Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kymco Agility 200i prøvekørt
#13
(14-03-2014, 12:48)stormbringer Skrev: God pointe. Imidlertid var mekanikeren ude at tanke den først, og jeg tror ikke det var 'kold motor' der gjorde udslaget.

Nærmere at motorstyringen er konservativt sat - måske der får 'det fulde program' ved indkøringsperiodens slutning. Ville passe fint iht idiotsikring af produktet.

Justering af motorcykler:
Gammeldags karburatormaskiner bli'r dyset ind på rullefelt, og så er dén ged barberet.
Moderne dyt-båt-elektronik-maskiner er tildels selvjusterende, men afhængig af det indlagte map får man enten økonomi, moment eller kræfter. Eller ingen af delene. Hvorfor tror du der er et marked for 'PowerCommander'-bokse. Sådan én returnerer kontrollen over løjerne til manden med førnævnte rullefelt. Basalt set gør en PC det at den agerer 'mellemlag' mellen den eksisterende ECU og virkeligheden. Man justerer så på konverteringsmappet - og så har endnu en ged tabt pelsen.

Lære: Fabriksmappet er aldrig ideelt. Karburatormaskiner skal ikke undervurderes; eksempelvis skal de ikke slæbe rundt på en kat, og man har lidt friere tøjler iht forurening - hvis altså nogen sku' få den tanke at ville interessere sig for den slags. Husk at MC kun skal synes ved ejerskifte.

Jeg havde slet ikke tænkt på at det kunne være muligt at begrænse maskinens kræfter ud fra en indkøringsperiode, men hvis bare der også er digital triptæller skulle det da være lige så muligt som alt andet motorstyring, så det er da meget muligt at de har været lidt smarte og ladet være med at give den fuld tændingsavancering og begrænset omdrejningerne lavere det første stykke. Det ville jeg i hvert fald gøre, hvis jeg skulle sælge en maskine og give fabriksgaranti på at den ikke går i stykker. Grin

Du har helt ret i at karburatormaskiner ikke skal undervurderes, da føreren som udgangspunkt har mere kontrol end de låste fabriks ECU'er, men idet en ECU kan tage højde for motortemperatur, lufttemperatur og benzinblanding kan den højeste tændingsavancerering være højere på en indsprøjtningsmaskine end en karburatormaskine med CDI. Jeg forstår dog ikke, hvorfor du siger, at karburatormodellerne ikke skal have katalysator mens indsprøjtningsmaskinerne skal. Det giver ikke så meget mening for mig, da karburatorer jo forurener mere og har det med at svinge mere i benzinblanding. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
(14-03-2014, 14:11)Baddi Skrev: Du har helt ret i at karburatormaskiner ikke skal undervurderes, da føreren som udgangspunkt har mere kontrol end de låste fabriks ECU'er, men idet en ECU kan tage højde for motortemperatur, lufttemperatur og benzinblanding kan den højeste tændingsavancerering være højere på en indsprøjtningsmaskine end en karburatormaskine med CDI. Jeg forstår dog ikke, hvorfor du siger, at karburatormodellerne ikke skal have katalysator mens indsprøjtningsmaskinerne skal. Det giver ikke så meget mening for mig, da karburatorer jo forurener mere og har det med at svinge mere i benzinblanding. Grøn grin


Det handler vel ikke kun om at få højest avancering, men nærmere rigtigst.
ECU'en har en fordel idet den opererer på flere sensorer - temperatur, lambda, luftmængde mv. Det gør at den altid rammer 'rigtigt', hvor karburatormaskinen er fastjusteret og derfor kører suboptimalt ved alle undtagen een miljøsetting.
ECU-motorer er overhovedet ikke spor låste. Fabrikkens ECU er låst, men den omgår man bare med en PC, som ta'r 5 minutter at klikke på ledningsbundtet. Et voila - fuld kontrol.
Katalysator er et barn af forureningsbekæmpelsen. Karburatormotorer har rigtig svært ved at opfylde forureningskrav, da de som nævnt ikke er gode til at 'ramme'. Karburatoren udgik derfor af billedet, da kravene steg - og omtrent samtidig kom katten til. Simpelthen fordi fabrikanterne ellers ikke kunne honorere kravene til forurening.
Mig bekendt er karburatorer ikke forbudt, og katalysatorer er ikke påbudt. Kan du hælde tryllestøv ud over en karburatormotor uden kat og få den til ikke at forurene, så er det vist helt ok med myndighederne.

Men mit indtryk af markedet er at karburatormaskiner altså ikke har kat. De er nemlig fra en tid hvor forureningskravet muliggjorde dén kombination. Og eftersom jeg har en karburatormaskine (som blev sat i produktion omkring 94 og blev taget af markedet i 03 netop fordi den ikke længere kunne leve op til kravene) har den altså heller ingen kat.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#15
(15-03-2014, 12:30)stormbringer Skrev: Det handler vel ikke kun om at få højest avancering, men nærmere rigtigst.
ECU'en har en fordel idet den opererer på flere sensorer - temperatur, lambda, luftmængde mv. Det gør at den altid rammer 'rigtigt', hvor karburatormaskinen er fastjusteret og derfor kører suboptimalt ved alle undtagen een miljøsetting.
ECU-motorer er overhovedet ikke spor låste. Fabrikkens ECU er låst, men den omgår man bare med en PC, som ta'r 5 minutter at klikke på ledningsbundtet. Et voila - fuld kontrol.
Katalysator er et barn af forureningsbekæmpelsen. Karburatormotorer har rigtig svært ved at opfylde forureningskrav, da de som nævnt ikke er gode til at 'ramme'. Karburatoren udgik derfor af billedet, da kravene steg - og omtrent samtidig kom katten til. Simpelthen fordi fabrikanterne ellers ikke kunne honorere kravene til forurening.
Mig bekendt er karburatorer ikke forbudt, og katalysatorer er ikke påbudt. Kan du hælde tryllestøv ud over en karburatormotor uden kat og få den til ikke at forurene, så er det vist helt ok med myndighederne.

Men mit indtryk af markedet er at karburatormaskiner altså ikke har kat. De er nemlig fra en tid hvor forureningskravet muliggjorde dén kombination. Og eftersom jeg har en karburatormaskine (som blev sat i produktion omkring 94 og blev taget af markedet i 03 netop fordi den ikke længere kunne leve op til kravene) har den altså heller ingen kat.

Seems legit.
Min Suzuki fra 85' har ikke kat, og har fundet en Marving Sports udstødning til den uden kat også, som er fuldt ud lovlig at sætte på i Danmark. Der er en Race version også, men den overholder ikke decibel grænsen.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#16
(16-03-2014, 20:04)Havoc Skrev: Seems legit.
Min Suzuki fra 85' har ikke kat, og har fundet en Marving Sports udstødning til den uden kat også, som er fuldt ud lovlig at sætte på i Danmark. Der er en Race version også, men den overholder ikke decibel grænsen.

For en ordens skyld: 'PC' betyder her PowerCommander og ikke Personlig Computer.

Potter uden kat fåes allesteder. Jeg er endt hos et engelsk firma: Fuel Exhausts. Om potterne er 'lovlige' til danske forhold aner jeg ikke - hvad definerer her 'lovlig'? At kræet har været en tur gennem synshallen og er skrevet på attesten?

Jeg mener - hvad koster det i givet fald at syne en MC? 185 kr?

Jeg har valgt at vende den om; installér og kør. Bliver jeg stoppet for 'unødig støj' ta'r jeg den derfra - men det gør jeg næppe, eftersom den jo netop ikke støjer unødigt (med proppen i). 25 års kørsel med nul bøder gør at jeg har tiltro til at jeg gør et eller andet rigtigt. Men man kunne også argumentere for at det blot betyder der er for lidt politi på gaden.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#17
(17-03-2014, 10:51)stormbringer Skrev: For en ordens skyld: 'PC' betyder her PowerCommander og ikke Personlig Computer.

Potter uden kat fåes allesteder. Jeg er endt hos et engelsk firma: Fuel Exhausts. Om potterne er 'lovlige' til danske forhold aner jeg ikke - hvad definerer her 'lovlig'? At kræet har været en tur gennem synshallen og er skrevet på attesten?

Jeg mener - hvad koster det i givet fald at syne en MC? 185 kr?

Jeg har valgt at vende den om; installér og kør. Bliver jeg stoppet for 'unødig støj' ta'r jeg den derfra - men det gør jeg næppe, eftersom den jo netop ikke støjer unødigt (med proppen i). 25 års kørsel med nul bøder gør at jeg har tiltro til at jeg gør et eller andet rigtigt. Men man kunne også argumentere for at det blot betyder der er for lidt politi på gaden.

Aah, på den måde. Grøn grin
Så giver det pludselig mening at karburatormaskinerne forsvandt fra markedet samtidig med at euro2 kom, hvor end ikke en 50cc'er kan klare sig uden katalysator. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
(17-03-2014, 14:59)Baddi Skrev: Aah, på den måde. Grøn grin
Så giver det pludselig mening at karburatormaskinerne forsvandt fra markedet samtidig med at euro2 kom, hvor end ikke en 50cc'er kan klare sig uden katalysator. Blink med øjet
Ja, Euro2 karburatorscootere med kat er faktisk noget underligt noget. Særlig i 2T-udgaven, som jo er endnu ringere end 4T til at futte benzin af.

Fremtiden tilhører den injection-styrede motor med aktuatordrevne ventiler og kat.

Det bliver svært at være producent at karburatordrevne 2T-motorer.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#19
(17-03-2014, 16:53)stormbringer Skrev: Ja, Euro2 karburatorscootere med kat er faktisk noget underligt noget. Særlig i 2T-udgaven, som jo er endnu ringere end 4T til at futte benzin af.

Fremtiden tilhører den injection-styrede motor med aktuatordrevne ventiler og kat.

Det bliver svært at være producent at karburatordrevne 2T-motorer.

Helt klart at indsprøjtning og fuld elektronisk motorstyring er vejen frem og jeg tror da også at de karburatordrevne to-taktere forsvinder snart. Grin

Og derudover kommer fremtiden nok også til at byde på bioethanol der udover at være CO2 neutralt har et oktantal på 108 uden brug af oktanhævende midler, så vi kan få højere kompression og kraftigere motorer på en miljørigtig måde. Grøn grin
Ethanol brænder jo også hurtigere og renere på grund af sin kortere molekylekæde, så ilten har kortere tid til at gå i forbindelse med kvælstoffet og danne NOx i løbet af forbrændingen.
En komplet forbrænding til CO2 og vand vil jo ikke være til nogen skade for miljøet når brændstoffet er CO2 neutralt, så mon vi engang når der til, hvor katalysatorer ikke længere er pengene værd? Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#20
Tja, det har vel længe været stillet i udsigt at totakterne er på vej væk Smil
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#21
(17-03-2014, 10:51)stormbringer Skrev: Hvad definerer her 'lovlig'? At kræet har været en tur gennem synshallen og er skrevet på attesten?

Yeps.
Den skal være godkendt til cyklen og der skal sidde et E mærke på den. Så længe E mærket sidder på den og cyklen er synet med udstødningen, er det fuldt ud lovligt at skifte hele udstødnings systemet. Bliver du stoppet og der ikke sidder et E mærke på nyere mcer (fra 2000 og efter) og at den ikke er synet med den, kan man få en bøde. Er den fra før 2000 er det nok at der ikke står "not for road use" eller lingende på den, men skal dog stadigt være synet med den.

Som et eksempel er der potter uden kat som er lovlige, fordi katalysatoren sidder i udstødnings systemet (afhænger af hvilken mc det er) ellers følger der som regel en kat med som man sætter på først og så efterfølgende lydpotten.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
(18-03-2014, 10:21)Havoc Skrev: Yeps.
Den skal være godkendt til cyklen og der skal sidde et E mærke på den. Så længe E mærket sidder på den og cyklen er synet med udstødningen, er det fuldt ud lovligt at skifte hele udstødnings systemet. Bliver du stoppet og der ikke sidder et E mærke på nyere mcer (fra 2000 og efter) og at den ikke er synet med den, kan man få en bøde. Er den fra før 2000 er det nok at der ikke står "not for road use" eller lingende på den, men skal dog stadigt være synet med den.

Godt så. Maskinen er fra ca. 2001, potten bærer iflg. producenten et 'British standard for road use' stempel (altså UK-godkendelse - og de er da med i EU.) og der er ingen kat.
Jeg skal lige en tur forbi min synsmand for at høre hans udlægning af sagen.

Spændende.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar


Forum spring: