Søg Garagen Hej Gæst! Register

[Stealth] Motorophæng bøsning - eller?
#1
Jeg har besluttet at gi' Stealth'en den store tur. Alting er begyndt at halte og rasle og er blevet leddeløst, så nu har jeg fundet det store værktøjssæt frem - og rykket maskinen fra hinanden. Ikke motoren, forståes, men stellet. Jeg hart pelset den for al plastic - og der er meget. Tank, el og hvadharviher er lagt til side og slutteligen har jeg rykket motor-enheden af.
Det sidste - fjernelse af motoren fra stellet - krævede brug af bajonetsav, vinkelsliber og en mukkert. Skidtet var simpelthen rustet fuldstændig sammen.
Men af kom motoren, og står nu for sig selv på gulvet. Og nu kommer vi til mit spørgsmål:

Motoren er hægtet på stellet via en art motorophæng/silentbloc - som ser sådan her ud. Der er to tværgående bolte - den ene gennem motoren og den anden gennem ophæng i stellet. Fordi hele det her system er rustet totalt sammen, aner jeg ikke hvordan det skal se ud, men det undrer mig meget at der i det ene ophæng på stellet sidder en art bøsning, mens der i det andet ophæng blot er et hul i pladen. Samtidig kan jeg ved at kigge på de fritskårne vragdele se at der sidder en art bøsning/rør på den stump, der har haft plads i det andet ophæng.

Gætter jeg forkert, når jeg forestiller mig at dén rørstump faktisk skal være svejset fast i det andet ophængs hul - men er knækket af et sted undervejs?

Nogen som har styr på hvordan motorbefæstigelsen er lavet på en Stealth?
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Nu er jeg ikke helt sikker på at jeg har forstået det du skriver, men det ophæng du linker til
monteres på selve stellet, og så bliver motoren monteret på selve ophænget.

På motoren er monteret 2 bøsninger, dem skal du osse skifte, og det kan godt være svært hvis du ikke har prøvet det før.

Der er ligeledes monteret 2 bøsninger i ophænget, som du linker til, når du har skruet skruerne ud der holder det, så skal du trække det tilbage.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#3
Kun lige umiddelbart kunne jeg finde dette, men der er nok ikke til alverdens hjælp.
http://www.thansen.dk/products.asp?c=785...1521484204

Venligst Erik.
Svar
#4
(19-12-2013, 10:25)MSJ1982 Skrev: Nu er jeg ikke helt sikker på at jeg har forstået det du skriver, men det ophæng du linker til
monteres på selve stellet, og så bliver motoren monteret på selve ophænget.

På motoren er monteret 2 bøsninger, dem skal du osse skifte, og det kan godt være svært hvis du ikke har prøvet det før.

Der er ligeledes monteret 2 bøsninger i ophænget, som du linker til, når du har skruet skruerne ud der holder det, så skal du trække det tilbage.
Som sagt var det ikke muligt at skrue nogetsomhelst ud. Alt var rustet totalt sammen. Så efter en tur med vinkelsliber + skæreskive så det sådan her ud:
   

Bemærk at der nederst til højre på billedet ovenfor mangler en akselstump, som jo skal gå ind i flangen på stellet. Den ses her, sammen med flangen:
   

Med lidt held kan det anes at akselstumpen - lige ved siden af det sekskantede hovede - går gennem en art bøsning, som i øvrigt bærer spor efter skæreskiven. Det er denneher bøsning jeg spørger til. Skal den mon ikke sidde svejset fast i hullet i flangen?
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#5
Hmmm ku være man skulle få sin scooter op på et bord også gi den en god gang med det samme klistrede lort som de undervogns behandler biler med.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(20-12-2013, 08:42)Quiks Skrev: Hmmm ku være man skulle få sin scooter op på et bord også gi den en god gang med det samme klistrede lort som de undervogns behandler biler med.
Det vil jeg - set i bagklogskabens ulidelig klare lys - bestemt anbefale Smil

Men vær nu rigtig grundig med at komme ind i alle hjørner og kroge - det du ser på billederne har nemlig fået undervogns-snask. Bare ikke nok, og bare ikke ofte nok.

Mit lille projekt er vist hinsides undervogns-snask. Den skal ha' hele turen med fedtfjerner, grundrens, tørring, rustomdanner, hammerite og så til sidst en omgang undervogn. Muligvis osse lidt pladearbejde - området lige foran baglygten (som jo sidder i opslynget fra baghjulet) ser værre ud end stumperne på billederne.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#7
Ja det er megeget rustens når du køber en ny så vær opmærksom på der er 2 forskellige slags ophæng.

