Søg Garagen Hej Gæst! Register

Shell fuelsave og V-power
#1
Hej folkens. Grøn grin

Idag da jeg skulle tanke mors bil på Shell kom der en service-gut hen og vi fik en snak om benzinen, omend han bilder sig nogle ting ind omkring oktan-tal, men det tager vi til sidst. Grin

Han fortalte at de par procent længere man kører på literen (gennemsnit 1,9% ifølge Shell) med Shell Fuelsave skyldes at de mindsker friktion og dermed øger motorens effekt, således at man ikke behøver at give så meget gas for at holde en given hastighed. Der, hvor friktionen skulle mindskes er på ventilen mod glidebøsningen og mellem cylinder og de to øverste stempelringe. Smil

Passer det at det er grunden til det burde det altså også give en besparelse på karburatordrevne maskiner, da det ikke, som jeg tidligere gættede på, er tætheden af benzinen der ændrer på noget. Grøn grin

Og så til V-power.
Service manden forklarede det således at V-power indeholdte det friktionsnedsættende additiv som Fuelsave også gør, men at der samtidig er nogle andre additiver i, som fjerner belægninger af snavs og gøgl i motoren. Det skulle blandt andet være bagsiden af ventilen der renses således at luften glider nemmere og dette skulle så endnu engang give flere kræfter.
Han påstod at han på sin suzuki alto havde fået en benzinbesparelse på 10-15% da han skiftede til V-power, men den må han sku længere ud på landet med. Grin

Derudover mente han at biler automatisk justerede tændingen til at komme tidligere når man puttede højere oktan i og at man derfor ikke mistede kræfter på grund af det senere tryk. Det tror jeg dog ikke på, da jeg ikke har kunnet finde noget på nettet og fordi han påstod at den aflæste det ved hjælp af lambda-sonden, men hvis nogen ved noget om dette lytter jeg gerne. Smil


Anyway, det jeg bare lige ville fortælle var altså at V-power og Fuelsave begge skulle indeholde det additiv og at benzinbesparelsen skulle komme ved mindre friktion, hvilket gør det brugbart på scootere også. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Jeg har ikke så meget forstand på det du skriver. Men få km efter jeg har tanke V-power på min 2-takter så har cylinderen blevet dårlig og ubrugbar, og skal siges at det er sket 2 ud af 3 gange så det benzin er droppe på dem. Men må inddrøme de første 100 meter har den dog et godt optræk.

Skal så siges at 2 dage før jeg tanke det sidst have jeg fået afvide en mekaniker og nogen andre med hobbyer indefor motor, at V-power indeholder tillægsstoffer som er dårlige for motor med oliebladening (2takt scooter). Og tænkte jeg jo så ikke om før efter den begyndt at kører dårlig inde jeg nået hen til det FØRSTE lyskrys i byen.
Skal dog ikke siges om det er skylden til det eller om det bare var dårlig sammetræfs, men kan dog godt se benzin besparede når man er nød til at tage Falck hjem Griner Jeg vil så sige at min 4takter har en mere blød lyd af det, men synes os jeg kører en del kortere på en tankfuld de gange det er tanke, men det kan jo være alt fra spedometer som ikke måler rigtig eller fører der tæller forkert.Griner
Støt gerne dette opslag med lille mc på bil kort https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet...d=FT-01332
Svar
#3
(25-11-2013, 19:38)mads180 Skrev: Jeg har ikke så meget forstand på det du skriver Men få km efter jeg har tanke V-power på min 2-takter så har cylinderen blevet dårlig og ubrugbar, og skal siges at det er sket 2 ud af 3 gange så det benzin er droppe på dem. Men må inddrøme de første 100 meter har den dog et godt optræk.

Skal så siges at 2 dage før jeg tanke det sidst have jeg fået afvide en mekaniker og nogen andre med hobbyer indefor motor, at V-power indeholder tillægsstoffer som er dårlige for motor med oliebladening (2takt scooter). Og tænkte jeg jo så ikke om før efter den begyndt at kører dårlig inde jeg nået hen til det FØRSTE lyskrys i byen.

Skal dog ikke siges om det er skylden til det eller om det bare var dårlig sammetræfs, men kan dog godt se benzin besparede når man er nød til at tage Falck hjem Griner
Jeg vil så sige at min 4takter har en mere blød lyd af det, men synes os jeg kører en del kortere på en tankfuld de gange det er tanke, men det kan jo være alt fra spedometer som ikke måler rigtig eller fører der tæller forkert.Griner

Hmm. Det lyder jo meget rigtigt.
Hvis V-power har noget der renser er det nok ikke godt at putte ned på den side af stemplet, hvor det er vigtigt at alt er sjasket til i olie. Grin
Så muligvis at det ikke duer så godt på to-taktere. Smil
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#4
(25-11-2013, 19:41)Baddi Skrev: Hmm. Det lyder jo meget rigtigt.
Hvis V-power har noget der renser er det nok ikke godt at putte ned på den side af stemplet, hvor det er vigtigt at alt er sjasket til i olie. Grin
Så muligvis at det ikke duer så godt på to-taktere. Smil

Netop, dog har jeg fået afvide af en Shell medarbejder at min scooter have godt af det i ny og næ, der kom jeg dog på min dejlige to-taktere man skulle tro der have hul i tanken.
Støt gerne dette opslag med lille mc på bil kort https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet...d=FT-01332
Svar
#5
Jeg tanker 92 lige meget hvor meget at de så siger om at man skal tanke 95 eller højrer octan, det hjælper ikke noget på en to takter at kører 95 eller højrer det kører den ikke længerer af.
Jeg har prøvet det og det gør ingen foreskel ,jeg har også prøvet en gang hvor at tankpasseren på en Shell tank kom ud og sage at jeg skulle fylde 95 på da jeg hvade taget pistolen til 92 så fik hun også afhvide at den ikke kører længer på 95 osv.
Så fik jeg lov til at tanke 92 bare ireterende at skulle stå og vænte på at hun skulle tænde for pumpen.
Det lydder heller ikke godt at en totakts motor faktisk kan tage skade af de ting de kommer i benzinen.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(25-11-2013, 19:55)Johannes Johansen Skrev: Jeg tanker 92 lige meget hvor meget at de så siger om at man skal tanke 95 eller højrer octan, det hjælper ikke noget på en to takter at kører 95 eller højrer det kører den ikke længerer af.
Jeg har prøvet det og det gør ingen foreskel ,jeg har også prøvet en gang hvor at tankpasseren på en Shell tank kom ud og sage at jeg skulle fylde 95 på da jeg hvade taget pistolen til 92 så fik hun også afhvide at den ikke kører længer på 95 osv.
Så fik jeg lov til at tanke 92 bare ireterende at skulle stå og vænte på at hun skulle tænde for pumpen.
Det lydder heller ikke godt at en totakts motor faktisk kan tage skade af de ting de kommer i benzinen.

Man får heller ikke noget positivt ud af alene at hæve oktantallet. Smil

Jeg tror egentlig heller ikke rigtig at det smørende er nødvendigt i to-taktere på grund af olien der jo i forvejen er over det hele. Grøn grin

De skriver noget om at additiverne trænger ind, hvor motorolien ikke når, men idet der jo er tale om fir-taktere, så har to-taktere jo ikke ventiler der skal smøres og cylindren bliver jo smurt af olien også. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#7
Jeg gider ikke komme med en længere 'smøre' igen-igen, men vil blot informere om at utallige undersøgelser, både store og små, alle har haft det resultat at den ekstra udgift til benzin med ekstra additiver, ikke opvejes af den ganske lille smule ekstra, man får ud af dråberne.

Og ang. 92 vs. 95 oktan, så er min påstand til stadighed, at 92 oktan ikke forefindes i Danmark, der er 95 i hanerne. Hvorfor man stadig har valgmuligheden, skyldes konkurrence hensyn.
Svar
#8
(25-11-2013, 20:18)Teddy Skrev: Og ang. 92 vs. 95 oktan, så er min påstand til stadighed, at 92 oktan ikke forefindes i Danmark, der er 95 i hanerne. Hvorfor man stadig har valgmuligheden, skyldes konkurrence hensyn.

Jeg vil så mene at der er 92 i 95 standerne Blink med øjet
Og at de bare prøver at tjene en ekstra skilling Smil
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#9
(25-11-2013, 21:45)MSJ1982 Skrev: Jeg vil så mene at der er 92 i 95 standerne Blink med øjet
Og at de bare prøver at tjene en ekstra skilling Smil

92 oktan produceres ikke længere, i vores område. Det er billigere at nøjes med at producere 95 oktan. De fleste benzinslugere, skal have 95 eller højere oktan. Det er her, benzin selskaberne tjener de 3 øre ekstra pr. liter, da de færreste ved at 92 hanen, indeholder nøjagtig det samme oktan tal. Og samlet set, er det en million forretning.

Hvis der kom 92 oktan ud af 95 hanen, kunne selskaberne blive hængt op på det, og det kunne gå hen og blive dyrt for dem. Et køretøj tager ikke skade af et højere oktan tal end det nødvendige, men et lavere, kan give anledning til motor problemer.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Har lige spurgt en kammerat, som har kørt tankvogn for olieselskaberne. 92 findes stadig som navn, men produktet er bedre end 92 - nærmere 94. Desuden er det ikke alle stationer som har en separat tank til 92. Standeren har så en 92-hane, som indeholder 95.

Selv handler jeg 92 med stor fornøjelse. Men nu er det osse så heldigt at cyklen er specificeret til 92RON, så jeg gør blot som anvisningen foreskriver.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#11
Kør med det brændstof som er anbefalet til dit køretøj, så simpelt er det Grin
Tidligere:
Baotian BT49QT-7. Peugeot Speedfight 3. Hyundai i10. Ford Mondeo. Aprillia Ditech.
CPI Hussar. Nissan Primera eGT. Alfa Romeo 156. Ford Mondeo V6. VW Polo Fox. Nissan Almera. Mitsubishi Galant V6. Nissan Micra
Nuværende:
Saab 900
Svar
#12
(26-11-2013, 13:21)Jes P Skrev: Kør med det brændstof som er anbefalet til dit køretøj, så simpelt er det Grin

Ja, bortset fra at 92 og 95 hanerne indeholder NØJAGTIG DET SAMME. Så hvorfor betale 3 øre ekstra pr. liter?
Svar


Forum spring: