Søg Garagen Hej Gæst! Register

Overvejer gear knallert i stedet for bil?
#13
(02-02-2014, 11:40)Jps Skrev: Kan da sige at jeg der voksede op med gearknallerter på markedet, savner en den dag idag. Puch'en var så desværre, et flop for mig. Ked af det

Der skulle aldrig ha' været lavet om på reglerne ang. gear og vægt, sidst i 70'er/start 80'erne.
Så havde vi sikkert stadig haft Puch, Kreidler, Yamaha, Suzuki, Honda, Everton osv. Grin

De moderne gearknallerter har i flere tilfælde, for mange gear (3-4 gear er rigeligt).

Ville gerne ha haft en Puch maxi 2 eller en Puch MS 50 istedet for den scooter jeg har idag.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
(02-02-2014, 03:24)DarkSide Skrev: Undskyld men det er da en omgang sludder, en 45'er er underlagt samme regler som en 30'er, og bliver ikke konfiskeret første gang.

http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden...llert.aspx

Og nyere gearmaskiner har faktisk 6 gear som 45'ere, og 3 som 30'ere, det var kun de ældre Senda/SMT/RCR som 30'ere der havde 4 gear, og ingen af dem kører med AM6 motoren.

Hvis du vil have AM6 så snakker vi Yamaha TZR, de gamle Aprilia RS50 (De nye kører med samme motor som Senda/SMT/RCR).

Der er faktisk ikke mange maskiner idag med AM6 motoren, der findes en del med kopier, men det er jo noget helt andet.

Når, jeg syntes bare jeg havde forstået det som om at knallerten blev tage hvis du kørte tilstrækeligt for stærkt, men det er så bare kortet det går ud over?
Thybo af guds nåde.
Min Gilera Stom
Puch Maxi renovering (Projekt håbløs)


" Remember. Four wheels move the body, but two wheels move the soul."
Hvil i fred Kragen.
Svar
#15
Jeg har en 1.8 306.
Forsikringen steg og steg for hver jeg ringede til. Den startede på 13.700 kr/år og så steg den og nu er den på 20.000 kr/år.

Jeg leder efter en 1.2 bil, for den kan jeg forsikre for ca 10.000 kr om året.
Det er en fiat punto jeg kan for de penge.

Men jeg overvejer en knallert til jeg får lidt flere penge. Muligvis den læreplads jeg måske får, så vil jeg havde råd til en lille bil der, men ikke før, desværre.
Så knallerten vil være indtil da, og jeg vil købe brugt hvis jeg køber en. Men er bare vild med en med gear, da de er sjove om vinteren også.
Bil: Audi A4, 2.0 TDI 207/445 HK/NM. 
Knallert: ingen pt. 
Husdyr: 3 katte. 
Arbejde: lastbilchauffør. 
For sjov/projekter: mini chopper. 
Uddannelse: lastbilchauffør med speciale i gods transport. 
Svar
#16
(02-02-2014, 16:55)Thyboen Skrev: Når, jeg syntes bare jeg havde forstået det som om at knallerten blev tage hvis du kørte tilstrækeligt for stærkt, men det er så bare kortet det går ud over?

Præcist, kører man for stærkt så går det ud over kørekortet.

Der har været rygter om at maskinen blev taget første gang, hvis man kørte stærkt nok, men der er intet i lovteksterne der bekræfter dette.

Derimod er det muligt at blive frakendt retten til at føre knallert første gang, hvis man kører stærkt nok, jeg har dog ikke hørt om nogen det er sket for endnu.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#17
(02-02-2014, 15:18)Quiks Skrev: Ja det er jo nok rigtigt, nu ved jeg ikke hvor længe man skal ha bil før ens forsikring bliver billigere, da jeg jo ikke har kørekort.

Men ved da at en første gangs bil ejer for lov og betale kassen for en forsikring, har hørt folk snakke om 20 tusinde om året, er det virkeligt så dyrt fordi man er ny bilist ??

En ny Peugeot 107 1,0, som ny bilist, skulle jeg giv fra 10-28.000kr om året. Jeg tog selvfølgelig den billigste og den bedsteBlink med øjet
Kawasaki KLE 650 Versys 2010
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
(02-02-2014, 17:05)DarkSide Skrev: Præcist, kører man for stærkt så går det ud over kørekortet.

Der har været rygter om at maskinen blev taget første gang, hvis man kørte stærkt nok, men der er intet i lovteksterne der bekræfter dette.

Derimod er det muligt at blive frakendt retten til at føre knallert første gang, hvis man kører stærkt nok, jeg har dog ikke hørt om nogen det er sket for endnu.

Det går vel kun ud over den kategori på kørekortet der omhandler knallert. Så hvis man kører ulovligt vil man miste retten til at køre knallert, men kategorien til bil vil da stadig stå der. Smil
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#19
(02-02-2014, 17:26)Baddi Skrev: Det går vel kun ud over den kategori på kørekortet der omhandler knallert. Så hvis man kører ulovligt vil man miste retten til at køre knallert, men kategorien til bil vil da stadig stå der. Smil

Ikke på en 45'er, der ryger kortet, på en 30'er, så er det kun retten til at føre lille knallert der ryger, så vidt som jeg har forstået loven.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#20
(02-02-2014, 17:40)DarkSide Skrev: Ikke på en 45'er, der ryger kortet, på en 30'er, så er det kun retten til at føre lille knallert der ryger, så vidt som jeg har forstået loven.

Ja men køre du vidre efter du har mistet retten til og føre knallert 30 og du har kørekort så går det ud over det ligsom du kan få udsat dit bil kørekort hvis du ikke har det i forvejen.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#21
Igen:

Overvej en lille motorcykel! Smil

Jeg tog først bilkørekort som 24-årig, men MC har jeg kørt fra mit 18. år. Da jeg endelig købte og forsikrede en bil, gav Top Danmark mig fuld anciennitet for mine seks år på motorcykel.

MC under 176ccm koster ~1.000kr i ansvarsforsikring hos GF, og ejerafgiften er 580kr.

45 er en udmærket idé, hvis dit forsikringsselskab vil give dig anciennitet for at køre sådan en. Ellers falder præmien nok tidligst omkring midtvejs i 20erne.
/Jesper Hansen

Hestestalden:

Kreidler Florett RS 1977 - gul og vred!
Kreidler MF7 - rød, rusten og langsom 2g automatic (under construction)!
Suzuki FZ50 1995 - død plejlstang, nægter at køre under 50km/t!
CZ250 Sport 1975 - De Bagvedkørendes Skræk!
Piaggio Liberty 2010 - Brugt men funktionel!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden...llert.aspx

Venligst Erik.
Svar
#23
(02-02-2014, 18:39)Scooterballe Skrev: http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden...llert.aspx

Venligst Erik.

Ja den er fin men føreretten til en stor knallert som de kalder den er jo mig bekendt et kørekort til bil el mc da det er nået nær umuligt og finde en kørelære der underviser i kørekort til stor knallert.

Så den betingede føreret og den ubetingede føreret går ud over det kørekort man har om det er bil el mc.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#24
(02-02-2014, 17:04)emil-jensen Skrev: Jeg har en 1.8 306.
Forsikringen steg og steg for hver jeg ringede til. Den startede på 13.700 kr/år og så steg den og nu er den på 20.000 kr/år.

Jeg leder efter en 1.2 bil, for den kan jeg forsikre for ca 10.000 kr om året.
Det er en fiat punto jeg kan for de penge.

Men jeg overvejer en knallert til jeg får lidt flere penge. Muligvis den læreplads jeg måske får, så vil jeg havde råd til en lille bil der, men ikke før, desværre.
Så knallerten vil være indtil da, og jeg vil købe brugt hvis jeg køber en. Men er bare vild med en med gear, da de er sjove om vinteren også.

Sådan er det at være ung bilejer. Reglerne blev lavet fordi det oftest er unge i din aldersgruppe der kommer galt afsted. Men de glemmer lige at unge mennesker som regel er fattige. Når du har haft kørekort x antal år uden skader, falder præmien.
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar


Forum spring: