Søg Garagen Hej Gæst! Register

2 takt olie og batteri !
#1
Jeg har lige hældt noget fuldsyntetisk olie på min 110´er T-rex. Nu læser jeg til min gru, at det kan være direkte skadeligt at bruge fuldsyntetisk hvis motoren ikke er tunet !! ?. T-rex´en kører ca 7.200 når bølgerne går højt ! - Skal jeg hælde en delsyntetisk på istedet ?

Batteri ! Hvis man nu skal købe et ordentligt batteri, hvad skal man så købe ?. Lige nu har jeg et fra Harald Nyborg ( say no more !), og det kører rimeligt hurtigt fladt, specielt nu her hvor det er lidt koldt. Lader ellers jævnligt med en C-tek lader. Vil gerne have noget mere power og kvalitet.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(26-11-2013, 16:41)onslow Skrev: Jeg har lige hældt noget fuldsyntetisk olie på min 110´er T-rex. Nu læser jeg til min gru, at det kan være direkte skadeligt at bruge fuldsyntetisk hvis motoren ikke er tunet !! ?. T-rex´en kører ca 7.200 når bølgerne går højt ! - Skal jeg hælde en delsyntetisk på istedet ?

Batteri ! Hvis man nu skal købe et ordentligt batteri, hvad skal man så købe ?. Lige nu har jeg et fra Harald Nyborg ( say no more !), og det kører rimeligt hurtigt fladt, specielt nu her hvor det er lidt koldt. Lader ellers jævnligt med en C-tek lader. Vil gerne have noget mere power og kvalitet.

Det burde ikke skade at bruge fuldsyntetisk olie, da din 110'er jo er "tunet" Blink med øjet. Den kører jo de 80-100 km/t?

Og angående batteri, så prøv et 12V 8,6 amp fra Thansen. Det har jeg i begge Big's, og har kørt med dem længe uden problemer.
Batteri. Det kan lige være i boksen, under fødderne Smil.
Ivecar plus 2023.
Svar
#3
(26-11-2013, 16:41)onslow Skrev: Jeg har lige hældt noget fuldsyntetisk olie på min 110´er T-rex. Nu læser jeg til min gru, at det kan være direkte skadeligt at bruge fuldsyntetisk hvis motoren ikke er tunet !! ?. T-rex´en kører ca 7.200 når bølgerne går højt ! - Skal jeg hælde en delsyntetisk på istedet ?

Det er ikke på noen måte skadelig. Fullsyntetisk olje er bedre enn delsyntetisk på alle måter.
Svar
#4
Er sq da snart ved at blive hårløs over alle de dumme postulater angående fuldsyntetisk olie. Jeg bruger det på min 100% (ej okay, 99%) lovlige SF3, og den kører fint! Det er IKKE skadeligt!
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#5
(26-11-2013, 16:41)onslow Skrev: ...........r rimeligt hurtigt fladt, specielt nu her hvor det er lidt koldt. Lader ellers jævnligt med en C-tek lader. Vil gerne have noget mere power og kvalitet.

Pas på med at bruge en C tek lader hele tiden.
Det har kostet mig et batteri. Overlod MCen til sig selv nogle dage hvorefter den ikke kunne starte.
Viste sig at Ctekladeren havde "kogt" alt "vandet" af batteriet hvorefter det faldt sammen.
Brug KUN den lader med lange mellemrum, det er reelt set slet ikke nødvendigt at have den.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(26-11-2013, 17:51)K. Hansen Skrev: Er sq da snart ved at blive hårløs over alle de dumme postulater angående fuldsyntetisk olie. Jeg bruger det på min 100% (ej okay, 99%) lovlige SF3, og den kører fint! Det er IKKE skadeligt!

Kommer an på. Min vil måske ikke dø af at køre med fuldsyntetisk men optimalt, det er det langtfra. Min kører bedst på en mineralsk olie. Bruger jeg helsyntetisk stiger olieforbruget væsentligt. Ok gammel maskine men..
Så så entydigt som du sætter det op, det kan man ikke.
Hvis fabrikanten foreskriver en bestemt type så er der nok måske en grund. Dermed ikke sagt at den ikke kan køre på den "forkerte" olie, det kan den men numero uno er altså at følge fabrikantens forskrifter ved nyere maskiner Grin
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#7
Der sker intet ved det, du kommer også hurtigt til at kunne se hvis den ikke brænder det ordenligt af.

Jeg ville montere enten et gel batteri eller et yuasa syre batteri. Så er du sikret start hver gang.
Opel Zafira 1,6 03'
Kawasaki ZZR 1100 D1 93'
Honda ANF 125 Innova 05'
Puch Maxi K 76' - Under total renovering!
Svar
#8
(26-11-2013, 19:36)Russer60 Skrev: Kommer an på. Min vil måske ikke dø af at køre med fuldsyntetisk men optimalt, det er det langtfra. Min kører bedst på en mineralsk olie. Bruger jeg helsyntetisk stiger olieforbruget væsentligt. Ok gammel maskine men..
Så så entydigt som du sætter det op, det kan man ikke.
Hvis fabrikanten foreskriver en bestemt type så er der nok måske en grund. Dermed ikke sagt at den ikke kan køre på den "forkerte" olie, det kan den men numero uno er altså at følge fabrikantens forskrifter ved nyere maskiner Grin

Ved godt mineralsk olie er bedst til gamle maskiner, men nu mente jeg de nyere, skulle nok lige have specificeret det i min sidste post. Og en T-Rex 110 må siges at høre til de nyere maskiner.
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#9
Nu findes der mange typer fuldsyntetisk olie, noget kan bruges på stort set alt, og så er der den slags som absolut kun hører til blandt de mest top tunede, så det er bestemt ikke ligemeget hvilken type olie man bruger.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
I forbindelse med min snak med en forhandler, omkring mit bøvl med udstødningen til Big2, kom vi også ind på olie. Altså hvilken olie jeg kørte med, og hvilken der ifølge forhandleren, måske var bedre. Han havde ingen erfaring med Thansens olie, som jeg har kørt med i mindst 11-12 år nu.

Til gengæld havde han erfaring med Motul og Castrol. Eneste grund til jeg bruger Thansens olie er prisen (semisyntetisk til 79 kr/l). Motul koster vist 120 kr/l, Castrol kender jeg ikke prisen på.

Jeg har ingen idé om, hvilken der er bedst af de 3 nævnte. Det har vel noget at gøre, med viskoteten (eller hvad det nu hedder) Smil. Forhandleren sagde bare, jeg skulle prøve enten Motul eller Castrol, istedet for Thansen.
Ivecar plus 2023.
Svar
#11
Bruger Thansens fuldsyntetiske til 198 for 3 l. Det har mine maskiner altså aldrig taget skade af.
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#12
Hej igen.
Det er denne olie det drejer sig om :
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/MC/Oli...isk-36976/
Lagde godt mærke til at den var tyndtflydende, og rød ligesom hydraulikolie. Glad for at der ikke er fare på færde. Den ryger heller ikke.

Tror jeg prøver Thansen batteriet.

M.h.t C-tek laderen, så skulle den jo ikke koge batteriet i stykker. Den går selv over på vedligehold når batteriet er ladet op. Det er dog vigtigt at sætte den på "knallert" ikon, ellers kunne jeg godt forestille mig at den ville koge batteriet.

Tak for hjælpen.
Svar


Forum spring: