06-04-2007, 10:04
Jeg viser her hvordan du laver et olieskift på din Lifan motorcykel. Guiden her kan sikkert også bruges til mange andre ligende motorcykel-modeller.
- Om motoren skal være varm eller kold er lidt et religionsspørgsmål, jeg skiftede olien med en varm motor.
- Jeg brugte en 10W40 fuldsyntetisk olie fra Thansen.dk (se længere nede)
Først letter vi trykket og sørger for at olien kommer glidende let ud, ved at fjerne olieproppen / oliepinden:
![[Image: album_pic.php?pic_id=927]](https://images.weserv.nl/?url=www.billig-scooter.dk%2Falbum_pic.php%3Fpic_id%3D927)
Sådan der:
![[Image: album_pic.php?pic_id=928]](https://images.weserv.nl/?url=www.billig-scooter.dk%2Falbum_pic.php%3Fpic_id%3D928)
På den anden side finder du bolten hvor du tapper olien fra. Det er en str. 14 du skal bruge:
![[Image: album_pic.php?pic_id=926]](https://images.weserv.nl/?url=www.billig-scooter.dk%2Falbum_pic.php%3Fpic_id%3D926)
Skru bolten løs, og hav en spand stående klar nedenunder, for det kommer rask ud. Jeg formåede ikke at holde bolten så måtte dykke ned i spanden og fiske den op igen (bemærk der er også en spændeskive!).
Det er lidt dårligt konstrueret på en Lifan, olien strømmer nemlig ned over noget af stellet og sidestøttebenet. En lille klud bagefter sørger dog nemt for dette.
![[Image: album_pic.php?pic_id=929]](https://images.weserv.nl/?url=www.billig-scooter.dk%2Falbum_pic.php%3Fpic_id%3D929)
Sæt bolten i igen (str. 14). Hvis du tabte bolten ned i spanden med olie, så husk at der er en spændeskive også, som ses på billedet.
Bolten på Lifan'en er udstyret med en lille magnet yderst. Den tager en masse metalstøv mv. Den kan lige skyldes ren under noget vand.
![[Image: album_pic.php?pic_id=930]](https://images.weserv.nl/?url=www.billig-scooter.dk%2Falbum_pic.php%3Fpic_id%3D930)
Så skal der fyldes nyt olie på. Jeg hældte ca. 1,8 L olie på min Lifan.
Jeg brugte en 10W-40 fuldsyntetisk olie fra Thansen.dk
![[Image: album_pic.php?pic_id=931]](https://images.weserv.nl/?url=www.billig-scooter.dk%2Falbum_pic.php%3Fpic_id%3D931)
Tjek tilsidst med oliepinden at der er den rette mængde olie på motorcyklen.
Tør oliepinden ren med en klud, skru den helt i, skru oliepinden ud igen og se om der er olie på den graverede del for enden:
![[Image: album_pic.php?pic_id=932]](https://images.weserv.nl/?url=www.billig-scooter.dk%2Falbum_pic.php%3Fpic_id%3D932)
Hvis der er, så skru oliepinden helt i igen, og lad den sidde dér denne gang. Ellers må du fylde lidt mere olie på og prøve igen.
Håber du kunne bruge guiden :wink:
- Om motoren skal være varm eller kold er lidt et religionsspørgsmål, jeg skiftede olien med en varm motor.
- Jeg brugte en 10W40 fuldsyntetisk olie fra Thansen.dk (se længere nede)
Først letter vi trykket og sørger for at olien kommer glidende let ud, ved at fjerne olieproppen / oliepinden:
Sådan der:
På den anden side finder du bolten hvor du tapper olien fra. Det er en str. 14 du skal bruge:
Skru bolten løs, og hav en spand stående klar nedenunder, for det kommer rask ud. Jeg formåede ikke at holde bolten så måtte dykke ned i spanden og fiske den op igen (bemærk der er også en spændeskive!).
Det er lidt dårligt konstrueret på en Lifan, olien strømmer nemlig ned over noget af stellet og sidestøttebenet. En lille klud bagefter sørger dog nemt for dette.
Sæt bolten i igen (str. 14). Hvis du tabte bolten ned i spanden med olie, så husk at der er en spændeskive også, som ses på billedet.
Bolten på Lifan'en er udstyret med en lille magnet yderst. Den tager en masse metalstøv mv. Den kan lige skyldes ren under noget vand.
Så skal der fyldes nyt olie på. Jeg hældte ca. 1,8 L olie på min Lifan.
Jeg brugte en 10W-40 fuldsyntetisk olie fra Thansen.dk
Tjek tilsidst med oliepinden at der er den rette mængde olie på motorcyklen.
Tør oliepinden ren med en klud, skru den helt i, skru oliepinden ud igen og se om der er olie på den graverede del for enden:
Hvis der er, så skru oliepinden helt i igen, og lad den sidde dér denne gang. Ellers må du fylde lidt mere olie på og prøve igen.
Håber du kunne bruge guiden :wink: