Svar: 2.997
Tråde: 397
Tilmeldt: Dec 2005
(27-11-2013, 11:24)K. Hansen Skrev: Det er en gang fusk og fup med det fuelsave der. Jeg bruger alm 95 blyfri, færdig slut. På de små, ikke altid specielt velkonstruerede motorer på mange af vore maskiner har det sikkert ikke den store betydning. Sikkert slet ikke på 'oserne'.
I hundehuset kan jeg dog registrere en forskel! Vel at mærke målt over et par 1.000 km, dvs. der ikke har været ret meget slave 95 tilbage i tanken.
Generelt ligger jeg over de omtalte ca. 2%, men nu er der så meget andet, der spiller ind. Ikke mindst trafikken og vejrliget.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar: 7.249
Tråde: 122
Tilmeldt: Apr 2009
(30-11-2013, 13:16)walker1 Skrev: På de små, ikke altid specielt velkonstruerede motorer på mange af vore maskiner har det sikkert ikke den store betydning. Sikkert slet ikke på 'oserne'.
I hundehuset kan jeg dog registrere en forskel! Vel at mærke målt over et par 1.000 km, dvs. der ikke har været ret meget slave 95 tilbage i tanken.
Generelt ligger jeg over de omtalte ca. 2%, men nu er der så meget andet, der spiller ind. Ikke mindst trafikken og vejrliget.
Indregn den ektra pris for benzinen. Det kan ikke betale sig, det har masser af større og mindre undersøgelser verden over, alle konkluderet. Hvis du er heldig, løber det lige op. For de fleste, er det faktisk dyrere at bruge fuelsave.
Svar: 7.568
Tråde: 167
Tilmeldt: Jan 2012
På de scootere jeg har haft anbefaler producenten 95 oktan, så det er det jeg bruger.
/Karen Hansen
Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi årgang 2017
"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(30-11-2013, 16:51)Teddy Skrev: Indregn den ektra pris for benzinen. Det kan ikke betale sig, det har masser af større og mindre undersøgelser verden over, alle konkluderet. Hvis du er heldig, løber det lige op. For de fleste, er det faktisk dyrere at bruge fuelsave.
Det er måske meget rigtigt at det man kører ekstra per km er det samme som brændstoffet koster ekstra eller at det faktisk er dyrere, men det jeg ville ind på med denne tråd var nu mere måden man fik de ekstra km/l, for hvis det er friktionen i motoren der sænkes betyder det jo også flere kræfter og længere levetid.
Jeg tror ikke at de ekstra kræfter kan mærkes, for jeg mener at have hørt noget om at man skal have mindst 5-15% effektforøgelse før man kan mærke forskel, men mange bække små, du ved.
Hvis de lover 1,9% længere på literen må man da tro at det har noget at gøre med at friktionen sænkes så meget at motoren er mellem 1 og 2% mere effektiv, så 2% effektforøgelse er jo dejligt, hvis man er ude efter at effektivisere motoren. Jeg mener også at de fleste forbedringer (på stort set alt andet end ventilerne) i de dyrere køretøjer som biler og lastbiler ligger i få procent per ændring, men at man stadig bruger penge på det, da 2% på ti forskellige steder jo giver 20% højere effektivitet og så er der jo lige pludselig noget at føle på.
Men det er jo stadig ens eget valg, hvad man fylder i den.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 7.249
Tråde: 122
Tilmeldt: Apr 2009
(02-12-2013, 01:05)Baddi Skrev: Det er måske meget rigtigt at det man kører ekstra per km er det samme som brændstoffet koster ekstra eller at det faktisk er dyrere, men det jeg ville ind på med denne tråd var nu mere måden man fik de ekstra km/l, for hvis det er friktionen i motoren der sænkes betyder det jo også flere kræfter og længere levetid.
Den længere levetid, er skam medregnet i en del af de undersøgelser.
Svar: 7.249
Tråde: 122
Tilmeldt: Apr 2009
(02-12-2013, 00:11)EONTWINE Skrev: Min Digita kører nu 2-3 Km længere på literen med 95 oktan i forhold til 92 oktan.
Vind, temperatur osv. spiller også ind. Du kører ikke længere på 95 end 92, da der er 95 i 92 hanerne. Det svarer til at sige at man kører længere på en liter benzin end på 10 deciliter.
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(02-12-2013, 08:08)Teddy Skrev: Den længere levetid, er skam medregnet i en del af de undersøgelser.
Jamen okay, så er det bare for tosser som mig der forkæler motoren lidt mere end hvad der er fornuftigt.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 7.568
Tråde: 167
Tilmeldt: Jan 2012
(02-12-2013, 09:40)Baddi Skrev: Jamen okay, så er det bare for tosser som mig der forkæler motoren lidt mere end hvad der er fornuftigt.
Ja, du er sq en tosse er du. Men en sød og god en af slagsen
/Karen Hansen
Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi årgang 2017
"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar: 2.431
Tråde: 159
Tilmeldt: May 2010
Jeg bruger det der er billigst, så er 95 billigst bruger jeg det er det 92 bruger jeg det. Jeg kan ikke mærke forskel og synes den køre lige langt.
Bil: Audi A4, 2.0 TDI 207/445 HK/NM.
Knallert: ingen pt.
Husdyr: 3 katte.
Arbejde: lastbilchauffør.
For sjov/projekter: mini chopper.
Uddannelse: lastbilchauffør med speciale i gods transport.
Svar: 7.249
Tråde: 122
Tilmeldt: Apr 2009
(02-12-2013, 18:28)emil-jensen Skrev: Jeg bruger det der er billigst, så er 95 billigst bruger jeg det er det 92 bruger jeg det. Jeg kan ikke mærke forskel og synes den køre lige langt.
Der har i årevis været en forskel på 3 øre, på de 2 haner. 95 hanen, vil aldrig være billigst.
Svar: 8.172
Tråde: 168
Tilmeldt: Jul 2008
Svar: 3.546
Tråde: 67
Tilmeldt: Aug 2013
Ja det er ikke skudt helt ved siden af der.
Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
|