Svar: 776
Tråde: 60
Tilmeldt: Jul 2011
Jg er ved at renovere (mest rust) sådan en tingest. Og så har jeg fået den tanke at det kunne være sjovt at indregistrere den som MC. Men kan det overhovedet lade sig gøre? Køretøjet er idag indregistreret som EU45 og bærer betegnelsen HY50QT-10.
Mit eget bedste gæt er det godt vil kunne lade sig gøre ifald jeg kan fremskaffe dokumentation for at denne specifikke model er blevet typegodkendt i et andet EU-land uden nogen form for restriktioner (ring, CDI, dysning mv.) til brug som andet og mere end 'moped'.
Nu spø'r du nok dig selv; "hvorfor overhovedet prøve?", for det er sågu da en noller motorcykel at gå efter.
Tja, men med 35.000 på triptælleren er den fuldstændig værdiløs. Ergo kan den ikke bidrage til indkøb af en 'præfabrikeret' MC. Og jeg skal bruge en vintermaskine. Så hvis alt der står mellem mig og en MC-registreret Stealth er lidt papirarbejde, værdisætning hos Skat og et besøg i synshallen, så er det faktisk den billigste løsning. Og samtidig fornuftigt 'genbrug' af en 45'er jeg ellers ikke har noget at bruge til. En anden fordel er at jeg så med sindsro vil kunne bytte cylinderkittet til et større uden at risikere andet end evt. bøde.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar: 2.993
Tråde: 272
Tilmeldt: Dec 2010
Mig bekendt laves den KUN som en 50cc og alt under 70cc er IKKE en MC og kan ikke blive det medmindre at den har/ er registreret som MC i sit hjemland. Det er den ikke. At den kører uden plomberinger gælder ikke så med 99,9% sikkerhed mener jeg at dit projekt er dødfødt fra start.
http://www.giantco.com/model/scooter/stealth-naked.htm
Kreidler er blevet indregistreret som MC skal retfærdigvis skrives så helt udelukket er det ikke meeen der er altså væsentligt forskel på de to typer.
Igen Stealth kører IKKE som MC i sit hjemland så.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar: 776
Tråde: 60
Tilmeldt: Jul 2011
31-12-2013, 10:47
(Dette opslag var sidst ændret: 31-12-2013, 11:00 af stormbringer.)
(30-12-2013, 17:16)Russer60 Skrev: Mig bekendt laves den KUN som en 50cc og alt under 70cc er IKKE en MC og kan ikke blive det medmindre at den har/ er registreret som MC i sit hjemland. Det er den ikke. At den kører uden plomberinger gælder ikke så med 99,9% sikkerhed mener jeg at dit projekt er dødfødt fra start.
http://www.giantco.com/model/scooter/stealth-naked.htm
Kreidler er blevet indregistreret som MC skal retfærdigvis skrives så helt udelukket er det ikke meeen der er altså væsentligt forskel på de to typer.
Igen Stealth kører IKKE som MC i sit hjemland så.
Stealth laves skam som 125cc - med 5mm større hjulafstand grundet en anden motor. Se
http://www.giantco.com/model/scooter/stealth.htm
Stel, udstyr mv ser ud til at være ens for begge modeller bortset fra dét som sidder på motoren.
Motorstørrelsen afgør ikke om køretøjet kan indregistreres som MC. Der kører adskillige Yamaha, Kreidler, Honda, Puch mv rundt med 50cc og den rigtige numerplade. Disse køretøjer kar kunnet omregistreres FRA dansk registreret knallert (30 km) TIL dansk registreret MC fordi det er muligt at fremvise dokumentation for at de er typegodkendt som MC i andre EU-lande. Hvilket osse forklarer Kreidleren
Det ser ud til at handle om teknisk godkendelse. EU-systemet giver mulighed for at godkendelsen kan 'lånes' fra en udenlandsk myndighed.
Det burde være muligt. Maskinen er vel fremstillet med en 'naturlig' tophastighed for 50cc-modellen på et sted omkring 60.
Nogen som ved hvordan man finder ud af om Stealth 50cc er importeret til f.eks. Tyskland eller England som MC?
[EDIT] Har lige erfaret at den importeres til Schweiz som 80cc, og at det er muligt at finde godkendelser derfra. Men Schweiz er ikke EU.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar: 8.172
Tråde: 168
Tilmeldt: Jul 2008
Svar: 3.546
Tråde: 67
Tilmeldt: Aug 2013
Det kan ikke lade sig gøre og omregistrer en 30 til 45 eller en 45 til MC stelnummeret fortæller hvilken model det er og ifølge politiet kan det ikke lade sig gøre og omregistrer dem til andet end det de er født til.
Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
(02-01-2014, 11:24)Quiks Skrev: Det kan ikke lade sig gøre og omregistrer en 30 til 45 eller en 45 til MC stelnummeret fortæller hvilken model det er og ifølge politiet kan det ikke lade sig gøre og omregistrer dem til andet end det de er født til.
Jeg kan da omregistere mine 30'r Big's tii MC ifølge Kragen, som engang skrev om det.
Ivecar plus 2023.
Svar: 2.993
Tråde: 272
Tilmeldt: Dec 2010
(02-01-2014, 11:24)Quiks Skrev: Det kan ikke lade sig gøre og omregistrer en 30 til 45 eller en 45 til MC stelnummeret fortæller hvilken model det er og ifølge politiet kan det ikke lade sig gøre og omregistrer dem til andet end det de er født til.
Mente jeg så også men så er der jo lige Kreidler som KAN registreres?
Måske denne side kan bruges til inspiration/ hjælp?:
http://knallertforum.dk/download/yamaha/...ers1.0.pdf
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar: 2.993
Tråde: 272
Tilmeldt: Dec 2010
(02-01-2014, 12:38)Jps Skrev: Jeg kan da omregistere mine 30'r Big's tii MC ifølge Kragen, som engang skrev om det.
Bare fordi det var kragen der fremsagde synspunktet ER det jo ikke sikkert det var/ er korrekt.
Ikke nedgørende ment overfor kragens postulat, han vidste en masse om, ja mange ting som vi alm. borgere ikke vidste eller havde mulighed for at vide.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
(02-01-2014, 13:21)Russer60 Skrev: Bare fordi det var kragen der fremsagde synspunktet ER det jo ikke sikkert det var/ er korrekt.
Ikke nedgørende ment overfor kragens postulat, han vidste en masse om, ja mange ting som vi alm. borgere ikke vidste eller havde mulighed for at vide.
Big'en forefindes jo som 110cc (T:Rex 110cc), og det er ud fra det at mine kan omregistreres, ifølge Kragen.
Ivecar plus 2023.
Svar: 302
Tråde: 11
Tilmeldt: Oct 2012
Det kan man ikke længere. De gamle FS1, Kreilder og Dax kunne, men nye kan ikke. Det er noget med et hul der var i type godkendelserne dengang som gjorde det muligt. Desuden er det selv for f.eks en Dax fra 70'erne en meget besværlig gang, dels med færdsels styrelsen og dels med skat da det kun er dem i Høje Tåstrup der egentlig har forstand på det.
Hvis der skal nævnes noget positivt ved omregistreringen, er det at på de gamle knallerter somregel er 0kr i afgift
Opel Zafira 1,6 03'
Kawasaki ZZR 1100 D1 93'
Honda ANF 125 Innova 05'
Puch Maxi K 76' - Under total renovering!
Svar: 7.249
Tråde: 122
Tilmeldt: Apr 2009
Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre at ændre en 30/45'er til MC. Men omvendt, dur dog ikke, ej heller 30->45 og 45->30.
Besværligt, er det sikkert nok. Der skal typegodkendelser, syn og meget andet til før de accepteres, og man er sikkert også afhængig af et antal skrankepavers humør m.v. hvis det skal gå nogenlunde glat igennem.
Svar: 8.172
Tråde: 168
Tilmeldt: Jul 2008
(02-01-2014, 19:18)Teddy Skrev: Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre at ændre en 30/45'er til MC. Men omvendt, dur dog ikke, ej heller 30->45 og 45->30.
Besværligt, er det sikkert nok. Der skal typegodkendelser, syn og meget andet til før de accepteres, og man er sikkert også afhængig af et antal skrankepavers humør m.v. hvis det skal gå nogenlunde glat igennem.
Sikke en masse dejlige arbejdsplader der kunne skabes.