Svar: 776
Tråde: 60
Tilmeldt: Jul 2011
21-11-2013, 10:21
(Dette opslag var sidst ændret: 21-11-2013, 10:31 af stormbringer.)
Undskyld den lidt sensationsagtige overskrift. Men er detteher ikke lidt - dumt?
Cyklist-'grønt'
Ikke alene gælder det kun statsveje - og hvornår er det lige at en vej er en statsvej?
Det gælder kun cyklister. Så alle de 'cykler med hjælpemotor' vi kender som scooter-30 må ikke, selvom de i de fleste andre forhold deler vilkår med cyklerne.
Og sidst men ikke mindst forplumrer man logikken i 'rødt lys'. Ikke så smart at skulle lære ungerne at rødt lys kun nogen gange betyder stop.
Jeg kan godt se ideen - at man vil lette tilværelsen for trædecyklerne. Men udførelsen forekommer mig bare så kluntet.
Hva' synes I?
Edit: Har lige kigget hos cyklistforbundet. De har lavet en undersøgelse. Jeg har kigget i Århus-resultatet, og kan konstatere at det er rød stue som synes bedst om ideen. Læs videre her: - grafik midt på side 2.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar: 2.165
Tråde: 82
Tilmeldt: May 2010
Som der også er skrevet på Bilgalleri, så er det lovligt i USA og der virker det fint.
Tidligere:
Baotian BT49QT-7. Peugeot Speedfight 3. Hyundai i10. Ford Mondeo. Aprillia Ditech.
CPI Hussar. Nissan Primera eGT. Alfa Romeo 156. Ford Mondeo V6. VW Polo Fox. Nissan Almera. Mitsubishi Galant V6. Nissan Micra
Nuværende:
Saab 900
Svar: 1.893
Tråde: 62
Tilmeldt: Apr 2011
I Norge muligvis var det Sverige (er ikke god til at huske forskel på de lande) må man godt gå og kører over for rødt lys, hvis der ikke kommer andre.
Svar: 1.893
Tråde: 62
Tilmeldt: Apr 2011
Den lov synes jeg er en dårlig ide, det ender da med cyklister kører forgænger ned istedet for. De kan jo bare stå af cyklen og trække inde på fortovet og sæt sig op igen bagefter hvis de ikke vil holde for rødt.
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
(21-11-2013, 15:17)mads180 Skrev: Den lov synes jeg er en dårlig ide, det ender da med cyklister kører forgænger ned istedet for. De kan jo bare stå af cyklen og trække inde på fortovet og sæt sig op igen bagefter hvis de ikke vil holde for rødt.
Men det gør de så bare ikke (står af og går). Næ de kører over for rødt uanset hvad. Det var min oplevelse af cykelkulturen, i København. Men synes også det er en lidt dårlig idé, især når 30'ere ikke må gøre det samme, når de også færdes på cykelstien.
Ivecar plus 2023.
Svar: 3.546
Tråde: 67
Tilmeldt: Aug 2013
(21-11-2013, 15:33)Jps Skrev: Men det gør de så bare ikke (står af og går). Næ de kører over for rødt uanset hvad. Det var min oplevelse af cykelkulturen, i København. Men synes også det er en lidt dårlig idé, især når 30'ere ikke må gøre det samme, når de også færdes på cykelstien.
Ja jeg flytter mig sgu ikke for at en cykellist kan komme forbi og over for det røde lys jeg holder for, så må de sgu bare køre hurtigt nok til og kommer først hen til krydset.
Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar: 7.568
Tråde: 167
Tilmeldt: Jan 2012
(21-11-2013, 15:39)Quiks Skrev: Ja jeg flytter mig sgu ikke for at en cykellist kan komme forbi og over for det røde lys jeg holder for, så må de sgu bare køre hurtigt nok til og kommer først hen til krydset.
Well said.
/Karen Hansen
Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi årgang 2017
"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar: 1.893
Tråde: 62
Tilmeldt: Apr 2011
(21-11-2013, 15:33)Jps Skrev: Men det gør de så bare ikke (står af og går). Næ de kører over for rødt uanset hvad. Det var min oplevelse af cykelkulturen, i København. Men synes også det er en lidt dårlig idé, især når 30'ere ikke må gøre det samme, når de også færdes på cykelstien.
Jeg har da set et par stykker i Aalborg. Men i de lidt mindre byer heromkring ser man tit de kører over for rødt og drejer ind over fortovet.
Svar: 7.249
Tråde: 122
Tilmeldt: Apr 2009
Man bør ikke lave love/regler om, blot fordi nogle (læs: de fleste) ignorerer dem.
Men jeg har nu i mange år undret mig over, at man ikke fulgt med tiden, og gav lov til at dreje til højre for rødt - uanset køretøj. Den almindelige vigepligt skal så gælde i stedet.
Men kun at åbne for forsøget i enkelte kryds, er direkte tåbeligt. Det skal være ens overalt, ellers er det ikke til at finde ud af hvad man må, og ikke må. Vær nu lidt fremsynet, hvorfor lave forsøg når det har fungeret i praksis i årtier i andre lande. Forsøgsresultaterne er der, i millionvis. Men nej, Danmark skal som sædvanligt, endnu en gang, opfinde den dybe tallerken.
Om ikke andet, kan man da håbe at ændringen gælder alle typer køretøjer, der benytter cykelstien, og ikke kun dem med rugbrødsmotor.
Svar: 7.568
Tråde: 167
Tilmeldt: Jan 2012
(21-11-2013, 20:09)Teddy Skrev: Man bør ikke lave love/regler om, blot fordi nogle (læs: de fleste) ignorerer dem.
Men jeg har nu i mange år undret mig over, at man ikke fulgt med tiden, og gav lov til at dreje til højre for rødt - uanset køretøj. Den almindelige vigepligt skal så gælde i stedet.
Men kun at åbne for forsøget i enkelte kryds, er direkte tåbeligt. Det skal være ens overalt, ellers er det ikke til at finde ud af hvad man må, og ikke må. Vær nu lidt fremsynet, hvorfor lave forsøg når det har fungeret i praksis i årtier i andre lande. Forsøgsresultaterne er der, i millionvis. Men nej, Danmark skal som sædvanligt, endnu en gang, opfinde den dybe tallerken.
Om ikke andet, kan man da håbe at ændringen gælder alle typer køretøjer, der benytter cykelstien, og ikke kun dem med rugbrødsmotor.
Hvis der havde været en like-knap, havde jeg givet dig et like for det indlæg Spot on!
/Karen Hansen
Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi årgang 2017
"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar: 799
Tråde: 78
Tilmeldt: Dec 2006
De behøver ikke at eksperimentere med den slags i København, cykelisterne køre som det passer dem alligevel.
Jeg har nu kørt igennem centrum i lidt over et år, og det er blevet en sport for mig at sætte igang lige så snart at den skifter fra rød til gul, i håb om at nakke et af de fjolser der tager chancen.
Grunden er at hver gang jeg har set én tage chancen - så tror de at den går ved bare at sige undskyld og smile, og cykle videre.
Nu lyder "At nakke" nok en smule overdrevet, men bare et lille puf, ikke så de vælter, men så de bliver forskrækket, og så bare hornet i bund.
Og får lige at krybe til korset - Så er jeg selv kørt over for rødt hele 2 gange, ved Toldbodgade og Sankt Annæ plads, MEN det var fordi krydset åbenbart sad fast i rødt, kl.5 om morgen begge gange faktisk.
Svar: 3.546
Tråde: 67
Tilmeldt: Aug 2013
Det er jo fuldstændigt sindsygt at tillade det i nogle kryds men ikke alle, hvordan skal man så vide hvor man kan risikere der kommer en cykellist over for rødt og hvor de ikke gør.
Så må de jo skilte med det de steder hvor det er tilladt ellers ender det med endnu flere færdselsuheld.
Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
|