Søg Garagen Hej Gæst! Register

Er benzinforbruget normalt?
#1
Jeg kører ca. 12 km hver dag.
Lad os sige jeg tanker mandag, så skal jeg tanke igen ugen efter, altså også mandag.
Er det normalt? min scooter er en vga versus 2 takt.
VGA Versus - 2013
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Næste gang du tanker skriver du km tal ned, og fylder tanken
Næste gang du tanker, dividerer du antal kørte km med antal liter Smil
Omkring 20-25 km/l er normalt for en lovlig 2 takter med karburator Smil

Hent evt appen fuellog.
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#3
Hvis du kører det alle ugens 7 dage og tanker 5 liter på om ugen, så er du nede på 16 km/l, hvilket er lige lavt nok. Det får mig til at tro at der enten er et problem eller at du kører med fuld gas på en begrænset scooter.
Er din scooter begrænset, så behøver du kun køre med halv gas for at nå topfarten og den sidste mængde gas får du kun få km/t på, men du bruger meget benzin på det. Smil

Er det ikke tilfældet, så tjek at din scooter triller nemt. Altså at bremserne ikke støder på og at de ting der skal være smurt er smurt. Smil
Problemet kan også være en for stor dyse eller slidte dele i transmissionen.

Ellers må vi have nogle flere informationer om din maskine. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#4
(16-01-2014, 19:57)Baddi Skrev: Hvis du kører det alle ugens 7 dage og tanker 5 liter på om ugen, så er du nede på 16 km/l, hvilket er lige lavt nok. Det får mig til at tro at der enten er et problem eller at du kører med fuld gas på en begrænset scooter.
Er din scooter begrænset, så behøver du kun køre med halv gas for at nå topfarten og den sidste mængde gas får du kun få km/t på, men du bruger meget benzin på det. Smil

Er det ikke tilfældet, så tjek at din scooter triller nemt. Altså at bremserne ikke støder på og at de ting der skal være smurt er smurt. Smil
Problemet kan også være en for stor dyse eller slidte dele i transmissionen.

Ellers må vi have nogle flere informationer om din maskine. Grin

Jeg bruger den mandag til fredag. Jeg kører med fuld gas når jeg ikke holder stille, det vil sige, 1 km eller under ud af de 12 km køre jeg ikke med fuld gas.
Den er standard, kører 33-34 km/t. Kører med dyse 60.
VGA Versus - 2013
Svar
#5
Idé Ved ikke med 30. modellen ,men jeg kører en 45 uden skive og den kører 32 km/l uanset hvordan jeg kører her i Odense .
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(16-01-2014, 23:28)master k1 Skrev: Jeg bruger den mandag til fredag. Jeg kører med fuld gas når jeg ikke holder stille, det vil sige, 1 km eller under ud af de 12 km køre jeg ikke med fuld gas.
Den er standard, kører 33-34 km/t. Kører med dyse 60.

Jeg ved ikke, hvad dysestørrelse din bør bruge, så jeg kan ikke sige om det er for stort. Smil

Jeg tror dog at du skal finde en del af grunden i at du kører med fuld gas på en begrænset maskine. Din motor er lavet til at kunne køre mindst omkring 60 km/t, hvilket kræver omkring 4 gange så meget energi som at køre 30 km/t. Når du så giver fuld gas giver du den meget mere energi end du har brug for for at køre så stærkt og du bruger derfor meget mere benzin. Du vil nok kunne køre med halv gas og stadig køre over 30 km/t, men du vil bruge meget mindre benzin på det. Smil

Nu har jeg godt nok en fir-takter, men til sammenligning har jeg været helt nede på 18 km/l på en begrænset maskine engang fordi jeg gav fuld gas hele tiden men ved kun at give så meget gas som var nødvendigt nåede jeg over 45 km/l. Smil
Brug kun fuld gas når du skal accellerere og find derefter ud af, hvor meget gas du ellers skal give for at holde farten konstant. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#7
Det passer meget godt med mit forbrug til og fra arbejde (ca. samme distance) på min Pegøjt Vivacity (1).

Husk på, at der er meget kørsel med kold motor, det bruger en del ekstra.
Svar
#8
Jeg har en Grido, der køre ca. 25 km/l ved blandet kørsels. Både Grido og Versus har sammen motor og karburator.

Din tank er på 5 l.
VGA Versus 4t 2014 (vandkølet)
Svar
#9
(16-01-2014, 23:46)Baddi Skrev: Jeg ved ikke, hvad dysestørrelse din bør bruge, så jeg kan ikke sige om det er for stort. Smil

Jeg tror dog at du skal finde en del af grunden i at du kører med fuld gas på en begrænset maskine. Din motor er lavet til at kunne køre mindst omkring 60 km/t, hvilket kræver omkring 4 gange så meget energi som at køre 30 km/t. Når du så giver fuld gas giver du den meget mere energi end du har brug for for at køre så stærkt og du bruger derfor meget mere benzin.

Du vil nok kunne køre med halv gas og stadig køre over 30 km/t, men du vil bruge meget mindre benzin på det. Smil

Nej, det vil han ikke.
Uden skiver ca. 45-50 km/t.
CDI ubegrænset 65-70 km/t.

Vel og mærket på sammen mænge benzin (fuld gas)
VGA Versus 4t 2014 (vandkølet)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(20-01-2014, 19:08)alje Skrev: Nej, det vil han ikke.
Uden skiver ca. 45-50 km/t.
CDI ubegrænset 65-70 km/t.

Vel og mærket på sammen mænge benzin (fuld gas)


Nå for fanden. Smil
Der kan man bare se. I så fald, ville jeg måske lave nogle små-ændringer, så vario begrænsningen først rammes lidt senere så tophastigheden stadig holdes under det farlige, men så man kan køre respektable hastigheder uden at køre omdrejningerne ud og uden at skulle give fuld gas. Grin
For jo højere omdrejninger og jo mere gasgivning, jo kortere på literen. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#11
Målløs Kan da være jeg har set forkert , men ret mig ellers grido kører med en 16 mm. og versus med en 12 mm. kaburator i øvrigt med en 54" dyse i danmark. Men kører selv med 56" og den kører uden skive, jævnt 56 med en smule medvind 63,2 km/t.
Svar
#12
(16-01-2014, 23:46)Baddi Skrev: Jeg ved ikke, hvad dysestørrelse din bør bruge, så jeg kan ikke sige om det er for stort. Smil

Jeg tror dog at du skal finde en del af grunden i at du kører med fuld gas på en begrænset maskine. Din motor er lavet til at kunne køre mindst omkring 60 km/t, hvilket kræver omkring 4 gange så meget energi som at køre 30 km/t. Når du så giver fuld gas giver du den meget mere energi end du har brug for for at køre så stærkt og du bruger derfor meget mere benzin. Du vil nok kunne køre med halv gas og stadig køre over 30 km/t, men du vil bruge meget mindre benzin på det. Smil

Nu har jeg godt nok en fir-takter, men til sammenligning har jeg været helt nede på 18 km/l på en begrænset maskine engang fordi jeg gav fuld gas hele tiden men ved kun at give så meget gas som var nødvendigt nåede jeg over 45 km/l. Smil
Brug kun fuld gas når du skal accellerere og find derefter ud af, hvor meget gas du ellers skal give for at holde farten konstant. Grin

Hentede lige fuel log 3 Appén og tastede de benzin kviteringer ind hvor jeg havde husket og skrive km tal på det vil sige det første halve år jeg havde den og der har jeg kørt mellem 18,2 - 22.1 km/l og jeg skal viste ikke forvente mere før jeg lære og høre efter hvad Baddi siger om ikke og gi fuld gas, prøvede for sjov igår da jeg var ude og køre og kan sagtens få den op på samme hastighed ved cirka halv gas, så det vil jeg gøre til jeg tanker næste gang og ser hvad det gir.

Tankede jo igår så kan skrive den ind i fuel log så den kan regne det ud næste gang jeg tanker.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar


Forum spring: