Søg Garagen Hej Gæst! Register

Køre MC-scooter om vinteren?
#1
Hej venner.

Jeg har rodet rigtig meget med scootere i mine unge dage, og jeg har altid været vild med idéen om MC-scootere, inspireret af mange rejser i Sydeuropa, hvor de jo nærmest er mere udbredt end biler. At kunne køre som en bil og parkere som en cykel, er noget der virkelig tiltalter mig, og efter som at jeg (som bor i en forstad) skal til at køre ind til København hver dag fremover, så virker en MC-scooter mere anvendelig end bilen.

Lige nu har jeg en "rigtig" motorcykel, men jeg overvejer meget kraftigt at skifte den ud med en MC-scooter, da jeg ikke gider at køre med manuelt gear i myldretiden og i køkørsel inde i byen. (Det har jeg prøvet i en periode og det er dødens pølse.)

Det store minus, som gør at jeg stadig er på vippen, er vinterperioden. Det er ikke kulde jeg tænker på her, men sne, is og salt på vejene. Mest sne os is selvfølgelig. Det jeg mener er, at så snart sneen falder, så er det jo med livet som indsats at køre på to hjul.

Jeg kan huske, at jeg gjorde det lidt på min gamle 30 scooter som ung, men de hastigheder var jo også nogle helt andre (den var lovlig, 40 km/t) og så var det på cykelstien.

Jeg er simpelthen for bange for at ryge på røven, i et sving eller ved nedbremsning. Dvs. hvis der falder sne, så er der måske lige pludselig flere uger hvor man ikke kan bruge sit transportmiddel. Derfor, hvad er jeres erfaring? Er der nogle af jer der kører selv i sne, eller ryger scooteren i vinteropbevaring?

Jeg vil helst kun høre fra folk der kører MC-scooter, da vi snakker kørsel på vej og ved højere hastigheder end knallerter Smil Helt præcist er det en Kymco Super 8 125 jeg har kigget på, og den skulle i øvrigt have dårlige dæk som standard?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
"Venner" er måske så meget sagt, ved første indlæg. Griner Men velkommen til. Grin

Hvor langt kører du indtil du rammer byens trafik, og hvor langt kører du i trafikken?
Du skriver det jo sådan set mellem linierne, men jeg kan ikke helt tyde om det nu også er det hurtigste med en hurtigere maskine - det er det bestemt ikke i Kbh. i myldretiden. Fortvivlet

Med nogle gode vinterdæk (spikes er nok overkill), og ikke alt for brede dæk, er det for det meste ikke et stort problem at køre på vintervejene. Der bliver pænt ryddet, og bilerne hjælper også til. Man har ikke problemet med cyklister, der laver tynde skæve spor som så fryser til - så kan det være svært at køre ligeud, også ved høj fart.

Kører man efter forholdene og har dæk på, der passer til føret, tror jeg ikke der er de store problemer. Men igen, jeg har desværre ikke egne erfaringer, som du jo efterlyser - men forholder mig til andenhånds informationer, samt egne observationer gennem årene.
Svar
#3
Jeg kørte hele sidste vinter på den T-Rex 110 jeg havde dengang og synes ikke det var meget anderledes end at køre på den offroader jeg solgte for et par måneder siden. Man skal selvfølgelig være opmærksom på at den har et andet tyngdepunkt end en rigtig mc også have ordentlige ikke nedslidte dæk på, så er det efter min mening ikke noget problem.

Men du kan jo få en røvtur på alt hvis du er uheldig.
Opel Zafira 1,6 03'
Kawasaki ZZR 1100 D1 93'
Honda ANF 125 Innova 05'
Puch Maxi K 76' - Under total renovering!
Svar


Forum spring: