19-06-2008, 17:02
kragen Skrev:Møtrikspændere - både el og trykluft - har fanden skabt i vrede over knallerter Der er intet på en knallert, der kræver, at det fastspændes så hårdt, at det er nødvendigt med en maskine. De momenter, der skal bruges på en knallert, kan let opnås med en topnøgle, eller endnu bedre med en momentnøgle. Spænder man velsindsmurte bolte med det rette moment, kan bolte også løsnes med god gammeldags håndkraft :wink: Når det gælder varioen, så få fat i et variotool, der passer, og brug en topnøgle. Har den været spændt (for kraftigt) med trykluft, så få et værsted til at løsne den, smør bolten med lidt kobberfedt, og stram den selv med en momentnøgle eller topnøgle - så burde der ikke være problemer, næste gang du skal have den løsnet. På min, er momentet på variomøtrikken 5.5~6.5kgf-m - det burde være til at overkomme
Nemlig :thumpup:
Varioen skal spænder med et moment på ca. 6 kg-m dvs. med en topnøgle på 20 cm skal men trække med en kraft på 30 kg.
Hvordan man så vil holde igen på blæsehjul er en anden sag, her gælder det om at være kreativ. Selv brugte jeg en oliefiltertang.
Sådan gjorde jeg: http://www.letsindig.be/vario/vario.htm
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f