Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kymco K-Pipe
#13
(17-03-2014, 10:38)stormbringer Skrev: Der står een hos min favorit-Kymco-forhandler i Horsens; Friis MC.

Jeg har været oppe at sidde på den, og indtrykket er 'all-metal'. Lang, blød og behagelig affjedring. Solid. Forbavsende tung af sin størrelse - men nu er der jo heller ikke noget plastic-fantastic-skrammel til at give den volumen.

En ting som overraskede mig er fraværet af det venstre håndgreb; ingen kobling. I stedet er der en firetrins-halvautomat-gearkasse. Top-dollar; Kymco har genopfundet (eller bare gen-introduceret) princippet fra 70'er-Dax'erne Smil

I sin prisklase har jeg ikke fundet noget som var mere interessant! Kan du få arrangeret en prøvekørsel, og så dele oplevelsen med os andre her på forum?

102 kg tørvægt er ikke meget for en 125cc. En honda CBF 125 vejer 128 tør. Den har dog lidt flere heste at lege med og en noget større tank (13l). Pt er den klart mit valg skulle jeg have en 125cc. Er dog meget interreseret i Kymcoen om hvordan den kører osv siden den er ca 10.000kr billigere. Skal have fat i en ny vintercykel da Geelyen er ved at synge på sidste vers.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
(17-03-2014, 10:39)Teddy Skrev: Det ligner en fin begynder cykel, men de fleste vil sikkert hurtigt blive træt af den lille tank. Smil

Well, op til 40km/l skriver de, så så dårligt er det heller ikke. Pæn kørsel og du vil stadigt kunne køre 150km på 1 tank.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#15
Hej.
Jeg var oppe og sidde på en i gå,hos min lokale knallert forhandler (Saxe Sorø) ,en fin lille mc,dog virker den for "åben " til mig ,kan bedre lide super 8 125 ,men den er rigtig flot og smart,kunne forstille mig at den er rigtig sjov at køre på til "leg" .
cb
Svar
#16
Godt så.

Jeg fik arrangeret en lille prøvetur af K-pipe'n.

Slutresultat: Jeg tror det bliver svært at finde et bedre bud på en ligetil og prisrimelig begyndercykel. Masser af værdi for pengene.

Man får et åbent stel med centermonteret monoshock bagi og en dejlig blød forgaffel. Store hjul og en ordentlig basse af en skivebremse foran. Bagbremsen er jeg ikke meget for - det er tromle. Til gengæld kan man glæde sig over instrumentering med digitalt speedometer, digital tankmåler og omdrejnings'tæller', ur og odometer, afviserblink med lyd samt frigearslampe. Og så den herlige C90-motortype, som jeg er helt pjattet med. Motoren er designet et sted i tresserne, og har opnået at blive den mest solgte motorkonstruktion - ever! Den lyder rasende godt, er solid om noget og leveres i denne udgave med en firetrins halvautomatisk gearkasse.

Historien med gearkassen kræver nok lidt mere forklaring. Hele ideen er at man kombinerer en ganske almindelig karburatorfodret benzinmotor med en slyngkobling a la den som sidder på alle kineserne - den sidder bare på krumtapakselen. Og så har man tilføjet en pedaldrevet 'override' - altså en udløser, som svarer ganske præcis til den som er på en almindelig kobling.
Udløseren er samtidig i forbindelse med en ganske almindelig gearkasse.

Og det fungerer sådan her:
Venstre fod betjener en tå/hæl-pedal med lang vandring. Første del af vandringen udløser koblingen, sidste del skifter gearet. Det kan simpelt hen ikke lade sig gøre at skifte gear 'forkert'. Drej til tænding og tryk med hælen gentagne gange til den grønne frigearslampe tænder. Start. Du skal muligvis lige gi' maskinen lidt manuel choker hvis den er kold.
Uden at gi' gas, trykker du med tåen pedalen ned, til maskinen springer i 1. gear, og så letter du bare foden igen. Når du giver gas, aktiveres slyngkoblingen præcis som på enhver almindelig scooter, og hastigheden stiger sammen med omdrejningerne. Slipper du gassen, opleves kraftig motorbremse. Gør du ikke, løber du hurtigt tør for omdrejninger og noget må gøres.Tryk derfor med tåen pedalen ned, samtidig med at du letter på gassen - maskinen er nu i 2. gear og du letter foden fra pedalen samtidig med at du gi'r gas. Det samme for 3. og 4. gear.
Man kan ikke glemme at koble ud, hvis man bare slipper gassen - slyngkoblingen redder én. Faktisk er systemet væsentlig nemmere at betjene end man lige tror. Undertegnede brugte nok 30 sekunder på at fatte mekanismen og efter 5 minutters kørsel var jeg i stand til at lave glidende skift. På intet tidspunkt 'tabte' jeg motoren så den gik ud.

Og hvordan kører den så?

Den kører som en lille motorcykel. Præcis som forventet. Gearene ligger pænt fordelt, og grundet den lidt korte hjulafstand fornemmes styringen livlig. Det fornemmes at vægten ligger højere end på scooterne, hvilket nok er noget af det som giver mc-fornemmelsen.
Jeg nåede at se tallet 95 på speedometeret, og vil mene at en marchfart midt i firserne er forventelig. Og ved den fart føles maskinen sikker på benene. Sammenlignet med Agility 200i'eren giver forbremsen en mere 'magtfuld' fornemmelse - og da de begge var nye på testtidspunktet, mener jeg godt man kan tillade sig at sammenligne.
Til forskel fra 200i er denne her en noget mere åben konstruktion. Man sidder ude i vinden. Det gør man altså på en motorcykel uden kåbe...
Jeg brød mig ikke meget om sædet - det var som om det skrånede fremad, så jeg skulle stemme imod for ikke at glide op mod styret. Andre vil muligvis have en anden oplevelse. Til gengæld er indikatorblinkene en forbilledlig konstruktion.

Jeg står tilbage med en oplevelse af at designerne - med udgangspunkt i den mest velafprøvede teknologi tilgængelig - har tænkt 'uden for kassen' og skabt en 'motoriseret cykel' i ordets bedste forstand.

Jeg vil mene den er uanvendelig til såvel intercity commute som motorvej, men til gengæld så meget desto mere egnet til alt det andet. Motorcykel i lille skala.

Ja, man kan godt købe en CBF125 og få en rigtig injection-motor, højere topfart, seks gear i 'rigtig' rækkefølge og en større tank. Man skal bare betale næsten dobbelt så meget for dén fornøjelse. Eller hvad med Hondas steroidepumpede Dax-revival CMX125, komplet med PGM-FI og oplagt potte? Til 31 kilokroner.

Jovel-ja. Meget fint. Men mindre kan altså også gøre det. Og det har Kymco så gjort. Og gjort godt.

Som sagt ovenfor: Jeg tror det bliver svært at finde et bedre bud på en ligetil og prisrimelig begyndercykel.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#17
Stormbringer.
Havde vi haft en tommel op havde du fået den for denne fine fine første oplevelse og forklaring mht K-pipen.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: