Søg Garagen Hej Gæst! Register

16 tommer hjul = bedre støddæmpning?
#1
Hej jeg vil gerne købe mig en scooter. Jeg har dårlig ryg, så jeg den skal have så god stødabsorbering som muligt.

Vil store hjul være en fordel her? Eller handler det mere om længden på scooteren? Eller måske bare en stor tung scooter som Elystar?

Vil det hjælpe at tage lidt luft ud af dækkene?

16 tommer hjul ser ofte smalle ud. Måske er det bedre med nogle brede 14 tommer?

Det betyder vel også meget hvilken kvalitet støddæmperne er i og der er sikkert forskellige typer, hvor nogle er lavet med henblik på komfortkørsel og andre til "race"?

Jeg er 184cm og 70kg.

Ja jeg søger simpelthen bare et smooth ride. Det er alle de små ujævnheder i vejen som man måske ikke tænker over, når man har en sund ryg. Alle de små rystelser, som går op i gennem scooteren og forplanter sig i kroppen. De skal minimeres så meget så muligt.

Jeg vil så gerne ud og køre her til sommer Cool
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Jeg ved man kan købe justerbare støddæmpere fra 500 og op efter afhængig af navn og kvalitet som med alt andet.

Leder selv efter en justerbar til en rimelig pris fordi jeg ikke vejer ret meget så min føles som om der ikke var nogen dæmper på.

Nogle af de dæmpere de kalder justerbare er med olie tryk og hvis man lukker for meget olie ud kan man ikke selv fylde dem igen, de skal der andre til, hvor ved jeg ikke.

Men man kan også få nogle på gas det er de dyreste men tror nu de er bedre.

Men tror nu ikke der er forskel på afdæmpningen alt efter om det er 10-12-14-16 tommer dæk der er på det må helt klart afhænge af dæmperen men tror også at dæktryk kan ha en meget lille invirkning.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#3
Jo mere gummi der er om dækket jo bedre afjedring Smil

På Sprinten som havde 100/60 dæk var der ingen affjedring overhovedet, men bare at gå over til, 110/70 var der en mærkbar forskel.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#4
Du har fat i noget af det rigtige med de store hjul og den tunge maskine. Begge dele noget som ikke passer voldsomt godt sammen med 'scooter'-begrebet, som jo oftest er små maskiner med små hjul.

Små hjul kører 'ned i' huller, store hjul 'danner bro' fra kant til kant. Affjedret vægt (altså stel mv) er til din fordel. Igen er scooteren ikke det optimale valg, eftersom den tunge motor er en del af den uaffjedrede vægt i modsætning til f.eks. motorcykel, hvor baghjulet trækkes af kæde og motoren er sat direkte fast i stellet

Længde ville også være en fordel, skulle jeg mene. Du kender det selv fra bussen; sætter man sig over hjulkassen bliver man altså bumlet mere rundt end hvis man sætter sig mellem hjulene. Og jo længere der mellem hjulene, jo mindre bliver bumleriet.

Mit bud var en stor og tung sofacykel med tyk, polstret saddel og komfortabel affjedring.

Fyld bagageboksen op med tunge sager, sæt en topbox på og fyld også den op samt køb dig et gel-sæde.

Du skulle vel ikke tilfældigvis ha' et MC-kort? Og hvad er budgettet? Jeg kan ikke la' være med at tænke på Kymco's Downtown 300i, som er decideret lækker (og dyr!) - eller Agility City 200i'eren som er både billig (alt er relativt, men alligevel) og større/tungere end alle EU-scooterne.

Elystar'en - sådan een har min nabo, og den udstråler 'stor' og er komfortabel. Men den har småbitte hjul, og så er det en vrælende totakter - min yndlingsaversion! Måske du deler min tankegang her, for du har jo postet dit spørgsmål i '4-takt'.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#5
Hvis man har prøvet at køre op ad en forholdsvis høj fortovskantsten i henholdsvis en Range Rover og en Morris Mascot vil man kende forskellen på store og små hjul. Min storebror har en Derbi Senda, en såkaldt crosser med store hjul og "lang" affjedring. Den nærmest svæver over de ujævnheder som på en scooter giver bump og stød. At kørestillingen så (for mig) er helt umulig er en anden sag.

Venligst Erik.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Man kan jo bare tage de hvide streger på vejen, de kan osse tydeligt mærkes. Ked af det

Og jeg køre endda med 120/70 bagpå.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#7
(10-03-2014, 09:01)stormbringer Skrev: Du har fat i noget af det rigtige med de store hjul og den tunge maskine. Begge dele noget som ikke passer voldsomt godt sammen med 'scooter'-begrebet, som jo oftest er små maskiner med små hjul.

Små hjul kører 'ned i' huller, store hjul 'danner bro' fra kant til kant. Affjedret vægt (altså stel mv) er til din fordel. Igen er scooteren ikke det optimale valg, eftersom den tunge motor er en del af den uaffjedrede vægt i modsætning til f.eks. motorcykel, hvor baghjulet trækkes af kæde og motoren er sat direkte fast i stellet

Længde ville også være en fordel, skulle jeg mene. Du kender det selv fra bussen; sætter man sig over hjulkassen bliver man altså bumlet mere rundt end hvis man sætter sig mellem hjulene. Og jo længere der mellem hjulene, jo mindre bliver bumleriet.

Mit bud var en stor og tung sofacykel med tyk, polstret saddel og komfortabel affjedring.

Fyld bagageboksen op med tunge sager, sæt en topbox på og fyld også den op samt køb dig et gel-sæde.

Du skulle vel ikke tilfældigvis ha' et MC-kort? Og hvad er budgettet? Jeg kan ikke la' være med at tænke på Kymco's Downtown 300i, som er decideret lækker (og dyr!) - eller Agility City 200i'eren som er både billig (alt er relativt, men alligevel) og større/tungere end alle EU-scooterne.

Elystar'en - sådan een har min nabo, og den udstråler 'stor' og er komfortabel. Men den har småbitte hjul, og så er det en vrælende totakter - min yndlingsaversion! Måske du deler min tankegang her, for du har jo postet dit spørgsmål i '4-takt'.

Jeg kan godt at se, at jeg på forhånd er lidt forkert på den når jeg kigger efter en scooter. Men det må blive det indtil videre, jeg har desværre ikke mc kort. De ser ellers sindsygt lækre ud de to kymco du linker til. Det kan være jeg skal overveje mc kort.
Jeg vil helt klart helst have en 4 takter!
Jeg havde slet ikke tænkt på det du skriver med, at motorens placering i konstruktioen er meget afgørende.
Hmm jeg må jo se og prøvekøre nogle forskellige typer for at finde ud af hvad forskellene er. Jeg har kigget på en SYM Symphony. Den har 16 tommer hjul og er en 4 takter.
http://sym.dk/sym-symphony-/

Men det er nogle gode tips!

Tak til alle de andre indlæg også. Det er godt med nogle forskellige inputs!
Svar
#8
(10-03-2014, 10:27)Scooterballe Skrev: Hvis man har prøvet at køre op ad en forholdsvis høj fortovskantsten i henholdsvis en Range Rover og en Morris Mascot vil man kende forskellen på store og små hjul. Min storebror har en Derbi Senda, en såkaldt crosser med store hjul og "lang" affjedring. Den nærmest svæver over de ujævnheder som på en scooter giver bump og stød. At kørestillingen så (for mig) er helt umulig er en anden sag.

Venligst Erik.

Ja jeg så en gut køre på den type cross agtig scooter her forleden. Den lød forfærdelig, men jeg lagde mærke til at den måske havde rigtig god stødabsorbering. Jeg tror desværre kørestillingen er ret skidt for min ryg, jeg skal hellere sidde lodret og med benene i den klassiske scooter stilling. Men det kan da være jeg skal ta ud og prøve en. Det kunne jo være det fungerede fint nok.
Svar
#9
(10-03-2014, 16:09)kinasko Skrev: Jeg tror desværre kørestillingen er ret skidt for min ryg, jeg skal hellere sidde lodret og med benene i den klassiske scooter stilling.

Vi er cirka lige høje. Jeg får ondt af lige præcis scooter-stillingen, fordi vinklen i både knæ og hofte kommer over 90 grader (ligsom at sidde på en for lav skammel. Rykker jeg længere bagud på det skrånende sæde hjælper det lidt - men så skal jeg til gengæld række efter styret Ked af det

Har du ikke prøvet en 'jernhest' endnu, så var det måske en ide at undersøge nærmere inden du afskriver ideen. Siddestillingen på sådan een kan med en riser-bar (styr-forhøjer) tilnærmes detteher:
http://www.ergopartner.dk/kontorstole/su....html#tabs
- og det kan da ikke være helt galt Smil

Note: Ifald du agter at anvende en scooter til vinterkørsel, så husk at sikre dig at du kan ha' benene inde bag skjoldet - også knæene. Skjoldet på min Stealth er lige nøjagtig 3 centimeter for lavt, så jeg ender med blåfrosne knæskaller.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jo større hjulene er, jo bedre håndterer de huller i vejen osv.
De fleste scootere har justerbare støddæmpere i bag. Foran, skal du selv justere det med den mængde olie der er i. Tror ikke jeg har set en scooter med justerbare for-dæmpere. Der skal man over i motorcykler før det er almindeligt.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#11
(11-03-2014, 17:36)Havoc Skrev: Jo større hjulene er, jo bedre håndterer de huller i vejen osv.
De fleste scootere har justerbare støddæmpere i bag. Foran, skal du selv justere det med den mængde olie der er i. Tror ikke jeg har set en scooter med justerbare for-dæmpere. Der skal man over i motorcykler før det er almindeligt.

Kan da godt være der er justerbare dæmpere på de fleste scootere men så er det da dem jeg ikke har set. Har endnu ikke set en scooter med justerbar bag dæmper, så skal det være dyre mærkevare scootere. Dem kiggede jeg jo ikke på havde alligevel ikke råd til den slags.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#12
De nyere vga er født med en form for justering på bagdæmper.
Svar


Forum spring: