker på startknappen.
Mellem batteri og startrelæ måles en strøm på 12V+.
Jeg måler mellem - på batteri og der hvor + går på startrelæ.
Måler jeg mellem startrelæ og starter er der 0V ved startforsøg.

Piller jeg ledningen af starteren og måler på ledningen er der 12V+ men så snart jeg sætter den på starter er der 0V.

Problemet er at starteren virker fint hvis den får direkte strøm fra batteriet. Det er her jeg ikke lige kan hitte rede i hvad det er der sker.
Så umiddelbart skulle man påpege at starteren er kaput men det stemmer jo ikke overens med at den virker fint ved direkte påvirkning.

Slæb skidtet herop forbi, så skal jeg nok få den til at makke ret.

Hvis du laver en lus mellem de 2 tykke ledninger på relæet, kører elstart så ?
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#23
(15-06-2014, 02:16)DarkSide Skrev: Slæb skidtet herop forbi, så skal jeg nok få den til at makke ret.

Hvis du laver en lus mellem de 2 tykke ledninger på relæet, kører elstart så ?


Lidt for langt men tak for tilbuddet Grin
Mht lusen så nej Idé

Synes ikke der er fornuft i hvad der sker men det er nok bare mig der ikke fatter en brik mht el.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#24
(15-06-2014, 15:00)Russer60 Skrev: Lidt for langt men tak for tilbuddet Grin
Mht lusen så nej Idé

Synes ikke der er fornuft i hvad der sker men det er nok bare mig der ikke fatter en brik mht el.

Hvis ikke elstart kører ved at lave en lus mellem de 2 tykke ledninger, så skal du kigge et andet sted efter fejlen.

Måske en dårlig stel forbindelse til elstarteren ?
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar


Forum spring: