Svar: 295
Tråde: 26
Tilmeldt: Jan 2013
Han fletter sikkert fingre lige nu. Altså sammen på andre
Kymco Agility 50 - 45'er @ 60km/t Cruise speed & 77km/t Top speed
Årgang 2006, Trip: 13.700km - Økonomi ca. 42 km/l
Svar: 1.893
Tråde: 62
Tilmeldt: Apr 2011
Man kører da scooter fordi det virker som stoffer eller sukker, man bliver jo helt afhængig af det
Så er det ovenikøbet hurtigere at kører scooter end bil, på korte turer og især i byen.
Svar: 260
Tråde: 64
Tilmeldt: Aug 2011
01-01-2014, 15:21
(Dette opslag var sidst ændret: 01-01-2014, 18:44 af sc00ter.)
Som jeg skrev i min oprindelige tråd:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeg har følgende omkostninger om året for min Kymco Agility, hvor jeg selv står for servicen:
- Der køres 7000km.
- 1 x skift af kilerem (100 kr.)
- 1 x skift af ruller (50 kr.)
- 1 x skift af tændrør (50/100 kr.) (Måske 2 x skift, alt afhængig af kørestil)
- 1 x skift af bremseklodser (150 kr.)
- 1 x skift af luftfilter (100 kr.)
- 3 x skift af motorolie (120 kr.) - (~40 kr per skift af 0.7 liter)
- 1 x skift af gearolie (30 kr.)
- Benzin (1680 kr.) - Beregnet ud fra en benzin-økonomi på 50 km/l (Den er oftest meget højere (65 km/l på +50 km ture)) og en benzin-pris på 12 kr. literen.
- Forsikring (780 kr.)
- Diverse vedligeholdelse (500 kr.)[/undefined]
Mine omkostninger om året: 3610 kr.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hvis jeg så trækker "diverse vedligeholdelse" fra, som er på listen for en sikkerheds skyld i tilfælde af nedbrud etc. og jeg også kører færre kilometer end 7000 om året, så lander jeg ligepludselig UNDER 3000,- om ÅRET i omkostninger. Samtidig kan jeg igen trække fra i omkostninger, da jeg altid kører OVER 50 km/l på lange ture.
Det er der INGEN bil der kan slå - Men hvis man føler sig sej i en Punto, er tilfreds med den dårlige benzin/diesel økonomi og er tilfreds med at betale KASSEN for vedligeholdelse af bilen: Be my guest og kør bil
N.B.: Selv det offentlige kan ikke slå mine omkostninger: 6 kr. i brændstof for en køretur på 38 km.
Mange skriver at de kører scooter/knallet for fornøjelsens skyld, og det er da blot fantastisk - Jeg kører dog udelukkende scooter, da det er nemt, hurtigt og rigtig billigt. Skal der investeres i en bil, skal det være af nød eller for fornøjelsens skyld og så er det et must at køretøjet skal være i den "lækre" ende :-)
Svar: 776
Tråde: 60
Tilmeldt: Jul 2011
(01-01-2014, 15:21)sc00ter Skrev: Men hvis man føler sig sej i en Punto.
Ain't happening. Hverdagsbiler kan IMHO ikke være seje - højst velholdte
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar: 260
Tråde: 64
Tilmeldt: Aug 2011
(01-01-2014, 18:15)stormbringer Skrev: Ain't happening. Hverdagsbiler kan IMHO ikke være seje - højst velholdte
LOL, så er vi helt enige, Stormbringer!
Svar: 2.917
Tråde: 91
Tilmeldt: Jul 2011
Nu kan glæden ved at køre scooter jo ikke gøres op i penge, men det er da kun et stort plus at det er meget billigere end at køre i bil. I forhold til at køre bil har jeg fået et andet syn på landskabet og turen når der køres scooter. I bil kørte jeg fra a til b, på scooteren er det fra a til å. D.v.s. at turen bliver en tur i sig selv, og selvom denne tur ofte følger samme rute, ja så er der altid nye oplevelser. Når jeg kører de 118km op til min bror i Salling; ja så glæder jeg mig rent faktisk til turen og kan næsten ikke vente til hjemturen Selvfølgelig kan vejret dæmpe begejstringen, og vejret har fået en større betydning på scooteren. Vinden i ansigtet, regndråberne der føles som små nålestik på kinderne, eller en kraftig medvind der bærer scooteren afsted med en svimlende hastighed. Jeg har i hvert fald en meget større oplevelse på scooteren end i bil.
Ifølge nogle medier skulle den billigste bil at holde kørende være en VW-UP, der ved 15.000km om året koster kr. 1,90/km. Sikkert billigt når vi taler nye biler, men man kan vist sagtens holde et par scootere eller tre kørende for de penge. Med 13.000km årligt er min scooter, selvom jeg får serviceret den på værksted, vel også betalt ud det første år i forhold til VW`en.
Nå, kunne skrive en del mere om mine tanker vedr. scooterkørsel, men det er som min hjerne ikke rigtig er kommet ind i det nye år endnu
Et rigtigt godt scooternytår til Jer alle, og tusind tak for det gamle!!
Venligst Erik.
Svar: 47
Tråde: 9
Tilmeldt: Apr 2010
Joo, læser såmen alle svarene. Men jeg indrømmer det er år og dage siden jeg var herinde.
Svar: 7.568
Tråde: 167
Tilmeldt: Jan 2012
(02-01-2014, 13:49)Søren55 Skrev: Joo, læser såmen alle svarene. Men jeg indrømmer det er år og dage siden jeg var herinde.
Det er også fair nok
/Karen Hansen
Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi årgang 2017
"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar: 799
Tråde: 78
Tilmeldt: Dec 2006
(28-12-2013, 19:37)Søren55 Skrev: Jeg gerne slå helt fast at jeg ikke ønsker at pege fingre af nogle. Jeg har personligt fået en del hjælp herinde i dette forum, da jeg kørte 30 scooter.
Der er mange hjælpsomme mennesker herinde. Jeg syntes bare ikke selv det er super fedt at trille med lovelige 30 i timen. Du kan jo seriøst få en bil til 3 gange mere end en scooter.
Så ville bare lige høre, om der faktisk er nogle der aktivt tilvælger scooteren, som transportmiddel, selvom de har reelle alternativer. Jeg havde ikke selv kørekort og scooteren var den eneste alternativ, men nu må jeg nok sige at jeg nok ikke kommer til at køre scooter igen ( med mindre kortet ryger).
Men igen, I er en dejlige hjælpsomme mennekser. Særligt ham Kragen eller noget, husker jeg som helt særlig.
Så desværre lige, at Kragen er borte. Må sige, at han stod som noget helt særligt for mig, som scooternovice. Ære hans minde.
Det hér er mit tilflælde - Hvad vil du helst, sidde i en bil i 50 minutter, eller suse inden om alle bilerne og være hjemme på 15-20 min?
Som jeg sagde til mine kollegaer, det ultimative i kbh er at køre på job i bil og hjem fra job på scooter.
Og det nytter intet at tune dem når man køre i indre by, tværtimod så er dér ikke den dårlige samvittighed, hvis man rammer én der køre overfor rødt.
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
Jeg har her for nylig i det forgangne år fået kørekortet til bil, hvilket igen tillader mig at køre lovligt på en knallert efter at mit knallertbevis udløb.
Jeg har så, fordi jeg bor ude på landet, valgt at køre med min mor i hendes bil ind til Odense om morgenen, blandt andet på grund af kulden, som jeg har overlevet de sidste par år men også da jeg regnede med en masse sne og salt til at gøre vejene usikre og ruste maskinen. At det så er udeblevet indtil videre er så en anden ting.
Jeg vil give ret i, at der er noget dejligt ved at have radio, sædevarme og 90 hestekræfter i en bil samtidig med at man kan have selskab af andre, men de to hjul er dog bestemt på vejene igen i løbet af foråret, for det at kunne lægge sig ned i svingene lokker alligevel meget.
Både det at køre i bil og det at køre på to hjul har sine sjove og kedelige sider, men en bil er jo lige så dyr som en lejlighed, så det bliver nok et sted at bo inde i Odense frem for komforten af fire hjul. Inde i byen er der alligevel altid kø så der er der heller ikke så meget at vinde som der er når man har 10 km åben landevej.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 7.568
Tråde: 167
Tilmeldt: Jan 2012
(03-01-2014, 15:43)Baddi Skrev: Jeg har her for nylig i det forgangne år fået kørekortet til bil, hvilket igen tillader mig at køre lovligt på en knallert efter at mit knallertbevis udløb.
Jeg har så, fordi jeg bor ude på landet, valgt at køre med min mor i hendes bil ind til Odense om morgenen, blandt andet på grund af kulden, som jeg har overlevet de sidste par år men også da jeg regnede med en masse sne og salt til at gøre vejene usikre og ruste maskinen. At det så er udeblevet indtil videre er så en anden ting.
Jeg vil give ret i, at der er noget dejligt ved at have radio, sædevarme og 90 hestekræfter i en bil samtidig med at man kan have selskab af andre, men de to hjul er dog bestemt på vejene igen i løbet af foråret, for det at kunne lægge sig ned i svingene lokker alligevel meget.
Både det at køre i bil og det at køre på to hjul har sine sjove og kedelige sider, men en bil er jo lige så dyr som en lejlighed, så det bliver nok et sted at bo inde i Odense frem for komforten af fire hjul. Inde i byen er der alligevel altid kø så der er der heller ikke så meget at vinde som der er når man har 10 km åben landevej.
Men så er der jo den fordel at du må køre 45'er Lidt mere fart, men tilgengæld osse hårdere straf hvis man kører ulovligt
/Karen Hansen
Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi årgang 2017
"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(03-01-2014, 16:12)K. Hansen Skrev: Men så er der jo den fordel at du må køre 45'er Lidt mere fart, men tilgengæld osse hårdere straf hvis man kører ulovligt
Det kunne godt være at man skulle overveje det.
Så skal jeg bare til at flytte det hele over på et andet stel. Motoren tager mig 30 minutter, inklusiv tiden til at pille skjoldene af, men nøj, hvor jeg ikke ser frem til at sætte al elektronikken over.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
|