Søg Garagen Hej Gæst! Register

Piaggio Zip 4 takt. Eller PGO ligero 2 takt.
#1
Nogle som har erfaring med disse to scooter.
PGO kender jeg ikke noget til andet at det er en 2 takter som den Peugeot jeg kører på i forvejen.
Men jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere til Piaggioen.
Er det en god motor? Jeg går ud fra at det ikke er den samme motor som Baotian, Giantco og de andre kineser kører med.
Er de til at skaffe reservedele til, og er de dyre?
Andre erfaringer med Piaggio 4 takt må gerne postes.
Ved ikke rigtigt om jeg skal vælge 2 eller 4 takter.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Det er jo smag og behag om man er til 4t eller 2t, jeg er mest til 2t fordi de er så nemme at vedligeholde.
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#3
Lidt om Zip 4t: http://www.billig-scooter.dk/showthread.php?tid=1792
Svar
#4
En fir-takter har tænding hver anden omdrejning, hvor en to-takter har hver omgang. For at kontrollere luften og udstødningsgassernes passage ind og ud af motoren er der nogle ventiler placeret i topstykket, hvor kanalerne til luftens passage også sidder. Det gør at de er mere mekanisk komplicerede og der derfor er en smule mere vedligeholdelse, oftest med et par tusinde km imellem. Selve proceduren lærer man hurtigt. Grøn grin

At luften ikke som på to-taktere passerer ned under stemplet gør så at de kan have den smørende og kølende olie liggende her, hvilket gør at de ikke er lige så sårbare over for forkert blandingsforhold som to-taktere og også at de ikke skal have fyldt olie på, men derimod have den skiftet en gang imellem. Smil

De slår godt nok kun tænding halvt så ofte som en to-takter, men på grund af konstruktionen holder de bedre på gassen som brændes mere effektivt og kræfterne i en standart maskine er som regel den samme i både en to- og en fir-takter, men der er den fordel at fir-takteren er mere effektiv og dermed kører betydeligt længere på literen, forurener mindre og også er mere støjsvag (medmindre du skifter udstødning). Smil

Med hensyn til Piaggio, så er det et italiensk mærke der har eksisteret i mange mange år og er veletableret og respekteret. Selvom motoren nok på mange punkter minder om de firtaktsmotorer som de fleste kinesisk producerede firtakts scootere kører med, som hedder GY6, så er det vist ikke den motor denne kører med. Det lader til at de har udviklet deres egen motor, som de kalder Hi-Per 4 (High Performance 4-stroke). Smil
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#5
Hvad angår mærkerne piaggio vs. PGO vil jeg klart vælge Italieneren, grundet min egen
erfaring med de to mærkers holdbarhed og af den simple grund at jeg hellere støtter Europa
end Asien (er EU modstander!) Når det er sagt så er PGO ikke et dårligt mærke!

Angående 2-takts vs. 4-takts motor, så vil jeg personligt foretrække en 2-takter. De er nemmere
at servicere og så har de flere kræfter, hvilket igen giver en hurtigere accelration, hvilket jeg sætter
stor pris på. Et minus er så at de (som regl) ikke er så økonomiske at køre på, hvad benzin forbrug
angår og at de ikke har den "søde" fiskekutter lyd.

Med andre ord så er den bedste, af de to du nævner, ingen af dem! Jeg ville foretrække piaggioen med en 2-takts motor, hvis de stadig fås. Husk lige at tage hjulstørrelsen med i dine overvejelser.
Du vil blive overrasket over hvor meget forskel det gør på køreegenskaberne. Der er en verden til
forskel. (forskellen er IKKE bare som en bil med store fælge!)

Husk: Smag og behagBlink med øjet
S.B.T. FOR EVIGT!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Min tms 4 takt 30kmt er væltet , kan ikke starte den igen. Er der nogen der hjælpe.
Svar
#7
(18-01-2014, 18:51)jan larsen Skrev: Min tms 4 takt 30kmt er væltet kan ikke starte den igen er der nogen der hjælpe.

Opret din egen tråd Smil Nemmere at se dit spørgsmål på den måde.
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#8
Og det er jo ikke altid det hele er så nem når man er ny. Smil

Så her er lidt forbrugeroplysning til oprettelse af nyt emne.

http://www.billig-scooter.dk/newthread.php?fid=11

Svar


Forum spring: