Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
16-01-2014, 18:13
(Dette opslag var sidst ændret: 16-01-2014, 20:52 af Baddi.)
Hej folkens, så har jeg købt en diodebaglygte med BAY15D fatning i Biltema i et forsøg på at få lidt ekstra strøm frit i stystemet, men det opfører sig ikke helt som det burde.
Da jeg først puttede den i lyste den konstant med fuld kraft så snart nøglen blev drejet og der var ingen ændring når bremsen blev aktiveret, men efter jeg havde taget nogle billeder til sammenligning ville den så kun lyse når når bremsen aktiveredes og ikke på andre tidspunkter.
Er der nogen der har et forslag til, hvad der kan være årsag og hvordan det løses så jeg får kørelys og bremselys?
Lige nogle billeder så. Som i kan se herunder er der ikke rigtig nogen stigning i lysstyrke, og med LED'en lyser den lige så meget i tomgang som den gør når bremsen aktiveres og stigning i lysstyrke er kun når der gives gas. Dette er nok fordi det batteri er ved at være dødt, så spændingen er meget højere når der gives gas end når den står i tomgang.
Edit: Bremseklingen hang og bremsen var aktiveret hele tiden, jeg må tage nye billeder i tomgang snart, men jeg venter til det er lyst, for at billederne kan sammenlignes.
Her er pæren
Tomgang med normal pære
Bremsen aktiveret med normal pære i tomgang
Bremsen aktiveret med normal pære ved 5000 omdr.
Tomgang med LED pære
Bremsen aktiveret med LED pære i tomgang
Bremsen aktiveret med LED ved 5000 omdr.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
16-01-2014, 20:50
(Dette opslag var sidst ændret: 16-01-2014, 20:51 af Baddi.)
Jeg tror jeg har fundet årsagen og problemet.
Dioden duer kun på jævnspænding fra batteriet, så den del der skulle være tændt hele tiden når motoren er tændt lyser ikke, fordi den får vekselspænding direkte fra statoren.
Grunden til at diodepæren så lyste hele tiden først var at den ene bremseklinge hang lidt så bremselyset var aktiveret hele tiden.
Jeg vil prøve at trække en ledning til batteriet gennem tændingslåsen. Det vil så gøre at den vil lyse så længe der er tænding på, hvilket egentlig er dejligt da man så kan holde i vejkanten med motoren slukket og stadig kunne ses bagfra.
Jeg håber så at der er en tydelig forskel på kørelys og bremselys.
Er der nogen der ved noget om elektronik der kan fortælle mig om det vil tillade at der bliver ladet mere på batteriet, hvis jeg gør således eller om regulatoren blot vil dumpe den ubrugte vekselspænding til stel?
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 8.172
Tråde: 168
Tilmeldt: Jul 2008
(16-01-2014, 20:50)Baddi Skrev: {...}Er der nogen der ved noget om elektronik der kan fortælle mig om det vil tillade at der bliver ladet mere på batteriet, hvis jeg gør således eller om regulatoren blot vil dumpe den ubrugte vekselspænding til stel?
Regulatoren vil lade med præcis samme strømstyrke.
Dioden jeg prøvede var til E-buddyen, men der er det hele jo også jævnstrøm.
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
16-01-2014, 21:42
(Dette opslag var sidst ændret: 16-01-2014, 22:12 af Baddi.)
(16-01-2014, 21:08)barden Skrev: Regulatoren vil lade med præcis samme strømstyrke.
Dioden jeg prøvede var til E-buddyen, men der er det hele jo også jævnstrøm.
Øv, så er det jo tåbeligt for mig at prøve med LED-lygter for at få mere strøm til rådighed.
Der har bare været så mange steder på nettet, hvor der har stået at LED lygter ville løse problemet, hvis man havde et for stort strømforbrug.
Er der en anden mulighed at lege med elektronik så LED pæren kan drives af vekselspændingskredsløbet?
Så vil jeg i det mindste have mindre træk på batteriet når jeg bruger bremselyset.
Forresten, kan det passe at Giantco Stealth har jævnstrøm på både baglys og bremselys?
Det ser nemlig sådan ud på dette eldiagram og Stormbringer sagde at han havde brugt denne pære på sin scooter: http://scootergrisen.dk/scooterhjemmesid...iagram.jpg
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 3.546
Tråde: 67
Tilmeldt: Aug 2013
16-01-2014, 22:14
(Dette opslag var sidst ændret: 16-01-2014, 22:18 af Quiks.)
Synte den pære du har der ligner en de sælger som for lys pære med kun en lysstyrke, den ligner ihvertfald den jeg har set solgt som forlys pære men de kan jo også ligne hinanden meget.
Syntes ikke jeg har set den model som bag lys/bremse lys nogen steder.
Link til den stormbringer snakkede om. http://everlight.dk/images/834_hvid-2.jpg
Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(16-01-2014, 22:14)Quiks Skrev: Synte den pære du har der ligner en de sælger som for lys pære med kun en lysstyrke, den ligner ihvertfald den jeg har set solgt som forlys pære men de kan jo også ligne hinanden meget.
Syntes ikke jeg har set den model som bag lys/bremse lys nogen steder.
Link til den stormbringer snakkede om. http://everlight.dk/images/834_hvid-2.jpg
Stormbringer sagde at han havde købt den i Biltema, så jeg gik hen og fik købt en i biltema også.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 3.546
Tråde: 67
Tilmeldt: Aug 2013
16-01-2014, 23:04
(Dette opslag var sidst ændret: 16-01-2014, 23:07 af Quiks.)
(16-01-2014, 22:37)Baddi Skrev: Stormbringer sagde at han havde købt den i Biltema, så jeg gik hen og fik købt en i biltema også.
Ja det sagde han, men så må de ha flere forskellige men det ved jeg så ikke har ikke været i Biltema og kigge pære endnu men ku da være jeg skulle slå et smut inden om dem næste gang jeg skal ud til min kammerat, køre lige forbi dem.
Men den jeg linkede til fra stormbringer den har de også andre steder på nettet.
http://www.matronics.dk/Kategori/Mcsoote...erer/BA15D
Bestiller selv en derfra til den første istedet for den jeg købte i sidste uge den har kun dioder i toppen så vil hellere ha en med dioder både på siden og i toppen gir som de siger mere lys.
Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(16-01-2014, 23:04)Quiks Skrev: Ja det sagde han, men så må de ha flere forskellige men det ved jeg så ikke har ikke været i Biltema og kigge pære endnu men ku da være jeg skulle slå et smut inden om dem næste gang jeg skal ud til min kammerat, køre lige forbi dem.
Men den jeg linkede til fra stormbringer den har de også andre steder på nettet.
http://www.matronics.dk/Kategori/Mcsoote...erer/BA15D
Bestiller selv en derfra til den første istedet for den jeg købte i sidste uge den har kun dioder i toppen så vil hellere ha en med dioder både på siden og i toppen gir som de siger mere lys.
Hvis du har lyst kan vi da sagtens tjekke om den jeg har købt duer på din. Det er jo en giantco, så hvis jeg ikke kan få nogen strømbesparelse ud af det, så skal jeg jo ikke bruge den.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 3.546
Tråde: 67
Tilmeldt: Aug 2013
(16-01-2014, 23:38)Baddi Skrev: Hvis du har lyst kan vi da sagtens tjekke om den jeg har købt duer på din. Det er jo en giantco, så hvis jeg ikke kan få nogen strømbesparelse ud af det, så skal jeg jo ikke bruge den.
Jamen vi kan da prøve og sammenligne den med den jeg har købt.
Men så kan jeg lige så godt lave det med isolering af ledninger og skift af pære i forlygten når vi alligevel går i gang med og lege med lys og lygter også.
Så du siger som sagt bare til hvad dag du har tid og lyst til det.
Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar: 776
Tråde: 60
Tilmeldt: Jul 2011
Uha!
Jeg har vist formuleret mig uheldigt.
Jeg har ganske rigtigt købt mig en LED-bagpære. I Biltema. Og monteret den. Og været glad.
Men. Jeg har altså ikke monteret den på Stealthen, derimod på min Honda CB, som - kan jeg så regne ud - har jævnstrøm på baglygten. Eftersom det virker glimrende, var tanken at jeg ville montere een på Stealthen, når den engang igen bliver til noget som kan køre. Sagen er at den i øjeblikket er skilt ad i cirka 200 dele. Se evt http://www.billig-scooter.dk/showthread.php?tid=18867 for mere om dén sag.
Ifald forsyningen til pæren er AC, kan det muligvis blive nødvendigt at ensrette. Jeg har ingen ide om hvad det vil gøre for lysudbyttet, og vil tidligst om en uge kunne gøre mig egne erfaringer.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar: 369
Tråde: 13
Tilmeldt: Oct 2012
Jeg har nu fået den LED pære jeg købte hos Matronics - helt nøjagtigt den her: http://www.matronics.dk/Kategori/Mcsoote...Watt-BA15D - smidt i min og den fungerer som den skal - håber den kan holde lidt længere end de 3-4000 km som normale pærer hidtil har holdt.
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i solgt
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(17-01-2014, 13:04)stormbringer Skrev: Uha!
Jeg har vist formuleret mig uheldigt.
Jeg har ganske rigtigt købt mig en LED-bagpære. I Biltema. Og monteret den. Og været glad.
Men. Jeg har altså ikke monteret den på Stealthen, derimod på min Honda CB, som - kan jeg så regne ud - har jævnstrøm på baglygten. Eftersom det virker glimrende, var tanken at jeg ville montere een på Stealthen, når den engang igen bliver til noget som kan køre. Sagen er at den i øjeblikket er skilt ad i cirka 200 dele. Se evt http://www.billig-scooter.dk/showthread.php?tid=18867 for mere om dén sag.
Ifald forsyningen til pæren er AC, kan det muligvis blive nødvendigt at ensrette. Jeg har ingen ide om hvad det vil gøre for lysudbyttet, og vil tidligst om en uge kunne gøre mig egne erfaringer.
Virker den både med normalt kørelys og bremselys så?
Jeg har forsøgt mig at læse på nettet på at have vekselspænding i en LED-pære og der står blot at det burde blinke, fordi der så kun er spænding den rigtige vej halvdelen af tiden, men på agilityen har der ikke været noget lys overhovedet når ikke bremsekontakten sender jævnspæning igennem.
Jeg må lige ud og lege med multimeteret og se, hvor meget spænding der er på vekselspændingen.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
|