Søg Garagen Hej Gæst! Register

At dreje hovedet
#1
Halløjsa. Grøn grin

Så har jeg haft min første køretime på vej på mc, hvor jeg fik lov at køre på en lille Yamaha YBR125. Dejligt køretøj, omend jeg måtte lægge mig ned over styret for at nå 80 km/t på speedometeret uden at skulle vente en evighed, så jeg forstår godt tanken med at 125cc og A1 kørekortet ikke er til folk der gerne vil køre rigtig motorcykel. Grin

Kørslen var også fin og det eneste kørelæreren havde at kommentere var at jeg kørte lidt for meget som jeg gør på knallert. Altså at jeg drejede hovedet hele vejen rundt for at kigge bagud samt at jeg til tider slap styret med venstre hånd for lige at vende mig og bedømme afstanden til de andre. For afstand var der nok af, den anden der også havde første køretime kørte ufattelig langsomt og trak køer efter sig, selv når jeg kørte 70 km/t på speedometeret.

Mit spørgsmål er så hvordan i andre kigger bagud når i kører motorcykel. Gør i som mig og kigger hele vejen rundt, eller stoler i på de vibrerende sidespejle til at fortælle jer hvor langt bagud de andre er? Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(17-04-2014, 18:22)Baddi Skrev: Halløjsa. Grøn grin

Mit spørgsmål er så hvordan i andre kigger bagud når i kører motorcykel. Gør i som mig og kigger hele vejen rundt, eller stoler i på de vibrerende sidespejle til at fortælle jer hvor langt bagud de andre er? Grøn grin

Først et spørgsmål:
Var det ikke fedt uagtet den lille maskine at køre stærkere end normalt og "lovligt"?
Dernæst, det med at se sig tilbage.
Ser i sidespejlet og dernæst over skulderen så langt mit gamle stive hovede nu vil tillade jeg kigger Grin.
Forlader mig nu mest på sidespejlet men har en teknok med at, hvordan skal jeg forklare det? jeg vipper MCen så jeg har frit udsyn bagud via spejlet. Normalt jkan jeg se noget af min arm i sidespejlet, det undgår jeg på denne måde.

Ellers kan jeg finde på!! at tage venstre arm væk fra styret - kommer an på situationen.

Det er svært at forklare hvordan. Du skal selvfølgelig gøre som kørerlæreren siger du skal.

Pøj pøj med kortet.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#3
Nu er det ikke mc jeg kører, men spejlene er alfa og omega i min færden i trafikken. Og de vibrerer så ikke, men er en smule for "korte". Så lær at stole på dine spejle, de er der for at hjælpe dig på vej.

Venligst Erik.
Svar
#4
Hvad skal du give for sådan et kort?

Hvis ikke man kan kigge det man skal i spejlene, så skal der vel monteres nogle andre bredere.
Jeg drejer kun hovedet hvis jeg skal til venstre over vejen.

Jeg kunne simpelthen ikke undvære mine spejle.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#5
Bruger også for det meste spejelene men, men nogle gange drejer jeg også hovdet, fordi jeg har prøvet og skulle til og dreje også var der sgu alligevel en bil jeg ikke havde set i spejlet, så det var tæt på jeg var blevet kørt flad som en pandekage.
Men nu er jeg jo også på scooter og ikke mc, men har nu altid været glad for sidespejle, monterede selv to på min maxi samme dag som jeg købte den, selv om det ikke var normalt med spejle på knallerter i 1984.

Du skulle undersøge hvor man kan købe den her hjelm med bag kamera som bakspejl i en bil så du kan se hvad der sker bagved.

http://www.reevu.com

Pris i pund 249.00 = 2250,41 kr.

Tænker selv på og spare sammen til en.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(18-04-2014, 07:04)Quiks Skrev: Du skulle undersøge hvor man kan købe den her hjelm med bag kamera som bakspejl i en bil så du kan se hvad der sker bagved.

http://www.reevu.com

Pris i pund 249.00 = 2250,41 kr.

Tænker selv på og spare sammen til en.

Har set på hjemmesiden hvordan det ser ud med det bakspejlhalløj og sgu om jeg skal have endnu et forstyrrende element i hjelmen.
Kan godt se fidusen MEN og det er for mig et stort men, du skal om du vil det eller ej have øjnene væk fra vejen for at se derop.
Hvad med afstandsbedømmelsen i det "spejl" Er bilen tæt på eller????

Så hellere se sig over skulderen eller bruge de alm sidespejle.
Det så bare min mening.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#7
Det er jo svært og svare på hvordan det er og bruge ude i trafikken uden og ha prøvet det selv.

Så bliver nok også ved spejlene for mit vedkommende et stykke tid, tar jo tid og spare sammen til sådan en hjelm, det må nok vente til det er mere udbredt og faldet lidt i pris.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#8
Spejlet skal som Russer skriver, fungere i praksis, og hjelmen skal passe til ens hovede.

2 vigtige faktorer, der er altafgørende for om det bliver en god eller dårlig oplevelse. Derudover kommer de sædvanlige ting ved en hjelm, som udluftning, hagerem, evt. flip-up osv.
Svar
#9
(17-04-2014, 18:31)Russer60 Skrev: Først et spørgsmål:
Var det ikke fedt uagtet den lille maskine at køre stærkere end normalt og "lovligt"?
Dernæst, det med at se sig tilbage.
Ser i sidespejlet og dernæst over skulderen så langt mit gamle stive hovede nu vil tillade jeg kigger Grin.
Forlader mig nu mest på sidespejlet men har en teknok med at, hvordan skal jeg forklare det? jeg vipper MCen så jeg har frit udsyn bagud via spejlet. Normalt jkan jeg se noget af min arm i sidespejlet, det undgår jeg på denne måde.

Ellers kan jeg finde på!! at tage venstre arm væk fra styret - kommer an på situationen.

Det er svært at forklare hvordan. Du skal selvfølgelig gøre som kørerlæreren siger du skal.

Pøj pøj med kortet.

Jo det var lækkert at køre stærkere, men udover det var forskellen mellem scooteren og den faktisk ikke så stor. Skole-motorcyklen vejede omtrent det samme som agilityen eller lidt mindre når jeg har topboksen fyldt med alt muligt og tyngdepunktet var på grund af fravejret af topboks lavere end med scooteren. Grøn grin
Da vi stort set hele tiden kørte 70-80 km/t, hvor jeg skulle lægge mig over styret for at den trak kraftigt nok op til de 80 km/t var forskellen i hvor kraftig maskinen føles heller ikke så stor. Men jeg glæder mig til at få kortet og kunne køre som jeg vil og ikke mindst om lidt over et års tid når jeg må køre noget større. Grøn grin

Kortet skal jeg betale 7900 kroner for, da jeg har taget kørekort for nylig. Grin

Jeg tror nogle af jer misforstår mit problem. Problemet var ikke som sådan udsynet i spejlene der på skolecyklen var store og sad langt ude, men problemet lå mere i at spejlene ved omdrejninger under 6000 vibrerede for meget til at jeg ville stole på dem til at bedømme afstand og dermed tjekkede ved at dreje hovedet. Men det er åbenbart kun noget kørelæren synes om at man gør på scooter og ikke på motorcykel. Fræk
For mig er spejle også alfa og omega, som Erik siger det, men jeg plejer kun at bruge dem til at tjekke hvorvidt der er noget bag mig jeg skal være opmærksom på og så kan jeg altid dreje hovedet og bedømme afstand og hastighed præcist. På scooter er det med 30 km/t for tiden kun nødvendigt at vide om man er helt forbi cyklisten man har overhalet eller om der er en bil på vej til at overhale en, men på MC, hvor placeringen og hastigheden er mere lig resten af trafikken var det på den kørsel mere relevant for mig at vide, hvor hurtigt de andre kørte og afstanden, så jeg kunne tilpasse farten. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(19-04-2014, 00:10)Baddi Skrev: Kortet skal jeg betale 7900 kroner for, da jeg har taget kørekort for nylig. Grin

Jeg tror nogle af jer misforstår mit problem. Problemet var ikke som sådan udsynet i spejlene der på skolecyklen var store og sad langt ude, men problemet lå mere i at spejlene ved omdrejninger under 6000 vibrerede for meget til at jeg ville stole på dem til at bedømme afstand...

Det var bestemt en god pris. Hænger nok sammen med at du kan springe over etellerandet.

Spejle: Jeg tror ikke der findes styr-monterede spejle som ikke vibrerer. Men det du der beskriver, lyder ikke særlig betryggende. Skodspejle? Regn med at kørelæreren har måttet erstatte originalspejlene flere gange fordi eleverne vælter, taber cyklen og hvad ved jeg. Og han sætter næppe de dyre original-spejle på som erstatning.
Mine spejle er ubrugelige over 120, så jeg drejer hovedet, ifald jeg er i tvivl. Og jeg drejer osse oftest hovedet når jeg højresvinger; vejene formelig vrimler nemlig med dødsforagtende scooterister, som forventer at jeg har set dem!

At køre 80 - lovligt: Ja, er det ikke en fed fornemmelse? Alene det ikke længere at være 'jaget vildt' er halvdelen af fornøjelsen; du vil opdage at det er mindre stressende på den måde. Man risikerer kun fartbøder Smil

Hvordan synes du i øvrigt om at køre på 'jernhest' til forskel fra scooter? En ganske anden oplevelse?
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar


Forum spring: