Søg Garagen Hej Gæst! Register

G-buddy mangler fart
#1
Hej alle sammen.

Jeg købte i sommers en g-buddy 45 til at kører på arbejde på. 56 km hver vej Smil
Jeg blev slemt skuffet da min 45 knallert kun kørte 32 km/t.
Uden at tænke yderligere over det fjernede jeg skiven i variatoren. Det resulterede i en topfart på 40-43 km/t.

Har nu kørt med det siden, og nu irritere det mig ret meget.
Jeg tænker at der fundamentalt må være noget galt, siden at den fra start kørte så langsomt.
Den skal ikke nødvendigvis flyve derud a med 60, men de lovlige 45 ville ikke gøre noget når jeg kører så langt.
Kan tilføje den er fra 2010 og har gået knap 5000 km.

Jeg har indstillet ventilerne.
Jeg har fjernet skiven i vario.
Kontrolleret at bremserne ikke hænger.
Skiftet olie og vedligeholdt på almindelig vis.

Nogen der har et bud på hvorfor den er så langsom ??
På forhånd tak.
Caspar
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Det kan være mange mange ting.
Men du kan prøve at tjekke følgende.

1: Dæktryk ( Det napper nemt mange km at topfarten hvis det er for lavt )
2: Lidt tungere ruller ? ( med 6.3g køre min max 60km/t med 7g køre den max 65km/t, ad lige vej altså )
3: Forkert blandings forhold mellem luft og benzin har også utrolig meget at sige.
Du kan prøve at ta slangen af på luftfilter kassen hvor den suger luft ind og se om den ikke opføre sig anderledes ( Så får den typisk mere luft ) Og det tager 5 sekunder at pille af og sætte på igen.
Kymco Agility 50 - 45'er @ 60km/t Cruise speed & 77km/t Top speed
Årgang 2006, Trip: 13.700km - Økonomi ca. 42 km/l
Svar
#3
Lyder nu mere som om det er en 30'er du har fået fat i. Ellers er den da helt gal.
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#4
(19-11-2013, 13:29)K. Hansen Skrev: Lyder nu mere som om det er en 30'er du har fået fat i. Ellers er den da helt gal.

Ja der må endten være noget galt et sted eller også meget tunge ruller.
Har selv en G-Buddy 30 Km/t der render omkring de 45 og det Pinlig lovlig er ikke fjernet nogen form for begrænsning.
Den køre med 5 grams ruller som skulle være standart efter 2010 før det var det 5,5 grams, men den har et kanon optræk med dem på 5 gram og ændre ikke farten fordi det går op ad bakke så måske du skulle skille variatoren ad og tjekke om rullerne er slidt eller bare vejer for meget før du begynder og lave den helt store fejlsøgning.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#5
Tak for jeres svar Smil

Tjekkede lige hurtigt dæktryk, det var fint.
Fjernede slangen på luftfilteret, den tabte omdrejninger.
Minn egen mistanke går også på udvekslingen.

Det er en 45 jf indregistreringen - der sidder også et klistermærke i hjelmkassen hvor der står g buddy 45 kmt osv.
Men hvor går forskellen på 30 og 45 ? Er det ikke bare yderligere begrænsninger på den samme motor ?

Tænkte nemlig også om de måske havde sat en 30 begrænsning i ved en fejl eller lignende. Men kender ikke til andre begrænsninger end skiven i vario ?

Og cdi self men den rør jeg ikke.

Edit. Skal nok lige inspicere vario samt ruller. Vejer dem i samme ombæring.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(19-11-2013, 16:37)Xiburst Skrev: Tak for jeres svar Smil

Tjekkede lige hurtigt dæktryk, det var fint.
Fjernede slangen på luftfilteret, den tabte omdrejninger.
Minn egen mistanke går også på udvekslingen.

Det er en 45 jf indregistreringen - der sidder også et klistermærke i hjelmkassen hvor der står g buddy 45 kmt osv.
Men hvor går forskellen på 30 og 45 ? Er det ikke bare yderligere begrænsninger på den samme motor ?

Tænkte nemlig også om de måske havde sat en 30 begrænsning i ved en fejl eller lignende. Men kender ikke til andre begrænsninger end skiven i vario ?

Og cdi self men den rør jeg ikke.

Edit. Skal nok lige inspicere vario samt ruller. Vejer dem i samme ombæring.

Det er CDI og tykkelsen på skiven i variatoren der bestemmer om det er det ene eller det andet, mener jeg. Tyndere skive, mere fart Smil Vil dog også tro der nok sidder lidt flere begrænsninger på en 30'er Smil
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#7
Er din Bagbremse meget hård ? Altså håndtaget, for så kan det være du med fordel kan løsne den en smule så den "slipper" og lader hjulet dreje frit.

Jeg tror det var Baddi der fortalte mig at han havde fikset en scooter der led af manglende topfart ved at løsne bagbremsen en smule. Vist også en Giantco ?
Kymco Agility 50 - 45'er @ 60km/t Cruise speed & 77km/t Top speed
Årgang 2006, Trip: 13.700km - Økonomi ca. 42 km/l
Svar
#8
(19-11-2013, 18:31)zzzzleepy Skrev: Er din Bagbremse meget hård ? Altså håndtaget, for så kan det være du med fordel kan løsne den en smule så den "slipper" og lader hjulet dreje frit.

Jeg tror det var Baddi der fortalte mig at han havde fikset en scooter der led af manglende topfart ved at løsne bagbremsen en smule. Vist også en Giantco ?

Synes jeg har tjekket godt efter, at der er helt frigang. Men prøver da at løsne grebet lidt, det skader ikke at prøve.
Tak
Svar
#9
(19-11-2013, 16:41)K. Hansen Skrev: Det er CDI og tykkelsen på skiven i variatoren der bestemmer om det er det ene eller det andet, mener jeg. Tyndere skive, mere fart Smil Vil dog også tro der nok sidder lidt flere begrænsninger på en 30'er Smil

Skiven i en G-buddy 45 skal være 6 mm ifølge loven og på en 30ér 9 mm såvidt jeg husker, fik det afvide af mekanikkeren da jeg købte min 30ér.

Lige netop fordi jeg gik i tanker om at smide en 45 skive i min 30ér men er gået væk fra ideen da jeg jo ifølge feler andre herinde får samme bøde med en skive fra en 45 i en 30 scooter som hvis jeg fjerner skiven helt så det vil jeg lige tænke over til vi når forårét for ingen grund til og gøre det nu er alligevel ikke muligt og køre stærkt mens det er sne og frost.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Hejsa.

Hmmm har du tjekket om den åbner gasspjældet, når du giver fuldgas på håndtaget og om der evt. sidder en messing skrue i den sorte låg på karburatoren.

Mvh.
Tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
#11
Jeg har lige haft en Venus under mine mine vinger, hvor der også manglede fart og det kan være at din måske har samme problem.

Det viste sig at bøsningen i selve variatoren var skredet, så den ik kunne køre remmen helt ud. Hvis messingbøsningen sidder som på billedet, så er det din variator som er årsagen til du mangler topfart.

Jeg har endnu ik selv eller oplevet at den har holdt og pressen den på plads igen, så den flugter med kanten af hullet i variatoren..

Så sagt på en anden måde, den skal skiftes Blink med øjet.

Mvh.
Tempo


Vedhæftede filer Billed(er)
   
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
#12
Mange tak for jeres svar alle sammen...

Af en ukendt årsag har jeg ikke fået notifikationer ved nye svar, så har ikke gjort mere siden jeg var her sidst.. Har heller ikke brugt knallerten siden dog...

Nu har jeg prøvet de sidste forslag af.. Igen uden held desværre..

Opsummering

Dæktryk er korrekt
Bagbremsen er løsnet så den ikke tager fat ved aktivering..
Skiven er fjernet
Variator og kobling kører gnidningsfrit.. Har tjekket bøsningen og den sidder helt som den skal.. Der er std 5,0 gr ruller der ikke er deforme..

Jeg kan ikke gennemskue hvordan man øger vandringen på gasspjældet ? Der er et stop der umiddelbart ikke kan manipuleres med.. Der er ikke messing skrue i låget på denne model

Knallerten kører fortsat 42-43 km/t i modvind, medvind, op og ned af bakke... Ved større bakker kan jeg godt fornemme den tager lidt flere omdrejninger og øger farten en smule, som så ophæves med det samme faldet ender...

Andre der har et bud jeg kan prøve af ?

Overvejer at skifte til 7 grams ruller, bare for at prøve at komme op på de 45, vil det give nogen effekt på en 4-takt ?

Da jeg kørte knallert i mine yngre dage var det noget nemmere end de 4-taktere Smil
Svar


Forum spring: