Zzzleepy har fat i det, accellerationspumpen sprøjter lidt benzin op når der gives gas uafhængigt af om motoren kører eller ej og derfor kan et par drej på gashåndtaget hjælpe.
Grunden til at vi spørger om din startmetode er, at agilityen har en CDI, der trækker strøm direkte fra batteriet. Dette skulle sikre kraftig gnist selv ved lave omdrejninger, men har den bivirkning at det kan være svært at starte om vinteren, fordi batterispændingen falder relativt meget. Spændingen falder fordi batteriet er rimelig dårligt i kulden og fordi startermotoren trækker rimelig meget strøm. Men grundlæggende er der kun tre ting der skal fungere i en motor for at den fungerer og hvor godt de tre ting fungerer har betydning for hvor nemt motoren starter og hvor rent den går.
- Benzin tilførsel/blanding.
- Tæthed af forbrændingskammer. (ventiler og stempelringe)
- Antændingsgnist.
Oftest er det småting i dem alle der giver problemer omend det der er mest temperaturfølsomt er batteriet (og dermed gnist på Agilityen) og benzinblanding. Grunden til at benzinblandingen er påvirket er, at der på koldt metal fortættes mere benzin end på varmt metal, så mindre af benzinen går ned i motoren indtil den er varm. Dette er, hvad chokeren gør op for, men desværre kan den ikke tilpasse sig til temperaturen, så hvis det hele har fungeret som det bør og den så er blevet indstillet til at starte let om sommeren vil man have problemer om vinteren. Det er da luftskruen du skal lege med der og måske skal du åbne en smule mere for tomgangsskruen.
Du vil kun kunne komme til at køre perfekt året rundt, hvis du stiller den med jævne mellemrum, da det er en karburator, men det skulle være muligt at finde et kompromis der duer stort set hele året.
Kig også på om stelforbindelsen måske er lidt rusten, den sidder lidt udsat på den ene af skruerne til startermotoren.
Giv stelforbindelsen og hvor den rører motoren en gang med en stålbørste og/eller smergellærred og giv det en gang silikonespray efter montering.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".