Hvordan ser bøsningerne ud på selve motoren.

De skal næsten med garanti skiftes osse.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#8
(20-12-2013, 10:42)MSJ1982 Skrev: Ja det er megeget rustens når du køber en ny så vær opmærksom på der er 2 forskellige slags ophæng.

Hvordan ser bøsningerne ud på selve motoren.

De skal næsten med garanti skiftes osse.

Det ville da være enormt dumt hvis man ikke skifter eller former for bøsninger og bolte og møtrikker når man nu har det hele skildt ad.
Koster da sikkert en lille plov men så er den også tip top bagefter og kan klare nogle år igen, istedet for man risikere og skulle hen og skille det hele ad igen et par måneder senere fordi en eller anden lille slidbar stump man ikke skiftet sidst man var igang.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#9
Ja det er osse det jeg mener, de koster 25 kr stk de bøsninger mener jeg Smil
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(20-12-2013, 11:02)Quiks Skrev: Det ville da være enormt dumt hvis man ikke skifter eller former for bøsninger og bolte og møtrikker når man nu har det hele skildt ad.
Koster da sikkert en lille plov men så er den også tip top bagefter og kan klare nogle år igen, istedet for man risikere og skulle hen og skille det hele ad igen et par måneder senere fordi en eller anden lille slidbar stump man ikke skiftet sidst man var igang.
Bøsningerne til motorhuset har jeg allerede - de har ligget i reservedelskassen og ventet i et par år. De skal slåes/presses i - det ser jeg som en opgave, ikke et problem.
Så er der motorophænget med dets 'bøsninger'. De kan ikke købes løse, men sidder indbygget i ophænget. Eftersom jeg har savet mit totalrustne ophæng i adskillige stykker har jeg naturligvis bestilt et nyt. 300 kroner, levering engang i januar.
Alt det har jeg styr på nu.

Men.

Motorophænget monteres på stellet med en lang bolt/aksel. Man skubber den igennem et hul i stellet på den ene side, videre gennem de to 'bøsninger' i motorophænget og ud på den anden side igennem endnu et hul i stellet.

De to huller i stellet - det er dem jeg taler om. På mit stel er de ikke ens; der sidder en påsvejset rørstump/foring i den ene side, men ingen i den anden - der er bare hul i pladen. Til gengæld sidder der på dén aksel der går igennem hullet en rørstump - som jeg mistænker for at skulle være svejset fast. Det er bare ikke til at se det for al den rust!
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#11
(20-12-2013, 13:35)stormbringer Skrev: Bøsningerne til motorhuset har jeg allerede - de har ligget i reservedelskassen og ventet i et par år. De skal slåes/presses i - det ser jeg som en opgave, ikke et problem.
Så er der motorophænget med dets 'bøsninger'. De kan ikke købes løse, men sidder indbygget i ophænget. Eftersom jeg har savet mit totalrustne ophæng i adskillige stykker har jeg naturligvis bestilt et nyt. 300 kroner, levering engang i januar.
Alt det har jeg styr på nu.

Men.

Motorophænget monteres på stellet med en lang bolt/aksel. Man skubber den igennem et hul i stellet på den ene side, videre gennem de to 'bøsninger' i motorophænget og ud på den anden side igennem endnu et hul i stellet.

De to huller i stellet - det er dem jeg taler om. På mit stel er de ikke ens; der sidder en påsvejset rørstump/foring i den ene side, men ingen i den anden - der er bare hul i pladen. Til gengæld sidder der på dén aksel der går igennem hullet en rørstump - som jeg mistænker for at skulle være svejset fast. Det er bare ikke til at se det for al den rust!

Der høre en bøsning til motorophænget der ligner en stump rør så jeg da jeg kiggede på dele til ophænget.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=1005...1521456744

Og en gummi stump med hul i

http://www.thansen.dk/product.asp?c=1005...1521456944

Selve ophænget fra nyt.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=1005...1521456814

Her kan du finde alle dele til dit ophæng incl bolte osv.

http://www.thansen.dk/products.asp?c=100...1521481386

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#12
Arbejdet skrider fremad. Der skulle ganske rigtigt svejses, og efter en masse asen og masen er jeg nået hertil:

   
   
   

Tilbage er så kun at samle hele skidtet igen. Det skal nok blive sjovt; særlig glæder jeg mig til at bakse med et seks år gammelt kinesisk-kvalitets-elnet.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar


Forum spring: