Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tanker om variator.
#1
Jo, jeg har tænkt lidt på en variator uden ruller og trykfjeder. I første omgang et "manuelt milliongear", som på den simple illustration virker ved at en "stang", vippende om en akse nøjagtig midt mellem de to par skåle påvirker dem således at det ene par flytter sig lige så meget fra hinanden som det andet par nærmer sig hinanden.

Rent praktisk skal det vel styres af et kabel/en stang op til styret. Denne "stang" skal naturligvis sidde så meget i spænd, at den yder det nødvendige tryk på BEGGE par skåle så remmen ikke glider. Skulle dette tryk være for vanskeligt for føreren at kapere, må man jo bringe en servomotor til hjælp. Og her kommer vi til næste punkt: selvfølgelig vil vi ha`automatgear. Jeg kan ganske enkelt ikke forestille mig, at man ikke kan ha`en computerstyring af en "servomotor". Tænk sig; i stedet for at skifte ruller og fjeder ændrer man bare i programmet der styrer denne servomotor. Er det helt tosset?

Venligst Erik.    
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Spørgsmålstegn Ja nu kommer det squ, trykfjedder hvor sidder den? Har på min stelth G buddy sprint versus og, ikke mindst den big max jeg havde sad der ikke nogen fjedder i vario. ?? Hvorfor ikke ??Spørgsmålstegn
Svar
#3
(07-01-2014, 23:40)tiggi Skrev: Spørgsmålstegn Ja nu kommer det squ, trykfjedder hvor sidder den? Har på min stelth G buddy sprint versus og, ikke mindst den big max jeg havde sad der ikke nogen fjedder i vario. ?? Hvorfor ikke ??Spørgsmålstegn

Der skal ikke sidde en fjeder i vario'en, men derimod ved remskiverne bagi og på koblingen.
Ivecar plus 2023.
Svar
#4
Flov Sorry der snakkes bare hele tiden om fjeder , og den sælges osse sammen med nogen varioés .
Svar
#5
(07-01-2014, 23:48)tiggi Skrev: Flov Sorry der snakkes bare hele tiden om fjeder , og den sælges osse sammen med nogen varioés .

Ja, og den fjeder skal sidde bagi. Men den fjeder, er intet værd på lovlige knallerter.
et billede af fjedren og koblingen med de 3 små fjedre.
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(07-01-2014, 23:20)Scooterballe Skrev: Jo, jeg har tænkt lidt på en variator uden ruller og trykfjeder. I første omgang et "manuelt milliongear", som på den simple illustration virker ved at en "stang", vippende om en akse nøjagtig midt mellem de to par skåle påvirker dem således at det ene par flytter sig lige så meget fra hinanden som det andet par nærmer sig hinanden.

Rent praktisk skal det vel styres af et kabel/en stang op til styret. Denne "stang" skal naturligvis sidde så meget i spænd, at den yder det nødvendige tryk på BEGGE par skåle så remmen ikke glider. Skulle dette tryk være for vanskeligt for føreren at kapere, må man jo bringe en servomotor til hjælp. Og her kommer vi til næste punkt: selvfølgelig vil vi ha`automatgear. Jeg kan ganske enkelt ikke forestille mig, at man ikke kan ha`en computerstyring af en "servomotor". Tænk sig; i stedet for at skifte ruller og fjeder ændrer man bare i programmet der styrer denne servomotor. Er det helt tosset?

Venligst Erik.

I første omgang lyder det fint i mine øre, men det vil kræve at du aldrig får den i aller højeste/laveste gearing da remmen jo bliver smallere med tiden og dermed at afstanden mellem remskiverne så skal ændres over tid medmindre man holder dem inden for en margin. Smil

Du behøver egentlig ikke at yde et særligt tryk på remskiverne, hvis bare servomotoren kan holde dem fikseret for når en kilerem sidder i remskiver der er fikserede (eller bare en rulle med et V-udsnit hvor remmen ruller) så vil remmen når der tilføres kraft presse sig selv længere ned i V'et, således at den kiler sig fast og friktionen bliver større. Grøn grin

Det med at lade et computerprogram styre det virker ved første tanke lidt fjollet når man jo kan justere omdrejningerne det med ruller og med stigningen på rullebanerne, men det vil så tillade at man når man kører med stabil fart vil kunne have en lidt højere gearing end normalt, hvilket man sparer benzin på.
Det med at have et gear der er lidt for højt bruger man meget i moderne biler. I hvert fald i min mors, hvor 5. gearet er lidt for højt til at det er fornuftigt at bruge når man skal accelerere og man kan for eksempel ikke opnå topfarten på 180 km/t i 5. gear, men sagtens i 4. gear. Den højeste fart i 5. gearet er i denne bil 170 km/t efter 10 km ligeudkørsel med gassen i bund mens det i 4. gearet tager meget kortere at nå 180. Smil

Så hvis man kombinerer det med indsprøjtning, hvor der er en sensor på hvor meget man har drejet gassen, så vil den kunne se at man ønsker at holde hastigheden konstant og så forhøje gearingen. Jeg er dog i tvivl om det samtidig ville kræve at man havde gassen computerstyret (det man kalder drive-by-wire throttle) for at holde hastigheden konstant. Smil

Uanset hvad ville det være spændende at kunne styre gearingen digitalt, da det også ville give mulighed for to individuelle indstillinger, således at man kunne skifte imellem "sport" og "eco", som man kan i nogle automatgears biler. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#7
Suzuki har allerede utviklet en elektronisk styrt cvt. Den fungerer slik at man kan velge at bytte gir selv eller man kan kjøre
med automatgir.

http://www.max.grenkowitz.net/?topic=989
Svar


Forum spring: